Guest Posted December 27, 2004 Posted December 27, 2004 Minkälaisia konstruktioita olette käyttäneet kuplan koneessa (vapari)? Kuvia ja/tai ihan "tekstimuotoista" informaatiota! Siis ohjelmoitava ruisku (haltec) on tulossa ja imusarjaa (-sarjoja) ja lopullista toteutusta ei vielä ole lyöty lukkoon. No joo, näitähän saa näköjään ihan valmiinakin, ainakin cb-performancelta. Ei vaan taida mahtua (suuttimet ja fuel rails) ilman peltien muokkausta!? Quote
mikko k Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 Pukinsarvien nurkkiin olen hitsannut tarvittavat paikat suuttimille ja niiden kiinnikkeille. Parikin erilaista toteutusta, riippuen suuttimista. Myös tuplakaasarien imusarjoihin olen tehnyt suuttimille paikat. Kuvat on tainnu jäädä ottamatta, tarvii kattella pari tietokonetta läpi... Laitatko yhden läpän keskelle vai tuplakaasarien tapaan kahdet läppärungot? Tuplien kanssa suuttimet ei mahdu ilman peltien modifiointia. Quote
Guest Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Laitatko yhden läpän keskelle vai tuplakaasarien tapaan kahdet läppärungot? Tuo pukinsarvien muokkaus (suuttimille paikat) ja uusi imuputkisto ja läppärunko jostain isosta moottorista oli se alkuperäinen suunnitelma, mutta mahdollinen tehohävikki verrattuna "tuplakaasarien tapaan kahdet läppärungot" menetelmään mietityttää! Saako kone tarpeeksi ilmaa... CB-performance myy myös semmoisia imusarjoja (tuplaläppärungoille) missä suuttimien paikat on "sisäpuolella"! Laitoin mailia cb:lle juuri tuosta sopivuudesta, saa nähdä milloin vastaavat! Laita vaan kuvia vaikka suoraan e-mailiini tai privaviestillä jos löydät! Kaikki muukin kokemusperäinen tieto tervetullutta :) Quote
Ketsa Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Ja mitenkäs se ilma riittäisi nykyautoille yhdestä läpästä, mutta kuplalle ei? Itse keksin kolme syytä miksi tehdä erilliset kaasuläpät vapariin: 1. Suunnaton halu rakennella jotain erilaista. 2. Käyttää sellaista ruiskua jossa ei ole ilmanmäärämittaria ja haluaa jättää imuputkiston rakentamatta turhana ja laittaa putsarit suoraan imutorveen. 3. Käyttää aivan sikakireää nokka-akselia ja haluaa vähentää pienillä kierroksilla overlapin aiheuttamaa väärään suuntaan virtaamista. Quote
Guest Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Ja mitenkäs se ilma riittäisi nykyautoille yhdestä läpästä, mutta kuplalle ei? Noh. Nykyautoissa ei haeta maksimaalista tehoa vaan taloudellisuutta yms. harrasteautolle tarpeetonta päänvaivaa... Ajattelin vaan, kun hylkäsin tuon kaasari vaihtoehdon, että 2* 48IDA:t päästää ilmaa enemmän läpi kuin esim. 1*60mm läppärunko+ mahdollisesti liian pieneksi jäävä imuputkisto alkuperäisin "pukinsarvin". Käyttää sellaista ruiskua jossa ei ole ilmanmäärämittaria ja haluaa jättää imuputkiston rakentamatta turhana ja laittaa putsarit suoraan imutorveen. CB-performance myy tuollaista bolt on sarjaa, mutta säädettävyys siinä taitaa olla hieman niin ja näin (verrattuna esim. haltech)!?http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=278 Quote
mikan Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Nykyauton läppärungosta virtaa läpi niin paljon ilmaa kuin sun kuplan moottori ikinä tarvii. Vakio pässinsarvia sen sijaan ei kannata käyttää vaan tehdä imusarja vaikka tuohon malliin: t. Mika Quote
Guest Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 imusarja vaikka tuohon malliin Tuo Markon auto on tuttu peli... Nykyauton läppärungosta virtaa läpi niin paljon ilmaa kuin sun kuplan moottori ikinä tarvii. Aika asiantunteva lausunto, tämä auttaakin projektia heti eteenpäin =) Mutta asiallisia neuvoja otetaan aina vastaan! Quote
mikan Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 imusarja vaikka tuohon malliin Tuo Markon auto on tuttu peli... Nykyauton läppärungosta virtaa läpi niin paljon ilmaa kuin sun kuplan moottori ikinä tarvii. Aika asiantunteva lausunto, tämä auttaakin projektia heti eteenpäin =) Mutta asiallisia neuvoja otetaan aina vastaan! No hei, esimerkiksi Saabin 60 mm:n läppä riittää helposti 400 hv:n moottorin tehon vaatimaan ilmamäärään. Auton tehot on dynottu, eli faktaa on. Markon kuplassa on tehoa lähes 600 hv. Kuinkahan iso läppä hänellä on? Volvosta löytyy muistaakseni 70 mm:n läppärunko. Läpän koon kanssa ei kuitenkaan kannata liioitella. Isolla läpällä kaasusta tulee helposti liian "äkäinen". Eli jo pienellä painalluksella ilman virtaus kasvaa reilusti. Samat ongelmat tyhjäkäynnin suhteen jos se säädetään läpällä erillisen rinnalla olevan kanavan tai venttiilin sijaan. t. Mika Quote
Guest Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Oliskohan mitään järkeä rakennella progressiivinen tuplaläppä-systeemi? En ole 5 sekuntia pidemmälle ajatellut asiaa, tulipa vaan mieleen. Voi olla ettei sovellu tähän tarkoitukseen lainkaan. tai sitten progressiivisesti aukeava yksi läppä.. niinkuin olen joskus piirrellyt tavalliseen kaasari/tuplakaasarikoneeseen. Pienellä kaasupolkimen painalluksella läpät aukee hitaasti, mutta kun survoo syvemmälle niin epäkeskeisen välityspyörän kautta liikerata muuttuu ja loput avautumasta tulee nopeammin. Tämmöisiä on ollut ihan tehdastekoisena joissain autoissa. Jan Quote
mikan Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Oliskohan mitään järkeä rakennella progressiivinen tuplaläppä-systeemi? En ole 5 sekuntia pidemmälel ajatellut asiaa, tulipa vaan mieleen. Voi olla ettei sovellu tähän tarkoitukseen lainkaan. Jan On käynyt mielessä omassa tee-se-itse ruiskupelissä. Helpompi tehdä progressiivisuus toisinpäin, eli ensin aukeaa paljon ja lopussa vähemmän. Mutta kun pitäisi saada juuri toisinpäin. Tätä täytyy vielä miettiä millaisella systeemillä sen saisi helposti toteutettua... t. Mika Quote
mikan Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 > "-67" ei tainnut puhua ahtamisesta missään vaiheessa, eli mikan > saabireferenssin voi unohtaa. No pitääkin kaivaa sitten parempi referenssi vaparipuolelta. Kyllähän niitä ihan hyviä tehoja on otettu vaikka 350Z Nissanista tai jenkkikaseista. Läpän koko vaan ei ole tiedossa. > Nykyisessä talvikäyttöpaskassani on progressiivinen tuplaläppä jutska. > Mitään hyvää siitä en ole keksinyt ja kun vain saisi aikaiseksi niin lähtö > tulee ko. läpälle. Ahtoputken kiinnittäminen on tuollaiseen ovaaliin > suotta hankalaa. Tuo oli minullakin yksi vaihtoehto kun ruiskua duunasin. Eli Opelin LE-jetissä on tuollainen tuplaläppä jossa läpät on eri kokoisia ja ne aukeaa eri tahtiin. Tuo ovaaliliitäntä vaan on hieman haasteellinen kuten totesit. > Yhdessäkään aikaisemmassa autossani en ole keksinyt mitään > ongemaa tavallisesta kaasuläpän toiminnasta. Sulla ei olekaan ollut riisikuppia. :-D t. Mika Quote
mikan Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Luultavasti Mika kaasuläppäongelmasi häviää, kun laitat sieltä hyllystä kehittyneempää ruuttaa peliin ja saat ruutan säädöillä homman toimimaan kaikilla kierrosalueilla... Menee jo hieman aiheen ohi, mutta totta puhut. Eli ohjelmoitavalla ruiskulla jossa 22x32 kartta ja lisäksi erilliset kartat lämpötilalle ja jännitteelle, niin homma varmaan alkaa rokkaamaan ihan eri malliin. t. Mika Quote
Per Jernström Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Sain just oman progressiivisen vivustoni valmiiksi tuplille. Nyt pitäisi päästä kokeilemaan, mutta ei tällä kelillä oikein viitti ulkoiluttaa vaivalla ruostekorjattua autoa.. Idea on siis saada kaasu joka avaa läpät hitaasti alussa ja nopeasti lopussa jotta suhteellinen kaasunlisäys olisi aika vakio. Eli jos painaa kaasua x mm lisää niin tulee aina esim 20% suurempi virtaus kaasariin. Ja resepti on seuraavanlainen. Tein sellaisen twist-tyyppisen vivuston missä on pyörivä levy keskellä moottoria. Levyssä on kiinni työntötangot jotka sit avaa kaasarin läppiä, ja myös toinen tappi mistä kaasuvaieri vetää. Tangot ovat niin pitkiä kuin mahdollista, eli tyhjäkäynnillä ne ovat levyn verran vierekkäin. Siis kun antaa kaasua niin levy pyörii ja tangot siirtyvät ensin irti toisistaan, mutta työntävä liike on alussa pieni. Levy pyörii max 70 ast. joten loppupäässä melkein kaikki pyörimisliike on työntävää. Ei ehkä niin selkeää. Kuva kertoisi enemmän kuin 1000 sanaa, mutta sellaista nyt valitettavasti ei vielä ole. :( Quote
Guest Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 "-67" ei tainnut puhua ahtamisesta missään vaiheessa Juuri näin, vaparia tässä ollaan rakentamassa... vakio kuplan kansien kanssa... ja toisessa päässä kanavaa luuraa pieni imuventtiili... En myöskään puhunut vakio kansista (saati sitten vakio koneesta...) missään vaiheessa... Alkuperäiseen asiaan palaten: Tälläiset olisi tarkoitus laittaa (kuvasta poiketen läppärunko ilman suuttimen paikkoja) Quote
Guest Toheltaja Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 ainakin Audin B4 korisessa 2 litraisessa on vaiheittain aukeava 2 läppäinen, josta isompi läppä aukeaa ensin hitaasti, ja poljinta painettaessa lähemmäs lattiaa huomaa selvän jäykän pisteen jonka jälkeen toinen läppä surahtaa auki aika reippaasti verrattuna tuohon isompaan. Toi on kooltaa ihan kivan kokoinen, ja jos tuon pelkää ahdistavan ni laittaa 2 sitte. Ainakin samaa läppää on vielä 2,3 litraisissakin ollu... Quote
JaniM Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Joo, mooppelissahan on tollanen progressiivinen kahdella läpällä ja todellakin toi ovaalikiinnitys. Quote
jocke biese Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Jos joku tarttee, multa löytyy tollasia opelin progressivisia läppiä muutama. Niissä on yksi pieni ja yks iso läppä, pieni aukeaa ekaks. Jocke Quote
mikko k Posted December 31, 2004 Posted December 31, 2004 Mä en kyllä laittaisi noin kippuramutkilla olevia imusarjoja koneeseeni. Niissähän on suuttimetkin suoraan päin kanavien seiniä. Kyllä tuplakaasarien imusarjat on paremmat ja niihin sitten kuvassa olevat läppärungot. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.