Jump to content

Autonostureista


Recommended Posts

Kaipailisin kokemuksia 1-, 2- tahi 4-pilarinostureista. Oma talliprojekti alkaa olemaan siinä vaiheessa, että nosturia voisi alkaa suunnittelemaan.

Eli siis millainen kannattaa hankkia ja perään hyvät perustelut.

Tulee vaan harrastuskäyttöön Kuplien, pakujen ja miksei hieman isompien jenkkirekienkin nosteluun.

Jos ostaa vanhan nosturin, niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Uusia Kiinalaisia sähköhydraulisia 2-pilareita saa käytetyn laatunosturin hinnalla, mutta onko niistä mihinkään?

 

Kiitos jo etukäteen.

 

Esa

Link to comment

Hm... Mielestäni huonokuntoisen nosturin peittoaa mennen tullen hyvin suunniteltu monttu tallin lattiassa...

 

Sen kummemin en ota kantaa montun suunnitteluun ja sen reiän järkevyyteen tallissa, mutta erilaisia jollakin tapaa risoja nostureita (2-pilari ja 4-pilari) käyteltyäni olen tähän lopputulokseen tullut.

 

Jos meinaisin hankkia nosturia niin en harkitsisi käytettyä lainkaan ja todennäköisesti hankkisin 2-pilari nosturin ja "pojan" siis semmoisen vaihdelaatikon kannattimen tai miksi sitä nyt kutsutaankaan?

 

Näillä eväillä pääsee aika hyvin operoimaan auton alustaa ilman katvepaikkoja.

Link to comment

Samaa olen itsekin suunnitellut. Matalanostimia lähinnä kuten tässä:

http://www.arpre.fi/files/orig/28_Matal ... 0XLP25.pdf

http://www.arpre.fi/files/orig/28_Matal ... 0PSG25.pdf

http://www.arpre.fi/files/orig/28_Matal ... %20550.pdf

 

Nostokorkeus noissa on metrin tai vähän alle, mut eipä sitä autoa yleensä ole normitallissa tilaa kattoa ylemmä nostaakaan :)

 

Onko kellään tietoa missä hinnoissa tuollaiset liikkuu?

Link to comment
Guest Toheltaja

tein vastaavia saksiperiaatteella pelaavia nostimia 3kpl eri mitoilla opinnäytetyönäni. Mul on kuvat jos joku välttämättä haluu itte tehdä. Sylkkyjäkin löytyy aika kasa. Jopa 2-pilarisaksinosturin tekoa varten...

Link to comment

Talliin tuli sen verran korkeutta, että Juniksenkin alla mahtuu vielä kävelemään.

Itseä myös hirvittää Kiinan pikkumiesten laatuvaatimukset. Onko kellään kokemusta, mitä uudet laadukkaat 2-pilarit maksaa ja mistä niitä saa ostaa? Tai jos jollain on tiedossa hyvä käytetty, niin viestiä vaan tännepäin..

Link to comment

OMA mielipiteeni (20 vuoden teollisuusnosturi kokemuksella):

 

- koska budjetti on kuitenkin rajallinen, osta HYVÄ käytetty mieluummin kuin uusi paska (=kiinalainen)

- kysele/seuraa autokorjaamojen "myynti-ilmoittelua" (vaihtavat yllättävän hyväkuntoisia pois isompien tieltä)

- ostaessasi nosturia varmista, että tarkastukset on ajanmukaisesti hoidettu (ko. laite on ammattikäytössä tarkastettava joka vuosi), tarkastus ei ole takuu laadusta, mutta tarkastamaton/huoltamaton ei varmasti ole parempi.

 

Itse ostin muutama vuosi sitten käytetyn 2-pilarinosturin (joka on mielestäni kätevin käytössä ja helppo asentaa) hintaan 500 eur. Laite oli asianmukaisesti huollettu ja tarkastettu, ja nostokykyä 2500 kg. Korjaamo vaihtoi suurempaan ja halusi tästä eroon.

Link to comment
Guest Toheltaja

Molemmissa omat ongelmansa. Pääasia on se että ne on vaatimusten mukaiset ja tosiaan tarkistettu ennenku ostat. Muuten ei juuri vakuutukset päde jos sattuu jäämään ulokkeitä väliin tai muuten romahtamaan.

Link to comment
Guest veewee

Mun mielestä kunnon ajosiltanosturi on kaikkein paras, kun siihen hommaa vielä ns. monttunosturin. Vie tietty paljon tilaa, mutta on tukeva ja pystyy vaihtamaan pakoputket helposti ja helmoihin pääsee hyvin käsiksi.

Myös huolto-asemilta noita kannattaa kärkkyä.

Link to comment

Mites sitten kun sen huoltoaseman nelipilarinosturin lukot kanittavat, hydraulisylinterit vuotavat ja vaijerit ovat venyneet niin ettei säätöä enää ole? Kaiken kukkuraksi valotkin prakailevat, kevennin on kulunut väljäksi ja vuotaa sekin...

 

Ottakaa huomioon näitä laitteita harkitessanne että ne ovat hankittu työkäyttöä varten jolloin ne eivät kovinkaan paljoa ole seisseet "tyhjänpanttina". Eriasia tietysti on jos tietää nosturin koko historian.

Link to comment
Guest veewee

Ehkäpä ostaessa on syytä tutkia mitä ostaa... Itse ainakin ostaisin mieluummin järkevän hintaisen käytetyn, kuin kiinalaisen uuden joka näyttää marketissa hyvältä mutta hajoo jo ennen ensimmäistä käyttöä.

Kannattaa miettiä myös sitä, että mitä tommosiin maksaa varaosat ja pystyykö niitä itse huoltamaan. 4-pilarin kaikki vaijerit maksaa varmaan vähemmän kuin 1-pilarinosturin sylinterin tiivisteet

Link to comment

Itse olen ollut melko tyytyväinen taannoin hankkimaani italialaiseen korityönostimeen. Nostaa metrin verran ja alas laskettuna korkeutta laitteella on ehkä kymmenkunta senttiä. On siirrettävä, ei siis lattiaan kiinnitetty eikä edellytä siis lattialta erityistä lujuutta. Valovirtakäyttöinen sähkö-hydraulinen. Hintaluokka uudelle laitteelle parintonnin luokkaa.

 

Esim:

http://212.50.144.81/suomentyokalu/prod2.aspx?pid=159

http://www.suomentyokalu.fi/

 

Ainakin takavuosina useissa korjaamoissa nostimet ei olleet omia vaan Shellin leasinglaitteita, miten lienee nykyään? Verstaalle jos tuli uudet laitteet, niin Shell vei vanhat pois ja myi johonkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...