Jump to content

Matematiikka-apua pakosarjan mitoitukseen?


Guest Hannu Mattila

Recommended Posts

Guest Hannu Mattila

Nyt haetaan tietoa tai osaamista.

 

Pakosarjan ensiöputken tilavuus tulisi olla sama, kuin sylinterissä muodostuvan kaasun määrä. Eli miten lasketaan tuo kaasun määrä.

 

Oma matikkapääni on sen verran heikko, ettei ymmärrystä ole..

Link to comment
Guest esa n.

Kun tiedät puristuspaineen, lämpötilat palotilassa sekä pakosarjassa, palotilan tilavuuden sekä paineen pakosrajassa niin laskeminen on helppoa.

 

Jos oletetaan seuraavat arvot:

 

puristuspaine P= 10 kp/cm2

lämpötila palotilassa T= 600 C

palotilan tilavuus V= 50cc

 

Nämä kun laitat kaavaan x=PVT niin saat vakion x=10*600*50=300000.

Kun:

 

paine pakosarjassa P= 2kp/cm2

lämpötila pakosarjassa T= 400 C

tilavuus V= ?, niin

 

x=PVT -> V=x/PT=300000/(2*400)=375

 

Näin tässä hypoteettisessa tapauksessa putken tilavuuden tulisi olla 375cc.

 

Kuulostaa kyllä pieneltä, mutta varmasti nuo arvot eivät ole lähelläkään totuutta. Tämä oli tällainen pikainen aamun laskutoimitus ja päätelmä. Viisaammat korjatkaa.

Link to comment

Noi laskelmat pätevät jos ensiöt ovat täysin suorat... Ja nehän ovat vissiin täysin suorat kuplan koneessa. :)

 

Elikkä ensiöiden laskennassa pitää myös huomioida putkien vastukset ja virtaukset. Esim. käyrillä on isompi vastus kuin suorilla. Lisäksi pitää huomoida mikäli virtaus on turbulenttista vai laminaarista...

 

Toisaalta jos ei ole kyse mistään huippuviritetystä Formulasta ei ole loppujen lopuksi suurta merkitystä kunhan pituudet ovat lähes samat. Ja jos joku noista ensiöistä tarvii enemmän mutkia se saa olla hieman lyhyempi sillä siinä on enemmän vastusta jolloin se vastaa käytännössä pitempää suorempaa putkea.

 

Niin, ja tässä onkin enemmän kyse fysiikasta. ;)

Link to comment
Guest Hannu Mattila
eiks se riitä että joka pytyltä tulee savu ulos?

Ei tänään :D

 

Mitenkäs selvitetään palotilan lämpö? Kinkkumittarilla?

 

Sylinterin tilavuudella ei siis ole mitään tekemistä näiden laskelmien kanssa?

Link to comment

Mulla oli lainassa pari vuotta sitten virityskirja josta noi ensiöputkien laskukaavat löytyi. Tais kyllä olla sylinterin tilavuudet, ventiilien/kanavien koot ja ehkä jotain muutakin joita noissa kaavoissa tarvittiin. Ei ollu puhetta mistään paineista tai lämpötiloista..

 

En muista enää. :D

Link to comment
Guest esa n.

Tämä on todellakin vain teoreettinen tapa laskea tilavuuden muutos ja käytännön tapa sisältää enemmän muuttujia niinkuin Hebster aiemmin sanoikin.

 

Jos ei tarvitse ajatella virtauksia ym. niin tuolla kaavalla sama kaasu "mahtuu" noilla arvoilla palotilaan ja ensiöputkeen.

 

Siksi otin esimerkkiin palotilan koska siellä vallitseva paine ykk:ssa on helpommin mitattavissa kuin sylinterissä akk:ssa.

 

Saako muuten kysyä millaiseen Formulaan olet konetta rakentamassa?

Link to comment
Niin jos nyt on kyseessä kuplan pakosarja niin sinnehän tehdään sellainen pakosarja kun sinne sattuu mahtumaan. Teoreettinen optimi on aika kaukana volsun koneesta ja sen lähialueilta.

 

Jep, kun minä noita aikanaan pohdinkin niin sain myös semmoiset pituudet että ainoa mahdollisuus olis ollu rakentaa kollektori suoraan lohkon alle tai yläpuolelle. Pituudet ei olis riittäny vetää taakse kuten kaikki käärmeenpesä systeemit markkinolla on tehty...

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Eei tässä mitään rakentamassa olla.

 

Lueskelin uudessa racecar engineering lehdessä ollutta juttua aiheesta ja siinä törmäsin tuohon itseäni askarruttavaan laskutoimitukseen..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...