Guest Posted November 5, 2004 Posted November 5, 2004 Millaisia ruisku asennuksia ihmiset on kuplaansa väsänneet? Lähinnä kiinnostaa vanhemman malliset ruiskut, eli K- ja L-Jetronic:ien asennukset. Löytyisikö aiheesta jostain vaikka sivustoja? Quote
Guest Mika Raussi Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 K-jettiä on vissiin jonkinverran laitettu. Mie käyn ite asentamaan k-jettiä t-4 koneeseen ihan kohta, mutta se ei tuu kuplan vakiokoppaan, joten tuskin siuta auttaa. Sellaseen kkäsitykseen mie oon pässy, että k-jetti saattaa ehkä jopa mahtua kuplan konehuoneeseen jos hyvin käy. Jos ei muuten, niin seinän siirtoon ;) Quote
mikan Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 L-jetti on kyllä paljon pienempi sovitettava kuin K-jet. Nimimerkillä apina-datsuniin sellaisen laittanut. t. Mika Quote
-Puide- Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 Kyllä K-jetti mahtuu konehuoneeseen, jos määränjakaja esim volvosta. Saabin imanputsarihässäkän kannsa joutuu tekeen töitä... =) Quote
Ketsa Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 Ei se ilmanpuhdistin ole määräjakaja riippuvainen. Esim. gti kölffin ilmanpuhdistin kotelon voi ruuvata saabin jakajaan suoraan kiinni. Quote
Guest Mika Raussi Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 Saabin systeemiinkiin saa helposti sellasen kartion mallisen filtterin kiinni. Mutta sanokaas joku missä 900 saabaissa on k-jetti? Miun pitäs putsari hommata. Quote
Guest Posted November 7, 2004 Posted November 7, 2004 älä vaan saappaan putsaria hanki! soon sellanen viiden litran muoviämpäri!! :D:D Quote
Ketsa Posted November 7, 2004 Posted November 7, 2004 K-jetti löytyy aivan ensimmäisiä EMS malleja lukuunottamatta 900/99 8V saappaista tuonne katalysaattori aikakaudelle asti... 16V puoli on sekavempaa... Turbo ja vapari versioissa erilaiset määräjakajat, ilmamäärämittarin kartiot ja ohjauspaineen säätimet. Quote
Sakke Posted November 7, 2004 Posted November 7, 2004 Kokemuksella sanon, mk1 GTI:n puhistinkotelo on erilainen ku esim. mk2 GTI:n ja vielä Audissaki ne on erilaisia ku puhutaan 86-90 ikäsistä. Nähtävästi tuo ykköskoppasen puhistinkotelo ois se pienikokosin. Quote
Guest Posted November 8, 2004 Posted November 8, 2004 Voisiko saada konehuoneista kuvia,että pystyisi hieman hahmottamaan kokonaisuutta. Mitenkä imusarjat? Quote
-Puide- Posted November 8, 2004 Posted November 8, 2004 älä vaan saappaan putsaria hanki! soon sellanen viiden litran muoviämpäri!! :D:D Hähhäää.. Todellakin ÄMPÄRI! Tätä juur tarkotin.. =) Mut vaikka sulla olis Saabin määränjakaja siihen sopii esim volvo 240(?) pohja, joka huomattavasti kätsympi. Quote
Guest Mika Raussi Posted November 8, 2004 Posted November 8, 2004 Onneks miulla on tilaa ämpärille. Ja onpahan sitten jotain, millä äyskäröidä ammetta tyhjäks :p Quote
Hebster52 Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Mun Hebsteriin tulee Volvon K-jetti. Mullakin on tilaa tuuletinkopan edessä.... Pensaputket on jo rungossa.. Quote
Guest Mika Raussi Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Paskat se saappaan ämpäri edes mahdu! Pitää laittaa tuplille tarkotettu pitkä putsari suoraan määränjakajaan kiinni.. Kunhan tulee ne veronpalautukset. Eiks kaikki putsarit satu kaikkiin ilmanmäärämittareihin? Saapissa ja audissa ainakin näyttäis olevansama laippa. Ja sama näytti olevan joku ehkä qolffin putsarikin. Quote
Ketsa Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Ainakin golf I + II ja saab samalla rungolla. Quote
Hebster52 Posted November 27, 2004 Posted November 27, 2004 No nyt on putket runkotunnelissa... Vedin sinne kaksi rosteri hydrauliputkea joilla on sisä mitta 8mm. Toinen tulee ulos orggis reijästä takahaarukassa ja toinen siitä n. 8cm eteenpäin. Nyt pitää selvittää mihin asennan Volvon pensapumpun keulaan ennenkuin kiinnitän sen eturunkopalkin takaisin. Voisko joku selvittää mitä osia nää on? (jotkut tiedän mutta en kaikkea) Quote
Guest laiska`s custom Posted November 28, 2004 Posted November 28, 2004 oikea alakulma:tyhjäkäyntimoottori,ei kannata laittaa vaan säätää tyhjäkäynti kaasuläpällä!määräjakajassa oleva järjestelmä paine säädin on hyvä olla jos ei osaa rakentaa mekaanisesti säädettävää,saa seoksia säädettyä!!se yksi on pensapaineen varaaja,ei tarvitse olla!sitä yhtä en nää selkeästi mutta ne ei ole tärkeitä!!muista että pensalinjan letkut täytyy olla min 10bar!!suutinputket 2/6mm papuputkea!tankissa täytyy olla loiskelevyt koska k-jetronik ei kestä yhtään ilmaa putkissa!! Quote
Guest Mika Raussi Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Oikeella alhalla ei oo mikään moottori, vaan lisäilmaventtiili. Sitten vasemmalla alhaalla näyttäs olevan ilmanmäärämittari/määränjakaja-paketti. Lisää ko. osista täällä http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php Sit vasurilla yläkulmassa on volvon besapunmpun peltinen ruosteinen kiinnikekehto, jossa on kiinni paineensäädin. olikohan niin, että isommasta liittimestä sisään, pienimmästä ulos ja toisesta päädystä lähtee ylivuoto tankille. Sit tossa oikeella on se pumppu. Päästä sisää ja kylestä ulos. Ja siinä virtalittimen ulkopuolella on + ja - merkit. Ei kanna vissiin ihan huvikseen värän suuntaan pyöritellä ;) Edit: En huomannu ekaks, mutta tossa on alhaalla keskellä ohjauspaineen säädin. Quote
Guest laiska`s custom Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 lisäilmaventtiili=tyhjäkäyntimoottori!!!ei tarvitse olla jollei aja pakkasella!!! oikea yläkulma ei ainakaan ole iso bosch:hin pumppu jota mersut/volvot/saabit/bemarit on käyttänyt,tuo näyttää siirtopumpulta mikä on pienipaineinen.isossa bosch:hissa pensalinja tulee pohjasta sisään ollen 14mm ja lähto on toisessa päädyssä 8mm missä on myös virtaliittimet!vasemmassa yläkulmassa en näe mötikän kyljestä lähtevän mitään liitäntää??painevaraaja jonka tarkoitus on auton ollessa sammuksissa säilyttää järjestelmä paine moottorin herkän käynnistyksen takaamiseksi,tosin pumpussa on itsessänsä takaiskuventtiili joka pitää paineen järjestelmässä!!! 8syl k jetronik 4syl turbokoneessa+muutamia 4syl k jetronik turbokoneita ollut... Quote
joksa Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 eikös tyhjäkäyntimoottorissa ole nimenmukaisesti askelmoottori ja tuota kuvassa olevaa lisäilmaventtiiliä taasen ohjaa bimetallijousi. lisäilmaventtiili != tyhjäkäyntimoottori tyhjäkäyntimoottori = lisäilmaventtiili Quote
Fileas Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php Apuilmaventtiili - Nopeuttaakseen tyhjäkäyntiä ohjaa apuilmaventtiili ilmaa kaasuläpän ohi. Tämä ilma otetaan kuitenkin vasta Ilmamäärämittarin jälkeen, joten seos-suhde pysyy oikeana. Apuilmaventtiili sulkeutuu sekä sähköisen lämpövastuksen että moottorin lämmön vaikutuksesta kokonaan kun moottori on ollut hetken käynnissä. Quote
Guest Ranne Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Niin ja sitten jotkut nimittää tota vihoviimeistä keksintöä myös apuilmaventtiiliksi. :D Quote
Guest Mika Raussi Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Mitä ihmettä täälä mouhotaan? Miulla kun sattuu olemaan ihan just tollanen pumppu itelläni ja Volvosta. ;itä sie tuut miulle urputtmaan jos et ite näe sitä vistaliitintä. Siinä se on soikea mokkula kylessä minkä sisällä on lattaliittimet toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa. Ja tosiaan.. Tuossa venttiilissä ei oo mitään moottoria. Siellä on vaan bi-metallijousi kääntämässä läppää. Tarviitko kuvan moisen sisältä? Quote
Hebster52 Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Toi mun pumppu on suoraan Volvosta. Siinä on sähköliitäntä siinä ylä oikeassa. Kuuluuko paineenvaraajassa olla liitäntä?? (Ylävasen möhkäle) Quote
Hebster52 Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Hehhee. Sitähän minäkin ajattelin. Niitä on ainakin yksi kummassakin päässä... Quote
Guest Mika Raussi Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Niit on kolme! ;) Toi vasemmalla puolella oleva liitin, missä on letku kiinni menee tankille. Siihen toiseen vasemmalla puolella lepäävään tulee punpulta paine ja oikeella on ylivuoto takas tankkiin. http://personal.inet.fi/private/kupla/117_1707.htm Tosta keskeltä siis ruikulle ja vesemmalta sisään. Ylivuoto on alhaalla. Ja tossa näkyy nyt pumpun imuliitin ja sit toi virtaliitin. Hyi hemmetti että noi hais pahalle kun sisällä oli vuosia vanhaa venäläistä bensaa! Quote
Hebster52 Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 M.R. Täytyy myöntää että kun kävin sun projektikuvat läpi niin on kyllä siistiä jälkeä!! Ja näköjään vähän samoja ideoita putkivetojen kanssa. Minä tosin en hitsaillu yhtä paljon runkoon... Hydrauliputket pitäis kyllä kestää ne "10 baria" jotka K-jetti kehittää. (Lue oikeesti 4,8 baria...) Quote
Hebster52 Posted December 3, 2004 Posted December 3, 2004 Tuosta näkee mitä oon värkänny tähän asti... Quote
Guest Jp Posted December 13, 2004 Posted December 13, 2004 topikkia hieman lainaten, onko L-jetissä jollain kaavalla laskettavissa ilmamäärämittarin virtausarvo. Kyseessä on ilmeisesti typ2sen 1970cc koneen ilmamäärämittari. boschin koodi 0 280 200 020 Quote
Guest Jp Posted December 14, 2004 Posted December 14, 2004 kun noita juttuja tuolta on lueskellut, niin on kai sillä merkitystä kuinka paljon laskee läpi, ettei siitä kohtaa jää ahistamaan. Sekä sitten kalibrointi voi olla aiheellinen. Mutta tuo jo selvisi, se on 2l bussin mittari, joten pitäis riittää aika pitkälle.. Quote
Guest nyki Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Mitenkäs ruiskujen moottorin lämpötila-anturi laitetaan ilmajäähd.boxeriin? Onko kellään kiinni Motronicia Kuplassa? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.