Jump to content

Super-D / ProStreet / 044 / 2-r kannet, tuloksia NYT!


Guest Aircooled.fi

Recommended Posts

Guest Aircooled.fi

SCAT Super-D = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1011

 

Imupuoli 42mm, potentiaali = 195 hv

Pakopuoli 37,4mm, potentiaali = 141hv

Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/SuperD_v ... ittaus.pdf

 

SCAT ProStreet = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1003

 

Imupuoli 40mm, potentiaali = 127 hv

Pakopuoli 35,5mm, potentiaali = 113 hv

Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/ProStree ... ittaus.pdf

 

CB 044 = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=219

 

Imupuoli 40mm, potentiaali = 137 hv

Pakopuoli 35,5mm, potentiaali = 111 hv

Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/044_virtausmittaus.pdf

 

Vakio 2-reikäkansi = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=405

 

Imupuoli 35,5mm, potentiaali = 117 hv

Pakopuoli 32mm, potentiaali = 78 hv

Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/Vakiokan ... ittaus.pdf

 

 

HUOM 1! Kyseessä on nimen omaan kannen potentiaali, varsinainen moottoriteho riippuu lisäksi sadoista muista tekijöistä.

 

HUOM 2! Kannet ovat suoraan paketista otetettuja sylinterikansia, eikä niihin ole tehty ennen mittauksia mitään muutoksia.

 

Hevosvoima / virtauspotentiaalia on kannessa pienen palotilan muotoilun avulla saavutettavissa vielä selvästi lisää. Annamme jokaiselle kannen ostajalle tarvittaessa vinkkejä myös palotilojen lisämuotoiluun liittyen, mittauksessa suoritettujen havaintojen perusteella.

 

Lisää dataa muista kansista ja jousista tulossa piakkoin!

 

CB 044 = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=219

 

terv.

 

Tomppa / Marko

Link to comment

No esim. 044 valunjäljiltä virtaa yli 130hv ja mittaajan mukaan pienellä työskentelyllä venttiililautasen ympäristössä tuota lukua saadaan isommaksi ilman että vielä itse kanavaan tarvii koskea.

 

Aika monesti aatellaan että kanava on se mitä pitää työstää, mutta halvimmat ja helpoimmat hevoset tulee venttiilin ympäristöstä pikku vaivalla.

Link to comment
Guest VW 1303

mulla virtas yhdet kannet 42hv 2mm nostolla ja kun tehtiin venttiiliin 30 asteen kulmaa virtaus putos 10hv ja 4mm nostolla putos 6hv, että sitä ei kannata tehdä.

Onko joku mitannut miten paljon lisävirtausta saa pienillä nostoilla pelkällä seetin työstöllä (sellainen pyöreä venturi ilman kulmia) ja venttiilin lautasta muotoilemalla?
Link to comment
Guest Mikal

Kun käyttää sapluunana vakiota imusarjan tiivistettä, saa tavaraa ottaa reilusti noista porttaamattomista kansista. Loppu portista taitaakin sitten olla ihan ok, on ainakin vakiota isompi. Myös seetin puolella on helkutinmoiset pykälät. Myöskin pakoseetin alueella on sama juttu.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest romukupla

Tämän mukaan tuo siistiminen auttais niinkään paljoa, vaan nimenomaan tuo venttiilin seutu enemmänkin.

 

Suoraan Superflo 110 ohjeista:

 

4.0 Imukanavan poikkileikkaus ja muoto

 

Maksimivirtauksen kannalta joka sylinterillä tulisi olla oma luistikaasuttimensa jonka kurkun (venturi) halkaisija on 85% venttiilin halkaisijasta. Kurkun jälkeen kanavan tulee laajeta venttiilin halkaisijan mittaiseksi ja pienentyä kartiomaisesti takaisin 85%:in lautasen halkaisijasta n. 1/2" istukan alapuolella. Kanavan optimipituutta käsitellään myöhemmin kohdassa 9.0.

 

Käytännössä tällaista ihannekanavaa ei koskaan voida rakentaa, mutta se on hyvä tavoitekuva siitä, miltä tehokas kanava näyttää. Kantta muotoillessa pidä seuraavat seikat mielessä:

 

1. Virtaus vähenee kun sen suunta muuttuu tai nopeus pienenee. (kanavan mutkat ja laajennukset)

2. Kanavan poikkileikk.alan tulisi olla 65-100% venttiilin alasta

3. Poista ainetta ensisijaisesti kanavan "ulkokaarteen" puolelta, Tämä lisää virtausta loiventamalla "mutkaa".

4. Kanavan pituus ja pinnan karheus eivät ole virtaukselle tärkeitä.

5. Suurin virtaushäviö syntyy ilman laajetessa sen purkautuessa venttiilistä. Tämän takia alue 1/2" venttiilin ala- ja yläpuolilla on kanavan kriittisin osa.

6. Istukan muodolla on huomattava vaikutus virtaukseen.

 

Kun väitämme että kanavan laajennus vähentää virtausta, saatat ihmetellä miksi sitten kanavaa kuristetaan juuri ennen istukkaa. Syy onse että ilman on sekä muutettava suuntaa 90 astetta että laajennuttava virratessaan venttiilistä ulos sylinteriin. Istukan alapuolella oleva kuristus loiventaa ilman tekemää "mutkaa", vähentäen virtauksen kokonaishäviötä. Pahaksi onneksi monet vakiokannet ovat alkuaankin liian suuria tästä kohdasta.

 

Allaolevasta kuvasta nähdään suunnilleen missä virtaushäviöt syntyvät vakio Chevy-kannessa, jonka venttiilin halkaisija on 1,94". Kuten huomaat häviöt ovat olemattomat suorassa osassa, joka olisi helpoin hioa.

 

Virtaushäviön aiheuttaja Häviö%

1. Seinämän kitka 4*

2. Kuristus 2

3. Suunnanmuutos ohjaimen kohdalla 11

4. Laajennus ohjaimen jälkeen 4

5. Laajennus 25 astetta 12

6. Laajennus 30 astetta 19

7. Suunnanmuutos 17

8. Purkautumislaajeneminen 31

* = Hiekkavalupinta. Kiilloitettu pinta n.3%

 

Tuotannosta otettuna tämän kannen virtaus on n.83% kiilapalotilakannen maksimipotentiaalista. Parhaat virittäjät saavat nostettua sen n.95%:in huolellisten virtaustestien avulla. Lisäystä tähän on vaikea saada ilman suuria muutoksia ja hitsausta. Hionta ja avennus ensimmäisten 2 1/2" osalta, mistä se olisi helpointa, ei auta paljon mitään.

post-1-13888360989634_thumb.jpg

post-1-13888360990175_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...