-tipi- Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Mites riittääköhän palliksen jarrutehostajalle alipaine yhdeltä sylkältä? Alunperinhän se imee imusarjasta, mutta meikän koneessa on tupladellssit. Eikä viittis neljää letkua alkaa vetämään. Quote
-MITO- Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Toinen vaihtoehto on romikselta jostain dieselistä pumppu. ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN VOLKSWAGEN GOLF III 92--98Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen III D/TD/TDi/SDi Alipainepumppu. . . . . . . . . . . . . . 23-8310 139.00 Quote
Guest komppa Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Mites riittääköhän palliksen jarrutehostajalle alipaine yhdeltä sylkältä? Alunperinhän se imee imusarjasta, mutta meikän koneessa on tupladellssit. Eikä viittis neljää letkua alkaa vetämään. Tuttu aihe, kun tota ittekin pähkäilin... Ei riittäny mulle ainakaan, vaan joutu ottamaan 4 lähtöä ja yhdistämään yhdeksi. Tuli pirun hyvä. Kävin tietty koittamas yhdellä letkulla ja naapurin seinä meinas käydä melko lähellä, kun jarrut oli kuin kiveä olis polkenu... = ) 4 letkua tai sit toi pumppu. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Quote
-tipi- Posted March 2, 2008 Author Posted March 2, 2008 Toinen vaihtoehto on romikselta jostain dieselistä pumppu. Eiks nää oo yleensä hihnavetosii, työläämpää kuin reikien poraaminen. Minkälaisella halkaisijalla Komppa sulla on imarista lähtevät? Mullois 4-5mm liittimiä, riittääköhän halkaisija??? Quote
Hebster52 Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Miten suuri ero toi tekee pallon jarruille? Useimmat mitä minä tiedän jotka laittaa 944 vaparin levyt juniksiin joka kulmaan käyttävät palliksen pääsylkkää ilman tehostajaa... Quote
splitti51 Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Ainakin I/II koppasissa kolffeissa alipainepumppu tuli virranjakajan paikalle lohkoon. Saattaa olla aika hankala asentaa bensakoneeseen. Joissakin japseissa pumppu on laturin takaossa. Helpointa (ja halvinta) on laittaa 4 letkua. Quote
vwagen Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Ajoin noin 10 vuotta yhdellä letkulla ja hyvin toimi,lähtö kooltaan sellainen että alkuperäinen letku kävi siihen. Quote
Guest komppa Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Toinen vaihtoehto on romikselta jostain dieselistä pumppu. Eiks nää oo yleensä hihnavetosii, työläämpää kuin reikien poraaminen. Minkälaisella halkaisijalla Komppa sulla on imarista lähtevät? Mullois 4-5mm liittimiä, riittääköhän halkaisija??? Kuva selventää asiaa paremmin kuin 1000 sanaa... Eli neljä letkua tulee kaasareilta ja ne yhdistyy yhteen itsetehtyyn "yhdistäjään"... Letkukoko, mikä tohon tulee on viitisen milliä. Eteenpäin lähtee vakioletkulla... Quote
Guest Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Jarrutehostinta varten on myös saatavilla 12V sähkökäyttöistä alipainepumppua. Kannattaa asentaa vaimennetusti, ainakin sähköautossa sen kuulee selvästi. Suomesta kannattanee kysellä Elcatilta uutta tai käytettyä: http://www.elcat.fi/ Quote
Hebster52 Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Nyt kun näyttäs siltä että pallopritseniin on tulossa tupla solexit niin tuli mieleen toi jarrutehostin juttukin.... Pitääkö kylmästi harkita toi sähköinen alipaine pumppu vai onko kukaan saanu aikaan jokin systeemi imusarjan kautta? Ilmeisesti noi letkuliitännät jotka ovat imusarjassa jo ovat vain tasapainottamaan imusarjoja? Vai voisko vielä kytkeä toi alipaine letkukin T-liitännällä noihin häiritsemättä moottorin toimintaa ja riittävän tehokkaana jarrutehostimelle? Quote
mikan Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Kyllä mulla on ollut tuplasolexien kanssa alipainetehostin, tosin kyseessä ei ollut pallokeula. Oli vielä muistaakseni niin, että vain yhdestä imukanavasta oli liitäntä ja välissä takaiskuventtiili tjsp. t. Mika Quote
-tipi- Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Hebsta laitat vaan T-liittimella siitä tasausletkusta, ja muista takaiskuventtiili, tehostin ei taida tykätä bensahuuruista. Quote
Hebster52 Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Ok. Minkähänlainen se semmoinen takaisku ventiili on? :) Quote
-tipi- Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Alkuperäinen on musta muovinen noin euronkolikon kokoinen kikkare, jossa on nuoliosoittamassa mihin suuntaan se päästää ilmaa. Toki kahdella letkuliittimellä. Voi kai noita saada erilaisiakin tarvikeliikkeestä. Quote
Hebster52 Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Jotain tämmöistäkö pitäs löytää jostain? Ja ilmeisesti kuuluis olla tälleen orggis osineen jarrutehostimelle. :) Quote
markusov Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Mä otin lähdön yhdestä kurkusta, n.10mm putkella, takaiskuventtiili imusarjan päässä ja 3golffin tehostin => toimii. tein tuohon kierteet letkulähdölle... Quote
-tipi- Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Jep, tuommonen näyttäis olevan 73->, vanhempi on erimallinen. Quote
NordBling Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 Mistä lähden etsimään 12V alipainepumppua? Missä automalleissa näitä sähköisiä mahtaisi olla? Quote
-tipi- Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 (edited) Google? Näkyy muuten Hellan pumppu perustuvan samaan tekniikkaa kuin Judson-ahdin. Edited May 12, 2017 by -tipi- Quote
NordBling Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 Tarkennetaan sitten tekstiä että jää noi googlevittuilut pois: Missä automalleissa on ollut 12V alipainepumppuja jotta voin etsiä purkaamoista tai varaosasivustoilta oikean auton varaosia. Yhden ehdotuksen jo sain, useassa Volvossa on Hellan pumppu nro 30630398 Quote
-tipi- Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 No muutamalla klikkausella Googlesta selvisi myös mersun pumpun koodi. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.