Guest Hannu Mattila Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Nyt haetaan tietoa tai osaamista. Pakosarjan ensiöputken tilavuus tulisi olla sama, kuin sylinterissä muodostuvan kaasun määrä. Eli miten lasketaan tuo kaasun määrä. Oma matikkapääni on sen verran heikko, ettei ymmärrystä ole.. Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Eikös tää mee enemmän kemian puolelle? pV=nRT Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Laskea pitää kumminkin.... :D Quote Link to comment
Guest esa n. Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Kun tiedät puristuspaineen, lämpötilat palotilassa sekä pakosarjassa, palotilan tilavuuden sekä paineen pakosrajassa niin laskeminen on helppoa. Jos oletetaan seuraavat arvot: puristuspaine P= 10 kp/cm2 lämpötila palotilassa T= 600 C palotilan tilavuus V= 50cc Nämä kun laitat kaavaan x=PVT niin saat vakion x=10*600*50=300000. Kun: paine pakosarjassa P= 2kp/cm2 lämpötila pakosarjassa T= 400 C tilavuus V= ?, niin x=PVT -> V=x/PT=300000/(2*400)=375 Näin tässä hypoteettisessa tapauksessa putken tilavuuden tulisi olla 375cc. Kuulostaa kyllä pieneltä, mutta varmasti nuo arvot eivät ole lähelläkään totuutta. Tämä oli tällainen pikainen aamun laskutoimitus ja päätelmä. Viisaammat korjatkaa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Noi laskelmat pätevät jos ensiöt ovat täysin suorat... Ja nehän ovat vissiin täysin suorat kuplan koneessa. :) Elikkä ensiöiden laskennassa pitää myös huomioida putkien vastukset ja virtaukset. Esim. käyrillä on isompi vastus kuin suorilla. Lisäksi pitää huomoida mikäli virtaus on turbulenttista vai laminaarista... Toisaalta jos ei ole kyse mistään huippuviritetystä Formulasta ei ole loppujen lopuksi suurta merkitystä kunhan pituudet ovat lähes samat. Ja jos joku noista ensiöistä tarvii enemmän mutkia se saa olla hieman lyhyempi sillä siinä on enemmän vastusta jolloin se vastaa käytännössä pitempää suorempaa putkea. Niin, ja tässä onkin enemmän kyse fysiikasta. ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Menee aika syväluotaavaksi, jos aletaan pakokaasun koostumuksia tutkimaan ensiöputken tilavuuden määrittämiseksi ;oP Kemia on aineen koostumusta, ominaisuuksia ja muuttumista tutkiva tiede. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 eiks se riitä että joka pytyltä tulee savu ulos? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 eiks se riitä että joka pytyltä tulee savu ulos? Ei tänään :D Mitenkäs selvitetään palotilan lämpö? Kinkkumittarilla? Sylinterin tilavuudella ei siis ole mitään tekemistä näiden laskelmien kanssa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Mulla oli lainassa pari vuotta sitten virityskirja josta noi ensiöputkien laskukaavat löytyi. Tais kyllä olla sylinterin tilavuudet, ventiilien/kanavien koot ja ehkä jotain muutakin joita noissa kaavoissa tarvittiin. Ei ollu puhetta mistään paineista tai lämpötiloista.. En muista enää. :D Quote Link to comment
JaniM Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Kanteen reikä ja palotilaan egt tikku mittaamaan lämpöjä. Tai jos ei ihan hivistele, niin sit egt tikku heti pakarin alkuun. Quote Link to comment
Guest esa n. Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Tämä on todellakin vain teoreettinen tapa laskea tilavuuden muutos ja käytännön tapa sisältää enemmän muuttujia niinkuin Hebster aiemmin sanoikin. Jos ei tarvitse ajatella virtauksia ym. niin tuolla kaavalla sama kaasu "mahtuu" noilla arvoilla palotilaan ja ensiöputkeen. Siksi otin esimerkkiin palotilan koska siellä vallitseva paine ykk:ssa on helpommin mitattavissa kuin sylinterissä akk:ssa. Saako muuten kysyä millaiseen Formulaan olet konetta rakentamassa? Quote Link to comment
Lasse Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Niin jos nyt on kyseessä kuplan pakosarja niin sinnehän tehdään sellainen pakosarja kun sinne sattuu mahtumaan. Teoreettinen optimi on aika kaukana volsun koneesta ja sen lähialueilta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Niin jos nyt on kyseessä kuplan pakosarja niin sinnehän tehdään sellainen pakosarja kun sinne sattuu mahtumaan. Teoreettinen optimi on aika kaukana volsun koneesta ja sen lähialueilta. Jep, kun minä noita aikanaan pohdinkin niin sain myös semmoiset pituudet että ainoa mahdollisuus olis ollu rakentaa kollektori suoraan lohkon alle tai yläpuolelle. Pituudet ei olis riittäny vetää taakse kuten kaikki käärmeenpesä systeemit markkinolla on tehty... Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Eei tässä mitään rakentamassa olla. Lueskelin uudessa racecar engineering lehdessä ollutta juttua aiheesta ja siinä törmäsin tuohon itseäni askarruttavaan laskutoimitukseen.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.