Jump to content

Mikä kone?


Guest Lassi4212

Recommended Posts

Guest Lassi4212

Eli tuli hommattua -70 kupla, volkkareita ei ole ennen ollut, eikä ole muutenkaan kovin tuttuja nuo kuplat. Eli ensimmäiseksi silmiin pisti moottorin tyyppikilpi jossa sarja: H194882X. Saako tuosta jotain infoa? Jostain taulukosta löysin että tuo H tarkoittaisi 1500-kuutioista konetta. Kone käy huonosti. lähtee käymään huonosti ja röpöttää ja yskii eikä ota kierroksia. ei virranjakajan kääntelykään auttanut. Kaasuttimesta vuotaa bensiiniä mutta luulisi ettei se vaikuta niin paljon että kone käy todella huonosti. Vinkkiä? Kiitos vastauksista, jeesakkaas ny vähä noviiseja niin päästään sisälle volkkarimaailmaan :)

 

Edit

 

kaasutin on 31 pictc-3 ja pyörijä on mallia 61-64, virranjakajan kannessa metalliset navat ovat todella kuluneet. siis ihan muoviin asti. onkohan tuo kansi ja pyörijä ihan sopivat toisillee..

Link to comment
Eli tuli hommattua -70 kupla, volkkareita ei ole ennen ollut, eikä ole muutenkaan kovin tuttuja nuo kuplat. Eli ensimmäiseksi silmiin pisti moottorin tyyppikilpi jossa sarja: H194882X. Saako tuosta jotain infoa? Jostain taulukosta löysin että tuo H tarkoittaisi 1500-kuutioista konetta. Kone käy huonosti. lähtee käymään huonosti ja röpöttää ja yskii eikä ota kierroksia. ei virranjakajan kääntelykään auttanut. Kaasuttimesta vuotaa bensiiniä mutta luulisi ettei se vaikuta niin paljon että kone käy todella huonosti. Vinkkiä? Kiitos vastauksista, jeesakkaas ny vähä noviiseja niin päästään sisälle volkkarimaailmaan :)

 

Onko numeron edessa viela volkkarin logo ympyranmuotoisen kuvion sisalla? (itseasiassa nuoli joka tekee ympyran).

 

X numeron lopussa yleensa merkkaa tehtaan peruskunnostamaa moottoria, 'kierratys' merkki. Ei valttamatta ole kasattu aivan alkuperaisten speksien mukaan.

 

Kaiken kukkuraksi noita moottoreita on niin moni rempannut ja ropeltanut, etta avaamatta on mahdoton sanoa varmuudella mita siella on. Ulkoapain kaikki nayttaa about samalta. 1300cc kuoriin on voitu rakentaa 1600cc moottori.

 

jan

Link to comment

Yleensähän nää kuplan koneet käy ja käynnistyy vaikka ois miten väljiä paskoja.

 

Eli varmaan kantsii ainakin aukasta ja etsiä vika. Varsinkin jos hihnapyörän päästä kokeiltuna on päittäisvälystä kampurassa yli 0,1mm.

Link to comment
Guest Lassi4212

täytyypi koittaa. virranjakajan kansi näytti myös hyvin kuluneelta. jos se vaikuttais tohon huonoon käyntiin...

 

EDIT

 

Tarkoittiko toi H tuossa sarjan edessä että on kuitenkin alunperin ollut tuo 1500-kuutiota?

Link to comment
Guest Toheltaja

jakajanumerolla saa helpommin. Noista ku ei koskaan tiedä mitä mihinkin on vuosien varrella sorkittu. Ainakin teollisuuskoneen hihnapyörä sul on kampiakselissa kiinni. Toi hammastettu pienempi pyörittää tasakierrossäädintä. Ja näkyy olevan kaasarimuutoksiakin tehty, ku on tuo jatkopätkä imusarjan ja kaasarin välissä.

Link to comment

Nayttais olevan jonkinasteinen sekasikio. Kaasutin ei kuulu tohon moottoriin, siksi se on korokepalalla nostettu ylemmas etta mahtuu.

Seurauksena alkuperainen ilmanputsari ei mahdu paikoilleen.

 

Jakaja on vanhasta pikkukoneesta (Iso alipainekello). En muista ulkoa kayttiko 1500 kone tota isoa kelloa. 1200 koneet kaytti ja varhaisemmat 1300 koneet. JOtenki sillee.

 

Jakajan pitaisi olla samaa paria kaasuttimen kanssa, muuten ei alipaine-ennakko toimi oikein.

 

Tallasia naa monasti on... osia haalittu mista tahansa kunhan pulttaamalla saa jotenkin ripustettua moottoriin kiinni :) Kaikki ne "sopii", mutta voi olla aika mahoton tehtava saada paketti toimimaan kunnolla.

 

Jan

Link to comment
Guest Lassi4212

EDIT

 

Hyvä tietää! no juu siis kone lähtee käymään kun painaa kaasun pohjaan ja starttaa samalla. pysyy käynnissä vaan kaasua koko ajan pumppaamalla edes takas. ei ota korkeita kierroksia vaan ottamalla jalan kaasulta käy hetken rauhallisesta ja sitten sammuu.

 

eli jos ostan kokonaan virranjakajan niin mikä tuohon koneeseen sopii edullinen tietysti? onko tuo 31 liian pieni kaasutin(vaikuttaako normi käyntiin) jos toi on oletettavasti nyt toi 1500 kuutiota? sori typerät kysymykset mut jostai se on aloitettava :)

Link to comment

kun ei siita tieda mika se on, niin vaikea ostaa osiakaan. Kaasari kokonsa puolesta on suht oikea 1500 koneeseen.

Mika tahansa jakaja toimii riittavan hyvin jotat autolla voi ajaa, ja tyhjakayntikin loytyy kiltisti. Eli tuokin jakaja, jos se vaan on ehja.

 

Etsipas ilmavuotoja imusarjan liitoskohdista.

 

Jan

Link to comment

muutama vinkki eli tarkistappa et ottaa kunnolla toi jakaja pohjaan kiinni... jos tohon on vaihdettu jakaja ei välttämättä aina ota kiini pohjaan asti... samalla tarkasta se ajoitus ettei vaan ois sytkät pyörähtänyt 180 astetta sillon käy mut ihan sika huonosti... vikaa etsisin kyllä sytkä puolelta ja ota motonettiin vanhat osat mukaan ja sano pojille jotta ettivät sopivat osat tohon.. jos ei vieläkään auta niin eikun jostain lainaan puristuspaine mittari ja eikun mittaamaan... itse taistelin kokokesän ton oman projektin kanssa mut nyt tuntus pelaavan oli jakaja sen verta väljä ettei pelannut kärkien kanssa nyt kärjetön paikoillaan ja pelaa.... joskin muutakin pientä oli... joutu kaks kertaa koneenkin avaamaan...

 

T: Jari

Link to comment

Tuo on joku myöhäsempi jakaja, oisko ollu 70-luvun 1600-koneista. Tuossa on sekä keskipakoennakko että alipaine-ennakko. Miulla oli just tommonen kauan kiinni eri koneissa, ihan hyvä jakaja se on. Siihen käy samat osat kun 009:iin, eli kansi, pyörijä ja konkka. Kansi on semmonen vähän korkeempi kun pelkällä alipaineella varustetussa, ja pyörijä taasen vähän matalampi.

 

...muistelisin kyllä että miulla ainakin oli kyseisessä jakajassa tuo alipainekello paljon pienempi, liekö sekin vaihdettu jostain vanhemmasta jakajasta.

 

Puavo

Link to comment
Guest Lassi4212

Hyvä hyvä, alkaa pikkuhiljaa selviämään nää jutut. viel ku sais käymään. tosiaan jos virranjakajan kannen ottaa irti ja pyörittää hihnapyörästä viivat kohillee niin tuota jakajaa ei kyllä saa pyöräytettyä niin että pyörijä olisi noin klo 4 ja ykköspytyn tulpanjohdon kohdalla. eli tohon hihnapyörän merkkiin ei vissiin oo luottaminen.

Link to comment
ajatuskatkos...eli juuri niin kuin lohkossa lukee... mutta pointti oli se et ykkönen voi olla melkein missä kohdassa vaan.

 

Eiks joissain jakajissa, onko se just 009, ole kolmonen möyhästetty/aikastettu toisiin nähden, joten sillon menee roskiin tuokin periaate.

 

Ja jos se ykkönen ei löydy mistä pitäisi, niin siihen ei liene muuta vaihtoehtoa, kuin että jakajan käyttöakseli on asennettu lohkossa väärään asentoon.

Link to comment
Guest Raggare
ajatuskatkos...eli juuri niin kuin lohkossa lukee... mutta pointti oli se et ykkönen voi olla melkein missä kohdassa vaan.

 

Eiks joissain jakajissa, onko se just 009, ole kolmonen möyhästetty/aikastettu toisiin nähden, joten sillon menee roskiin tuokin periaate.

 

jossai ihan random vanhoissa jakajissa ajalta ennen dh

Link to comment
Guest Lassi4212

joo sytkäjärjestys ja johdot on ok tietty. ihmetyttää vaan toi ku kuitenkin haynesin kirjassa on että toi pyörijä on suunnilleen klo neljässä kun hihnapyörä on merkissä. sit käytii naapurissa katsomassa toimivasta kuplasta mallia niin siinäkin pyörijä oli juuri niin. meillä ei ei kyllä pyörijä osoita samaan suuntaa vaikka kansi johdot on samassa asennossa toimivassa autossa.

Link to comment
Guest Lassi4212

jos jakajan kansi on tossa kunnossa niin eiköhän sen asentaja ole voinut asentaa sen käyttöakselin ihan mihin asentoon tahansa. kone tosiaan lähti käymään ku piti kaasua pohjassa ja pysyi vaivoin käynnissä kun kaasua pumppas. ei varmaa käyny kaikilla ja kierroksia ei sit ottanu yhtää.

post-2438-13888359358217_thumb.jpg

Link to comment

Itellä näytti kans konetta kasatessa pyörijä tuonne kello yhteen - kahteen ykkösen yläkuolokohdassa. Toisin kuin tosiaankin Haynesin kirjan mukaan.

 

Mutta ei siinä auttanut muu kuin kääntää jakajan rungossa oleva ykkösen merkki pyörijän kohdalle ja siihen hiukan ennakkoa. Toimi näin ihan hyvin. Jakaja on kylläkin erikoisessa asennossa, kun alipainekello alkaa lähentelemään bensapumppua, mutta mahtuu kuitenkin.

Link to comment

Huono jakaja vakio kuplaan jos on alkuperäinen sisuksiltaan. Automaattikuplan jakaja, perusajoitus 0 astetta ja huono ennakkokäyrä, muistaakseni nostaa ennakot liian nopeasti. Mulla on yx samanlainen, mutta siinä on uudempi alipainekello, tosin se saattaa mulla olla vaihdettu. Sisuskaluiltaan erilainen kuin 70-luvun muut jakajat, mutta vaihtokelpoiset jos vaihtaa kaikki.

 

Beetle 1970 * 1600 Auto-Stick Trans

 

Distributor: VW 113-905-205AD or AE, Bosch 0231 167 029 > 113 905 205AL, 0231 146 101

Can Use: VW 113-905-205AA, Bosch 0231 115 078

Points: 01 011

Points Replacement Plate Assy: VW 311-905-227A, Bosch 1237 110 064

Condensor: 02 039

Rotor: 04 033

Cap: 03 010

Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007

Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)

Vacuum Can: 07 138

Ignition Wires: 09 001

Spark Plug: W8AC

Timing Set At:: 0deg TDC @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged

Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 13-16deg @ 2200rpm, 25-28deg @ 3900rpm

Link to comment
Guest Lassi4212
Huono jakaja vakio kuplaan jos on alkuperäinen sisuksiltaan. Automaattikuplan jakaja, perusajoitus 0 astetta ja huono ennakkokäyrä, muistaakseni nostaa ennakot liian nopeasti. Mulla on yx samanlainen, mutta siinä on uudempi alipainekello, tosin se saattaa mulla olla vaihdettu. Sisuskaluiltaan erilainen kuin 70-luvun muut jakajat, mutta vaihtokelpoiset jos vaihtaa kaikki.

 

Beetle 1970 * 1600 Auto-Stick Trans

 

Distributor: VW 113-905-205AD or AE, Bosch 0231 167 029 > 113 905 205AL, 0231 146 101

Can Use: VW 113-905-205AA, Bosch 0231 115 078

Points: 01 011

Points Replacement Plate Assy: VW 311-905-227A, Bosch 1237 110 064

Condensor: 02 039

Rotor: 04 033

Cap: 03 010

Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007

Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)

Vacuum Can: 07 138

Ignition Wires: 09 001

Spark Plug: W8AC

Timing Set At:: 0deg TDC @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged

Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 13-16deg @ 2200rpm, 25-28deg @ 3900rpm

 

ei oo mitään tietoo onko vakio eikä sisuskaluista muutenkaa :)

Link to comment
Guest Lassi4212

jos nyt ihan vielä ainakaa lähetä purkamaan, täytyy siirtää tallillekkin tuo vielä kun on kerran ajokunnossa. jos tarkotit kuvaa virranjakajasta niin voin ottaa kyllä sen.

Link to comment
jos nyt ihan vielä ainakaa lähetä purkamaan, täytyy siirtää tallillekkin tuo vielä kun on kerran ajokunnossa. jos tarkotit kuvaa virranjakajasta niin voin ottaa kyllä sen.

 

Juu siis tarkoitin, että jos otat kannen ja pyörijän irti ja näppäät sisältä kuvan, niin jos se vaikka siitä selviäis.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...