Jump to content

Nokka suosituksia?


Guest Mikal

Recommended Posts

Posted

Moottorikonsepti alkaa hahmottumaan, mutta tämä on eka viri ilmajäähy kone jota rakennan joten tarvisin hiukan apuja nokan valinnassa. Tarkoitus ois mennä ihan vakio keinuilla. Pannu tulee olemaan about tämmönen:

 

- AS41 lohko

- 76mm 4340 vastapainoakseli

- vakio kanget

- 90,5 tai 92 putket (ei oo vielä hommattu)

- 40 delssit

- Kansiksi tulee DRD:ltä G03 40/35,5 venoilla

Posted

Engle w125-w140 tai scat c35-c55 tai eagle 38-46 tai vastaava... Se on aivan maku kysymys millaisen haluat,ekat pienempinumeroiset joka merkissä vääntävämpi suurempinumeroiset kiertävämpiä... kaikki saa toimimaan kadulla ja 1.1 välityssuhteella olevilla keinuilla mitkä on vakiona 1300-1600 koneissa ja uusimmissa 1200 koneissa... myös englen vz sarja 25-35 toimii mut vz35 kiertää nätisti jo yli 8000r/min

Posted

Kannet ja nokka liittyy niin paljon toisiinsa, että kannattanee pyytää DRD:ltä suositus nokasta + vippasista. Sieltähän se sitten tulee samassa paketissakin.

Posted

Jos laitat 92 putket, laita paksuseinämäiset vain. Silloin suosittelisin FK-8 tai Webcam 86b nokkaa 1.3 keinujen kanssa. Käyttöalue suurinpiirtein 2500-6500, riippuu vähän stroukkauksesta ja kansien virtauksesta.

 

Muuten varmaan menis W120, toki vähän miedommasti antaa tehoa ulos. Tietty jos kansia ei portata tuota enempää, silloin pysyisin itse W120 nokassa. L5 kansien vertaisten kanssa jompikumpi ylemmistä nokka-vaihdoehdoista. Noista kansista saanee asiansa osaavan kansisepän käsissä jopa 160hv virtausta 13mm nostolla.

 

Jos ei oo akselia vielä hommattu, niin kannattaa ostaa 78 iskuinen akseli ;) Ikinä ei oo haittaa :D toki voi olla ripaus enemmän lohkon avartamista tiedossa.

 

Isot pojat puhuu jenkkipalstoilla että FK-4x sarjalaiset nokat tarttee ehkä nostajapesien holkituksen, mutta minähän en mitään tiiä...

Posted

Ja kaikki taas luki näköjään alkuperäisen kysymyksen?Siel oli maininta et alkuperäiset keinut meinaa laittaa... Et sen takia en edes ehdottannu mitään nokkia mitkä on tarkoitettu välitetyille keinuille,mitkä olis kyl monessa asiassa paremmat kun noi mitä ehdottelin.... Nokat mitä ehdottelin,niin kesyimmät kiertää noin 6000 ja rajuimmat noin 8000 eli siintä vaan valitsemaan maun mukaan... =)

Posted

Tuo akseli on jo, eli niillä mennään mitä on. Tää on semmonen budjetti Strokeri :). Kansiin ei varmaan muuta tule heti tehtyä, kuin siistittyä isommat röpelöt ja kohdistus imusarjoihin. Kellään kokemusta tuosta scat c45 nokasta?

Posted
kannet on tämmöset:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=441717

DRD mainostaa että riittää +140hp bolt on, mut sitten sen näkee kun saan ne käsiini. Noita W-sarjan nokkia oon katellut, en ainakaan w125 miedompaa nokkaa aatellut laittaa. Tykkään että koneessa on hiukan luonnettakin:).

kyllä ainakin minusta näyttää että tuo kansi kyllä vaatii enemmän tai vähemmän porttausta antaakseen parhaansa. useimmiten paketista otettuna noissa kansissa kyllä on aika paljon valupurseita yms, että ne kyllä vakiona on aika raakileita ja vaatii työstöä. toki tyydyttävään lopputulokseen saatetaan päästä ihan vaan poistamalla röpelöt ja purseet koska ne vaikuttavat aika paljon virtaukseen.

Posted
Tuo akseli on jo, eli niillä mennään mitä on. Tää on semmonen budjetti Strokeri :). Kansiin ei varmaan muuta tule heti tehtyä, kuin siistittyä isommat röpelöt ja kohdistus imusarjoihin. Kellään kokemusta tuosta scat c45 nokasta?

 

budjetti tai ei, kammethan on saman hintaisia oli isku mitä tahansa.

Mutta nokka asiaan: jos nyt oon tykästyny scatin nokkiin niin ton kokosessa pannussa (~2007cc) C55 on hyvä. Mulla oli tuo ekassa strokerissa 1,3:1 keinuilla ja nokkaa aikastettu 2 astetta. Isohkoista asteista huolimatta pannu väänsi ihan alhaalta kuuteen ja puoleen tuhanteen. Pakovena oli tosin pienempi. Ihan oikeita heppoja oli 126.

 

Jos taas nokka pitää olla vaikka engle, niin viimeisimmän strokerin

tein w125 nokalla yllätys yllätys 76x92 pannuun samankokosilla venoilla olevilla kansilla samankokosilla kaasareilla.No keinut on 1,25 erona sun suunnitelmiin. Tästä ei vielä ajokokemuksia pannu kun valmistu vasta viikko sitten.

 

Viime vuonna tein myös 82x90,5 pannun jossa oli tuo funtsaamasi w140 nokka. Siinä 48 kaasarit 40 ventureilla ja venat 37&42 vakiokeinuilla.

Ihan oikeita heppoja 158 takapyöriltä. Toi nokka on liika iso sun suunnittelemaan pannuun, mut tohon se oli ihana.

 

Luonnetta ei tule jos nokka ei oo väkevä. Ton kokoseen pannuun vakiokeinuilla w130 vois olla ihana....

Posted

Mulla oli joskus 76 X 92 moottori jossa oli C45 nokka, VW isovenakannet 40 ja 35,5 venoilla, 40mm weberit 32 ja myöhemmin 36 kurkuilla, ruttu oli siinä 8,5 paikkeilla ja keinuina vakiovälitys. Kansien kanavat oli vaan siivottu ei juurikaan avarrettu ja imareina todella pitkät imarit. Tästä koneesta jarrutettiin penkissä 89,8 KW/4700 ja vääntöä 192,85NM/3900. Koneessa oli jo 2000:ssa vääntöä 120 ja alle 3000:sta yli 130, elikäs todella vääntävä kone ja helppo kone ajaa.Jaksoi kirrtää hyvin 7000:iin asti. Käytiinpä tolla koneella vartillakin ja tulokseksi saatiin 14,979/144,36 ihan vakio laatikolla, silloin oil paikalla 36mm sisäkurkut ja ajettiin ilman vaimenninta stingerin kanssa. Sisäkurkut vaikutti ajettavuuteen yllätävän paljon noi 36:set oli mielestäni hiukan liian isot 34:set ois varmaan ollu passelit noihin runkoihin. Elikkä jos haluaa tehdä varmatoimisen konee niin suosittelen tota C45:sta ja järkevää ruttua. Tosin toi C55 nokkakin varmasti toimii mainiosti, itselläni ei ole siitä kokemuksia, kovasti sitäkin on hyväksi kehuttu. Muut nokat onkin sitten ollut välitetyille keinuille FK-10 ja tällähetkellä FK-48 1,5:1 keinuilla 16mm nostolla kadulle CB:n 44X37,5 vähän enemmän portattujen kansien kanssa. Molemmat toimii hienosti ja tässä nykyisessä 48:ssa alkaa olla jo sitä luonnettakin.

Posted

W-125 301º 262º 0,418" 10,62 108º

W-130 308º 267º 0,419" 10,64 108º

C45 296º 254º 0,418" 10,62 108º

C55 312º 268º 0,428" 10,87 108º

 

Paperilla erot ei vaikuta kovin suurilta Englen kepeillä, mutta Scatissa jo jonkin verran. Harmi että tuo nokan vaihto on niin suuritöinen homma. Muuten sitä vois kokeilla parilla ja sais hyvin vertailutietoa muillekin harrastajille.

 

Noilla sun spekseillä taitaa olla hieman liian "luontevat" nämä.

W-140 313º 274º 0,424" 10,77 108º

C65 318º 272º 0,440" 11,18 108º

 

Antaisin ääneni W130:lle. Sillä pitäis puhua, mutta ei olis overkill? :-)

 

t. Mika

Posted

Taidan kallistua tuohon w130:seen, ja täytyy kysyä parista paikasta hinta-arvioo kansien porttaukselle.

Posted

Kannattaa kysyä sellaisesta paikasta jossa on virtauspenkki myös käytössä.

 

Yks hyvä ja edullinen tekijä on:

 

S.T.H Heikkilä Simo Tmi | KALAJOKI

Rakennus ja saneeraus: Hitsaukset ja asennustyöt

Puhelin 050-3225510

 

Mulla on DRD:n L7 cnc kannet sillä työn alla, tarkoituksena olisi ottaa vielä vähäsen virtausta lisää menettämättä juurikaan virtausnopeutta.

 

MufflerMike Sheldonilla oli vuosia 2332cc koneessa W125 ja 1,25 keinut, kyllä kuulemma oli hyvä. Voihan sitten W130 nokkaa aikaistaa parilla asteella jos tuntuu ettei vedä voimakkaasti alle 2500 kierroksen.

Posted

Lähin paikka olis Jr-tehokansi Kankaanpäässä. On kuulemma edullinen ja ihan asiansa osaava kaveri.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...