Jump to content

Juniksen madaltamisesta


Recommended Posts

Eipä oikein löydy selvää ohjetta mistään.Eli nyt kaivataan tekijämiesten kokemuksia,ei MUTU-tietoa kiitos.

 

Elikkä tää on selvillä: tarvitaan esim kuplan aski,pitkät vetarit,lyhyet suojaputket.Mut miten se suojaputken jatkaminen ym?Ja pitkillä vetareilla pitää laittaa joko nelipultti tai pakun omat rummut,mut taas toisaalta jos putkee pitää jatkaa niin sillon kävis kuplan 5-pultti rumpu.Ja tällöin pitää vissiin laitta holkki vetarin ja laakerin väliin ku se laakeripesä siirtyy sen 31mm ulospäin?Ja paljoko noita juniksen lattoja pitää lyhentää?Vai vedänkö raakasti latan poikki ja hitsaan kuplan latasta pätkän?

 

Sit etupää.Onnistuuko tää olka-akselin siirto ylemmäs helposti?siis sen paikkaa vaan vaihdetaan siinä olkatapissa.Jos ei niin sit täytyy tuunata jotenki muuten se tonttiin.Ei kuitenkaan aviksilla,ovat mulle liian kalliita.

Link to comment

Etupään kanssa ei rahaa kulu ollenkaan, kun otat aksilon irti. Purat osiin.

laikkaat poikki, käännät keskikohdat (7mm) ja hitsaat kiinni.

Olkatapeilla sooloilu ei oo liikenteessä oikein turvallista, Palapelin jälkeen kun koko pakun etupään paino on vaan kohden tukivarren varassa alkuperäisen neljän sijaan.

 

Takapäässä lattoja ei kannata alkaa hitsaamaan. Junakeulan latasta saa tehtyä oikean laisen ihan poralla & rälläkällä & mikkihiirellä.

Link to comment
Guest PeteT

Moro

 

Mitenkäs junakeulaan soveltuu perän madallus samalla menetelmällä kuin kuplassa, eli latan kierto pari booria? Takapyörät menee linttaan kuten kuplassakin, mutta onko siinä jotain alennusvaihteista tms aiheutuvia teknisiä ongelmia?

 

P

Link to comment
Mika,nää ohjeet ei toimi.

 

Mun ymmärtääkseni Jappe kuitenkin on ihan oikeasti madaltanut juniksen, mutta tiedä sitten. Itsellä ei ole kokemusta aiheesta, vain yksi hetken aikaa omistettu junakeula meikäläisellä ja sekin normaalikorkuinen. :-)

Mutta kerro Sakke miksi noi ohjeet ei toimi?

 

t. Mika

Link to comment
Guest PeteT
Siis,sitä lattaahan käännetään kuitenki joku boori.Mut ku sulla on alennukset paikoillaan niin voit kuvitella vaan sen pyöränkulman.Eli alennukset mäelle heti ekaksi.

 

Mikä kulma muuttuu enemmän alennusvaihteen kanssa kuin ilman, jos esimerkiksi käännetään lattaa 1 tai 2 pykälää?

 

1 pykälän kierrolla ulkopuolelta saadaan käsittääkseni aikaan noin 3 tuuman madallus. Jos ei haeta ihan tonttiin tiputtamista niin eikös tämä olisi ihan varteen otettava vaihtoehto? Pari booria = noin 15cm.

 

Mä en nyt varsinaisesti tyrkytä Sakelle tätä tapaa, vaan taka-ajatuksena olisi oman juniksen perän pienimuotoinen madallus säilyttäen alennusvaihteet.

 

Pete

Link to comment

Perään lueskelen mielenkiinnolla vinkkejä.

 

Keula mulla on jo sopivan matala. Joskus takavuosina ollu juttua jossain olkien vaihtamisesta puolelta toiselle ja ylösalaisin. Noin on mulla käsittääkseni tehty. Eli otettu uudemman mallin pallonivel aksilosta Olka akselit (68-71 tms) ja laitettu oikea napa vasemmalle, ja vasen oikealle. Ja ylösalaisin. Napa on epäkeskeinen ja näin saadaan keula alemmas. En tiedä sitten miten paha tosta tulee ajettavuudeltaan, vasta jonkun 50km ajanu /ollu puolet puomin perässä :) Ei tuntunu mitenkään erikoiselta. Kääntösäde on toistaiseksi varsin iso verrattuna vakio junikseen.

Täytyy vähän kattella sitä ohjausvivustoa jne. taisi ne raidetangotkin mennä nykyään kiinni aika jyrkässä kulmassa alaviistoon sinne olka-akselille. Koko viritys on pahasti kesken, en oo viittiny kattella tarkemmin vielä. (Rojekti vaiheessa)

 

 

Ilmausruuvit on nyt muistaakseni hölmösti satulan alapäässä, kun ilmakuplat tuppaa nousemaan ylöspäin. Ei ole ylitsekäymätön ongelma, satulathan saa ilmattua irrallaankin. Tukee ne vaan niin että ilmausruuvi on ylöspäin. Olikohan siellä ilmausruuveja muuten kaksin kappalein? Jossain vehkeessä oli.

 

Anyhoo, näin onnistui keula puoli-ilmaiseksi jos on käytössä vanha pallokeulan akseli tai edes navat. Niin joo, levyjarrunavat pitäis käydä heittämällä. Mulla on rumpunavat, ja levynavat vasta odottamassa vuoroa.

 

Jan

Link to comment

Mulla oli yhden kesän ajan takaa laskettu yhdellä boorilla, alennusvaihteet oli kiinni ja 14" -vanteet. Oli ihan passeli madallus ja kun kamaa oli kyydissä niin taisi olla jo latta kiinni putkessa. Nyt on IRS, säädettävät latat ja pallon laatikko ja meno on kyllä paljon mukavampaa.

Link to comment

Pete,syy miksi en jätä alennuksia paikolleen on se että koneen kierrokset laskee ja mennään kovempaa ja pienemmällä määrällä polttoainetta. Ja ei mulle tartte tyrkyttää mitään tapoja enää, tää homma on selvillä :) Kiitokset sille jolle ne kuuluu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...