Jump to content

Tolppakeulan rakentulea?


Recommended Posts

Elikkä onkos joku tehnyt tuollaseen normikeulaseen 1200 1300 jne macperssonia muilla palikoilla kuin 1303 ja 1302. Kaikki kuvat ja linkit tervetulleita. Katsottu on tuhannen kuvaa varmasti keulasta joissa iskari+jousi paketti kiinnitetään lenkeillä molemmista päistä ja käytössä omat olat. Eli sellasta settiä ei nyt oo tulossa, eli jos tiedät hyvän linkin tms niin paas tuleen. Itse en nyt taaskaan löydä sitä yhtä germanlook sivustoa, kun kirjainmerkit jonnekkin hävinneet.

 

edit: osoite ei ollut www.germanlook.com vaan se oli ihan foorumi.

 

Hulluako? No varmasti :)

Link to comment

Muistaakseni joku brittifirma tarjosi kaksine päällekkäisine tukivarsineen etujousituspakettia tavalliseen 1200/1300 malliin, jonka pystyi pultata vääntösauvajousituksen tilalle.

 

Pitääpä katsella volksworld lehdistä, jossain oli mainos

Link to comment
Muistaakseni joku brittifirma tarjosi kaksine päällekkäisine tukivarsineen etujousituspakettia tavalliseen 1200/1300 malliin, jonka pystyi pultata vääntösauvajousituksen tilalle.

 

Pitääpä katsella volksworld lehdistä, jossain oli mainos

 

Näistä on kuvia katsottu kyllä monenmonta. Mutta nyt hakusessa alatukivarrella ja tolpalla olevaa ratkasua.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ensimmäiset sovituksen tuli tehtyä tiistaina. Etupäätä pitää muutta kun ulosjoustoa ei ole nyt yhtään. Tukivarsien kiinnitystä siirtää alemmas ja jousesta pois ulosjouston saamiseksi.

 

Hammastankoa ja rattiakselia on myös soviteltu. Ongelmana on pääsylinteri joka on hiukan edessä. tämä hoituisi munakadetin hammastangolla mutta nyt ei ole resursseja sellasta hankkia. Niillä mennään mitä nurkista löytyy. renkaat tuli normaalia ulommas. Muutosta ehkä sillekkin luvassa. Katsotaan mihin päädytään. Etupään osat jaappanilaista ja Tšekkoslovakialaista tuotantoa. Eturenkaat taitaa toki olla opelin jotka kokoa 175/70/14 muistaakseni.

http://i97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Jm%20kupla%20projekti/DSC01919.jpg?t=1238854409

Link to comment
Miten jousen lyhentäminen tuo ulosjoustoa? Iskari tukivarret saattaa liikkua kyl, mutta jousihan on päinvastoin jäykempi.

 

 

tukivarsien kiinnityspisteiden siirtoa alemmaksi, jousesta poisPAIN

Link to comment
Ensimmäiset sovituksen tuli tehtyä tiistaina. Etupäätä pitää muutta kun ulosjoustoa ei ole nyt yhtään. Tukivarsien kiinnitystä siirtää alemmas ja jousesta pois ulosjouston saamiseksi.

 

Hammastankoa ja rattiakselia on myös soviteltu. Ongelmana on pääsylinteri joka on hiukan edessä. tämä hoituisi munakadetin hammastangolla mutta nyt ei ole resursseja sellasta hankkia. Niillä mennään mitä nurkista löytyy. renkaat tuli normaalia ulommas. Muutosta ehkä sillekkin luvassa. Katsotaan mihin päädytään. Etupään osat jaappanilaista ja Tšekkoslovakialaista tuotantoa. Eturenkaat taitaa toki olla opelin jotka kokoa 175/70/14 muistaakseni.

http://i97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Jm%20kupla%20projekti/DSC01919.jpg?t=1238854409

 

miksi osia noin monesta merkistä? kun muutenkin teet jousitusta mitä ei ole vakiona tässä kuplamallissa, olisko ollut helpompi aloittaa vaikka esim golf 1 tai 2 korisen osia mallailemalla? kokonaisuuden hahmoittaminen helpompaa jos jonkun osan mitoitus ei ihan vakiona täsmää. ohjausgeometriankin kanssa pääsee helpommalla.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Miten jousen lyhentäminen tuo ulosjoustoa? Iskari tukivarret saattaa liikkua kyl, mutta jousihan on päinvastoin jäykempi.

 

 

tukivarsien kiinnityspisteiden siirtoa alemmaksi, jousesta poisPAIN

Voi hitto pitäsköhän sitä opetella lukemaan. Luin vaan "jousesta pois"

Link to comment
Ensimmäiset sovituksen tuli tehtyä tiistaina. Etupäätä pitää muutta kun ulosjoustoa ei ole nyt yhtään. Tukivarsien kiinnitystä siirtää alemmas ja jousesta pois ulosjouston saamiseksi.

 

Hammastankoa ja rattiakselia on myös soviteltu. Ongelmana on pääsylinteri joka on hiukan edessä. tämä hoituisi munakadetin hammastangolla mutta nyt ei ole resursseja sellasta hankkia. Niillä mennään mitä nurkista löytyy. renkaat tuli normaalia ulommas. Muutosta ehkä sillekkin luvassa. Katsotaan mihin päädytään. Etupään osat jaappanilaista ja Tšekkoslovakialaista tuotantoa. Eturenkaat taitaa toki olla opelin jotka kokoa 175/70/14 muistaakseni.

http://i97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Jm%20kupla%20projekti/DSC01919.jpg?t=1238854409

 

miksi osia noin monesta merkistä? kun muutenkin teet jousitusta mitä ei ole vakiona tässä kuplamallissa, olisko ollut helpompi aloittaa vaikka esim golf 1 tai 2 korisen osia mallailemalla? kokonaisuuden hahmoittaminen helpompaa jos jonkun osan mitoitus ei ihan vakiona täsmää. ohjausgeometriankin kanssa pääsee helpommalla.

 

A kakkoskoppasen kolffin tolppa on painevempi, pitempi ja on uiva yläpää. Toiseksi kakkoskoppasen kolffin tukivarret ovat painavemmat ja hammastanko liian pitkä kuplan keulalle.

 

Mikään ongelma ei ollut laittaa skoodan hammastankoa tuohon kaveriksi. Ainut vain on tuo pääjarrusylinteri mikä hiukan on edessä. Renkaat ovat opelin tällä hetkellä kun olivat ainoa jotka ovat 4*100 jaolla lähes 15 tuumasen kokoset renkaat. Mitään osia ei ole 100% hitsattu vielä kiinni, tämähän oli ensimmäinen versio. Muutoksia on helpompi tehä kun näkee mikä vaikuttaa mihinkin.

 

Toki kilpa-autoa kun tekee niin voihan sinne pistää tolpat vaikka pajerosta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...