Jump to content

kannet koneistamon jäljiltä..kuvia...


Recommended Posts

nyt viluttaa!!!!

hetken etsin sopivia ja ehjiä kuplan vakio 2-reikäkansia tuohon turbokone projektiin...

 

löysin hyvät ja täysin ehjät kannet, jotka purin ja varovasti puhalsin puhtaaksi...pakoventtiilien ohjurit oli kuluneet...no kannet koneistamoon x...

ohjaimet tuli kyllä vaihdettua mutta jälki kuvien mukainen....yläpäästä haljenneet+ yhdestä pakokanavasta lohkesi kunnon palanen pois...

 

väittivät että olivat pirun tiukassa, sen kyllä uskon, mutta eniten nyt mietityttää, uskaltaako tuon koneen kasata noilla kansilla....???

 

koneistamo väitti että ohjurit eivät irtoa vaikka kone lämpeäisi kunnolla+ahdetaan turbolla....

 

kuvia:

Link to comment

Ei helvetti.. kehtasivat luovuttaa edes asiakkaalle noita.

 

Vaikka kaikenlaisilla pommikoneilla on tullut ajeltua, en noita välttämättä laittais kiinni.

Link to comment

tuosta lohjeneesta palasta kyllä heti kertoivat...mutta nuo yläpään halkeamat huomasin vasta itse kotona...

 

kone on muuten täysin läpikäyty ja huolella tehty....vituttaa vaan alkaa noista tekemään turbokonetta.....

 

mikään killeri tuosta ei tule, mutta +100hv tehoista puhutaan....

Link to comment

Nuo yläpään halkeamat tuiki tavallisia ei haittaa mitään usko pois.(nähty usein) Ainakin paremmissa ohjureissa/virikansissa on pykälä ohjurin yläpäässä joka estää ohjurin liikkumisen.Tosin ei niistä paloja saisi lähteä silti irti kansista.. Tietysti nyt kun näin kirjoittaa niin tulee heti joku damage D:)

Link to comment

bullshit. Noin EI VOI TAPAHTUA jos tyo tehdaan oikein, oikeilla toleransseilla ja tyokaluilla. Ei missaan nimessa hyvaksyttavaa, ja mina en kuuna paivana laittaisi edes vakiokoneeseen tuommoisia. Halkeamattomistakin on lahtenyt ohjureita kavelemaan miedoissa ja vakioissakin koneissa.

 

"ei varmaan lahde ohjurit irti" tarkoittaa etta ne on lyoty sinne liian pieneen reikaan liian isolla voimalla, ja siksi ylapaa ja alapaakin on haljenneet. Halkeamisen jalkeen ei kappas vaan olekaan enaa materiaalia ohjurin ymparilla mika sita "puristaisi" paikoilleen.

 

Nuo kannet on pilalla.

 

Jan

Link to comment

Nuo kannet on pilalla.

 

Jan

 

voi vitxxxxx!!!!!

taidampa käydä ma. "keskustelemassa" raumalaisessa moottorikoneistamossa....sinne jo päivällä soitin ja kerroin mitä löysin...

 

on vaan vitxxx ikävää tehdä tuollaista turbokonetta tarkasti ja huolella jos on koko ajan pelko perseessä, mitä jos ohjurit tipahtavat....

 

ja kuka korvaa silloin koneen vaurioitumisen......??????????

Link to comment

Tarkemmin vielä kun katsoo niin hanskin kannet on kyllä aika huolella paskana tosta ohjarin ympäriltä,jos pienet säröt olisi niin ei ne kyllä haittaa,mutta kun kyseessä on noin "halvat" kannet niin ilman muuta toiset tilalle niin ei tartte miettiä ja murehtia.

Link to comment

Nuo kannet on pilalla.

 

Jan

 

voi vitxxxxx!!!!!

taidampa käydä ma. "keskustelemassa" raumalaisessa moottorikoneistamossa....sinne jo päivällä soitin ja kerroin mitä löysin...

 

on vaan vitxxx ikävää tehdä tuollaista turbokonetta tarkasti ja huolella jos on koko ajan pelko perseessä, mitä jos ohjurit tipahtavat....

 

ja kuka korvaa silloin koneen vaurioitumisen......??????????

 

Artisti maksaa..

Link to comment
Guest esa aho

Hö...siis onko toi jotain ihme tiedettä - ohjurinvaihto? No, itte tein seuraavasti ja kannet ei kyllä olleet sen jälkeen ollenkaan halkeilleet...

 

1. Vanha ohjuri koneistetaan ohjuritornin pään tasalle (jotta ohjurissa oleva 'porras' lähtee pois, mulla oli kenen prkleen työkalu mutta saa sen muutenkin)

 

2. Ohjuri porataan kopan puolelta n. 3/4 'auki', ts. esim. 10 mm poralla lähelle ohjurin kärkeä palotilan puolella. Ei pidä käyttää liian suurta poraa, koska ohjuri saattaa katketa vaiheessa 3.

 

3. Lämmitetään kantta vähän irtoamisen helpottamiseksi (uunissa 100 asteeseen) ja lyödään ohjuri tuurnalla kopan suunnalta irti.

 

4. Uuden ohjurin laitossa käytin vähän enemmän lämpöä, 150 astetta. Laitossa pitää olla ohjuriin sopiva porrasmainen tuurna, koska ohjuria ei tahdo saada muuten pirullakaan suoraan.

 

Voi olla parempiakin tapoja, mutta tollein net meni omiin kansiin ja niissä ei tosiaan mitään halkeamia ole...

Link to comment
Guest esa aho

Kyllä ne ohjurit on varmaan silleen olleet aikas tiukassa - toisaalta olis uusista voinut katella vähän vinkkejä, niissähän näkyy se porras. Pyydä vaan uudet kannet tilalle, noi on särkemällä tuhottu. Paljonkohan on ollut prässissä ponnaria, että on mennyt ohjurit olakkeineen kansista läpi...

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Pakokanavasta irronnut pala ei haittaa, koska turbokoneessa kanava pitää olla isompi kuin vapaasti "puhaltavassa", kanavat on kuitenkin avarrettava se onnistuisi helpoimmin kun ohjuri ei ole paikallaan.

 

Venttiilikopan puolen halkeama ei haittaa käytössä jos jousi mahtuu paikalleen eivätkä haljenneet palat irtoa ja ohjuri on riittävän tiukasti kiinni.

Kevennysporauskaan ei välttämättä auta jos ohjurin yläpäässä on tyssääntynyt levennys, levennys on hiottava aina pois.

Täyttä hintaa ei tällaisesta työstä kuitenkaan kannata maksaa.

Link to comment

työn hinta oli hiukan sadan euron päälle....

venttiilit+seetit työstettiin+ pakoventtiilin ohjaimien vaihto 4kpl....

 

varmaan ihan ok hintaluokkaa...jos tuosta jotakin korvausta saa...eipä paljoa hyödytä, kun kannet ovat jo pilalla!!!!

 

samanlaiset kannet pitäs saada tilalle, koneistamo varmaan suostuu...tuskimpa....

Link to comment

mikas siina jos koneistamo kustantaa sulle uudet kannet, mannat, kliertokanget, lohkon, kampuran jne..... ne nimittain menee helposti kaikki paskaks kun kannesta lahtee kovaa tavaraa kavelemaan.

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tässä pitää muuten varmistaa että koneistamo korvaa myös mahdollisesta kannen halkeemisesta koituneet kustannukset, eikä pelkästään ohjurin irtoomisesta aiheutuneet.

 

Voihan se nimittäin olla ettei ohjuri irtoo mihinkään, mutta kansi rupee puhaltamaan läpi.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie en epäile yhtään että se ohjuri lähtis karkuun. Näyttäis enemminkun siltä, että on alkuun lähettu survomaan vinoon ja sit on lohennu pien pala ihan kannen haurautta tai sit se on reippaasti tiukka se ohjuri.

 

Onhan se päin vittua tehty, mutta ei se sitä tarkota että purkeentuu. Nakuttele vasaralla ja tuurnalla niin huomaat varmasti jos ohjuri on löysä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...