Jump to content

2x1600 iso huolto ja 1xpiristys


Recommended Posts

Posted

Ilmajäähyharrastus on vienyt mennessään ja nyt kiinnostaa alkaa opiskelemaan moottori puolta tarkemmin.

 
Alkaa vasta vajaa 4000km ajettu moottori vuotamaan öljyä lähes joka paikasta että on uudelleen kasauksen paikka. Kone tuli auton mukana muutaman satakilsaa ajettuna ja itse ajanut tietysti loput.
 
Kasauksessa käytetty paljon moottorisilikonia mikä tursuaa joka paikasta ja on varmasti yksi syy vuotoihin.
Kone käy nätisti ja pytyissä tasaiset puristukset niin pitäisin mielellään koneen vakiokoossa koska oletus että se on muuten hyvässä kunnossa.
Kuitenkin mielessä siintää moottori jossa olisi lisää kierrosherkkyyttä ja vetoaluetta yläpäähän olisi kiva saada.
 
Foorumia kahlattu, mutta tuntuu että aloituksia on paljon 1600 piristämisestä mutta jääneet kesken joko foorumilla tai ajatuksen tasolle koko homma.
Eli mielipiteitä kaivataan millaisia osia alkaisi katsomaan ja minkälaiseen kokoonpanoon.
Mitään tuplatehoja en odota vaan vähä enemmän luonnetta moottoriin kun kaasupoljinta painetaan. Myös mielipiteensä saa sanoa onko järkevämpää tehdä ihan jonkinlainen muu päivitys koneeseen kun se kerran avataan.
 
Mielessä tällä hetkellä siintää ajatuksina uusi nokka, kansityöt, puristuksen nosto, uudet keinut, nurkka tuplat, uusi jakaja, kevennetty vauhtipyörä…
Näistä ei kuitenkaan hajua mikä on tarpeellista ja mitä mikäkin muutos vaatii kaverikseen. Vai onnistuuko edes tälläisen vähän kiertävämmän herkemmän koneen teko esim. vakio kampiakselilla?
 
Lohko täytyy kuitenkin halkaista vuotojen takia niin samalla menee kaikenlaiset muutokset mitä sinne tarvitaan.
Paikallaan on ”uudet” autolinea 2reikä kannet(täytyy kurkata malli vielä), 1600 vakiosylinterit, käärmeenpesä ja AB lohko. Muu on arpaa.
 
Ajot on 500-1000km vuodessa pääasiassa taajama/sivutie pyöritystä ja pari pitempää reissua vw tapahtumiin kesäisin. Eli alavääntö varmasti kärsii paljon tässä sylinterikoossa mutta vääntävää matka moottoria ei haetakkaan nyt vaan ”kiukkuisempaa” pikkumoottoria.
 
Koneen käytän mieluusti jollain asiaan vihkiytyneellä jos sellaisen jostain löydän, että tulee varmasti tällä kertaa kuntoon ja vältytään turhilta virheiltä. Katsotaan sitten mitä kaikkea saadaan toteutettua näistä mahdollisista kokoonpano ajatelmista. 
 
Itselle iltojen ratoksi on hommattu 1600 as41 lohkoinen arpamoottori palliksesta. Tästä ajattelin opettelu mielessä kasata vakiomoottorin niin pääsee oppimaan moottorin kasauksen perusasiat ensin. 
Ei siten tarvitsisi siis molempia koneita tehdä savet housussa että mikähän nyt menee/meni pieleen.
Aika moni koneenkasaus topikki on jäänyt ilmeisesti sen vuoksi kesken kun on haukattu liian iso pala ja haluan itsekin pitää auton liikenteessä.
 
Niin ja auto on -63 kupla
Posted

Pähkinänkuoressa homma menee niin että lyhyet imuisarjat (kuplassa nurkkakaasarit), virtaava pakoputki (iso halkaisija) ja jyrkkä nokka, siirtävät vääntöä ylöspäin. Käytännössä ei ole ihan noin suoraviivaista.
 
Ylävääntö tarkoittaa juurikin tuota mitä sanoit että alavääntö vähenee. Olen ajanut vesijäähdytteisellä ylävääntöisellä ja kiertävällä koneella joka käytännössä sammui ellei kierroksia ollut 2500 liikkeelle lähdettäessä - minulle se ei ollut miellyttävä ajettava ja sen takia itse suosin vääntöä kruisailualueella nimenomaan ettei liikennevaloissa tarvitse huudattaa.

Kuplan kone sotkee laajasti alaosaa jos vaikka vauhtipyörän tiiviste vuotaa eli voi olla että ei vuoda jokakohdasta vaikka siltä näyttää. Silikoni tietenkin kuulostaa huonolta lähtökohtaisesti.

Posted

Jos moottori tosiaan vuotaa öljyä ”joka paikasta”, niin minä tekisin sylinterien ohivuototestin. Ylipaine lohkossa aiheuttaa vuotoja. Puristuspaineiden tasaisuus ei kerro ohivuodoista. Tosin kuten tuossa jo mainittiin niin jos vauhtiksen stefa vuotaa niin öljyä on joka paikassa. Voisi myös tehdä moottoriin kunnollisen pesun liuottimella päältä, alta, jokapaikasta. Sen jälkeen hieman ajoa, voisi kertoa vuotojen paikoista. Moottorisilikoneja tai tiivisteainesta en suorilta käsin menisi moittimaan, niitä kun on tosi hyviä. Toki näkemättä tässä mitään, ei voi asiaa oikein kommentoida.

Posted (edited)

Takastefa nyt vuotaa tietty eniten. Oljypumpun kohdilta vuotaa ja jokunen tönärien suojaputki. Mielestäni myös lohkon saumaan tulee tippa kun auto seisoo.
Laatikko vuotaa myös vetarin laipasta ja molemmista ala propuista vaikka on kirrattu. Koko paketti täytyy joka tapauksessa ottaa pois talvella.  
Voisi tuohon vielä pesun tehdä ja tsekata tarkemmin vuodot. Tämä ei silti poista mielenkiintoa saada vähän virkeemmän oloiseksi tätä moottoria. Tietty ne voi tehdä myös tuohon toiseen moottoriin mikäli se paljastuu käyttökelpoiseksi.

Kaikki tälläinen järkeily on siis tervetullutta!

Edited by mOval
Posted



Takastefa nyt vuotaa tietty eniten.


Takapäässä ei ole stefaa, ellei ole asennettu sand seal stafallista hihnapyörää.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted
8 hours ago, metake said:


 

 


Takapäässä ei ole stefaa, ellei ole asennettu sand seal stafallista hihnapyörää.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

 

Kampuran stefaa siis meinasin mutta mielessäni taisin katsella konetta eri suunnasta niin tästä ajatusvirhe!

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Sain nyt aikaiseksi paloiteltua tätä arpamoottoria. Mitäs kaikkea pitäs alkaa tarkistamaan/mittaamaan että saan selville onko kammio kenties entinen?

Kuumana on käynyt ja silppua mennyt laakereisen läpi niin kuin näkyy.
Tämä oli mahlen 88 setillä kasattuna viimeksi.

Kannet on tulpan reijistä ja venttiilien välistä halki joten nekin tarvii ehjät etsiä.

Alakertaa tuskin alan itse kasaamaan joten jos tästä kalun sais vielä aarporaamalla niin käytän alakerran jollain viisaammalla. Kammio on as41 mexico.

IMG_0152.jpeg

IMG_0153.jpeg

IMG_0157.jpeg

IMG_0156.jpeg

Posted

Keskimmäinen runkolaakeri on hyvästi punainen, joten laakerit menee ainakin uusiksi. Jos viereisissä laakeripukeissa tuntuu kynnellä pykälät, niin sitten aar-poraukseen. Tönärillä vois mittailla runkolaakeripukin halkaisijaa. Jos on n. 65mm niin on std mitassa. 0,5mm välein menee lohkon ylikoot. Voisin kuvitella että mexico-lohkolla ei ole ajettu vielä niin paljon etteikö voisi vielä porata. Mutta mittaamalla se selviää. Kampiakselin kaulojen std mitat on 55mm ja alikoot menee 0,25mm välein, sekä runko- että kiertokangen laakereissa.

 

Jos tätä nyt haluaa hieman piristää, niin hieman virkeämpi nokka-akseli, uudet nokkaan sopivat nostimet, nurkkiin kaasarit.. Vauhtiksesta en tekisi huippukevyttä. Sillä tarvii lähdössä huudattaa konetta ettei kyykkää. Korkeintaan maltilla hieman pois materiaalia.

  • Like 1
Posted

Päittäisen laippakoon saa ainakin ajaa seuraavaan kokoon, näkee kuvasta että on kulunu väljäks, en muista että koskaan ois tolla selvinny vaan erikseen, joten aarporaus siihen päälle myös. Kannattaa linjarilla kattoo myös et onko keskimmäinen pukki levinny, eli onko valo näkyvissä välistä kun lohkon tasopintaan laittaa priiman vatupassin esim

  • Like 2
Posted

Tää olis nyt mielessä tehdä 94mm männillä joten poraukseen menee joka tapauksessa. W110 nokka, 40 tuplat ja kevyempi vauhtipyörä?

Kansiin en osaa sanoa kannattaako mitä muutoksia tehdä vakio iskulla.

 

Täytyy käyttää työmaalla lohkonpuolikkaat pesussa ja katsella tarkemmin noi pukit.

 

Vähän vielä mietityttää ottaisko tosta paikallaan olevasta 1600 koneesta noi 4000tkm ajetut kannet ja kairais tähän isommaks kun tuntuu olevan aika kiven alla ehjät käytetyt. Tosin sitten siihen tarvis etsiä uudet jos noi avaa noille isommille sylintereille… No tarvii nyt ekaks selvittää toi kammio kuntoon ja tutustua siihen aiheeseen tarkemmin.

 

Oljypumppu tässä oli schadekin 30mm ja jostain luin että ei olis hyvä tossa koossa?

Kierto on myös tehty ulkoiselle putsarille eli pumpusta tulpattu ja kannessa lähtö.

Posted

Laita noista kansistasi kuvaa niin saa raati esittää niistäkin mielipiteensä.. 😄

 

Öljypumpusta on monia mielipiteitä. Mä laittaisin kiinni vaan. Hyvää on se että on jo kierto putsarille ja voi lisätä vaikka jäähdyttimen keulalle.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...