Guest janie79 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Moro! Pitkän aikaa palstaa selanneena nyt tuli akuutti tarve rekisteröityä ja heittää eka viesti sisään ja todellakin toivoa että saa apua :) Potilas: Kupla -73 1300 Oire: Pyörittää pirun hyvin mutta ei starttaa. Säädin kuppelista venttiilinvälykset (kylmänä, kuten kuuluu) ja samaan syssyyn vaihdoin tietty venttiilikannen tiivisteet, sytytystuplat (Bosch), tuplan johdot, ilmanputsarin, puolan ja virranjakajan kannen. Kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta startti pyörittää moottoria mutta mitään ei tapahdu, ei edes lupaa.. Ilmeisesti ei saa kipinää? Tein Haynesin vikadiagnostiikan mukaan parit testit, eli kokeilin tuleeko puolan johdosta kipinää, ei tule, raottelin katkojan kärkiä mutta kipinää ei näy johdossa eikä kärjissä! Vaihdoin jopa vanhan puolan takaisin, mutta yhtä pimeää on!! Tarkastin katkojan kärkien kärkivälin, on 0.4 mutta.. ihmettelen, että toimiva paketti herkesi toimimasta kun vaihdoin vanhojen vaihdon tarpeessa olevat osat uusiin, perkele! Mistä lähteä hommaa purkamaan? Mikä olisi joku idiootille suunnattu hyvä kohta-kohdalta vianhaku, toimivasta sellaisesta voin jopa tarjota oluet, haen sitten sillä käyvällä Kuplalla =) Jani Quote Link to comment
H Eronen Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Vähän ehkä hakuammuntaa mutta mittaa onko kondensaattori oikosulussa? (tai sitten se virranjakajan "läpivienti" mistä ne kärkien johdot tulee sisään.) Eli kun kärjet auki niin yleismittarin ei pitäisi piipata kärkien väliä. Olet mitannut että puolalle tulee vielä virta? Kipinän tuleminen on helpointa varmistaa ottamalla yksi tulpanjohto johon laitat tulpan ja painat jollain sen runkoo vasten ja kaveri starttaamaan. Quote Link to comment
metake Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Lähteekö työntämällä käyntiin? Mulla oli yhdessä kuplassa otettu sytkävirta väärästä kohtaa virtalukosta, siten että startatessa ei tullut sytkälle sähköö, virta päällä -asennossa tuli kyllä. Tuo kupla lähti erinomaisen helposti käymään työntämällä, mutta avaimesta ei oikein millään. Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Vähän ehkä hakuammuntaa mutta mittaa onko kondensaattori oikosulussa? (tai sitten se virranjakajan "läpivienti" mistä ne kärkien johdot tulee sisään.) Eli kun kärjet auki niin yleismittarin ei pitäisi piipata kärkien väliä. Olet mitannut että puolalle tulee vielä virta? Kipinän tuleminen on helpointa varmistaa ottamalla yksi tulpanjohto johon laitat tulpan ja painat jollain sen runkoo vasten ja kaveri starttaamaan. Mullakin kävi mielessä se virranjakajan läpivienti, koska se on niin happaman näköinen. Siitä kummastakin päästä (ulko ja sisämutterista) mittaamalla tulee sytkän ollessa päällä 12 volttia (eli toimiiko?) Miten mittaan tuon kondensaattorin? Yleismittari siis kärkien välille (musta toiseen ja punainen johto toiseen kärkeen, niinkö-ö-ö-ööö? :D) Puolalle tulee virta! Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Lähteekö työntämällä käyntiin? Mulla oli yhdessä kuplassa otettu sytkävirta väärästä kohtaa virtalukosta, siten että startatessa ei tullut sytkälle sähköö, virta päällä -asennossa tuli kyllä. Tuo kupla lähti erinomaisen helposti käymään työntämällä, mutta avaimesta ei oikein millään. Mä en oo uskaltanut työntää sitä mihinkään, kun on niin jyrkkä alamäki pihasta että saattaisi harmittaa jos se sitten ei lähdekkään.. Mihin kaikkialle puolasta pitäisi mennä johdot? Mulla menee +navasta kaasarille 2 kpl ja miinusnavasta vain yksi, virranjakajalle. Olenko voinut ryssiä sytytyksen ennakon jotenkin, luin täältä että joku oli onnistunut laittamaan sen 180 astetta pieleen, miten tarkistan tämän? Sorry vähän tyhmät kyssärit, on ollut viime aikoina vähän uudempia autoja mitä ei ole tarvinut ropata kuin läppärillä.. Quote Link to comment
jtor Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Kokeiles vaihtaa ne vanhat kärjet takaisin. Mulle kävi joskus niin, että uusissa kärjissä oli joku vika ja siks ei lähtenyt käyntiin. Kun vaihdoin vanhat takaisin, niin johan lähti. Quote Link to comment
ilmari Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Mihin kaikkialle puolasta pitäisi mennä johdot? Mulla menee +navasta kaasarille 2 kpl ja miinusnavasta vain yksi, virranjakajalle. Olenko voinut ryssiä sytytyksen ennakon jotenkin, luin täältä että joku oli onnistunut laittamaan sen 180 astetta pieleen, miten tarkistan tämän? Sorry vähän tyhmät kyssärit, on ollut viime aikoina vähän uudempia autoja mitä ei ole tarvinut ropata kuin läppärillä.. Jos laitoit sytkäjohdot samoille paikoille kanteen mistä ne otit, niin sillon se ei oo ainakaa 180 astetta pielessä. Se 180 asteen "ongelma" tulee sillon kun jakajan akseli tiputetaan lohkoon. Jos taas löysäsit virranjakajan kiristyspannan, niin ennakko on todennäkösesti muuttunut. Ennakko olis syytä tsekata joka tapauksessa, kun on melko nopee homma (ohjeita löytyy hakua käyttämällä). Varmista, että pyörijä ja jakaja on keskenään sopivia. Itellä kerran kannessa oleva nasta ei yltäny pyörijään ja toisiopuoli oli siis pimee. Quote Link to comment
H Eronen Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Mullakin kävi mielessä se virranjakajan läpivienti, koska se on niin happaman näköinen. Siitä kummastakin päästä (ulko ja sisämutterista) mittaamalla tulee sytkän ollessa päällä 12 volttia (eli toimiiko?) Miten mittaan tuon kondensaattorin? Yleismittari siis kärkien välille (musta toiseen ja punainen johto toiseen kärkeen, niinkö-ö-ö-ööö? :D) Jos siihen tulee 12V niin sillon läpivienti ok eikä kondensaattorikaan oikosulussa. Se ei kerro vielä sitä onko se kondensaattori ehjä. Nyt voitaisiin pitää sitä yleismittaria siinä läpiviennillä ja varovasti pyörittää konetta että näemme yhdistääkö kärjet, eli se 12V pitäisi hävitä siitä jossain kohdilla kierrosta. Jos ei häviä niin kärjet ei tapaa toisiaan eli kärjet poikki tai kärkiväli ihan liikaa. Quote Link to comment
ajomies Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Kärjissä rasvaa tai muuta skeidaa,todella huonolaatuisia kärkiä myynnissä,pistä kärjet kiinniasentoon,virta päälle ja koita meisselillä liikuttaa kärkiä jolloin pitäisi kärkien välissä kipinöidä ja puolan johto irroitettuna jakajan kannesta laitettuna lähelle maata,iskeä kipinää! Quote Link to comment
jäpä Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Haku ammuntaa tämäkin mutta virtalukonpohja sökö! Halpa kokeilla tämäkin mahis! Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Kiitos vihjeistä, kokeilen näitä huomenna. En ehtinyt aiemmin vastata ja kiittää kun reissua pukkasi päälle. Toivottavasti saadaan kuppeli käyntiin näillä ohjeilla, ilmoittelen.. Yksi kysymys vielä - mielestäni säädin venttiilit täsmälleen oikein, tein sen superhuolellisesti - ajattelin että olisiko kiristymutterit voinut jäädä niin löysälle että ei sen takia käynnistyisi jos venttiilinvälykset olisi heittänyt kuperkeikkaa - mutta sehän ei tietty poista ongelmaa että kipuna on hävyksissä, ja mulla on mm. Minejä ollut tusina, joista välysten säätö oli myös ihan arkipäiväistä joten praktiikka on kyllä hallussa. Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Eipä vielä(kään) hyviä uutisia, testailu jäi eilen kesken kun huomasin että pyörijäkin on niin laho, että katkesi alaosastaan virranjakajan sisään. No, tänään hakemaan uusi. Tuli tässä mieleen, että miten testata tuo virtalukon pohja? Koska käynnistysongelmaa oli hieman ennen tätä episodia, jos vika olisikin siellä? Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Hehei sehän pärähti käymään :) Ei sentäs vielä omin avuin mutta avustaja kaatoi bensaa suoraan kurkusta sisään niin johan alkoi käynti maistumaan. Sytkäpuolella oli se primäärihäikkä, konkkahan siellä oli tiensä päässä. Kiitos vain vihjeistä! No - bensan saantia pähkäilemään sitten. Polttoainelinja tankilta pumpulle on tutkittu, että ei ole tukossa. Mulla on pumpun jälkeen uusi suodatin, joka ei täyty bensalla. Vedän tästä hätäisen johtopäätöksen että pumppu on sökö, miltä kuulostaa? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Vaikuttais että pumpussa vikaa. Koita kuitenkin vielä pumpata kaasua ennen starttaamista ja startaamisen aikana. Itsellä oli samaa vikaa kun auto seisoi käyttämättä pari päivää. Kannattaisi siirtää bensansuodatin ennen pumppua. Monta ilmajäähyä poltettu laittamalla bensansuodatin pumpun jälkeen "painepuolelle". Quote Link to comment
Guest janie79 Posted July 9, 2009 Share Posted July 9, 2009 Pirun hyvä vinkki :) Pitää siirtää se kikkare sinne pumpun etupuolelle. Osaako joku hatusta vetää kumpi pumppu tässä -73 mallissa on, pidemmällä vai lyhyemmällä karalla varustettu (auton sarjanumero muistaakseni alkaa 130..) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.