P_Valtonen Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Terve hörhöt Mittasin kasan osia, kun arvelutti että mitä materiaalia orggis palikat ovat, mitä taas jälkituotanto osat on oikeasti ja toisaalta mistä materiaalista tehokkaiden koneiden vastaavat osat on tehty. Siksi seassa on vääränmerkkisiä osia (anteeksi ja kiitos) Testi laite oli NITON XL3t. Teknistä dataa täällä sekä myös PDF muodossa täällä Testattu viime viikolla (8/2009), Palikat oli n +12C lämpöisiä (ei vaikuta mtn lopputulokseen, mutta mainitsen nyt tämänkin) ja testaaja on tehnyt viimeisen 6v aikana tuhansia testauksia (ainakin neljällä ei laitteella). Ja materiaalihan ei kerro loppujenlopuksi tuotteesta paljonkaan, mutta se on yksi kohta missä valmistaja voi säästää ja mistään ei ostaja saa varmuutta mitä se oikeasti on. Ja toisaalta saadaan jo lähtötilanteessa menemään homma pieleen. En ota mitään kantaa mittatuloksiin. Ne on mitä on, jokainen saa tehdä omat päätelmänsä =) Se harmittaa etten saanut CB, AA ja Carillo'n veivejä lainaksi. Tää mittaus oli tässä ja uusinta ottelua ei tule. Linkittäkää tätä keskustelua ulkomaisiin foorumeihin. Olen aika varma ettei vastaavaa testiä ole tehty ja uskon että aihe kiinnostaa. Kiitos. Lopuksi suuri kiitos kaikille osia lainanneille henkilöille; Mikko, Henkka, Tero, Ari ja jopa Tommi ps säteilystä jeesustelijat voi mennä ja sulloa puolestani "tietonsa" vaikka suomi24 palstalle. Edit: korjattu 5-6-7 postioit oikeille paikoille taulukossa Edit; Korjattu Possun kampuran Fe pitosuus Quote
Guest Toheltaja Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 onks tos kuvakollaasissa akselit epäjärjestyksessä, vitonen ei ole flange akseli vaan kutonen. Toi vitonen on niinku liikaa välissä? Onks se sit toi 7 akseli? Eli 5=7 6=5 ja 7=6? Ja suurkiitos samalla kyseisen testin läpiviemisestä! Quote
P_Valtonen Posted February 24, 2009 Author Posted February 24, 2009 onks tos kuvakollaasissa akselit epäjärjestyksessä Kiitos huomautuksesta, nyt on korjattu listaan oikea järjestys Ja suurkiitos samalla kyseisen testin läpiviemisestä!Ollos hyvä =) Quote
Guest Mika Raussi Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Toi kupari on kuulemma semmonen, että jos joku keksis keinon erottaa teräksestä kuparin helposti ja halvalla, niin tienais hyvin. Tarkottaa lähinnä siis sitä, että noi kuparipitoisuudet noissa ei välttämättä oo tarkotuksella. Quote
JaniM Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Mites tossa possun kammessa 65%metskuu, onkos loput reilu 30% antimateriaa? Quote
P_Valtonen Posted February 24, 2009 Author Posted February 24, 2009 Thanks Mikko Antimateria määrä korjattu (jokohan tuolla olis nyt kaikki kirjotusvirheet poissa?) Quote
DOODAH Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Thanks Mikko Antimateria määrä korjattu (jokohan tuolla olis nyt kaikki kirjotusvirheet poissa?) kampiakselien kuvatekstissä lukee kannet... et aika lähellä jo on... Quote
KalleJ Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Lisää materiaalitietoutta hörhöille. Yhdessä topikissa joskus mietiskelin, että olisi mielenkiintoista tutustua ilmajäähyjen sylinterikansien materiaalipuoleen hieman tarkemmin. Uhriksi sopivia kansia ei itseltä löytynyt, mutta P_Valtonen tuli sopivasti hätiin ja nyt tiedetään taas hieman enemmän. Seosaineanalyysit löytyy liitteenä olevasta PDF:stä. Näköjään VW vaihtanut valumateriaalia jossain välissä. Ei taida tulla kenellekään yllätyksenä, että kyseisillä alumiinilaaduilla on erinomaiset korkeanlämpötilan ominaisuudet. Tuossa nyt on vain muutamia kansivaluja, joten jos vasaran alle soveltuvia osia romulaatikosta löytyy niin viestiä tulemaan. Cylinder head analysis.pdf Quote
P_Valtonen Posted December 28, 2014 Author Posted December 28, 2014 Kiitos Kalle :) Uudemmissa kansissa Al Cu4 Ni2 Mg2 Alkusarjan taas Al Si6 Cu4 Mikä noissa on erona, kertokaas mulla viisaammat. Lämmönjohtavuus & kestävyys kovissa lämpötiloissa veikkaan... Ja sitten minkä verran on eroa? Eli onko toinen miten paljon parempi? Alkusarjan Pii'n (Si) pois jättö heikentää ainakin valuominaisuuksia, mutta onko menetys korvattu jollakin muulla materiaalilla uudessa valussa? Quote
SePi Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Tuolla on ainakin jotain alumiiniseoksista Quote
KalleJ Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Kiitos Kalle :) Uudemmissa kansissa Al Cu4 Ni2 Mg2 Alkusarjan taas Al Si6 Cu4 Mikä noissa on erona, kertokaas mulla viisaammat. Lämmönjohtavuus & kestävyys kovissa lämpötiloissa veikkaan... Ja sitten minkä verran on eroa? Eli onko toinen miten paljon parempi? Alkusarjan Pii'n (Si) pois jättö heikentää ainakin valuominaisuuksia, mutta onko menetys korvattu jollakin muulla materiaalilla uudessa valussa? Tuosta AlSi6Cu4 löytyi hieman heikosti tietoa korotetuissa lämpötiloissa, yritän etsiä tietoa jos löytyisi jotain vertailtavaksi. Tuo uudempi materiaali on selkeästi vaikeammin valettavissa oleva laatu, joten kyllä vaihdolla jotain syytä pitäisi olla taustalla. Voi olla juuri nuo korkeimmat lämpötilat. Cu+Ni+Mg on varsinkin korkeita lämpötiloja varten ajateltu kombo, joten valistunut arvaus tässä vaiheessa että AlSi6Cu4 ominaisuudet laskevat nopeammin. SePi:n linkittämä dokumentti ihan hyvää perusasiaa ja Valuatlastahan kannattaa kaikkien tutkia ihan muutenkin. Tuossa myös samalla lämpökäsiteltyjen laatujen vertailua.JPM kannet on ainakin A356-T6 (AlSi7Mg-T6). Piljetti-kansia ei ainakaan kannata ihan kurasta lähteä jyrsimään, ettei vakio vie ihan 10-0. Quote
hpa Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Tuossa taulukko,mihin voi testituloksia sovittaa.https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy Hitsausohjeet on yleensä AISI-numerolla.Vanhemman valun kannet eivät ainakaan halkeilleet.Vanhemman materiaalin vaihteisto jumittui kuumetessaan, mitä lienee sitten ollutkin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.