Jump to content

Suuri materiaalitestaus VW boxer osista


Recommended Posts

Posted

Terve hörhöt

 

Mittasin kasan osia, kun arvelutti että mitä materiaalia orggis palikat ovat,

mitä taas jälkituotanto osat on oikeasti ja toisaalta mistä materiaalista tehokkaiden koneiden vastaavat osat on tehty.

Siksi seassa on vääränmerkkisiä osia (anteeksi ja kiitos)

 

Testi laite oli NITON XL3t. Teknistä dataa täällä sekä myös PDF muodossa täällä

 

Testattu viime viikolla (8/2009), Palikat oli n +12C lämpöisiä (ei vaikuta mtn lopputulokseen,

mutta mainitsen nyt tämänkin) ja testaaja on tehnyt viimeisen 6v aikana tuhansia testauksia (ainakin neljällä ei laitteella).

 

Ja materiaalihan ei kerro loppujenlopuksi tuotteesta paljonkaan, mutta se on yksi kohta missä valmistaja voi säästää

ja mistään ei ostaja saa varmuutta mitä se oikeasti on. Ja toisaalta saadaan jo lähtötilanteessa menemään homma pieleen.

 

En ota mitään kantaa mittatuloksiin. Ne on mitä on, jokainen saa tehdä omat päätelmänsä =)

Se harmittaa etten saanut CB, AA ja Carillo'n veivejä lainaksi. Tää mittaus oli tässä ja uusinta ottelua ei tule.

 

Linkittäkää tätä keskustelua ulkomaisiin foorumeihin. Olen aika varma ettei vastaavaa testiä ole tehty ja uskon että aihe kiinnostaa. Kiitos.

 

Lopuksi suuri kiitos kaikille osia lainanneille henkilöille; Mikko, Henkka, Tero, Ari ja jopa Tommi

 

ps säteilystä jeesustelijat voi mennä ja sulloa puolestani "tietonsa" vaikka suomi24 palstalle.

 

Edit: korjattu 5-6-7 postioit oikeille paikoille taulukossa

Edit; Korjattu Possun kampuran Fe pitosuus

post-78-13888360811838_thumb.jpg

post-78-13888360812102_thumb.jpg

post-78-13888360814647_thumb.jpg

Guest Toheltaja
Posted

onks tos kuvakollaasissa akselit epäjärjestyksessä, vitonen ei ole flange akseli vaan kutonen. Toi vitonen on niinku liikaa välissä? Onks se sit toi 7 akseli? Eli 5=7 6=5 ja 7=6?

 

Ja suurkiitos samalla kyseisen testin läpiviemisestä!

Posted
onks tos kuvakollaasissa akselit epäjärjestyksessä
Kiitos huomautuksesta, nyt on korjattu listaan oikea järjestys

 

 

Ja suurkiitos samalla kyseisen testin läpiviemisestä!
Ollos hyvä =)
Guest Mika Raussi
Posted

Toi kupari on kuulemma semmonen, että jos joku keksis keinon erottaa teräksestä kuparin helposti ja halvalla, niin tienais hyvin.

Tarkottaa lähinnä siis sitä, että noi kuparipitoisuudet noissa ei välttämättä oo tarkotuksella.

Posted
Thanks Mikko

 

Antimateria määrä korjattu (jokohan tuolla olis nyt kaikki kirjotusvirheet poissa?)

 

kampiakselien kuvatekstissä lukee kannet... et aika lähellä jo on...

  • 5 years later...
Posted

Lisää materiaalitietoutta hörhöille. Yhdessä topikissa joskus mietiskelin, että olisi mielenkiintoista tutustua ilmajäähyjen sylinterikansien materiaalipuoleen hieman tarkemmin. Uhriksi sopivia kansia ei itseltä löytynyt, mutta P_Valtonen tuli sopivasti hätiin ja nyt tiedetään taas hieman enemmän. Seosaineanalyysit löytyy liitteenä olevasta PDF:stä. Näköjään VW vaihtanut valumateriaalia jossain välissä. Ei taida tulla kenellekään yllätyksenä, että kyseisillä alumiinilaaduilla on erinomaiset korkeanlämpötilan ominaisuudet.

 

Tuossa nyt on vain muutamia kansivaluja, joten jos vasaran alle soveltuvia osia romulaatikosta löytyy niin viestiä tulemaan. 

 

Cylinder head analysis.pdf

  • 2 weeks later...
Posted

Kiitos Kalle :)

 

Uudemmissa kansissa Al Cu4 Ni2 Mg2

Alkusarjan taas Al Si6 Cu4

 

Mikä noissa on erona, kertokaas mulla viisaammat. Lämmönjohtavuus & kestävyys kovissa lämpötiloissa veikkaan...

Ja sitten minkä verran on eroa? Eli onko toinen miten paljon parempi?

 

Alkusarjan Pii'n (Si) pois jättö heikentää ainakin valuominaisuuksia, mutta onko menetys korvattu jollakin muulla materiaalilla uudessa valussa?

Posted

Kiitos Kalle :)

 

Uudemmissa kansissa Al Cu4 Ni2 Mg2

Alkusarjan taas Al Si6 Cu4

 

Mikä noissa on erona, kertokaas mulla viisaammat. Lämmönjohtavuus & kestävyys kovissa lämpötiloissa veikkaan...

Ja sitten minkä verran on eroa? Eli onko toinen miten paljon parempi?

 

Alkusarjan Pii'n (Si) pois jättö heikentää ainakin valuominaisuuksia, mutta onko menetys korvattu jollakin muulla materiaalilla uudessa valussa?

 

Tuosta AlSi6Cu4 löytyi hieman heikosti tietoa korotetuissa lämpötiloissa, yritän etsiä tietoa jos löytyisi jotain vertailtavaksi. Tuo uudempi materiaali on selkeästi vaikeammin valettavissa oleva laatu, joten kyllä vaihdolla jotain syytä pitäisi olla taustalla. Voi olla juuri nuo korkeimmat lämpötilat. Cu+Ni+Mg on varsinkin korkeita lämpötiloja varten ajateltu kombo, joten valistunut arvaus tässä vaiheessa että AlSi6Cu4 ominaisuudet laskevat nopeammin. SePi:n linkittämä dokumentti ihan hyvää perusasiaa ja Valuatlastahan kannattaa kaikkien tutkia ihan muutenkin.

 

Tuossa myös samalla lämpökäsiteltyjen laatujen vertailua.JPM kannet on ainakin A356-T6 (AlSi7Mg-T6). Piljetti-kansia ei ainakaan kannata ihan kurasta lähteä jyrsimään, ettei vakio vie ihan 10-0. 

post-1143-0-76326900-1420472571_thumb.png

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...