Sakke Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Eipä oikein löydy selvää ohjetta mistään.Eli nyt kaivataan tekijämiesten kokemuksia,ei MUTU-tietoa kiitos. Elikkä tää on selvillä: tarvitaan esim kuplan aski,pitkät vetarit,lyhyet suojaputket.Mut miten se suojaputken jatkaminen ym?Ja pitkillä vetareilla pitää laittaa joko nelipultti tai pakun omat rummut,mut taas toisaalta jos putkee pitää jatkaa niin sillon kävis kuplan 5-pultti rumpu.Ja tällöin pitää vissiin laitta holkki vetarin ja laakerin väliin ku se laakeripesä siirtyy sen 31mm ulospäin?Ja paljoko noita juniksen lattoja pitää lyhentää?Vai vedänkö raakasti latan poikki ja hitsaan kuplan latasta pätkän? Sit etupää.Onnistuuko tää olka-akselin siirto ylemmäs helposti?siis sen paikkaa vaan vaihdetaan siinä olkatapissa.Jos ei niin sit täytyy tuunata jotenki muuten se tonttiin.Ei kuitenkaan aviksilla,ovat mulle liian kalliita. Quote
DOODAH Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Etupään kanssa ei rahaa kulu ollenkaan, kun otat aksilon irti. Purat osiin. laikkaat poikki, käännät keskikohdat (7mm) ja hitsaat kiinni. Olkatapeilla sooloilu ei oo liikenteessä oikein turvallista, Palapelin jälkeen kun koko pakun etupään paino on vaan kohden tukivarren varassa alkuperäisen neljän sijaan. Takapäässä lattoja ei kannata alkaa hitsaamaan. Junakeulan latasta saa tehtyä oikean laisen ihan poralla & rälläkällä & mikkihiirellä. Quote
mikan Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/tekniikk ... dallus.htm http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/mi ... allus2.htm t. Mika Quote
Guest PeteT Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Moro Mitenkäs junakeulaan soveltuu perän madallus samalla menetelmällä kuin kuplassa, eli latan kierto pari booria? Takapyörät menee linttaan kuten kuplassakin, mutta onko siinä jotain alennusvaihteista tms aiheutuvia teknisiä ongelmia? P Quote
Sakke Posted March 16, 2004 Author Posted March 16, 2004 Siis,sitä lattaahan käännetään kuitenki joku boori.Mut ku sulla on alennukset paikoillaan niin voit kuvitella vaan sen pyöränkulman.Eli alennukset mäelle heti ekaksi. Quote
mikan Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Mika,nää ohjeet ei toimi. Mun ymmärtääkseni Jappe kuitenkin on ihan oikeasti madaltanut juniksen, mutta tiedä sitten. Itsellä ei ole kokemusta aiheesta, vain yksi hetken aikaa omistettu junakeula meikäläisellä ja sekin normaalikorkuinen. :-) Mutta kerro Sakke miksi noi ohjeet ei toimi? t. Mika Quote
Sakke Posted March 16, 2004 Author Posted March 16, 2004 Etuakselissa ei oo mitään pistehitsauksia vaan se putki on tavallaan puristettu keskikohtalta läjään putken molemminpuolin. Ja takapäässä: juniksen vääntösauvaputki on leveempi ku kuplan. Tässäpä syitä muutama. Quote
-tipi- Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Huom: Jappe puhuu varhaisen palliksen etuakselista. Quote
Guest PeteT Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Siis,sitä lattaahan käännetään kuitenki joku boori.Mut ku sulla on alennukset paikoillaan niin voit kuvitella vaan sen pyöränkulman.Eli alennukset mäelle heti ekaksi. Mikä kulma muuttuu enemmän alennusvaihteen kanssa kuin ilman, jos esimerkiksi käännetään lattaa 1 tai 2 pykälää? 1 pykälän kierrolla ulkopuolelta saadaan käsittääkseni aikaan noin 3 tuuman madallus. Jos ei haeta ihan tonttiin tiputtamista niin eikös tämä olisi ihan varteen otettava vaihtoehto? Pari booria = noin 15cm. Mä en nyt varsinaisesti tyrkytä Sakelle tätä tapaa, vaan taka-ajatuksena olisi oman juniksen perän pienimuotoinen madallus säilyttäen alennusvaihteet. Pete Quote
Guest Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Perään lueskelen mielenkiinnolla vinkkejä. Keula mulla on jo sopivan matala. Joskus takavuosina ollu juttua jossain olkien vaihtamisesta puolelta toiselle ja ylösalaisin. Noin on mulla käsittääkseni tehty. Eli otettu uudemman mallin pallonivel aksilosta Olka akselit (68-71 tms) ja laitettu oikea napa vasemmalle, ja vasen oikealle. Ja ylösalaisin. Napa on epäkeskeinen ja näin saadaan keula alemmas. En tiedä sitten miten paha tosta tulee ajettavuudeltaan, vasta jonkun 50km ajanu /ollu puolet puomin perässä :) Ei tuntunu mitenkään erikoiselta. Kääntösäde on toistaiseksi varsin iso verrattuna vakio junikseen. Täytyy vähän kattella sitä ohjausvivustoa jne. taisi ne raidetangotkin mennä nykyään kiinni aika jyrkässä kulmassa alaviistoon sinne olka-akselille. Koko viritys on pahasti kesken, en oo viittiny kattella tarkemmin vielä. (Rojekti vaiheessa) Ilmausruuvit on nyt muistaakseni hölmösti satulan alapäässä, kun ilmakuplat tuppaa nousemaan ylöspäin. Ei ole ylitsekäymätön ongelma, satulathan saa ilmattua irrallaankin. Tukee ne vaan niin että ilmausruuvi on ylöspäin. Olikohan siellä ilmausruuveja muuten kaksin kappalein? Jossain vehkeessä oli. Anyhoo, näin onnistui keula puoli-ilmaiseksi jos on käytössä vanha pallokeulan akseli tai edes navat. Niin joo, levyjarrunavat pitäis käydä heittämällä. Mulla on rumpunavat, ja levynavat vasta odottamassa vuoroa. Jan Quote
Guest Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Mulla oli yhden kesän ajan takaa laskettu yhdellä boorilla, alennusvaihteet oli kiinni ja 14" -vanteet. Oli ihan passeli madallus ja kun kamaa oli kyydissä niin taisi olla jo latta kiinni putkessa. Nyt on IRS, säädettävät latat ja pallon laatikko ja meno on kyllä paljon mukavampaa. Quote
Sakke Posted March 16, 2004 Author Posted March 16, 2004 Pete,syy miksi en jätä alennuksia paikolleen on se että koneen kierrokset laskee ja mennään kovempaa ja pienemmällä määrällä polttoainetta. Ja ei mulle tartte tyrkyttää mitään tapoja enää, tää homma on selvillä :) Kiitokset sille jolle ne kuuluu. Quote
Hebster52 Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Mä voisin ehkä ottaa en alennukset samalla kun haen ne muut roinat... Quote
Sakke Posted March 16, 2004 Author Posted March 16, 2004 Kristian,muuten saisit muttaku niitä ei oo :D Entinen omistaja on jo ottanu ne talteen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.