Simon Templar Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Eli onko moottorin tehon kannalta paras vaihtoehto laittaa maksimi määrä ennakkoa jakajaan? Tietysti käynnistymiseen vaikuttaa, mutta jos haetaan vaan parasta tehoa. Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 moottorin tehon kannalta on paras käyttää juuri niin paljon ennakkoa kullakin kierroslukualueella kuin se sietää nakuttamatta, kaikissa olosuhteissa. hankala toteuttaa. Jan Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Lyhyt oppimäärä ennakosta: Idea on saada maksimi paine syntymään oikealla hetkellä (astetta ykk:n jälkeen). Koska seos palaa melko vakio nopeudella täytyy korkeammilla kierroksilla lisätä ennakkoa. Puristuspaine vaikuttaa myös minkä takia on syytä säätää ennakkoa myös kuorman mukaan. Kovempi kuorma -> kaasuläpät enemmän auki -> enemmän kaasua sylinterissä -> suurempi puristuspaine -> nopeampi palaminen -> vähemmän ennakkoa. Kierrosten mukaiset ennakot säädetään yleensä keskipakosäätimellä ja kuorma saadaan imusarjan alipaineesta. 009 jakaja on siis parhaimmillaan täyskuormatilanteissa, kuten rata-ajossa, koska siinä ei ole alipainekelloa. Jakaja ei tiedä mitään mitään sen oikeasta tehtävästä -saada kipinä oikeaan aikaan. Se täytyy siis säätää hieman varman päälle, ettei nakuta. Tai sit ajaa nakutussensorilla ja aina vähentää ennakkoa jos nakuttaa. Ongelmaan tosin löytyy toinenkin keino. Koska on todettu että parhaan väännön saa kierroksista riippumatta aina jos suurin paine on tietty astemäärä ykk:n jälkeen pitää vaan saada selville missä suurin paine syntyy, ja säätää sytkä sen mukaan. Nakutuksessa paine nousee äkkiä väärään aikaan, eli senkin huomaa jos seuraa painetta sylinterissä. Hieman kikkailua ja itse sytytystulpasta saadaan paineanturi joka mahdollistaa yllämainitun ihannetilanteen. No ihan niin yksinkertaista se ei ole, mutta uusimmissa autoissa, mm SAABeissa on kyseinen ionisytkä. Ja omaan autoon sen saa vaikkapa näin: http://www.hut.fi/~vvartiov/ion/ion.html Jos olisi liikaa aikaa niin voisi kokeilla kyseistä systeemiä joskus. :) Quote Link to comment
mikan Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Ja Saabin Trionicissahan homma toimii vielä niin että se pystyy säätelemään sytytystä per sylinteri. t. Mika Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 30, 2004 Author Share Posted December 30, 2004 Niin, meinasinkin viritellä nakutusanturista "säädettävää" sytkää. Eli ihan vaan siten että kun nakuttaa, otetaan ennakkoo pikkasen takasin. Mahtaiskohan toimia? Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Niin, meinasinkin viritellä nakutusanturista "säädettävää" sytkää. Eli ihan vaan siten että kun nakuttaa, otetaan ennakkoo pikkasen takasin. Mahtaiskohan toimia? Noinhan se toimii normaalisti nykyautoissa. keksit vaan miten sen makaanisesti hoidat kuplan padassa niin homma on selvä. :) Tulokset sitte tänne apinoitavaksi... hehe Voipi joutua käyttämään jotain sytkämoduulia. Jan Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 4, 2005 Author Share Posted January 4, 2005 No niin, pienen surffailun jälkeen ilmeni heti pieniä ongelmia/kysymyksiä; eli kun kone alkaa nakuttamaan, niin anturi huomaa sen. Mutta koneen nakutus lisääntyy kuitenkin ennakon/kuorman kasvaessa ja kone nakuttaa enemmän ja anturin jännite kasvaa edelleen. No mikä mahtaa olla siinä idea? Jos kone ALKAA nakuttamaan, niin eikös sytytys pidä heti laittaa myöhäsemmälle, vai laitetaanko se vasta sit kun nakuttaa x verran? Sekavaa...eli mikä on riittävä nakutus? Ja anturin kiinnityksestä. Paras paikka on ilmeisesti kansi? Pinnapulttiin kiinni? Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 kaippa se nakuanturi pitäisi olla niin lähellä palotilaa kuin vain mahdollista? mulla on rivikoneessa se keskimmäisten sylintereiden välissä kaksoisnokka-kannessa 2-3 pyttyjen tulppien välissä keskellä kantta. näin mutuna ajateltuna....? Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 yks vaihtoehto ihan oikeaksi budjettisäädettäväksi sytkäksi olisi Megasquirt & Spark extra Fordin EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) rojuilla. eli tämmöiset kamat syttypuolelle ja kammenpäähän 36-1 triggeripyörä ja induktiivinen anturi silleesti esim mä tekisin jos budjetti-ratkaisua haettaisiin..... Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Onko Suomessa myyty EDIS varustettuja autoja? Entä miten muut jaajattomat autot soveltuu tee-se-itse tarkoituksiin. Ei kiva jos joutuu tilaamaan osia ulkomailta aina jos hajoo. Paljon mukavampi jos osat löytyy joka varaosakaupasta. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 4, 2005 Author Share Posted January 4, 2005 Mielessä on käyny myös tuo EDIS systeemi. Se on vaan aika arvokas. Tosin paikallisessa autosähkökaupassa nakutusanturista pyydettiin 74€! On ainakin katteet kohillaan... samainen USA:ssa 31$, kulujen jälkeenkin vielä paljon halvempi. Tuo säädettävän sytytyksen ajoitus olis mulle ainakin aika arpapeliä. kone pitää niin hirveetä meteliä jo tyhjäkäynnillä, ettei nakutusta kuule millään. Quote Link to comment
mikan Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Fordin EDIS-kamoja saa tietääkseni Ford-varaosakaupasta. Jos ei muuten, niin ainakin numerolla. Netistä löytyy täydelliset asennusohjeet noille Tommin mainostamille kamoille. Jonkin verran on kuulunut, että tuon puolan kanssa olis ollut ongelmia, mutta tiedä sitten mikä on totuus. Nakutuksen kuunteluun voi käyttää vanhaa kikkaa, eli nylonputki kanteen kiinni. Putken toinen pää kuulosuojaimeen poratusta reiästä läpi. Parhaimmillaan tietysti kun säädetään rullilla. Voi nimittäin olla hauska näky kun kaveri polkee kuplaa ylämäkeen ja moottorista menee letku kuskin korvaan. :-) t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Saabissa tuo nakutusanturi on lohkon kyljessä. Quote Link to comment
Guest Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Samoin Subarun turboissa, ilmeisestikin kaikissa. Melkolailla keskellä lohkoa, yläpinnassa. (Boxerikoneen nakutunnistinta varmaan kantsii verrata) Jan Quote Link to comment
mikan Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Saabissa tuo nakutusanturi on lohkon kyljessä. Paitsi uudemmissa "kuunnellaan" tulpasta kutakin pyttyä erikseen. t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted January 5, 2005 Share Posted January 5, 2005 Tuloillaan on kevään aikana EDIS sydeemit ja MS. Edis roippeet hankittu. Löytyvät lähinnä 90-luvun alun Foorteista, 1 tai moni pisteruiskuista. Kaasari version poksi ei käy eli sellanen mihin tulee alipaineletku. Fordilta saa valmiiksi prässätyn triggeri levyn 21 e ja on halkaisijaltaan noin 160mm eli käy isoon orggis siimapyörään keskelle upotukseen aika näpsäkästi. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 5, 2005 Share Posted January 5, 2005 Paitsi uudemmissa "kuunnellaan" tulpasta kutakin pyttyä erikseen. Joo, otin tuon vanhemman mallisen ratkaisun sillä esiin, että vanhan ratkaisun anturi voisi olla sovellettavissa kuplaan ja noita antureita luulisi markkinoilla olevan käytettyinäkin. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2005 Share Posted January 5, 2005 Joo, otin tuon vanhemman mallisen ratkaisun sillä esiin, että vanhan ratkaisun anturi voisi olla sovellettavissa kuplaan ja noita antureita luulisi markkinoilla olevan käytettyinäkin. Saab-virittelijöillä on ollut jonkin verran ongelmia tuon anturin ja APC-boxin kanssa. Nakutustunnistus kuulee "omiaan" ja tiputtelee ahtoja vaikka kone ei välttämättä oikeasti nakuta. Aika tarkkana siis saa olla että mihin kohtaan sen kuplan koneessa laittaa ja kuinka herkästi se ilmoittelee nakutuksesta on sitä sitten tai ei. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.