Jump to content

Mikä kone pohjaksi?


Guest biblo

Recommended Posts

Guest biblo

Olen nyttemmin tuollaista kuplaa sitten hankkimassa tuolta myydään-puolelta (Timo Variksen) ja auto on merkattu 1700-koneelle.

 

Ajattelin itse tuohon tuollaisen koneen rakentaa mutta nyt on hieman hakusessa kaikki termit eli:

 

-2-reikäkannetko?Jos niin mitä etuja 1-reikäkanteen?

 

-Uuden mahlen sylinteri+mäntäpaketin ajattelin tilata HC:ltä mutta kannattaako tuollaista 1680cc kokoon menevää tilata vaiko suoraan isompaa?

 

-Jos isompaa niin paljonko työstöä lohko ja kansi vaatii jnejne?

 

-Pohjaksi ilmeisesti 1600-kone hyvä?

 

 

 

Lisää kysymyksiä jatkossa.

Link to comment

Virikoneeseen kannattaa laittaa 2-reikäkannet, koska usein nälkä kasvaa virityspuuhissa ja 2-reikäsissä on enemmän potentiaalia + niihin saa imusarjoja tuplakaasareille. 1600-koneen vakiolohkoon ja kansiin sopii hieman suuremman halkaisijan(87&88mm) pytyt, mutta tällöin pytyn seinämävahvuus on heikompi.

 

Kaikki riippuu moottoriin laitettavasta rahamäärästä:

 

Pieni budjetti: 1600-vakiokone, johon laitetaan hieman kireämpi nokka, ehkä 87(1640cc) tai 88mm(1680cc) pytyt (slip-in ei vaadi koneistuksia), ehjät 2r-vakiokannet, käärmeenpesäputkisto ja kaasariksi jokin muu kuin vakio. 009 jakaja. Tehoarvio 75hp. Alle 500e jos vakiokone on jo olemassa.

 

Keskikokoinen budjetti: 1600-vakiokone, kireämpi nokka, 90,5(1776cc) tai 92(1835cc) tai 94mm(1914cc) pytyt (vaatii koneistuksen lohkoon ja kansiin), käärmeenpesä, ehkä vastapainokampura, kaasariksi 1kpl tai 2kpl kaksikurkkuisia tai vaihtoehtoisesti 2kpl 1-kurkkuisia Kadron/Brosoleita. Ehjät vakiokannet tai hiplatut budjetin mukaan, 009, kevennetty vauhtis. Tehoja 100+hp. Yli 1000e + parisataa koneistuksiin + vakiokone.

 

Nyt lähti mopo käsistä-budjetti: uusi lohko, isot pytyt, 044/Superflow tai muut isoventtiilikannet, pitkäiskukampura, isot tuplakaasarit, kireä nokka, välitetyt keinut + paljon paljon muuta. Yli 3500e, yli 150hp.

 

Lopuksi, hintavertailuja kannattaa tehdä koska osien hinnoissa saattaa olla suuriakin heittoja. Tsekkaa hinnat HC:n lisäksi ainakin Aircooled.fi:stä ja Keiteleen koneesta.

Link to comment
Guest biblo

Kone siis niputtuu (=outo sana) tuola keskikokobudjetilla pikku hiljaa.

 

 

Mikä noista käärmeenpesistä olisi oikea valinta?Stingeriä pidän aina kun mahdollista,tottakai..

 

Riittääkö tuohon pikku-ja keskikokobudjettiin esim.joku weberin tahi vastaava 40mm pystyimu?

 

Missäs kannen ja lohkon koneistukset kannattaa hoitaa?Onko joku luotettava kuplan koneiden säätäjä tiedossa?Satakunnan alueella voin viedä ja muualle lähetellä tarpeen mukaan sitten.

Link to comment

Missäs kannen ja lohkon koneistukset kannattaa hoitaa?Onko joku luotettava kuplan koneiden säätäjä tiedossa?Satakunnan alueella voin viedä ja muualle lähetellä tarpeen mukaan sitten.

 

laitilassa L-S veivi säle...tuota oon käyttänyt ja aina on homma onnistunut hyvin!!!

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Pore

Passaako alkujaan 1300cc jalallisella laturilla (ymmärsin että on jotain suurtakin merkitystä) hyväksi aihioksi, mikäli aikoo heittää esim. 88 sylinterit ja männät, tai ehkä jopa isommat. Tietysti muutakin olisi luvassa, mutta tuollainen kone nyt olisi saatavilla helposti.

 

Ainiin ja onko mitään ns. normaalia tai muuten edullista lohkoa jossa olisi öljynsuodatin?

 

Pitää käydä ostamassa asiaa käsitteleviä kirjoja, mutta näin ensi-innostukseen kyselen silti täältä.. :--P

Link to comment
Ainiin ja onko mitään ns. normaalia tai muuten edullista lohkoa jossa olisi öljynsuodatin?

 

Type 4 lohkot, CT ja CZ lohkot, ja vesiboxeri lohkot. Yksikaan noista ei sovellu aiheen budjettiin tai suunnitelmiin.

 

Missaan kuplan / type 1 koneessa ei ole koskaan ollut oljynsuodatinta autokaytossa, sellaisen joutuu jalkiasentamaan itse. Se tosin on helppoa. Yksi lohkon oljykanavan paatytulppa porataan auki ja kierteytetaan reika letkuadapterille. Loput hilut menee pulttaamalla kiinni.

 

Mahdollisimman uudet 1300 ja 1600 koneet ovat hyva lahtokohta. 1200 koneessa on lyhyempi iskuinen kampura ja muutamia pikkujuttuja jotka on kallista muuttaa.

1500 koneessa on 1-reikakannet jotka kylla saa muutettua. Siina on myos oljynjaahdytin ikavasti puhallinkotelon sisalla lammittamassa koneen vasemman puolen pytyille menevaa jaahdytysilmaa. Samoin on vanhemmissa 1300 koneissa. Helpoimmalla paasee jos ottaa lahtokohdaksi uudemman 1300 tai 1600 koneen 2-reikakansilla ja doghouse-oljynjaahdyttimella.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...