Geronimo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Jees eli tilanne seuraava; Vaihdoin tulpat muistaaksein viimekesänä, silloin oli nelosen ja kakkos pytyn tulpat tosi mustat ja nokiset. Eilen herättelin kuplan talviteloilta ja kävin katsastamassa (leima tuli) mutta ajossa käynti oli mitä sattuu ja jenkaa ei oikeen löytyny. No, irrottelin tulpat, vaihdoin ne ja taas 4 ja 2 pytyn tulpat oli umpi mustat/nokiset yms. Tulppien vaihdon jälkeen käy ja kukkuu taas niinkun pitäkin. Hain vanhoja juttuja em. viasta ja ainut mikä sattu silmiin oli tuo venttiilien säätö. Voisko se tosiaan olla vain siitä kiinni vai jostain muustakin?? Imuvuotoa? Kone on 1300 ja normi osilla... EDIT; jäi kertomati että 1 ja 3 pytyn tulpat oli melkeen ku uudet. Paikallaan Bosch W 8 AC tulupat... Quote Link to comment
Fileas Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 1, vai useampia kaasuttimia? edit:" vakio 1300" ;) Quote Link to comment
-AP- Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Tulpat nokiset, ei öljyiset? Quote Link to comment
Geronimo Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Juu, 1 kaasari ja joku pict "mikä se ny oli" muistaaksein 34 pict 3 ? Ei oo öljyset vaan ihan mustat/ nokiset/ karstaset... Käynti oli nykivää ja röpöttävää ennen tulppien vaihtoo, nyt uusilla tulpilla menee ja kulkee taas niinku pitääki. Quote Link to comment
metake Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Orkkis bensapumppu vai sähköpumppu? Bensanpinta vois olla liian korkealla ja siitä syystä seos rikkaalla, tai sitten kaasarin seos ruuvin säätö pielessä. Kuplahan käy herkästi tyhjäkäyntiä 2 ja 4 pytyn voimin, kun noissa tulee imutahti ennen 1 ja 3 pyttyä, niin tahtoo tyhjäkäynnillä kaikki seos livahtaa noihin ensin mainittuihin. Nyt jos sulla on jostain syystä tyhjäkäyntiseos rikkaalla, niin se nokeaa juurikin nuo 2:n ja 4:n tulpat, mutta 1:lle ja 3:lle menee vähempi tavaraa, niin niissä seos pysyy laihempana. Eli: - jos sähköpumppu niin paineensäädintä väliin - tarkasta seossäätöruuvin säätö - tarkasta ilman putsarin tukkoisuus - tarkasta bensanpinta Quote Link to comment
multanen Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Kuplahan käy herkästi tyhjäkäyntiä 2 ja 4 pytyn voimin, kun noissa tulee imutahti ennen 1 ja 3 pyttyä, niin tahtoo tyhjäkäynnillä kaikki seos livahtaa noihin ensin mainittuihin. Eikö ne imutahdit tule tasavälein? Eli jos vaikka 3-pytty sattuu aamulla käynnistettäessä olemaan ekana imutahtivuorossa niin sen imutahti tulee koko reissun "ennen" 2-pyttyä... Vai miten se menee? Quote Link to comment
metake Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Eikö ne imutahdit tule tasavälein? Ei. 4:n imusta 3:n imuun on paljon lyhempi aika kuin 3:n imusta 4:n imuun. Jos neljänneksinä ajatellaan niin 4:n ja 3:n väli on 1/4 ja 3:n ja 4:n väli on 3/4. Tämän takia 4:een menevällä seoksella on 3 kertaa enemmän aikaa täyttää imusarjaa, jonka 4. pytty imasee tyhjäksi ja melkein heti perään pitäis saada kolmoseen tavaraa mutta imari onkin tyhjä... Edit: Seoksen jakaantumisen kannalta 2:n ja 3:n väliä ei kannata miettiä, koska samassa päässä imaria on 3 ja 4 ja toisella puolella 1 ja 2 Quote Link to comment
Geronimo Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Nonniin, metaken tiedoista päätellen saattaapi juurikin tuo bensapinta tai seosruuvin säätö olla paikallaan. Pumppu on mekaaninen ja paikallaan öljyilmanputsari, ei tukossa. Kaasari oli muistaaksein tuo em. niin siihen kun vielä sais osaavat neuvot pinnan tarkistukseen ja seosruuvin säätöön niin vois huomenna testailla. Kaasariin vaihdoin tiivisteet just ennen 08- BIFfi reissua, voiskohan vaikuttaa asiaan että joku on menny vithuralleen uudelleen kasauksessa..? Ainiin, ryyppy toimii ookoo. Quote Link to comment
multanen Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Eikö ne imutahdit tule tasavälein? Ei. 4:n imusta 3:n imuun on paljon lyhempi aika kuin 3:n imusta 4:n imuun. Jaa että ne niinkuin imusarjakohtaisesti epätasassa. Eikös tästä OT voi tulla jotain pulssi-ilmiöitä eri kierroksilla? (vrt. pakosarjan toiminta pakopuolella, 4-2-1!). Varmaan vierekkäiset sylinterit vaikuttaisi toisiinsa ja niiden ajoitukset mutta myös toisen puolen kun vakioimusarjassa on suora putki puolelta toiselle. Eli sulkeutuvasta imuventtiilistä kimmahtaa aalto joka on joko oikeassa tai väärässä tahdissa toiseen aukeavaan imuvennttiilin nähden. Sattuuko tästä olemaan tietoa jollakulla? Quote Link to comment
romujarauta Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Itellä vastaava vika korjaantui, kun laittoi sytytyspuolen kuntoon. (kärjet,kondensaatori) Quote Link to comment
Geronimo Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Itellä vastaava vika korjaantui, kun laittoi sytytyspuolen kuntoon. (kärjet,kondensaatori) Huomenna kerkee värkkään, pitää tarkastaa kärkivälys kohilleen myös. Kärjet vaihdoin viime kesänä ja kansi sekä saarnaaja ovat myös sillon vaihdettu. Konkkaa en oo vaihtanu mut tuntuu toimivan, veikkaan edelleen tuota kaasarin säätöä mut katotaan... Quote Link to comment
UltraVW Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Kokeile toisella kaasarilla jos on saatavilla miten toimii? Quote Link to comment
SePi Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Vika pitää korjata, mutta seuraavastakin oli muinoin apua. Nimittäin jouduimme pitämään sellaista pikkujapsia torikassina ja ruuhkakulkimena. Säädöt olivat niin kohillaan kun vanhaan moottoriin sai, mutta jatkuvasti yksi tulppa alkoi nokeentua ja pimeni. Päätin kokeilla siihen toista lämpöarvoa ja se auttoi. Quote Link to comment
Geronimo Posted April 21, 2009 Author Share Posted April 21, 2009 Nyt vasta kerkes vaihtaan puhtaat tulpat paikalleen, olihan ne jo parissa päivässä kerenny taas nokeutuun. Käyn kohta täräyttään koneen lämpimäksi niin koitan ensin säätää ton seoksen. Ruuvi tuntu aikamoisen auki olevan noin perstuntumalla... Huomenna/ ylihuomenna raportoin auttoko säätö mitään. Quote Link to comment
Geronimo Posted April 21, 2009 Author Share Posted April 21, 2009 Nonii, sai säätää hetimonta kierrosta kiinnipäin säätöruuvia. Oli aikalailla auki ja ehkäpä nyt ois suht paremmin sinnepäin ku kuuluukin olla. Putsatuilla tulpilla ja uudella säädöllä tuntu ajos et ois ehkä myös parannusta käynnissä/väännössä?!? Vai tuntuko vaan pääkopassa..? Huomenna duunin jälkeen heitän muutamankymmenen kilsan lenkin ja tarkastan tulpat sen jälkeen niin päästään hieman jyvälle et auttoko yhtään... Quote Link to comment
Lasse Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Kaasutinta ei kannata säätää ennenkuin on varmistunut sytytyksen toiminnasta. Tämäkin tyyppiset viat selittyvät 90%:sesti kipinäongelmista. Quote Link to comment
Geronimo Posted April 21, 2009 Author Share Posted April 21, 2009 Kaasutinta ei kannata säätää ennenkuin on varmistunut sytytyksen toiminnasta. Tämäkin tyyppiset viat selittyvät 90%:sesti kipinäongelmista. Tuskin on tässä vika kun uusilla/ putsatuilla tulpilla kulkee ok hetken ennenku nokeutuu. No, tulpat uudet, johdot ja päät uudet, kansi uusi, kärjet uudet ja 0.4mm säädössä, saarnaaja uusi, puola ok (kai se pelaa jos jos muuten kaikki toimii ok?). Jos toi säätö ei auta niin voihan sitä kokeilla vaihtaa esim. johtoja ristiin jos vika siirtys... Quote Link to comment
Geronimo Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 V...ttu se mitään auttanu. Otan kaikki irti moottorista lähtien, tuleepahan siihenki tiivisteet sitte vaihdettua ja muutenki tarkastettua koko moottori. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.