mite^ Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Noh kysympä tätä täällä nyt kun kuplasta kyse vaikkakin jokkis vehje. Osaakos joku kertoa mistä mahtaa johtua kun ajaa koneen kuumaksi radalla, sammuttaa auton ja starttaa niin ei kone lähde käymään vaikka olisi akussa virtaa. Kylmänä lähtee hyvin mutta kuumana ei ollenkaan. Tämä on ikävää jos radalla auto sammuu ja ei lähde käymään, mihin kaatui viimeks kisat :) Quote Link to comment
NordBling Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Siis ei pyöritä kuumaa konetta? Startin pusla varmaankin jumittaa. Quote Link to comment
metake Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Startti huono. Koneessa kuumana niin paljon enemmän puristuksia, ettei jaksa pyörittää. Uutta vahvempaa starttia etsimään, tai vaihtoehtoisesti tarkastaa että kaapelit startille on ok. Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Pusla on kyllä huono, mutta ihmettelen että startti söi uuden puslan lähes heti paskaksi. Startteja on vaihdettu tuloksetta. Quote Link to comment
metake Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Kaapelit: - liian ohuet? - hapettumaa? - huono maadoitus? - huonot akunkengät? - akku finaalissa (ei anna tarpeeks virtaa ulos)? Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Akku oli uusi Kaapelit ok paksuiset hapettumaa ei näkynyt Pitää tutkia tuossa myöhemmin noita kaapeleita tarkemmin kun rupeaa sen auton kimppuun taas :) Quote Link to comment
-AP- Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Ratkaisu omaan ongelmaani löytyi itse startista: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... hp?t=16773 Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Pyörittää kyllä joten solenoidi ei oo sökö :) Quote Link to comment
Tomppa Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Niin, siis mikä tässä nyt sitten oli se todellinen ongelma? 1. Se, että startti ei pyöritä, vai 2. Se, että startti pyörittää, mutta auto ei käynnisty Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Pyörittää mutta ei käynnisty kun moottori on kuuma. :) Quote Link to comment
hanski. Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 niin onko tää golffilainen vai kuplan kone...?? Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Kuplan koneestä kyse. Golffi on vielä osina pöydällä. Kansi odottaa vinkua ja plaanausta, männät sorvausta, lohko plaania, uusia venttiilejä ja jousia sekä nokkakeppiä + tietty laakerit ja m-renkaat yms. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Kokeileppa puolan vaihtoa. Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Pitänee laittaa korvan taakse. Nyt kuitenkin menee tovi ennen kuin radalle pääsee koittamaan mutta hyvä tietää. Ja aikaa ennenkuin pääsee tän kimppuun Quote Link to comment
metake Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Pyörittää mutta ei käynnisty kun moottori on kuuma. :) Nonii, mulla oli väärinymmärrys, luulin ettei jaksa pyörittää. Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Pyorittaako laiskasti vai reippaasti? Tuohan on yleensa ylikuumenneen koneen oire. Onko sulla mitaan oljynlampomittaria kiinni? Tai koita vaikka kinkkumittarilla kun saat auton parkkiin. Mahdollista on tietty puolankin ylikuumeneminen. Jos siella on tavalliset karjet niin tarkista karkivali. Jan Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Ylikuumeneminen voi olla mahdollista, lauhduttaja on aika kehno se pitänee vaihtaa. Mittaria ei ole. Kärkiväliksi koneen jarruttaja laittoi 0.15 muistaakseni. edit. Ensin pyörittää pirteesti ja sitten vähän hiipuu. Johtuen siitä kun autossa ei ole laturia :) Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 saisko liikaa löpöä,jolloin kone kuumana tukehtuu ja kastelee usein tulpat. seokset kun säätää niin laihalle kun vain uskaltaa,niin pitäis toimia kuumanakin ja saa parhaat tehot.akun jännite ilman laturia on jotain 10-12 voltin paikkeilla ja kun se alkaa puutua niin virta ei enää riitä tulpille. Quote Link to comment
mite^ Posted January 4, 2008 Author Share Posted January 4, 2008 Tuo rikkaalla oleminen myös yksi varteenotettava juttu. Konetta kun ei lamdalla säädetty :( Quote Link to comment
Fileas Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Kärkiväliksi koneen jarruttaja laittoi 0.15 muistaakseni. eiks fakiossa oo 0.40 . Kuullostaa aika pieneltä. Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 Kärkiväliksi koneen jarruttaja laittoi 0.15 muistaakseni. eiks fakiossa oo 0.40 . Kuullostaa aika pieneltä. nii kuulostaa. 0.15 on vakio venavalys. Quote Link to comment
mite^ Posted January 5, 2008 Author Share Posted January 5, 2008 Myös tuossa fiat 133 joissa on kuplan kone on kärkiväli 0.15 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Ihan tajuttoman pien toi kärkiväli. Ois ihan hauska tietä, että minkäköhän ihmeen takia noin pien pitäs laittaa? Quote Link to comment
multanen Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Ihan tajuttoman pien toi kärkiväli. Ois ihan hauska tietä, että minkäköhän ihmeen takia noin pien pitäs laittaa? Veikkaisin että tarkoituksella on laitettu. Arvaisin että syy on näissä kahdessa, erityisesti ensimmäisessä: Isoilla kierroksilla aika joka puolalla on "latautua" induktiivisesti jää hyvin lyhyeksi jos kosketuskulmaa ei suurenneta. Puolan latautuminen kestää aina saman ajan . Katkojat eivät ota tätä huomioon vaan antavat virtaa lyhyemmän ajan isoilla kierroksilla (siis ihan ajassa mitattuna, ei kosketuskulmana). Toinen millä voisi olla himpun verran vaikutusta; Saattaisi olla että kärjet alkavat "irrota" virranjakajan nokista isoilla kierroksilla, ts. jousi ei ehdi painaa kärkeä nokkien välissä. Tämä sitten pienentäisi kosketuskulmaa käytännössä. Quote Link to comment
Guest Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Isoilla kierroksilla aika joka puolalla on "latautua" induktiivisesti jää hyvin lyhyeksi jos kosketuskulmaa ei suurenneta. Puolan latautuminen kestää aina saman ajan . Katkojat eivät ota tätä huomioon vaan antavat virtaa lyhyemmän ajan isoilla kierroksilla (siis ihan ajassa mitattuna, ei kosketuskulmana).. Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua. Toinen millä voisi olla himpun verran vaikutusta; Saattaisi olla että kärjet alkavat "irrota" virranjakajan nokista isoilla kierroksilla, ts. jousi ei ehdi painaa kärkeä nokkien välissä. Tämä sitten pienentäisi kosketuskulmaa käytännössä. Tama on tosiaan yksi ongelma. (ei tosin aiheuta tata kyseessa olevaa vaivaa) Moni laittaakin esim. volvon karjet joissa on jaykempi jousi, tai 009 jakajan vaihtoehtoiset karjet joissa on jaykempi jousi (ja valkoinen raita mustassa johdossa taman merkiksi). En tieda saako noita mistaan enaa. Jan Quote Link to comment
multanen Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua. Vai että silleen. Ajattehan jos säädät kärkivälin senttiin. Kärjet on nyt koko ajan auki. Säädä sitten kärkiväli nollaan. Onko kärjet nyt enemmän vai vähemmän aikaa kiinni? Quote Link to comment
Guest Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Muuten kylla, mutta hirmu pieni karkivali LYHENTAA puolan lataamiseen tarjolla olevaa aikaa. Puola latautuu kun karjet on KIINNI. Pienella karkivalilla karjet aukeaa aikaisemmin ja purkaa puolan latauken kipinaksi. Valysta pitaisi siis kasvattaa jotta karjet pysyisivat kauemmin auki ja antaisivat puolalla enemman aikaa latautua. Vai että silleen. Ajattehan jos säädät kärkivälin senttiin. Kärjet on nyt koko ajan auki. Säädä sitten kärkiväli nollaan. Onko kärjet nyt enemmän vai vähemmän aikaa kiinni? PRKL olet oikeassa, jotenkin ajattelin koko homman nurinkurin :) Sorry Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.