Jump to content

Ruisku Kuplaan


Guest tpirskan1

Recommended Posts

Posted

Millaisia ruisku asennuksia ihmiset on kuplaansa väsänneet? Lähinnä kiinnostaa vanhemman malliset ruiskut, eli K- ja L-Jetronic:ien asennukset. Löytyisikö aiheesta jostain vaikka sivustoja?

Guest Mika Raussi
Posted

K-jettiä on vissiin jonkinverran laitettu. Mie käyn ite asentamaan k-jettiä t-4 koneeseen ihan kohta, mutta se ei tuu kuplan vakiokoppaan, joten tuskin siuta auttaa.

 

Sellaseen kkäsitykseen mie oon pässy, että k-jetti saattaa ehkä jopa mahtua kuplan konehuoneeseen jos hyvin käy. Jos ei muuten, niin seinän siirtoon ;)

Posted

Kyllä K-jetti mahtuu konehuoneeseen, jos määränjakaja esim volvosta. Saabin imanputsarihässäkän kannsa joutuu tekeen töitä... =)

Posted

Ei se ilmanpuhdistin ole määräjakaja riippuvainen. Esim. gti kölffin ilmanpuhdistin kotelon voi ruuvata saabin jakajaan suoraan kiinni.

Guest Mika Raussi
Posted

Saabin systeemiinkiin saa helposti sellasen kartion mallisen filtterin kiinni. Mutta sanokaas joku missä 900 saabaissa on k-jetti? Miun pitäs putsari hommata.

Posted

älä vaan saappaan putsaria hanki! soon sellanen viiden litran muoviämpäri!! :D:D

Posted

K-jetti löytyy aivan ensimmäisiä EMS malleja lukuunottamatta 900/99 8V saappaista tuonne katalysaattori aikakaudelle asti... 16V puoli on sekavempaa... Turbo ja vapari versioissa erilaiset määräjakajat, ilmamäärämittarin kartiot ja ohjauspaineen säätimet.

Posted

Kokemuksella sanon, mk1 GTI:n puhistinkotelo on erilainen ku esim. mk2 GTI:n ja vielä Audissaki ne on erilaisia ku puhutaan 86-90 ikäsistä. Nähtävästi tuo ykköskoppasen puhistinkotelo ois se pienikokosin.

Posted

Voisiko saada konehuoneista kuvia,että pystyisi hieman hahmottamaan kokonaisuutta. Mitenkä imusarjat?

Posted
älä vaan saappaan putsaria hanki! soon sellanen viiden litran muoviämpäri!! :D:D

 

Hähhäää.. Todellakin ÄMPÄRI! Tätä juur tarkotin.. =) Mut vaikka sulla olis Saabin määränjakaja siihen sopii esim volvo 240(?) pohja, joka huomattavasti kätsympi.

Guest Mika Raussi
Posted

Onneks miulla on tilaa ämpärille. Ja onpahan sitten jotain, millä äyskäröidä ammetta tyhjäks :p

  • 3 weeks later...
Guest Mika Raussi
Posted

Paskat se saappaan ämpäri edes mahdu! Pitää laittaa tuplille tarkotettu pitkä putsari suoraan määränjakajaan kiinni.. Kunhan tulee ne veronpalautukset.

 

Eiks kaikki putsarit satu kaikkiin ilmanmäärämittareihin? Saapissa ja audissa ainakin näyttäis olevansama laippa. Ja sama näytti olevan joku ehkä qolffin putsarikin.

Posted

No nyt on putket runkotunnelissa... Vedin sinne kaksi rosteri hydrauliputkea joilla on sisä mitta 8mm. Toinen tulee ulos orggis reijästä takahaarukassa ja toinen siitä n. 8cm eteenpäin.

 

Nyt pitää selvittää mihin asennan Volvon pensapumpun keulaan ennenkuin kiinnitän sen eturunkopalkin takaisin.

 

Voisko joku selvittää mitä osia nää on? (jotkut tiedän mutta en kaikkea)

post-65-13888357792344_thumb.jpg

Guest laiska`s custom
Posted

oikea alakulma:tyhjäkäyntimoottori,ei kannata laittaa vaan säätää tyhjäkäynti kaasuläpällä!määräjakajassa oleva järjestelmä paine säädin on hyvä olla jos ei osaa rakentaa mekaanisesti säädettävää,saa seoksia säädettyä!!se yksi on pensapaineen varaaja,ei tarvitse olla!sitä yhtä en nää selkeästi mutta ne ei ole tärkeitä!!muista että pensalinjan letkut täytyy olla min 10bar!!suutinputket 2/6mm papuputkea!tankissa täytyy olla loiskelevyt koska k-jetronik ei kestä yhtään ilmaa putkissa!!

Guest Mika Raussi
Posted

Oikeella alhalla ei oo mikään moottori, vaan lisäilmaventtiili. Sitten vasemmalla alhaalla näyttäs olevan ilmanmäärämittari/määränjakaja-paketti.

 

Lisää ko. osista täällä http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

 

Sit vasurilla yläkulmassa on volvon besapunmpun peltinen ruosteinen kiinnikekehto, jossa on kiinni paineensäädin. olikohan niin, että isommasta liittimestä sisään, pienimmästä ulos ja toisesta päädystä lähtee ylivuoto tankille. Sit tossa oikeella on se pumppu. Päästä sisää ja kylestä ulos. Ja siinä virtalittimen ulkopuolella on + ja - merkit. Ei kanna vissiin ihan huvikseen värän suuntaan pyöritellä ;)

 

Edit: En huomannu ekaks, mutta tossa on alhaalla keskellä ohjauspaineen säädin.

Guest laiska`s custom
Posted

lisäilmaventtiili=tyhjäkäyntimoottori!!!ei tarvitse olla jollei aja pakkasella!!!

oikea yläkulma ei ainakaan ole iso bosch:hin pumppu jota mersut/volvot/saabit/bemarit on käyttänyt,tuo näyttää siirtopumpulta mikä on pienipaineinen.isossa bosch:hissa pensalinja tulee pohjasta sisään ollen 14mm ja lähto on toisessa päädyssä 8mm missä on myös virtaliittimet!vasemmassa yläkulmassa en näe mötikän kyljestä lähtevän mitään liitäntää??painevaraaja jonka tarkoitus on auton ollessa sammuksissa säilyttää järjestelmä paine moottorin herkän käynnistyksen takaamiseksi,tosin pumpussa on itsessänsä takaiskuventtiili joka pitää paineen järjestelmässä!!!

 

8syl k jetronik 4syl turbokoneessa+muutamia 4syl k jetronik turbokoneita ollut...

Posted

eikös tyhjäkäyntimoottorissa ole nimenmukaisesti askelmoottori ja tuota kuvassa olevaa lisäilmaventtiiliä taasen ohjaa bimetallijousi.

 

lisäilmaventtiili != tyhjäkäyntimoottori

tyhjäkäyntimoottori = lisäilmaventtiili

Posted

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

 

Apuilmaventtiili - Nopeuttaakseen tyhjäkäyntiä ohjaa apuilmaventtiili ilmaa kaasuläpän ohi. Tämä ilma otetaan kuitenkin vasta Ilmamäärämittarin jälkeen, joten seos-suhde pysyy oikeana. Apuilmaventtiili sulkeutuu sekä sähköisen lämpövastuksen että moottorin lämmön vaikutuksesta kokonaan kun moottori on ollut hetken käynnissä.
Posted

Niin ja sitten jotkut nimittää tota vihoviimeistä keksintöä myös apuilmaventtiiliksi. :D

Guest Mika Raussi
Posted

Mitä ihmettä täälä mouhotaan?

 

Miulla kun sattuu olemaan ihan just tollanen pumppu itelläni ja Volvosta. ;itä sie tuut miulle urputtmaan jos et ite näe sitä vistaliitintä. Siinä se on soikea mokkula kylessä minkä sisällä on lattaliittimet toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa.

 

Ja tosiaan.. Tuossa venttiilissä ei oo mitään moottoria. Siellä on vaan bi-metallijousi kääntämässä läppää. Tarviitko kuvan moisen sisältä?

Posted

Toi mun pumppu on suoraan Volvosta. Siinä on sähköliitäntä siinä ylä oikeassa.

 

Kuuluuko paineenvaraajassa olla liitäntä?? (Ylävasen möhkäle)

Guest Mika Raussi
Posted

Niit on kolme! ;)

 

Toi vasemmalla puolella oleva liitin, missä on letku kiinni menee tankille. Siihen toiseen vasemmalla puolella lepäävään tulee punpulta paine ja oikeella on ylivuoto takas tankkiin.

 

http://personal.inet.fi/private/kupla/117_1707.htm

 

Tosta keskeltä siis ruikulle ja vesemmalta sisään. Ylivuoto on alhaalla. Ja tossa näkyy nyt pumpun imuliitin ja sit toi virtaliitin.

 

Hyi hemmetti että noi hais pahalle kun sisällä oli vuosia vanhaa venäläistä bensaa!

Posted

M.R. Täytyy myöntää että kun kävin sun projektikuvat läpi niin on kyllä siistiä jälkeä!! Ja näköjään vähän samoja ideoita putkivetojen kanssa. Minä tosin en hitsaillu yhtä paljon runkoon...

 

Hydrauliputket pitäis kyllä kestää ne "10 baria" jotka K-jetti kehittää. (Lue oikeesti 4,8 baria...)

  • 2 weeks later...
Posted

topikkia hieman lainaten, onko L-jetissä jollain kaavalla laskettavissa ilmamäärämittarin virtausarvo. Kyseessä on ilmeisesti typ2sen 1970cc koneen ilmamäärämittari. boschin koodi 0 280 200 020

Posted

kun noita juttuja tuolta on lueskellut, niin on kai sillä merkitystä kuinka paljon laskee läpi, ettei siitä kohtaa jää ahistamaan. Sekä sitten kalibrointi voi olla aiheellinen. Mutta tuo jo selvisi, se on 2l bussin mittari, joten pitäis riittää aika pitkälle..

  • 1 month later...
Posted

Mitenkäs ruiskujen moottorin lämpötila-anturi laitetaan ilmajäähd.boxeriin?

 

Onko kellään kiinni Motronicia Kuplassa?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...