Jump to content

Keulaa pari senttiä ylöspäin


Guest larjom

Recommended Posts

Heippa, mikä olisi halpa ja ehkä järkevä keino nostaa keulaa ylöspäin? Kyseessä pallonivelkeula, tarvittis saada katsastusta varten nousemaan 2-3cm ylöspäin. Kun puskurista nostaa kädellä ylöspäin, tulisi nuo tarvitsemat lisäsentit ja muutama ylimääräinenkin, mutta kun päästää irti niin keula laskee taas alas, nii jää ikävästi ajovalojen linssin alareuna 47-48 cm tietämille.

 

Akselissa ei ole kiinni mitään säätöpaloja, auttaiskoha jäykät iskarit tms ? Ei viittis mennä hakemaan tuon takia hylkäystä konttorilta :) (saa luvan kaatua johonki muuhun)

 

Ja renkaatkin on jo valmiiks sellaset hirmuprofiiliset 165 sarjalaiset. Tankkiinki vaan sen verta ainetta, ettei tuu lisäkiloja painamaan keulaa..

 

t.ML

Link to comment

Ihan yleistietona olis kiva tietää kenen keksintö tämä 50cm keksintö onkaan?! Maalaisjärjellä kun ajattelee, sopiva madallus, vaikkakin ne umpion mittauskohdat meniskin alle 50cm parantaa kuplan ajoturvallisuutta. keula ei enää niin paljoa haukkaa ilmaa alle ja muutenkin nämä madalluskeulaiset jousiliikkeiltään jämäkämpiä, joten näinkin miettien pysyvät paremmin ohjastajan käsissä eivätkä vaapu kaistalta toiselle.

Link to comment

Jos edessä on vakioakseli ja alla vakiokokoiset renkaat (niinkuin ymmärsin että alkuperäisellä kysyjällä on) niin muutamaan kertaan kyllä laittaisin inssin esittään hyvät perustelut miksi ei mene läpi vaikka valojen korkeus ei täyty...

Link to comment
Guest Mika Raussi

No ainahan sitä saa soveltaa, mutta minkäs se inssi sille mahtaa, että kirjoissa lukee 500mm, eikä 470mm? Jos autossa on uutena ollu ajovalon korkeus oikein, niin siinä on joko kuoleentunu jouset tai sit on valojen kiinnitys muuttunu esimerkiksi tarvikelokareiden vuoksi. En mie sano, että pitäs pompsauttaa, mutta jo ei uskalla, niin ei uskalla.

Link to comment

Juuh, kai sitä vois koittaa josko kaasuiskarit auttais tuohon ettei keula painu heti alas ku sitä on ensin vähän nostanu käsin. Edellisen kuplan kanssa inssi rupes natisemaan 490mm korkeudesta, (tosin sitä ennen oli tullu jo muita huomautuksia) mutta läpi meni.

 

Perjantaina toivottavasti selviää meneekö turbokupla katsastuksesta läpi 3 vuoden rakentelun jälkeen :)

 

t. ML

Link to comment
Guest HanttaP

Jos on tiedossa ajoneuvon rekisteröintipäivä, niin noudatetaan niitä valomääräyksiä edelleen, joilla ajoneuvo on tyyppikatsastettu. Kriittinen muutos on tehty 1.9.1970 mutta minä vuonna on määrätty lähivalojen näyttämäksi 50 metriä? Tätäkään en ole saanut selville. Aikaisemmin määriteltiin oikein valaisevan pinnan korkeus 50 cm lähivalon valaisuprojektion alareunaan, joka on suunnilleen valaisimen keskellä. Tästähän se valokeilan näyttämä lähtee 1% alaspäin eli 50 metriä. Myöhemmin jokin asiaa ymmärtämätön taho on antanut ohjeen mitata valaisevan pinnan korkeus valaisimen alareunaan. Tarkastakaapa itse, pimeää on siinä kohdassa lähivaloilla. Tällä ohjeella ei voida kumota tyyppikatsastusajankohtana voimassa ollutta moottoriajoneuvoasetusta tai sen toimeenpanopäätöstä. Asia menee käytännössa niin, että katsastaja todella voi mitata ajovalon korkeuden ja tehdä siitä sitten huomautuksen eli jättää ajoneuvon tältä osin hyväksymättä. Kuitenkin, koska ajoneuvoa ei ole keulan korkeuden suhteen koskaan muutettu, on nyt tässäkin tapauksessa katsastajan etsittävä tiedostoistaan ajoneuvoa koskeva tyyppikatsastustodistus. Tästä on hänen osoitettava valaisimen korkeusvaatimus ja sen määrittely. Katsastajan käsikirjassa on sivulla 90 sama asia mainittu hiukan toisin "ajoneuvoon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut yli 25 vuotta

sovelletaan sen valmistusajankohtana Suomessa voimassa olleita määräyksiä". Jos näitä määräyksiä ei ole katsastajalla esittää, on tässäkin tapauksessa ajoneuvo hyväksyttävä, riippumatta mittaustuloksista. Oma kupla -69 ei täytä nyt puheena olevaa virheellistä valaisimen korkeusohjetta, eikä tietysti tarvitsekaan. nimimerkillä ojankaivuinsinööri

Link to comment
Guest Hyde

Hyvä vastaus! Tuon kun opiskelee ulkoa. Itse olen katsastanut kuplan 3 kertaa säätökeulalla eikä ole vielä puututtu ajovalojen korkeuteen. Edes akselin muutoskatsastuksessa ei asiaa otettu esiin. Viimeksi katsuri mainitsi että edestä otti kosketuksen kun ajoi siihen nosturille, mutta mittaili sitten että oli vähintään 8cm maavaraa matalimmalta kohdalta kun autossa ei istunut ketään.

Link to comment
Guest Tuoppi

on kyllä ihmeellisiä eroja asemilla. omalle kohdalle on tullut vissiinne helpot asemat koska ajovalot on ollu viimeset 15 vuotta liian alhaalla ja ikinä ei oo kukaan aiheesta edes maininnut. eri inssejä on ollut varmaan 10 kappaletta.

ite oon kyllä huomannu et jos auton jarrut on hyvässä kunnossa on koko loppu katsastus ollut helpompaa.

Link to comment

Ja Tampeellahan katsastaja on tyytyväinen vain, jos valot on suunnattu mahdollisimman alas ja keskelle. Eli vaikka valot olisi 50 cm:n korkeudella, niin valokeila ei tule 50 m päähän.

 

Ainakin lisäpitkät saa nykyään olla etuakselin takapuolellakin. Ajovalot tuskin saa niin takana olla. Jospa laittaisi sellaiset rättisitikan valot etuloksujen päälle. Niillä nousisi metrin korkeuteen?

 

Joskus aikoja sitten kyselin tuon korkeussäännön perään, erityisesti makaavalamppuisissa pahnoissa. Silloin vastattiin, että käytännössä siitä säännöstä joustetaan joitakin senttejä. Eli orkkikset menee mutta madalletut eivät.

Link to comment

Tuosta korkeuspykälästä varmaan joutuu joustamaan joidenkin urheiluautojenkin kanssa, luulisin.

Eiköhän tien päällä ole suurempiakin rikollisia kun köyhä Volkkaristi jonka valot on pari senttiä liian matalalla...

 

Mulle sanottiin kerran katsastuksessa 6-volttisen valoja tarkastellessa että "taitaa siellä joku tuikku palaa".

Link to comment
Ainakin lisäpitkät saa nykyään olla etuakselin takapuolellakin.

 

3 kk sitten kysyin tätä(kin) asiaa AKE:sta valomääräyksiä selvittäessäni ja silloin ei ainakaan saaneet olla. Voipi olla tietysti että on sen jälkeen muuttunut...

Link to comment
Guest Tuoppi

jos haluut nostaa keulaa helposti laita coiloverit eteen. kk:sta tilasin pari vuotta sitten ja hyvät on ollu,mut rahaa se tietty kysyy joten jos ei tarvetta kun katsastuksen ajaks niin ei välttämättä järkevin ratkasu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...