Guest kepajake Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Aika mielenkiintoinen moottori tulossa lentokoneeseen: http://www.vermilyea.com/engine.htm Quote Link to comment
Pepe Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Pitää olla kyllä sekaisin jos tuolla virityksellä uskaltaa lentää metriäkään. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Minusta on sekopäistä jo lentää normi nelipyttysellä volsunkoneella, et toi nostaa kyl hulluuden ainakin neljänteen potenssiin... Quote Link to comment
mite^ Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Jostain oli selanneeni toista vastaavaa 2 pyttystä kuplan koneesta tehtynä. Tosin lentokonekki oli joku suht pieni. Hyvät osat menee hukkaan :( Quote Link to comment
Mika Vainio Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Appiukolla on samanlainen viritelmä meneillään ja väittää kyllä sillä pääsevän helposti taivaalle ja ehkä turvallisesti alas.Puolitus pitää tehdä ettei tule etupainoinen potkurin kanssa. Tämä hulluus löytyy Joensuusta. Quote Link to comment
Guest Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 noita on tehty kauan, ja paljon :) En mokomaan lentoharveliin jalallani astuis... Quote Link to comment
JustinCase Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Yks pyttynen on pop ! (kuva lainattu Loungesta) Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 eiköhän ihminen ole 100v lentänyt jo hieman eksoottisimmilla koneilla kun 2 mukinen volsun kone,ja mitä pien lentokone turmissa on kuollut sinä aikana ei ole kovin iso luku.vw moottoreillakin lennetty ihan 50luvulta lähtien ja taitaa olla eniten käytetty moottori. Quote Link to comment
Guest Aatu Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 vw moottoreillakin lennetty ihan 50luvulta lähtien ja taitaa olla eniten käytetty moottori. Ei taida olla edes ultrapuolella eniten käytetty kone, saati tavallisella yleisilmailupuolella. Perus-Cessnojen koneet on kyllä ilmajäähdytettyjä nelosboksereita, mutta "ihan pikkaisen" isompia kuin VW:n koneet. Tai edes Porschen kutoset. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 no ei varmaan 2008v mutta 50luvulta 90luvun alkuun,ja tänäpäivänäkin tehdään viellä volsun koneella. Quote Link to comment
mick Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Heräsi kiinnostus niihin Cessnan koneisiin :D Eli siis nelos bokseri? Ja kohtuu yleinen? Hmm... :D Minkä kokoisia koneita ne mahtaa olla? Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Yleensä lentokoneenmoottorin tyyppimerkinnässä on myllyn tilavuus mainittu, esim. O-320-sarjan Lycomingin tilavuus on 320 kuutiotuumaa. Isommat moottorit on yleensä kuusisylinterisiä. Pienin amerikkalainen nykymoottori taitaa olla 235. Limbachin, Sauerin ym. tekemät VW-pohjaiset moottorit on yleensä 1.8-2.5 litraisia. Ai kulkisiko maan päällä? Miksei, paitsi että esim. Sauerin tekemä 2.5 litrainen 126 heppainen kone maksaa uutena 17000 €. 160 hv Lycoming O-320 maksaa uutena $ 35000, nollatunneille korjattuna noin $ 25000. Vanhoja saa edullisemmin mutta loppuunlennetytkin ovat arvossaan experimental-rakentajille ja vaihtomoottoreina. O-320:n "core value" on näköjään 12400 taalaa. Lisäksi lentomoottori on tehty sillä tavalla, että se antaa tehonsa pienillä kierroksilla eli alle 3000 rpm. Potkuri on suoraan kampiakselin päässä eikä lavan kärki voi ylittää äänen nopeutta. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Tuli yks tommonen gyrokopterin kone aikanaan kasailtua eräälle ystävälle, kun oli lapa irronnut ja rytkässy sitten lohkon paskaks. Vakuutus korvas uuden koneen, ja likipitäen kaikki uusiks menikin akselia, veivejä sekä kansia lukuunottamatta. Polttoainepumppu koneistettiin tyhmästi jakajan nurkille niinku oli 25hp koneissakin, ja paljon muitakin reikiä sai lohkoon tehdä vanhan mallin mukaan. Veivit oli 912 porsaan ja akseli vastapaino 82mm merkkiä limbach. Kait tuo kikotin vieläkin kulkee... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.