rockford Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Onko 16.6v liian kova latausjännite, kierrokset ei vaikuttaneet jännitteeseen. mulla on jännitteensäädin paikassa mutta en tiedä toimiiko se oikein?? Laturi on mallia vaihtovirta. Vaikuttaako asiaan kun laturilta tuleva piuha ei ole vielä akussa kiinni kun en uskaltanut laittaa? Quote
Guest Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 akku pitaa olla kiinni jotta kaikki toimisi oikein. Jos jannite on yha noin kova niin saadin on rikki. Sinansa ainoa vaara tossa on etta lamput poksahtaa ajan myota, ja akku kiehuu tyhjiin. Haisee ihan saakelin pahalta. Mulla on ollu sama ongelma monta kertaa. Jan Quote
TimoKoo Posted September 7 Posted September 7 Huomasin että omakin akku haisee tosi pahalta, mikä juurikin taitaa myös johtua tuosta latauksen ylijännitteestä. En tarkemmin vielä tutkinut veden määrää akussa, mutta jos akkuun pystyy lisäämään vettä, niin hajuongelmakin ilmeisesti helpottaa? Vai onko uusi akku ainoa vaihtoehto? Mitään muuta ongelmaa tuosta ylijännitteestä ei ole ollut. Quote
select Posted September 7 Posted September 7 Kyllä kannattaa saada latausjännite sopivaksi.Oman ensiauton akku räjähti ajossa,oli suunnilleen vain navat jäljellä johtojen päässä. Nyt 25vuotta myöhemmin syy paukkuun selvisi kun autoa aloin herätellä uudestaan liilenteeseen.Laturi työnsi maksimit 17volttia,olin nuoruuden innolla kytkenyt lataussäätimen johdot väärin🤭 Quote
TimoKoo Posted September 7 Posted September 7 Joskus viime kesänä kun uuden akun ostin, niin latausjännite taisi olla jossain 15,5V huitteilla, ja kun vastaavia juttuja ei ole aikaisemmin tarvinnut miettiä, en ollut tuosta nyt niin huolissani. Nyt kun tämä ongelma tuli ilmi, niin uudestaan, ja ehkä vähän huolelisemmin tuli katsottua tämä latausjännite, ja sehän olikin jossain 17 - 18 voltin välissä. Ja varsinkin kierroksilla nousi tuonne. Tyhjäkäynnillä saattoi ollakin jossain ihan suht normi 14V lukemissa. Mutta ei siis mikään ihme, että akku käynyt kuumana. Pitää testailla huomenissa vieläkö se haisee, koska uutta akkua en nyt heti viittis mennä ostamaan. En tiedä mikä logiikka tämän auton kasaajalla on ollut, ja onko tuo ollut jo alunperin väärin, mutta tuo kuvan irrallisen keltaisen johdon abiko oli tuossa laturin kolmannessa liittimessä, kun jossain piirikaaviossa laturilta lähti vain nuo kaksi nyt kiinniolevaa. Ihan silkasta kokeilunhalusta siis otin tuon kolmannen johdon irti, ja latausjännite putosi laakista sinne reiluun 14 volttiin, ja pysyi siinä vaikka kierroksia nosti. Lataussäädin on ihan kunnon boschilainen, joten lähdin siitä olettamasta, että se olisi ehjä. Ja koska se ei halpakaan ole, niin toivoin vian olevan jossain muualla 😅 Quote
masajee Posted September 7 Posted September 7 Sullahan kuuluu olla ulkoinen säädin ja silloin noi kolme johtoa menee säätimeen joka on alkuperäisenä takapenkin alla. Mulla teki samaa ja uusi lataussäädin auttoi ja ei ne tarvikkeet kovin kalliita ole https://osakauppa.com/product/759/lataussaadin-ulkoinen-vaihtovirta-12v-t-123 Oli mulla hyllyssä muutama käytetty bosch säädinkin, mutta kyllä se reilu 40-vuotta valitettavasti oli tehnyt tehtävänsä ja roskiskamaa ne oli. Quote
TimoKoo Posted September 7 Posted September 7 Juu, ulkoinen siellä takapenkin alla on, mutta tuo linkin versio on ihan erinäköinen. Mulla siis tuon kuvan näköinen bosch. Pitää huomenna vielä varmistaa tuo latausjännite, mutta jos se noilla kahdella johdolla on siellä 14V paikkeilla, ja pysyykin siellä, niin annan sen kolmannen johdon olla jatkossakin irti. Ja ehkä jopa siistiä johdot niin, ettei tuo tuolla ylimääräisenä roiku. Quote
ovaaliheppu Posted September 7 Posted September 7 Sulla on tasavirtalaturin säädin vaihtovirtalaturissa... Quote
TimoKoo Posted September 7 Posted September 7 Ai semmonen sitten... 😳 Mulle nää tasavirrat/vaihtovirrat on ihan uutta, joten eipä tuota ole tullut hoksattua. Pitänee ehkä sitten vaihtaa tuo oikeanlaiseen.t Paitsi että tuo on nyt kuitenkin toiminut jotenkin näinkin kauan, ja nyt tuon johdon irroittamalla vieläpä jokseenkin "oikein", niin mitä haittaa on, jos annan tuon olla noin? Varmaan vähän tyhmä kysymys, mutta jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna jos latausjännite vaan on tontilla, niin eikö se riitä 🤔 Quote
ovaaliheppu Posted September 8 Posted September 8 Maalaisjärjellä: varmaan vähän tyhmä kysymys 🙂 Toimintaperiaate latureissa ja säätimissä eroaa toisistaan sen verran että äkkiseltään yllätyn jos tuo elektroninen ylipäätään olis ehjä enää... 1 Quote
Kharon Posted September 8 Posted September 8 13 hours ago, TimoKoo said: ... jos latausjännite vaan on tontilla, niin eikö se riitä 🤔 Ei riitä ei. Liika jännite kiehuttaa akun kuivaksi ja riski poksahtamiseen kasvaa ihan merkittäväksi. Jo 15V on liikaa, 16-17V on paljon liikaa. Jos taas jännitettä on liian vähän niin akku ei ole koskaan aivan täynnä ja kestoikä lyhenee oikein merkittävästi. Tästä on kokemusta: ~13V latausjännitteellä akut kestivät ~2 vuotta, sitten kun kyllästyi ja vaihtoi laturin (pahassa paikassa, oli aivan ahterista vaihtaa) niin on pärjätty kohta 10 vuotta samalla akulla. Quote
TimoKoo Posted September 8 Posted September 8 Kävin nyt testaamassa mitä latausjännite ajossa on, ja parkeilla oli melko lailla koko ajan 13,5V. Ajovaloilla putosi 13 volttiin, mikä nyt ei kovin hyvä ole. Ehkä kuitenkaan en ole siitä niin huolissani, koska käytännössä kesän ajot (1000+ km) on ollut aina valoisan aikaan, joten aina kuitenkin lataa. Luultavasti tilaan kuitenkin tuon masajeen linkkaaman lataussäätimen, jolla tuon varmaankin saa sitten toimimaan oikein. Pääasia tässä kuitenkin on, ettei ylijännitettä enää ole, ja akku ei kiehu ja sitä myöten haise. Varmaan vähän tuo akku jo sai kipeätä, mutta jos nyt kuitenkin kestäis vielä. 1 Quote
TimoKoo Posted September 8 Posted September 8 Tämä ei sinällään ole tarpeellinen tieto, mutta hoksasin miksi tässä oli tuo laturi ja lataussäädin noin epäsopivat. Kun viime kesänä ostin tämän kuplan, niin myyjä oli vaihtanut siinä olleen moottorin toiseen, koska vanhassa oli jotain venttiili- tai kansivikaa. Joku hieman vireistetty moottori, jonka sainkin kaupassa mukana. Kävin vilkaisemassa sitä, ja siinä olikin semmoinen kaksinapainen laturi, joka ilmeisesti on juurikin tasavirtalaturi. Ehkä myyjä ei tajunnut eroa, tai sitten vain jotenkin sai nuo toimimaan, mutta tuossa siis syy. Koitan saada tuon nyt toimimaan oikein tuolla vaihtovirtalaturilla, ja jos joskus saan inspiraation korjata tuon tehokkaamman moottorin, niin laittaa siihenkin sitten vaihtovirtalaturin. Quote
metake Posted September 8 Posted September 8 Ulkoisella säätimellä ole vaihtovirtalaturi polttaa herkästi diodisiltansa, tuolla säätimellä todennäköisesti vielä herkemmin.. Kannattaa katsoa osamyyjän sivuilta uuden laturin varaosanumero valmiiksi jos meinaat pitkään ajaa tuolla yhdistelmällä.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Kurre Posted September 9 Posted September 9 14 hours ago, TimoKoo said: Kävin nyt testaamassa mitä latausjännite ajossa on, ja parkeilla oli melko lailla koko ajan 13,5V. Ajovaloilla putosi 13 volttiin, mikä nyt ei kovin hyvä ole. Ehkä kuitenkaan en ole siitä niin huolissani, koska käytännössä kesän ajot (1000+ km) on ollut aina valoisan aikaan, joten aina kuitenkin lataa. Kuitenkin lataa? Ehkäpä sähkopinnoistani on liian kauan aikaa, mutta tuosta kirjoituksesta ei minulle selviä millä teholla lataus tapahtuu. Sen tiedän, että latausjännite pyritään pitämään +14,4 voltissa, jotta akku säilyisi ehjänä mahdollisimman pitkään. Lataussäätimellä lisätään tai vähennetään virtaa, jolla akkua ladataan. Montako ampeeria kulkeen akkuun päin, kun jännite on 13,5V? Entä kun se on 13,0V? Lisäkysymyksenä: paljonko akun jännite on lepotilassa? 1 Quote
TimoKoo Posted September 9 Posted September 9 Miten se näkyy, jos diodisilta laturissa kärähtää? Tolla systeemillä olen itse ajanut ~1400km, ja edellinen omistajakin jonkin verran, eli aika kauan toi on noin kestänyt. Ei sillä, hommaan kyllä tuon oikean säätimen, niin on sitten oikein. En mitään ampeereita tullut mitanneeksi, eikä ole aikaisemmin tullut mitään tämmöisiä ajatelleeksikaan. Yleensä katsellut vain tuota jännitettä, niinkuin nytkin. Olen ollut kyllä semmoisessa käsityksessä, että ns. toimivan latauksen jännite olisi 13,5V - 14,5V välissä, joten siksi en tuota sinällään alhaista lukemaa pitänyt niin pahana. Ideaalihan se ei kuitenkaan ole, ja varsinkin kun jo valoilla rasittaessa se putoaa. Tänään mittasin lepojännitteen, ja se oli vielä 14,1V mutta putoaahan se varmaan, jos tulee ajeltua tuolla alhaisella latauksella. Sitä voisi vähän seurailla miten se tässä muuttuu. Quote
Kurre Posted September 10 Posted September 10 Diodosillan tarkoitus on muuttaa vaihtovirta tasavirraksi. Jos se on rikki, ei laturi lataa akkua. Lepojännite 14.1 V Auto käynnissä 13.5 V Auto käynnissä ja valot päällä 13.0 V Mun mielestä toi ei lataa ollenkaan, jos katsotaan pelkkää jännitettä. Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa, mutta mä en tuolla kovin pitkälle lähtis ilman toista akkua, joka on ladattu täyteen. Quote
ovaaliheppu Posted September 10 Posted September 10 Täyden akun lepojännite on noin 12.6-12.8V, tyhjäkäynnillä noin 13.5V ja ajokierroksilla luokkaa 14.4-14.8V Tämä toteutuu tuolla Boshin säätimellä DC laturilla hyvin, perinteisellä säädetyllä Boshin säätimellä ,kierrosten piti olla reilusti ylempänä että latausjännite nousi, tässä syy miksi päivitin itse tuohon elektroniseen kolmisen vuotta sitten. Asiat ei oo ihan kunnossa jos akku näyttää yli 14V lepojännitteeksi 2 Quote
TimoKoo Posted September 12 Posted September 12 Tässä taisi lopulta käydä niin, että kyllä tuo akku on sen verran saanut kipeää, että sen joutuu varmaan ensi kesäksi uusimaan. Luin että korkea lepojännite on juuri oire tuosta kiehumisesta. Akussa siis vesi vähentynyt, jolloin happo väkevämpää. Myöskään ei kestä rasitusta, ja akku sippaa startatessa melko nopeaan. Toisaalta ottaa päähän, mutta oppipahan tässäkin jotain. Hommasin tuon vaihtovirtalaturiin sopivan säätimen, ja asentelin paikoilleen. Nyt jopa startatessa palaa laturin valo, ja sammuu kun käynnistyy. Latausjännite heti alussa oli 14,2V, mutta vielä se muuttui vähän sen mukaan miten valoja oli päällä. Ajossa jännite oli parkeilla 13,8V ja ajovaloilla 13,6V, mutta uskoisin että nuo jännitteen vaihtelut johtunee suurelta osin tuosta huonoksi menneestä akusta, tai niin ainakin toivon... Tallissa on kyllä yksi vanha akku, millä voisin vielä kokeilla. On vaan vähän iso, joten en tiedä mahtuuko siihen akkukoloon. Laturi ja säädin nyt kuitenkin on sentään toisilleen sopivat, joten parannusta siltä osin. 3 Quote
ovaaliheppu Posted September 12 Posted September 12 Jännite putoo aina alaspäin vaikka kuinka huudattaa kierroksilla, jos kulutusta on, vakiolaturista loppuu potku. Ihan normaalia että ajovalot päällä putoo 13 voltinkin nurkille, silti se vielä lataa ihan ok, koska on enemmän kuin mitä täyden akun jännite on. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.