Jump to content

Kiertokangen sivuttaisvälys?


Recommended Posts

Paljonko voi olla kiertokangen alapään sivuttaisvälys ilman että tulee ongelmia?

Kovasti on googlattu ja nettiä selattu, mutta varmaa vastausta ei ole löytynyt. Toiset sanoo, että öljyt karkaa ja paineet laskee. Toiset on sitä mieltä, että öljy vaan vaihtuu paremmin laakerilla ja lämmöt laskee. Joku sanoo, että roiskuu paremmin öljyä sylinteriin/mäntään.

 

t. Mika

Link to comment

Mun mielestä aikas arveluttavaa käyttää mäntää veivin ohjailuun.. Lyhyet kisamännät "pyörii ja keinuu" syltyissä muutoinkin ihan tarpeeksi, joten tuskin lisärasitukset on tarpeen... Jaa niin, mutta näähän olikin ruottista, jossa liki kaikki on hanurista tai -ssa.... ;-D

 

Pauterin veiveissä on ohje että MINIMUM 0,008" = 0,2032mm. En näe mitään syytä laittaa useita millejä, eiköhän yksikin ole jo ihan tarpeeksi. Vaikka en mä näistä mitää kyllä tiedäkkään.

Link to comment

Mikko, nää Volvot oli kyllä Suomesta ja +1000 hv parhaista jarrutettu. Taitaa olla sieltä Pohjanmaalta. :-)

Mulla olis nyt sellainen setti joka tapauksessa jossa tuo välys olis luokkaa 0,7 mm. Katsotaan nyt sitten kuinka äijän käy tuon kanssa. Tehoja olis tarkoitus ottaa kuitenkin vain noin neljäsosa noiden Volvojen tehoista.

Joku puhui joskus, että kampuraan oli tehty sellaiset ohjaintapit joilla säädetty välys kohdalleen?

 

t. Mika

Link to comment

Emmä erelleenkää tierä näistä mittää, enkä ymmärrä.. Serkkupoikakin ajaa liki uurella volvolla... On se aiva hyvännäköinen. Ja terveen oloinen, niin siis serkkupoika, vaikka se volvolla ajaakin.. Ehkä lääkitykses olis viä tarkistamisen ja vahvistamisen varaa... ;-DD

 

No asiaan. Pauterin veiveissä ja kammessa oli digitönärillä mitattuna n. 0,35mm välystä, uusissa osissa. Mielestäni milli on ihan tarpeeksi ja 5mm on jotain??? 8-/ en tiä mitä tai miksi. Mutta rakentajia ja visioita on monenlaisia. Mun ajatuksien takia ei kannata päiväuniaan uhrata, kun en oo 1000 heppaista villioria ohjastanut. Ainakaan toistaiseksi... :-)

 

Edit: ehkä omassakin lääkityksessä olis tarkistamisen varaa... :-)

Link to comment
Volvomiehet käyttää kisakoneissa jopa 5 mm välystä. Veivin ohjaus männästä.

 

Tämä itseasiassa alkoi kiinnostaa lisää. Eli miksi tuollaiseen välykseen on päädytty tai jouduttu ja miten ohjaus männästä on toteutettu? Vai onko ollut vain epäonnea kammen tai veivien koneistuksessa? Onko männän tappi ollut liukuva, eli kk:n ja männän väliin on lisätty materiaalia tapin päälle että keskittyy? Vai olikohan tappi tiukalla sovituksella kk:ssa kiiinni, eli sivuttaiskuormat otti vastaan männän tapin sokat tai esim. teflontulpat?

 

Edit: kuulin että jopa suurempiakin välyksiä käytetty kuin 5mm. Ei ilmeisesti sen enempää haittaa kuin hyötyäkään. Kunhan osat on nyt sattuneet olemaan sellaisia..

 

Liian tiukka välys ei saa olla että öljyt vaihtuu ja jäähdyttää. Öljypumpun tuotto ja paine tietysti täytyy olla riittävät.

Link to comment

Vieraskiertokangissa on usein liian vähän materiaalia sivusuunnassa. Isot pojat on tehny vaikka minkälaisia sekotuksia ja yksi hurjimmista oli Terselin kone, jossa kiertokanget useita mm liian kapeat. Kiertokankeen juotettu 4 palaa (pituudeltaan abaut 8mm) joilla saatiin estettyä kiertokangen sivuttais liike.

Roskapönttö osastolla taas sorvaavat helat kiertokangen yläpään/männän väleihin (teflon, Fe tai Al), joilla saadaan estettyä k-kangen laakerin suuntainen liike.

Tää jälkimmäinen tuntuu vähintäänkin arveluttavasta, luulis alkavan kiertoliikettä ilmenemään ja se taas o hallaa laakereille. Tai sitten ei :)

 

Viisammat jatkakoot....

Link to comment

volvoissa käytetään monesti jenkki kankia. ne ovat alapäästään kapeat. siksi joutuu holkittaan yläpään.

 

jotkut pitävät 0,70-0,80mm maksimina. sen jälkeen kangesta roiskuva öljy on jo haittaavaa.

 

toisissa koneissa taas pitää olla suuri sivuttaisvälys.

varsinkin pienillä laakerivälyksillä. öljyn pitää päästä laakerin läpi tehokkaasti.

Link to comment
Guest metyme

On kaksi tapaa,ohjaus kampiakselilta tai ohjaus männästä,joten jompi kumpi,kummassakin päässä ei voi olla välystä.VW.ssä ohjaus on kampiakselilta.

Link to comment
  • 1 year later...
Taisi jo legendaarinen mustakantinen kirja kertoa että: 0,3-0,7

 

Mustakantinen kirja tosiaan kertoo että välyksen tulisi olla 0.3-0.7mm rajoissa.

 

Kuitenkin "VW without guesswork type 1, 2 and 3" ja myös Haynesin "VW Beetle & Karmann Ghia 1954 thru 1979 All models" kertovat näin:

 

Connecting rod endplay (all)

New 0.1 to 0.4 mm

Wear limit 0.7 mm

 

Eli alaraja ei suinkaan olisi 0.3 mm vaan 0.1 mm. Ilmeisesti mustakantinen opus puhuu shittiä? Asia tuli ajankohtaiseksi kun omaa kampiakselia niputin, eikä välystä löytynyt kuin 0.2 mm

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...