Jump to content

varhais-pallikseen ilmajousitus...+projektin suunnittelua...


Recommended Posts

Posted

Aha, saatan olla väärässä, joskus olen ollut ennenkin eheh. Mun käsitykseni mukaan nykyisin saat vaihtaa noilla prosenteilla koneen. Mikäli teho tai tilavuus menee yli prosenttien, ei kyseistä konetta voi käyttää. Kysyin tämän AKE:sta nimenomaan ajatuksena asentaa 2.0 kutonen 69 pallooni. Muutoslupaa voi anoa jos on olemassa joku syy miksi autoon pitäisi saada asentaa noista rajoista poikkeava kone. Tai siis anoahan voi vaikkei syytä olisikaan, mutta luvan saantiin täytyy keksiä kyllä aika hyvät perusteet. Joissakin malleissa voi olla esim. samasta autosta, jonkun toisen autovalmistajan toimesta tehdyt tehokkaammat mallit. Näissä tapauksissa on kuulemma voitu myöntää lupia vastaavan tehoisen/tilavuuksisen moottorin asentamiseen. Pallokeulasta en ole löytänyt mitään edellä mainitun kaltaista vertailuautoa.

 

Hienoa jos noi on muuttunut, voi ruveta metsästämään sopivaa kutosta.

 

Mika

Posted

Toihan on selvä, mutta tuohon päästään vasta kun on varmuus moottorin päivityksen mahdollisuudesta. Ja muistaa pitää että vaikka laittaisitkin 2.0 kutosen, ei vastaavan porschen jarrut enää riitäkkään palloon.

 

Mika

Posted
ei vastaavan porschen jarrut enää riitäkkään palloon.

 

Mika

 

Eipä niin.. ;) Sitähän minä en tarkoittanutkaan... :D ...vastaamaan moottoria nykynormien mukaan. ;)

Posted

Miljuunannen kerran, jos ei säännöt ole radikaalisti viime hetkessä muuttuneet: Konttorilla EI kelpaa dynolaput joissa teholukema on pienempi kuin alkuperäisen koneen, eli antiviritys ei ole sallittua.

 

En tiedä sitten jos oikeasti haluaa kuristaa koneen ja on valmis "sinetöimään" sen, eli rekisteriotteeseen tulee aika täydellinen sepustus koneen rakenteesta, kuten niissä moottorinvaihto tapauksissa joissa litrateho on tosi pieni (siis alle jonkun määrätyn rajan jotatässäennytmuista).

Posted

En minäkään usko että antivirittäminen olisi edelleenkään sallittu. Oletin Mr. Hebin tarkoittaneen että säännöt olisi muuttunut niin että toi 20 ja 25% onkin vaan yleisohje, josta poiketaan jos osaa hakea muutosluvat oikein.

Edelleenkin epäilen tätä ja toivoisin että joku pystyisi asian todistamaan. Tehokkaamman koneen mahdollisuus palloon saattaisi aikaistaa oman autoni valmistumista.

 

Mika

Posted

No juu, tässä meinaa mennä nyt kaksi asiaa sekaisin. Eli jos noiden prosenttisääntöjen puitteissa haluaa leiman, niin tuo antiviritys ei ainakaan aikaisemmin kelvannut.

 

Jos taas hakee muutosluvat ja niiden perusteella leimaa, niin sittenhän se on vaan siitä kiinni millaiset luvat onnistuu anomaan ja noissa ei noudateta prosenttirajoja lainkaan, mutta muutosluvalla vaihdettua konettahan ei sitten saa jälkikäteen mennä muuttelemaan.

Guest Raggare
Posted

omavalmistemoottori dynottuna sopiville tehoille jne...

Posted

Eikö sitten olisi helpompaa laittaa sinne alkuperäinen/tyyppinen moottori ja virittää sitä "RIITTÄVÄSTI".

 

Voi olla tuon omavalmisteenkin kanssa aika veivaaminen AKEssa...

 

Mutta asia on tietysti eri, jos ei halua ns. helppoon ratkaisuun langeta. Sithän tonne kannataisi virtuaalisuunnitella vaikkapa pientä suihkumoottoria.

Guest VWanker
Posted

Mulla on ainakin sen verran yksinkertainen ajatusmaailma, ettei ole tähän päivään mennessä tullut mieleen mitään AKE:lle kelpaavaa syytä, miksi autooni pitäisi saada erikoisluvan vaativa kone.

Kukaan ei ole koskaan paljastanut millaisin perustein ovat luvat saaneet. Asuntovaunun vetäminen ja sen vaatima lisäteho? Kelpaisko?

  • 3 weeks later...
Posted

Saiskohan maahantuojalta?

 

Kyllä mielestäni pärjäät ilman tuotakin pallon suhteen? Paremmat jarrut joka nurkkaan niin siitä sitten vain 2l +25% kone paikalleen...

 

;)

Posted
Mulla on ainakin sen verran yksinkertainen ajatusmaailma, ettei ole tähän päivään mennessä tullut mieleen mitään AKE:lle kelpaavaa syytä, miksi autooni pitäisi saada erikoisluvan vaativa kone.

Kukaan ei ole koskaan paljastanut millaisin perustein ovat luvat saaneet. Asuntovaunun vetäminen ja sen vaatima lisäteho? Kelpaisko?

 

ymmärtääkseni luvilla ei kysytä käyttötarkoitusta, vaan ennemminkin tarkkoja suunnitelimia rakennemuutoksista ja siitä miten muutos toteutettaisiin,, sama kai se on ajeleeko mökille vai töihin vessallansa..:)

Posted
Mulla on ainakin sen verran yksinkertainen ajatusmaailma, ettei ole tähän päivään mennessä tullut mieleen mitään AKE:lle kelpaavaa syytä, miksi autooni pitäisi saada erikoisluvan vaativa kone.

Kukaan ei ole koskaan paljastanut millaisin perustein ovat luvat saaneet. Asuntovaunun vetäminen ja sen vaatima lisäteho? Kelpaisko?

 

ymmärtääkseni luvilla ei kysytä käyttötarkoitusta, vaan ennemminkin tarkkoja suunnitelimia rakennemuutoksista ja siitä miten muutos toteutettaisiin,, sama kai se on ajeleeko mökille vai töihin vessallansa..:)

 

Nykykäytännön mukaan lähtökohta moottorinvaihtoluville on, että pitää perustella miksi autoon ei asenneta alkuperäistä moottoria, eli kyllä se käyttötarkoitus saattaa vaikuttaa perusteluissa.

 

Em. on tosin toisenkäden tietoa, itse en ole ko. lupia hakenut, ostin kuplan jossa luvat oli valmiina :)

Posted
ostin kuplan jossa luvat oli valmiina :)

juu näin mäkin tein...

 

mutta aikaisemminkin on tästä hyötyä ollut, kun on näyttää katsurille paperia tuosta ja tuosta...

ja tuota ne kysyy ensimmäisenä...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...