Jump to content

Onko käytännössä suurta merkitystä kumpi akseli?


Guest koivi

Recommended Posts

Guest koivi
Posted

Onko käytännössä suurta eroa, että kumpi kampiakseli 4140 vai 4340?

Guest Variant
Posted

Onko tämä nyt se kumpi ja kampi -vitsi jotenkin uudelleenmuotoiltuna?

Posted

En osaa sanoa, kun ei oo kokemusta. Mutta aircooledin hintaero 4140 ja 4340 kampiakseleiden välillä on niin pieni että kannattaa hankkia se 4340. Itse kyllä laittaisin koneeseni 4340 akselin.

 

jos kone on mieto, esim. lähes porttaamattomat 35,5x32 tai 40x35,5 kannet, nokka alle 280 ast, puristukset 8 kieppeillä, keventämätön vauhtipyörä jne niin eiköhän sen 4140 kampurankin uskalla laittaa :D

Posted
Niin ja vakioakselit ei taida olla taottuja?

 

VW:n alkuperäinen saksalainen taitaa olla taottu,mutta jälkituotanto "vakioakselit" ilman vastapainoja ei.

 

Jos kahdesta 69mm iskuisesta valita,laittaisin VW vakioakselin mielummin kuin 4140 vastapainon,koska vw vakioakselillakin pääsee niin pitkälle kun useampi tarvii ja on varmasti laadukas ja kestävä. (kaikki saa toki yrittämällä rikki)

Posted

Orggis akselia ja veivejä kiusattu noin 1,5 barin ahtopaineilla ilman ongelmia.

Uskomattoman kestäviä ottaen huomioon alkuperäisen moottorin viritysasteen.

 

t. Mika

Posted

Historicin säännöt edellyttää vakioakselia ja veivejä ja yheksää tonnia pojat koneita parhaimmillaan kierrättää - ei huonoa tavaraa ollenkaan!

Guest HanttaP
Posted

Joutuu kyllä vw vakiokampiakselia vähän koneistamaan, ettei karkaa lohkosta yli 6000 kierroksella.

Posted

En kans ymmärrä että mitä koneistamistä siinä on? jos se on ehjä ja suora akseli.

 

Vastapainot kyll tarttee ja 8-tapituksen, sekä tasapainotuksen. Mutta sitten kannattaa ostaa jo 69mm iskuinen 4140 cromo vastapainoakseli.

Posted

Ellei saa jostain hyvälaatuista saksalaista vakioakselia, johon on hitsattu vastapainot hyvin. Tuskin vakioiskuista saa 4340 cromolyna?

Guest HanttaP
Posted

Historicin säännöt vakiokammesta, ei siihen voi mitään lisätä, mutta poistaa voi.

Posted

Aivan, materiaalia ei saa lisätä. Miten materiaalin poisto vakioakselista vaikuttaa siihen ettei 'karkaa lohkosta'? Mistä kohtaa poistetaan?

Posted

kevennystä? :D Joskus oon kuullut että jokkiskisoissa on ollut tarjolla palkinto joka on ollut vauhtipyörä ja kampiakseli joiden yhteispaino on ollut 5-6kg :D

Guest koivi
Posted

Jäi tuosta pois, en meinannu 69 akselia vaan vaikkapa 76mm... ;) Mutta taitaa olla aika lailla sama et onko 4140 tai 4340 akseli.

Posted

Kyllä kai se miedossa matalapuristeisess alle 5000 kiertävässä koneessa on sama että kumpi kampi...Mutta hintaero 4340 akseliin ei ole suuri.

 

 

Etsein esille tuon Esa Ahon kuvauksen materiaalien eroista.

 

"Tuosta materiaalierosta 4130 vs. 4340 voisin hieman kertoilla. Kuvaavampia lienevät niiden saksa-peräiset nimet: 25CrMo4 ja 35CrNiMo4 (luvut ovat promille-pitoisuuksia). Molemmat ovat ns. matalaseosteisia nuorrutusteräksiä, joiden karkaistavuus on hyvä (joskaan ei välttämättä helppo). Suurempi kromipitoisuus parantaa korroosionkestävyyttä ja pieni nikkelilisä auttaa karkaisun tunkeutumista syvemmälle. Varsinaista lujuuseroa ei ole."

 

Noita teräksiä tais sitten suomestakin saada metritavarana, jos tarttee :D

Guest Keiteleen Kone
Posted

4140 ja 4340 akseleiden lujuuksissa (kuormituksen kestoissa) on riittävän suuret erot 4340:n hyväksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...