Sakke Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Tarpeeksi kauan lattialla ym. pöydillä koneita kasattuani, päätin sitten laittaa oikean moottoripukin ja ehkä paras vw- ostos ikänä. Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Ja moottoripukissa ei muka saa mihin asentoon tahansa? Ei saa pystyyn. :) Ja pukissa on huono kasata lohkoa joka on halkastavaa mallia. Itseani hirvitti pistaa niin paljon painoa kahden pultinkorvakkeen varaan. Eihän se kone muutenkaan ole ku neljällä pultilla? Kahden varassa lähes koko paino... Ainakin minulla on pysyny hyvin :) Koneen painoa autossa kannattaa enempi se vaihteiston sisaan lumpsahtavakynnys, ei pelkat pultit. Pultit vetaa koneen kiinni laatikkoon. Toki ylemmilal pulteilla on osa painosta, mutta alapuoli koneesta ei paase retkahtamaan kun se lepaa lodjua vasten. Pukissa nain ei ole vaan kaikki paino repii pultin korvakkeita. Kukin tekee niinku tykkaa, ma vaan koitan tassa sanoa etta ilman pukkia parjaa mainiosti, ei ole mitaan syyta pistaa rahaa siihen jos budjetti on rajallinen. Quote Link to comment
mick Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Koneen painoa autossa kannattaa enempi se vaihteiston sisaan lumpsahtavakynnys, ei pelkat pultit. Pultit vetaa koneen kiinni laatikkoon. Toki ylemmilal pulteilla on osa painosta, mutta alapuoli koneesta ei paase retkahtamaan kun se lepaa lodjua vasten. Pukissa nain ei ole vaan kaikki paino repii pultin korvakkeita. Heh, kyllä. Siksi minulla onkin vanha vaihdelaatikko pätkästynä pukissa kiinni. Onnistuu se koekäyttökin, kuten aikaisemmin sanoin. Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :) Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Heh, kyllä. Siksi minulla onkin vanha vaihdelaatikko pätkästynä pukissa kiinni. Onnistuu se koekäyttökin, kuten aikaisemmin sanoin. Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :) Joo mulla oli kans bussin kytkinkoppa metallikehikossa, pyorat alla ja pieni "kojelauta' mittareineen ja starttinappuloineen.. akulle ja bensakannulle omat telineet ja ahkoinen pumppu. Sai kayvaa konetta tyonnella mihin halus ja kuvitella ajavansa :) Toi tynnyri on hyva idea. Jan Quote Link to comment
ilmari Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :) Purkasin viikonlopun aikana koneesta apulaitteet, putkiston ja männät. Toi 200l tynnyri oli aivan kuningas! Ei oo selkä yhtään kipee vaikka vietti melkosen monta tuntia ropaillessa. No nyt kysymys. Millä sellaseen ylilikaisen lohkon ulkopinnat saan puhtaaksi? (Varmaa keskusteltu jossain muuallakin, et voi ohjata sinnekin) Quote Link to comment
nalleolut Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 ie käytin paikallises autokoneistamos ihan pesukonees. läks kaikki tiivisteliimat ja liima jämät. makso 10e Quote Link to comment
mick Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 ie käytin paikallises autokoneistamos ihan pesukonees. läks kaikki tiivisteliimat ja liima jämät. makso 10e Huoltoasemalla, makso alle kympin kun kaksi lohkoa pesin. Ainoa vika että se pesuri oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Jatkossa jos käytän siellä ni rappaan kyllä pahimmat liat ensin pois lohkosta käsin. Quote Link to comment
ilmari Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Kummonen työkalu pitää olla, että saa venttiilit irti? Pitääkö olla joku erityistyökalu? Vinkkejä tarvittais. Quote Link to comment
JaniM Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Sellasella puristimen näkösellä pärjää jos kansi irti. Maksaa jonkun kympin, jossakin Tarjoustalo tyyppisessä halpis liikkeessä. Mut ei oikein toimi enään jäykillä jousilla. Menee solmuun. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_227iso.jpg Quote Link to comment
ilmari Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Jees kansi on irti ja jouset vakiot. Kiitos Quote Link to comment
oldis Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 tommosella sitten ne jäykemmät jouset. Näppärä tekee tuommosen työkalun itsekin, virijousissa voimat yllättävän suuria joten kannattaa mitoittaa sen mukaan. Kiitos tompalle kuvasta :) Nii ja sitten tuommosta JaniM mainitsemaa puristinta pitää muokata ettet pilaa kannesta venakopan tiivistepintaa. Quote Link to comment
Gerbiili Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Pylväsporakoneella onnistuu kanssa. Wanhoista nostajista saa kupit joilla voi painaa ku aukasee 2 reunaa. Toki oikea työkalu hivenen kätevämpi. Quote Link to comment
NordBling Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kansia tuossa tutkiskeltiin ja halkinaisiksi todettiin 3-4 paria eli kysynpä kuinka halki ja miten kansi vvoi olla että kannattaa takaisin laittaa, vai olisko syytä hitsauttaa joka tapauksessa? Quote Link to comment
metake Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kansia tuossa tutkiskeltiin ja halkinaisiksi todettiin 3-4 paria eli kysynpä kuinka halki ja miten kansi vvoi olla että kannattaa takaisin laittaa, vai olisko syytä hitsauttaa joka tapauksessa? Mahtaako kannattaa hitsauttaa: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=183 Quote Link to comment
NordBling Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kysymyksen tärkein sisältö olikin että millaiset halkeamat eivät haittaa vakio/vakiohkossa koneessa? Melkein kaikki kuitenkin halkeavat joskus. Quote Link to comment
metake Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kysymyksen tärkein sisältö olikin että millaiset halkeamat eivät haittaa vakio/vakiohkossa koneessa? Melkein kaikki kuitenkin halkeavat joskus. Itse tuota samaa kyselin jokin aika sitten ja tuli kahdenlaisia vastauksia: ei saa olla minkäänlaisia halkeamia ja minkäänlaiset halkeamat ei haittaa. Siis itse en asiaa itselleni selväksi saanut... Quote Link to comment
NordBling Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Aha. Kaivetaas sitte kirjallisuutta avuksi. Quote Link to comment
mite^ Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Joku mulle joskus sano että tulpanreikien vieressä olevat halkeamat ei juuri haittaa, mutta venttiilien välissä olevat voivat olla haitaksi. tiedä sitten. edit. vai tarkoititko siis lohkoa? siitä ei tietoa. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Venttiilien välissähän voi olla halkeama jota ei ikinä edes huomaa jos ei kantta ota pois ja tutki, moottori kun toimii vaan. Itsellä oli kansi halki tulpanreikään, josta suhisti kaasuja pihalle (tulppa oli musta yhdeltä sivulta), korjauskonstina kerrottiin, että laittaa tulpan jossa on pidempi kierre, ja juuri sen tulpan "pesän" kokoisen prikan, niin taas mennään kuulemma vakiokoneella mutkasta tietä näkymättömiin.. Quote Link to comment
NordBling Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kansista kyse. Ainakin jenkeissä myydään myös kunnostettuja kansia uusien lisäksi. Quote Link to comment
ilmari Posted January 1, 2008 Share Posted January 1, 2008 Nyt on pannu saatu takasin koneistuksesta ja päästy suunnittelemaan kasausta. (laakerilinja, sekä avarrukset). Tosin ennen kasauksen alotusta pitäs vielä öljykanavat puhdistaa. Onko paras/ainoa tapa porata auki, puhdistaa ja tulpata. Ja jos siihen pitää mennä, niin millä se hemmetin reikä sit kannattaa tulpata? Löytyykö sieltä öljykanavista usein paljonkin kuraa, eli kuinka tarpeellinen toimenpide tälläne on? Quote Link to comment
Guest Posted January 1, 2008 Share Posted January 1, 2008 Kantsii porata tulpat auki ja putsata kunnolla. Siella on muutakin ryona kuin vain koneistuksen jaljilta nyt mahdollisesti kertynyt hile. Kaytannossa poraat tulppaan sopivan pikkuisen reian, johon kierrat jonkun peltiruuvin. Sitten vedat ruuvista sen tulpan ulos. Reikaan sitten kierteet kierretulppaa varten, siihen saa valmiita sarjoja mutta pitais ruuvikaupasta loytya irtotavaranakin. Niinko lyhyt pultti mis ei oo kantaa, mutta kuusiokolo paassa mista vaannetaan avaimella. Joku muu muistanee oikeat koot, muutamaa eri kokoa tarvitaan. Kierretulppa lukitaan paikoilleemn kierrelukitteella. Jan Quote Link to comment
Barney Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 . Niinko lyhyt pultti mis ei oo kantaa, mutta kuusiokolo paassa mista vaannetaan avaimella. Joku muu muistanee oikeat koot, muutamaa eri kokoa tarvitaan. Kierretulppa lukitaan paikoilleemn kierrelukitteella. Jan Din 906 (kartiokierre) 3/8" Quote Link to comment
Fileas Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1257 Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 tuumakokoset ikava kylla tassa esimerkisa mutta kuvat kertoo missa nuo luuraa. Ehka helpompi suomesta loytaa millimittaisena lahes samankokoiset tapit ja tulpat. http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html Jan Quote Link to comment
ilmari Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 VOIHAN VATTU! Nyt otti ohraleipä. Yritin tehdä niinkuin tossa ameriikankielisessä ohjeessa neuvottiin, mutta yksi noista tulpista karkas tonne kanavan sisään. Mitäs nyt? Kannattasko yrittää porata isompi reikä ja toivoa parasta. Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Se alumiinitulppa pitaa porata joka tapauksessa kokonaan pois, ei siihen ole mielta tehda kierteita.. se liukuu pahimmillaan ulos ittellaan kun kanava paineistuu :) Tota sisaan lumpsahtanutta jamaa vois koittaa huuhdella ulos vaikak puutarhaletkulla, painetta vaan sisaan tosta vasemmalla olevasta reiasta ja ylempi kanava tukkoon, nin se saattais tulla alemmasta kanavasta ulos? Enpa tiija. Ehka porais tosiaan vaan isomman holen. Viisaammat auttakoon.. Jatkossa kandee tehda niinkuin mie tuossa aiemmin neuvoin.. poraat vain pienen reian jokaiseen tulppaan johon kierrat ruuvin hyvin kiinni. Sitten ruuvin kannasta kampeat tulpan ulos. Se on vain painettu sinne tehtaalla. Jan Quote Link to comment
ilmari Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Näin mä vähän uumailinkin, että se pitää porata tohon isomman tulpan ulkomittoihin, mutta kun vain tollanen pikkupala siitä lähti. Mä tein just silleen, et porasin pienen reiän, laitoin peltiruuvin ja nyppäsin siitä ne pois. Tossa en vaan kerinny laittaa peltiruuvia, kun lähti toi tulppa karkuun. Meen kohta porailemaan tota ja yritän kaivella turhan rojut sieltä pois. Quote Link to comment
Guest Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Muille lukijoille viela linkki tulppasatsiin rapakon takna jos ei suomesta saa katevasti: http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 20&cartid= Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.