Jump to content

Kuplaan ISOT valssit ?..!


Guest pronos

Recommended Posts

Guest pronos

Elikkä olen vähän leikitellyt ajatuksella laittaa kupluun 18"- 19" vanteistusta, joten mieleen tulee muutama kysymys joihin ehkä kuplugurut tietää vastauksia. Auto on levitetty, joten siihen kyllä pitäis mahtua isompaa kummia.

- Mikä ET vanteelle?

- Löytyykö jostain kuvia vastaavilla vanteilla?

- Muutoskatsastus?

Link to comment
Guest biblo

18" mahtuu helposti.Kokona 215/35/18 voisi olla aika passeli.

 

ET-lukua ei voi muistaa.Jotain kolmenkympin kietteissä.

 

 

E:Tosin kuplalla ajelu yms. on tuon jälkeen melko vehkeestä..

Link to comment

Miten paljon kuplaa levitetty ja minkätyylisesti?

Vääntösauva vai pherssonikeulainen? Jälkimmäisessä vähemmän tilaa ulospäin!

Miten paljon madallettu vai madalletaan sen jälkeen kun vanteet renkaineen kiinni?

 

helvetin monta tekijää vaikuttaa mikä mahtuu mihinkin ja myöskin mitä mallia/vuosikertaa kupla on, takanakin kun on eri raideväliä eri vuosimallien välillä.

 

koska kuplan kerrot olevan ( ilmeisesti ) lokasuojien osalta vakiota leveämpi, mahtuu ainakin taakse leveyssuunnassa melkoisen isoa vannetta. Enemmänkin nyt kiinni miten alas kupla pitää saada ja samalla aika littanaa profiilia renkaaksi ettei pyörintähalkaisija kasva baja bugin kokoihin:)

 

Pitää noita isoja kumeja laittaessa muistaa kuplan paino, esim peruskupla painaa noin 7-800kg. se on helvetin vähän kun kattoo nykyautojen painoja. Tuplasti painavassa autossa esim 40-profiilinen kumi jopa tuntuu olevan ok ja joustaakin, kevyen kuplan alla kyyti saattaa muuttua varsin pompottavaksi ja suosittelen kyllä samlla kun rengas/vanneyhdistelmän paino kasvaa aivan toisiin lukemiin mitä on vakiona, että siellä alustassa on jokainen nivel ja pusla kunnossa, muuten kupla ei kulje suoraan.

 

Oletko hakemassa tiettyä tyyliä/lookkia vai erinomaisia mutkanopeuksia?

Link to comment
Guest hleppa

Mulla ainakin meni 18" valssit helposti kuplaan, eikä tolla nyt niin huono ole ajaa mitä ihmiset aina valittaa... Jokainen tekee niinkuin parhaaks näkee.

Mä levitin lokareita tuuman edestä 8" vanteelle ja takaa meni 9,5" heittämällä paikalleen.

post-2027-13888360884395_thumb.jpg

Link to comment

Kylläpäs näyttää hyvältä :) Kapea kumi ja vanne sopii oikealle et:llä eteen, vaikka koko olisi 16-18", ilman akselin kavennuksia. Taakse saattaa sopia jopa 7" vanne 215 leveällä renkaalla vakiolokasuojien kanssa.

 

Eri asia sitten että onko joustovaroja sisällepäin kun on oikein leveä rengas ja vanne, että käykö renkaat/vanteet sitten lokasuojiin.

 

Itsellä 7,5x16 vanteet ja 225/50 renkaat takana ja 205/50 renkaat edessä, vähän tekee tiukkaa edessä, takana on leveämmät suojat.

Link to comment
Mulla ainakin meni 18" valssit helposti kuplaan, eikä tolla nyt niin huono ole ajaa mitä ihmiset aina valittaa... Jokainen tekee niinkuin parhaaks näkee.

 

Mulla on yhdessä möhkökuplassa takana 10*16 vanteet 235/50 renkailla. Edessäkin on renkailla kakkosella alkava leveys.

 

Ajettavuus ei ole mennyt pilalle, mutta kun vertaa vakioon tai lähes vakiorengastettuun möhkökuplaan, on ajettavuus täysin erilainen. +18" kokoisista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lisääntynyt jousittamaton massa tekee aina omat lisäyksesnsä ajotuntumaan.

Link to comment
Guest pronos

Autossa on nytten 16" valssit, 215/55, 245/55 kumeilla, ja tilaa on vaikka kuinka, vaikka kuplu on madallettu.

Mitään rata-autoa ei nyt rakenneta, vaan ihan perus katuautoa, ja ajatus lähti siitä että miltähän isot valssit näyttäisi tsopatussa pienehkössä autossa. Jos pulttijako olis normi 4 x 130 (nyt 5 x 114,3) niin empin tai vastaavat 15" valssit pullukoilla kumeilla vois olla kanssa ostoslistalla.

Löytyiskö jotain linkkiä mistä löytyis kuvia? Tää yks tänne linkitetty 18" varustettu oli kyllä hieno.

 

Kysymykset on aikas tyhmiä alan hemmoille, mutta jenkkiautoista ja japsimopoista siirtyneenä ollaan aikas pihalla ;)

Link to comment
Guest pronos
Mulla ainakin meni 18" valssit helposti kuplaan, eikä tolla nyt niin huono ole ajaa mitä ihmiset aina valittaa... Jokainen tekee niinkuin parhaaks näkee.

 

Mulla on yhdessä möhkökuplassa takana 10*16 vanteet 235/50 renkailla. Edessäkin on renkailla kakkosella alkava leveys.

 

Ajettavuus ei ole mennyt pilalle, mutta kun vertaa vakioon tai lähes vakiorengastettuun möhkökuplaan, on ajettavuus täysin erilainen. +18" kokoisista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lisääntynyt jousittamaton massa tekee aina omat lisäyksesnsä ajotuntumaan.

Eikös 235 rengas ole liian kapea 10" vanteelle?

Omassa dödsissä oli 295 10" vanteella.

Link to comment
Kumi istuu oikein nätisti vanteelle ja merkattu otteeseen. Joukukuinen katsastuskin oli lähinnä läpihuutojuttu.

 

235/50-16 renkaalle levein sallittu vanne STRO-normín mukaan on 9"

10" vannehan on n.11" leveä eli melkein 280mm. Ei missään tapauksessa suositeltava yhdistelmä....

Link to comment
Kumi istuu oikein nätisti vanteelle ja merkattu otteeseen. Joukukuinen katsastuskin oli lähinnä läpihuutojuttu.

 

235/50-16 renkaalle levein sallittu vanne STRO-normín mukaan on 9"

10" vannehan on n.11" leveä eli melkein 280mm. Ei missään tapauksessa suositeltava yhdistelmä....

 

STRO normisto tunnetaan. Kuten kerroin, rengas istuu vanteella ok, ilmanpaineilla ei tartte kikkailla, kulutuspinta kuluu nätisti, pitoa löytyy kurveissa jne... Seuraavaksi tilalle tulee pikkasen leveämpää/matalampaa kumia kun saan entiset suditeltua sileämmäksi:)

 

Enemmänkin pitäisin vaarallisina yhdistelminä näitä noin 5" vanteille istutettuja juttuja tyyliin, edessä 125 leveetä ja takana vähintään 205 ja korkeeta profiilia. Ajo-ominaisuudet ns hirvenväistökokeessa varmasti ratin takaa kokiessä hiuksia nostattavan ihanat:)

Link to comment

Mä oon kans samaa mieltä, että kyllä se 125 R15 + 205/70 R15 yhdistelmä 5,5x15 vanteilla on turvattomampi :D

 

Vaikka kyllä itse en ehkä laittaisi 10" vanteelle 235mm rengasta, miksei se vois toimiakin, eipä ainakaan liikoja kumi jousta tällöin :) Kuva olis kiva nähdä jaakon kuplasta tuolla rengas/vanneyhdistelmällä, jos vain mahdollista?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...