Guest koivi Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Onko käytännössä suurta eroa, että kumpi kampiakseli 4140 vai 4340? Quote Link to comment
Guest Variant Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Onko tämä nyt se kumpi ja kampi -vitsi jotenkin uudelleenmuotoiltuna? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 En osaa sanoa, kun ei oo kokemusta. Mutta aircooledin hintaero 4140 ja 4340 kampiakseleiden välillä on niin pieni että kannattaa hankkia se 4340. Itse kyllä laittaisin koneeseni 4340 akselin. jos kone on mieto, esim. lähes porttaamattomat 35,5x32 tai 40x35,5 kannet, nokka alle 280 ast, puristukset 8 kieppeillä, keventämätön vauhtipyörä jne niin eiköhän sen 4140 kampurankin uskalla laittaa :D Quote Link to comment
JaniM Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 No eiköhän vakioon verrattuna kummatki ole parempia, jo vastapainojen takia. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 4340. Keiteleen Koneesta. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 KK, melkoisen epätoivoista kun pitää mainostaa keskustelujen yhteydessä. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Niin ja vakioakselit ei taida olla taottuja? Quote Link to comment
Racing Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Niin ja vakioakselit ei taida olla taottuja? VW:n alkuperäinen saksalainen taitaa olla taottu,mutta jälkituotanto "vakioakselit" ilman vastapainoja ei. Jos kahdesta 69mm iskuisesta valita,laittaisin VW vakioakselin mielummin kuin 4140 vastapainon,koska vw vakioakselillakin pääsee niin pitkälle kun useampi tarvii ja on varmasti laadukas ja kestävä. (kaikki saa toki yrittämällä rikki) Quote Link to comment
mikan Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Orggis akselia ja veivejä kiusattu noin 1,5 barin ahtopaineilla ilman ongelmia. Uskomattoman kestäviä ottaen huomioon alkuperäisen moottorin viritysasteen. t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Historicin säännöt edellyttää vakioakselia ja veivejä ja yheksää tonnia pojat koneita parhaimmillaan kierrättää - ei huonoa tavaraa ollenkaan! Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Joutuu kyllä vw vakiokampiakselia vähän koneistamaan, ettei karkaa lohkosta yli 6000 kierroksella. Quote Link to comment
-AP- Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Mitenkäs se koneistamisesta paranee? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 En kans ymmärrä että mitä koneistamistä siinä on? jos se on ehjä ja suora akseli. Vastapainot kyll tarttee ja 8-tapituksen, sekä tasapainotuksen. Mutta sitten kannattaa ostaa jo 69mm iskuinen 4140 cromo vastapainoakseli. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Ellei saa jostain hyvälaatuista saksalaista vakioakselia, johon on hitsattu vastapainot hyvin. Tuskin vakioiskuista saa 4340 cromolyna? Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Historicin säännöt vakiokammesta, ei siihen voi mitään lisätä, mutta poistaa voi. Quote Link to comment
-AP- Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Aivan, materiaalia ei saa lisätä. Miten materiaalin poisto vakioakselista vaikuttaa siihen ettei 'karkaa lohkosta'? Mistä kohtaa poistetaan? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 kevennystä? :D Joskus oon kuullut että jokkiskisoissa on ollut tarjolla palkinto joka on ollut vauhtipyörä ja kampiakseli joiden yhteispaino on ollut 5-6kg :D Quote Link to comment
Tomppa Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Voipi muuten olla, että myös kuusysiä saa 4340 -versiona. Täytyypi kysellä toimittajalta. Quote Link to comment
Guest koivi Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Jäi tuosta pois, en meinannu 69 akselia vaan vaikkapa 76mm... ;) Mutta taitaa olla aika lailla sama et onko 4140 tai 4340 akseli. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Kyllä kai se miedossa matalapuristeisess alle 5000 kiertävässä koneessa on sama että kumpi kampi...Mutta hintaero 4340 akseliin ei ole suuri. Etsein esille tuon Esa Ahon kuvauksen materiaalien eroista. "Tuosta materiaalierosta 4130 vs. 4340 voisin hieman kertoilla. Kuvaavampia lienevät niiden saksa-peräiset nimet: 25CrMo4 ja 35CrNiMo4 (luvut ovat promille-pitoisuuksia). Molemmat ovat ns. matalaseosteisia nuorrutusteräksiä, joiden karkaistavuus on hyvä (joskaan ei välttämättä helppo). Suurempi kromipitoisuus parantaa korroosionkestävyyttä ja pieni nikkelilisä auttaa karkaisun tunkeutumista syvemmälle. Varsinaista lujuuseroa ei ole." Noita teräksiä tais sitten suomestakin saada metritavarana, jos tarttee :D Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 4140 ja 4340 akseleiden lujuuksissa (kuormituksen kestoissa) on riittävän suuret erot 4340:n hyväksi. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Juu, varmasti on....eikä hintaero kovin iso, siksi kannattaa valita 4340 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.