Jump to content

Ferrariin 100hv


Guest JFuru

Recommended Posts

no niin elikkä ensimmäinen ilmajäähyhärveli hankittu(lasikuituferrari).

Tarkoitus olis tehä "VÄHÄSEN" pirteämpi kone. taivoite olis noin 100hv+- 10-20hv. niin halvalla kun vain onnustuu taktikalla.

elikkä pari kysymystä:

mistä koneesta hyvä aloitta. 1300->1700 ??

kannet meinasin tehä 2-reikäkansista, kuin isot venat?? ja paljonko niitä raaski laskea??

Nokka??? hyvä pohja haetaan niin,...

mitäs muuta pitäis ajatella ennenkuin alkaa värkämään. ja niinkuin kirjoitin jo niin tää on mun eka boxeri, niin älkää naurako ;/

ei muuta kun runoja ja reseptejä tulemaan.

Link to comment

Haku on pirun kova sana. Löytyy monta strouker topiccia mistä vaa vinkkiä vaikka oisit 69 iskusta tekemässä. 69mm isku ja 88mm männät niin tuloo tuo noin 1.7. ei tarvi koneistella menee suoraan vakion reikiin. Ainakin jos on ollut 85.5mm pytyt muista en tiiä. Kansia laskea niin ett ruttua tulee johki 8-10 tai enemmän, riippuen tarkoituksesta. Viisaammat korjatkoon kun ite en oo yhtäää viri siviilikonetta tehnyt. Nokkia on laidasta laitaan.

Link to comment
taivoite olis noin 100hv+- 10-20hv. niin halvalla kun vain onnustuu taktikalla.

.

 

Sen verta "kovat" tehotavotteet, että ei taida ihan helpolla irrota alle parilitrasesta. Joka tapauksessa luulis paritonnia menevän. Ittellä oli mielessä jos sais 100hv omasta (vajaa 1,8l litrasesta.) Nyt on menny noin 1500e. Voipi olla, että kannet joudun vielä vaihtamaan, jos kansipenkkiin on luottamista. Pakopuolella nimittäin vähän siistityillä vakiokansilla ja vakiovenoilla virtas vaan 103hv, imu oli joku 140hv. (nosto 10mm) Hyvin tehdyillä kanavilla vois saada vielä muutamia hepoja lisää.

 

Täällä on kuiteskin kavereita jotka on rakentanu lukuisia ilmajäähyjä, ni kertokaa te mielipiteenne.

Link to comment

jep. eli tavoite 100 +-20 niin se tekee min 80hv

80hv ja ite auto painaa 500kg niin aikamoinen tappokone sekin :)

88mm pytyt meinasin laittaa niin ei tarvi paljonkaan työstää. ja orkkis 69 isku. siinä ainakin alku. kunhan nyt sais yhen koneen tehtyä että saa vähäsen tuntumaa näistä vw koneista, sehän tässä tarkoitus, siks en haluis laitta niin pirusti rahaa kun olen oppimismielessä tällä hetkellä. :D

Link to comment

88 pytyt on pirun ohuet seinamavahvuudeltaan, eivatka kesta kauaa. Menevat soikeaksi ja kieroksi jne. jne. ja ohivuotoa piisaa. Uppoavat myos kansiin aika herkasti jolloin kannet sitten loystyy.

 

Tee ennemmin vaikka 87 tai vakio 1600 85.5 pyttysarjalla. Ero jaa haviavan pieneksi.

 

Joku suht kiukkuinen nokka ja nurkkakaasarit ja pakosarja, ja kansia vahan hiplaamalla pitais paasta 80hp tehotavoitteeseen. Engle W130 nokka vaikka. Suht helppo rakentaa ja saataa. Luonteeltaan kierroskone, mutta alavaantoa ei noin kevyt koppa paljoa tarttekaan paastakseen liikkeelle.

 

Siina on about pienin budjetti ja paras viritysaste suhteessa siihen, mita kannattaa mun mielesta rakentaa. Ihan passeli opettelukone ensikertalaiselle. Rakentaa sen ensin ja sitten ajelee silla sen aikaa mita kestaa saastaa rahaa isompaan koneeseen ja rakentaa sellainen.

 

Jan

Link to comment
Voipi olla, että kannet joudun vielä vaihtamaan, jos kansipenkkiin on luottamista. Pakopuolella nimittäin vähän siistityillä vakiokansilla ja vakiovenoilla virtas vaan 103hv, imu oli joku 140hv. (nosto 10mm) Hyvin tehdyillä kanavilla vois saada vielä muutamia hepoja lisää.

 

Täällä on kuiteskin kavereita jotka on rakentanu lukuisia ilmajäähyjä, ni kertokaa te mielipiteenne.

 

Onko sillä nyt loppupeleissä merkitystä paljonko se kansi virtaa virtauspenkkiin? Vinguttaa "suoraksi" ja katkasee ohjurit ja ja kairaa niin isoks ku antaa seinät periks, kaventaa vielä vaikka venttiilinvartta jos haluu että virtaa. Virtaa vitusti mutta on aivan paska. :) ei palkokasveja.

Link to comment
88 pytyt on pirun ohuet seinamavahvuudeltaan, eivatka kesta kauaa. Menevat soikeaksi ja kieroksi jne. jne. ja ohivuotoa piisaa. Uppoavat myos kansiin aika herkasti jolloin kannet sitten loystyy.

 

Tee ennemmin vaikka 87 tai vakio 1600 85.5 pyttysarjalla. Ero jaa haviavan pieneksi.

 

Joku suht kiukkuinen nokka ja nurkkakaasarit ja pakosarja, ja kansia vahan hiplaamalla pitais paasta 80hp tehotavoitteeseen. Engle W130 nokka vaikka. Suht helppo rakentaa ja saataa. Luonteeltaan kierroskone, mutta alavaantoa ei noin kevyt koppa paljoa tarttekaan paastakseen liikkeelle.

 

Siina on about pienin budjetti ja paras viritysaste suhteessa siihen, mita kannattaa mun mielesta rakentaa. Ihan passeli opettelukone ensikertalaiselle. Rakentaa sen ensin ja sitten ajelee silla sen aikaa mita kestaa saastaa rahaa isompaan koneeseen ja rakentaa sellainen.

 

Jan

 

Juuri tommoisia vinkkejä halusin, :)

Link to comment

Arviolta 600kg verrarista perstuntumalla eri teholukemista:

 

Toissakesänä vakio 1.6 mutta tuplakaasareilla, 1.25 kiikuilla, liian isolla pakoputkistolla ja MSD sytkällä: aika perus-hyvin kulki, mutta selkeesti viivalta ja mutkasta lähtiessä olis kaivannu lisää voimaa. Veikkaus tuolle padalle oli ehkä se 60 - max 70hp. Kadulla olis varmasti ollu jo ihan omiaan.

 

Kolme vuotta sitten samassa verrarissa oli tommottiis 120hp arviolta. Se riitti tosi hienosti, paikaltaan lähti komiasti ja vauhti riitti hienosti. Lailliseen katunopeuteen mentiin hyvin selkeesti alle 10 sekunnin.

 

Sit menikin jo liioitteluksi kun verrarin padassa oli 189hp dynossa. Lähtihän se varttimaililla ihan komeasti vaikka sutikin ihan hirveesti viivalta, mutta se oli lyhytaikainen ilo kun kosahti koko moottori. Paras varttimaili meni 14.1 / 159kmh.

 

Viime kesänä olisko ollu noin 150hp. Ei jääny missään tilanteessa tehosta kiinni. Radalle riitti todella hienosti, ja silloin se on kadulle jo vähän liioitteluakin. Hyvin se moottori meillä siitä neljänteen vai viidenteen inkarnaatioon kehitty :)

 

...mutta tosiaan 80-100hp riittää varmasti ja hienosti kadulle. Sillä kummasti kiusii jo isompiaan.

 

Mie lähtisin liikkeelle muuten vakiosta 1.6 koneesta, mutta hankkisin siihen ens alkuun sellaisia viritysosia jotka pystyy sellaisenaan siirtämään Siihen Seuraavaan Moottoriin, sellainen kuitenkin tulee kun nälkä kasvaa syödessä. Tämmöisiä osia ovat mm. tuplakaasarit (tai 1-kurkkuset tuplat), 1.25 tai isommat kiikut, hyvät kannet, lisä-ö-pohja, fullflow hyvällä pumpulla ja suodatinjalalla (meillä oli huono kiinalainen suodatinjalka, sen kanssa kyrvähti hermot monta kertaa), sytkäkamat ym. Kai siinä olevinaan jotain säästää kun ei mene koko resepti aina uusiksi :)

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest fgronlun

Ahdin sinne perseseen vaan kiinni.

Takomännät kiinni ja kiltti virinokka niin irtoo se 120-150hv. Ei vaadi sen kummenpaa rakettitiedettä eikä rahaa......

 

150hv lukemia penkitetty ihan normi 1600 koneesta ilman mitään sen kummempaa pro tason juttuja..

 

Kestävyys ollu ihan siedettävällä tasollakin..

 

Ahtimen saa vielä tommoseen muutos kats ku ei pitäis mennnä %%

Link to comment
Ahdin sinne perseseen vaan kiinni.

Takomännät kiinni ja kiltti virinokka niin irtoo se 120-150hv. Ei vaadi sen kummenpaa rakettitiedettä eikä rahaa......

 

150hv lukemia penkitetty ihan normi 1600 koneesta ilman mitään sen kummempaa pro tason juttuja..

 

Kestävyys ollu ihan siedettävällä tasollakin..

 

Ahtimen saa vielä tommoseen muutos kats ku ei pitäis mennnä %%

 

turbo ois kova sana, mutta kestääkö, ja mitä katsastuksessa? papereitten mukaan ei oo prosenteja vaikka on ferrari kori?? elikkä lain mukaan sais tehä joku 1,3litran 50heppan turbokone, turbon kanssa lähtee aika nopeasti mopo karkuun :D

Link to comment
Guest Mika Raussi
papereitten mukaan ei oo prosenteja vaikka on ferrari kori??

Nyt pitääkin sit olla todella varovainen. JOs tosiaan aikanaa ei jostain tosi kummallisesta syystä ole edes laskettu prosentteja, lasketaan ne ihan saletisti jos muutoskatsastat yhtään mitään. Ja ne prosentit lasketaan sit uuden taulukon mukaan eli käytännössä kuitukoppaset menee laagistaan ylitte ja verolle jne.

Todennäkösesti sinne ei siis kannata ahdinta rakennella, koska moinen huomataan ihan varmasti.

 

Tää on jännä muuten tää lainsäädäntö kun miullakin on täysin laillinen auto, johon en saa pultata yhtään alkuperäisosaa takasin tai menee prosentit yli.

Link to comment

Nyt pitääkin sit olla todella varovainen. JOs tosiaan aikanaa ei jostain tosi kummallisesta syystä ole edes laskettu prosentteja, lasketaan ne ihan saletisti jos muutoskatsastat yhtään mitään. Ja ne prosentit lasketaan sit uuden taulukon mukaan eli käytännössä kuitukoppaset menee laagistaan ylitte ja verolle jne.

 

Prosentit lasketaan muutoskatsastuksessa, jos muutoskatsastetaan sellainen muutos jolla on vaikutusta kanta-auton prosentteihin. Muussa tapauksessa niitä ei kuulu laskea.

 

Idea oli siis rakentaa niin halvalla kuin onnistuu, mutta kerro edes hieman budjetistasi, 1000, 2000, ?

 

Fgronlunin kommentit on ihan asiaa, eli ahtamalla pääsee tuohon +100 lukemaan helposti ja suht edullisesti. Fiksusti mitoitetulla ahtimella saa vielä kivasti vääntöä kohtuullisille kierroksille. Mun turbomotissa oli luokkaa 160 kaakkia, mutta budjetti oli lopulta +3000 euroa.

 

Mitä taas tulee bugfuelin kommentteihin 88-pytyistä, niin kaveri ajoi omalla kymmeninä tuhansia ilman ongelmia. Omassani on kanteen painumista estetty kuparirenkailla. Tiedän kyllä, että monella on ollut näiden kanssa juuri noita mainittuja ongelmia.

 

t. Mika

Link to comment
papereitten mukaan ei oo prosenteja vaikka on ferrari kori??

Nyt pitääkin sit olla todella varovainen. JOs tosiaan aikanaa ei jostain tosi kummallisesta syystä ole edes laskettu prosentteja, lasketaan ne ihan saletisti jos muutoskatsastat yhtään mitään. Ja ne prosentit lasketaan sit uuden taulukon mukaan eli käytännössä kuitukoppaset menee laagistaan ylitte ja verolle jne.

Todennäkösesti sinne ei siis kannata ahdinta rakennella, koska moinen huomataan ihan varmasti.

Tuohon on pakko kommentoida se verran etteikö uudet prosentit juuri helpottanut tuossa asiassa?

 

- Runko/pohjalevy 24 %

- Moottori 14 %

- Vaihteisto ja kardaani 8 %

- Polttoainesäiliö 2 %

- Etuakselisto 4 %

- Taka-akselisto 4 %

 

yhteensä 56% eli yli menee, että heilahtaa.

Link to comment
Guest Toheltaja

öö, niin päihän se menee että lasketaan vaihdettujen osien määrä, ei sen mitä on alkuperäistä. Eli jos sulla on kuitukoppa, ja siihen on kanta-autosta pohja, akselistot, kone, loota, ohjauskamat, jarrukamat, bensatankki, penkit, mittaristo, pyyhkijäkoneisto, valot, sähköt, niin ei olla lähelläkään tuota 50% jos näin lasketaan.

 

Omaani en ole vielä leimannut, mutta konttorilla lasketun kaavan mukaan vaihdettuja osia ois vaan 39% ja tosiaan kori on kuituinen. Takavalot ja Bensatankki kuten sisustastakaan ei ole mitään käytetty kanta-autosta, koska eivät käy. Ja tähän on luvat ok, joten ei tartte ihmetellä sen enempää ettei ole mahdollista...

Link to comment

Idea oli siis rakentaa niin halvalla kuin onnistuu, mutta kerro edes hieman budjetistasi, 1000, 2000, ?

 

oikeastaan ei oo mitään budjettia, tulee kuitenkin uusi sisusta, pyörät, kone+ paljon muuta.. mitä kalliimpi kone niiin enemmän makarooneja ja nuudeleita pöytään periatteella. mutt siinä 1000-1500€ voi olla ihan mahollista... sillä voi kyllä olla vaikea sen 80 saadakin. siksi halusin vähän infoa mitä kannatta ja ei kannata, ja turboa tuskin laitan jos halua pitää kilvet paikoillaan.

Link to comment

Nyt en muista tarkasti...... mutta eikös tuohon kone, vaihteisto, yms..alkuperään tullut myös jotain helpotusta? Eli katsotaanko koko kone kulutusosaksi vai onko lohko se merkkaava tekijä? Merkki/Malli yms. tietenkin pitää olla samat.

Ei muutako kaivamaan runkonumerolla oikeat koneen numerot tietoon ja oikeita numeroita lohkoon lyömään =P

Link to comment

Tarkennuksena vielä, että pelkkä ahtimen asentaminen ei muuta prosentteja mihinkään!

Sama juttu kun muutoskatsastaa vaikkapa uuden rengaskoon, niin prosentit ei muutu.

 

Kyllä 1000-1500:lla eurolla saa aivan varmasti 100 heppaa. Täälläkin on näkynyt valmiita tai puolivalmiina moottoreita myynnissä tuolla rahalla. Jos kaikki täytyy olla uutta, niin se on sitten toinen juttu.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Toheltaja

katsovat lohkon numeron ja koodin, sekä vaihteiston numeron ja koodin. Eivät saa selville lootasta että onko se justiin se sama mikä on autossa tehtaalta ollu (tai sais varmaan, mutta ei ole liene järkevää alkaa moiseen urakkaan) Sen pystyvät helpommin selvittämään että se on samalta vuodelta muun auton kanssa. Eli 68 loota ei mee 70:ssä läpi jos tarkistavat. Tosin moniko käytetyn auton ostaja tietää että loota on varmasti auton originaali, ettei ole vaihdettu. Harva sitä jaksaa selvitellä.

Link to comment

Tässä prosentti uudistuksessahan tuli jotain muutoksia myös siihen milloin osasta lasketaan prosentit, eli jotenkin niin, että samanlaisen saa vaihtaa samanlaiseen. Siis lokasuojan saa vaihtaa samanlaiseen ja nokkapellin saa vaihtaa samanlaiseen nokkapeltiin. Vasta kun osa vaihdetaan osaan joka ei ole alunperin autoon kuulunut menee prosentit, esim. penkkien vaihtaminen kuppi-istuimiin jne. Vai muistanko mä väärin?

 

Sehän on sitten eri juttu missä se raja menee, esim. vaihteiston vaihtamisessa.

Link to comment

juuri niitten prosenttejen (ja että katsastusmies on hyvällä tuulella) en haluasi kasata jotain hirmu konetta, sais kyllä näyttää alkuperäiselta, paitsi kaasari sitten. mutta ettei siellä mitään puhaltimia sun muuta. miten on sitten jos tulis kasattua tommoinen 1600-1700 kone riittäiskö yks pystykaasari keskellä vai.... mielipiteitä?kokemuksia?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...