Jump to content

Sytytyksestä...


Recommended Posts

Lyhyt oppimäärä ennakosta:

Idea on saada maksimi paine syntymään oikealla hetkellä (astetta ykk:n jälkeen). Koska seos palaa melko vakio nopeudella täytyy korkeammilla kierroksilla lisätä ennakkoa. Puristuspaine vaikuttaa myös minkä takia on syytä säätää ennakkoa myös kuorman mukaan.

Kovempi kuorma -> kaasuläpät enemmän auki -> enemmän kaasua sylinterissä -> suurempi puristuspaine -> nopeampi palaminen -> vähemmän ennakkoa.

Kierrosten mukaiset ennakot säädetään yleensä keskipakosäätimellä ja kuorma saadaan imusarjan alipaineesta. 009 jakaja on siis parhaimmillaan täyskuormatilanteissa, kuten rata-ajossa, koska siinä ei ole alipainekelloa.

 

Jakaja ei tiedä mitään mitään sen oikeasta tehtävästä -saada kipinä oikeaan aikaan. Se täytyy siis säätää hieman varman päälle, ettei nakuta. Tai sit ajaa nakutussensorilla ja aina vähentää ennakkoa jos nakuttaa. Ongelmaan tosin löytyy toinenkin keino. Koska on todettu että parhaan väännön saa kierroksista riippumatta aina jos suurin paine on tietty astemäärä ykk:n jälkeen pitää vaan saada selville missä suurin paine syntyy, ja säätää sytkä sen mukaan. Nakutuksessa paine nousee äkkiä väärään aikaan, eli senkin huomaa jos seuraa painetta sylinterissä. Hieman kikkailua ja itse sytytystulpasta saadaan paineanturi joka mahdollistaa yllämainitun ihannetilanteen. No ihan niin yksinkertaista se ei ole, mutta uusimmissa autoissa, mm SAABeissa on kyseinen ionisytkä.

 

Ja omaan autoon sen saa vaikkapa näin: http://www.hut.fi/~vvartiov/ion/ion.html

 

Jos olisi liikaa aikaa niin voisi kokeilla kyseistä systeemiä joskus. :)

Link to comment
Niin, meinasinkin viritellä nakutusanturista "säädettävää" sytkää. Eli ihan vaan siten että kun nakuttaa, otetaan ennakkoo pikkasen takasin. Mahtaiskohan toimia?

 

Noinhan se toimii normaalisti nykyautoissa.

keksit vaan miten sen makaanisesti hoidat kuplan padassa niin homma on selvä. :)

 

Tulokset sitte tänne apinoitavaksi... hehe

 

Voipi joutua käyttämään jotain sytkämoduulia.

 

Jan

Link to comment

No niin, pienen surffailun jälkeen ilmeni heti pieniä ongelmia/kysymyksiä; eli kun kone alkaa nakuttamaan, niin anturi huomaa sen. Mutta koneen nakutus lisääntyy kuitenkin ennakon/kuorman kasvaessa ja kone nakuttaa enemmän ja anturin jännite kasvaa edelleen. No mikä mahtaa olla siinä idea? Jos kone ALKAA nakuttamaan, niin eikös sytytys pidä heti laittaa myöhäsemmälle, vai laitetaanko se vasta sit kun nakuttaa x verran? Sekavaa...eli mikä on riittävä nakutus?

 

Ja anturin kiinnityksestä. Paras paikka on ilmeisesti kansi? Pinnapulttiin kiinni?

Link to comment

kaippa se nakuanturi pitäisi olla niin lähellä palotilaa kuin vain mahdollista? mulla on rivikoneessa se keskimmäisten sylintereiden välissä kaksoisnokka-kannessa 2-3 pyttyjen tulppien välissä keskellä kantta.

 

näin mutuna ajateltuna....?

Link to comment

yks vaihtoehto ihan oikeaksi budjettisäädettäväksi sytkäksi olisi Megasquirt & Spark extra Fordin EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) rojuilla.

 

eli tämmöiset kamat syttypuolelle

 

edisparts.jpg

 

ja kammenpäähän 36-1 triggeripyörä ja induktiivinen anturi

 

 

timing_ring.jpg

 

36-1ring.jpg

 

silleesti esim mä tekisin jos budjetti-ratkaisua haettaisiin.....

Link to comment

Mielessä on käyny myös tuo EDIS systeemi. Se on vaan aika arvokas. Tosin paikallisessa autosähkökaupassa nakutusanturista pyydettiin 74€! On ainakin katteet kohillaan... samainen USA:ssa 31$, kulujen jälkeenkin vielä paljon halvempi.

 

Tuo säädettävän sytytyksen ajoitus olis mulle ainakin aika arpapeliä. kone pitää niin hirveetä meteliä jo tyhjäkäynnillä, ettei nakutusta kuule millään.

Link to comment

Fordin EDIS-kamoja saa tietääkseni Ford-varaosakaupasta. Jos ei muuten, niin ainakin numerolla.

Netistä löytyy täydelliset asennusohjeet noille Tommin mainostamille kamoille. Jonkin verran on kuulunut,

että tuon puolan kanssa olis ollut ongelmia, mutta tiedä sitten mikä on totuus.

 

Nakutuksen kuunteluun voi käyttää vanhaa kikkaa, eli nylonputki kanteen kiinni. Putken toinen pää kuulosuojaimeen poratusta reiästä läpi.

Parhaimmillaan tietysti kun säädetään rullilla. Voi nimittäin olla hauska näky kun kaveri polkee kuplaa ylämäkeen

ja moottorista menee letku kuskin korvaan. :-)

 

t. Mika

Link to comment

Tuloillaan on kevään aikana EDIS sydeemit ja MS. Edis roippeet hankittu.

Löytyvät lähinnä 90-luvun alun Foorteista, 1 tai moni pisteruiskuista.

Kaasari version poksi ei käy eli sellanen mihin tulee alipaineletku.

Fordilta saa valmiiksi prässätyn triggeri levyn 21 e ja on halkaisijaltaan noin 160mm eli käy isoon orggis siimapyörään keskelle upotukseen aika näpsäkästi.

Link to comment

Paitsi uudemmissa "kuunnellaan" tulpasta kutakin pyttyä erikseen.

 

Joo, otin tuon vanhemman mallisen ratkaisun sillä esiin, että vanhan ratkaisun anturi voisi olla sovellettavissa kuplaan ja noita antureita luulisi markkinoilla olevan käytettyinäkin.

Link to comment

Joo, otin tuon vanhemman mallisen ratkaisun sillä esiin, että vanhan ratkaisun anturi voisi olla sovellettavissa kuplaan ja noita antureita luulisi markkinoilla olevan käytettyinäkin.

 

Saab-virittelijöillä on ollut jonkin verran ongelmia tuon anturin ja APC-boxin kanssa. Nakutustunnistus kuulee "omiaan" ja tiputtelee ahtoja vaikka kone ei välttämättä oikeasti nakuta. Aika tarkkana siis saa olla että mihin kohtaan sen kuplan koneessa laittaa ja kuinka herkästi se ilmoittelee nakutuksesta on sitä sitten tai ei.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...