Jump to content

Ei käymään kuumana


Recommended Posts

Noh kysympä tätä täällä nyt kun kuplasta kyse vaikkakin jokkis vehje.

Osaakos joku kertoa mistä mahtaa johtua kun ajaa koneen kuumaksi radalla, sammuttaa auton ja starttaa niin ei kone lähde käymään vaikka olisi akussa virtaa. Kylmänä lähtee hyvin mutta kuumana ei ollenkaan. Tämä on ikävää jos radalla auto sammuu ja ei lähde käymään, mihin kaatui viimeks kisat :)

Link to comment

Pyorittaako laiskasti vai reippaasti?

Tuohan on yleensa ylikuumenneen koneen oire. Onko sulla mitaan oljynlampomittaria kiinni? Tai koita vaikka kinkkumittarilla kun saat auton parkkiin.

 

Mahdollista on tietty puolankin ylikuumeneminen.

 

Jos siella on tavalliset karjet niin tarkista karkivali.

 

Jan

Link to comment

Ylikuumeneminen voi olla mahdollista, lauhduttaja on aika kehno se pitänee vaihtaa. Mittaria ei ole. Kärkiväliksi koneen jarruttaja laittoi 0.15 muistaakseni.

 

edit. Ensin pyörittää pirteesti ja sitten vähän hiipuu. Johtuen siitä kun autossa ei ole laturia :)

Link to comment

saisko liikaa löpöä,jolloin kone kuumana tukehtuu ja kastelee usein tulpat.

seokset kun säätää niin laihalle kun vain uskaltaa,niin pitäis toimia kuumanakin ja saa parhaat tehot.akun jännite ilman laturia on jotain 10-12 voltin paikkeilla ja kun se alkaa puutua niin virta ei enää riitä tulpille.

Link to comment
Ihan tajuttoman pien toi kärkiväli. Ois ihan hauska tietä, että minkäköhän ihmeen takia noin pien pitäs laittaa?

 

Veikkaisin että tarkoituksella on laitettu.

Arvaisin että syy on näissä kahdessa, erityisesti ensimmäisessä:

 

Isoilla kierroksilla aika joka puolalla on "latautua" induktiivisesti jää

hyvin lyhyeksi jos kosketuskulmaa ei suurenneta. Puolan latautuminen kestää aina saman ajan . Katkojat eivät ota tätä huomioon vaan antavat virtaa lyhyemmän ajan isoilla kierroksilla (siis ihan ajassa mitattuna, ei kosketuskulmana).

 

Toinen millä voisi olla himpun verran vaikutusta; Saattaisi olla että kärjet alkavat "irrota" virranjakajan nokista isoilla kierroksilla, ts. jousi ei ehdi painaa kärkeä nokkien välissä. Tämä sitten pienentäisi kosketuskulmaa käytännössä.

Link to comment

Isoilla kierroksilla aika joka puolalla on "latautua" induktiivisesti jää

hyvin lyhyeksi jos kosketuskulmaa ei suurenneta. Puolan latautuminen kestää aina saman ajan . Katkojat eivät ota tätä huomioon vaan antavat virtaa lyhyemmän ajan isoilla kierroksilla (siis ihan ajassa mitattuna, ei kosketuskulmana)..

 

 

Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua.

 

Toinen millä voisi olla himpun verran vaikutusta; Saattaisi olla että kärjet alkavat "irrota" virranjakajan nokista isoilla kierroksilla, ts. jousi ei ehdi painaa kärkeä nokkien välissä. Tämä sitten pienentäisi kosketuskulmaa käytännössä.

 

Tama on tosiaan yksi ongelma. (ei tosin aiheuta tata kyseessa olevaa vaivaa) Moni laittaakin esim. volvon karjet joissa on jaykempi jousi, tai 009 jakajan vaihtoehtoiset karjet joissa on jaykempi jousi (ja valkoinen raita mustassa johdossa taman merkiksi). En tieda saako noita mistaan enaa.

 

Jan

Link to comment

Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua.

 

 

Vai että silleen.

 

Ajattehan jos säädät kärkivälin senttiin. Kärjet on nyt koko ajan auki.

Säädä sitten kärkiväli nollaan. Onko kärjet nyt enemmän vai vähemmän aikaa kiinni?

Link to comment

Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua.

 

 

Vai että silleen.

 

Ajattehan jos säädät kärkivälin senttiin. Kärjet on nyt koko ajan auki.

Säädä sitten kärkiväli nollaan. Onko kärjet nyt enemmän vai vähemmän aikaa kiinni?

 

PRKL olet oikeassa, jotenkin ajattelin koko homman nurinkurin :) Sorry

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...