Jump to content

jarrunestesäiliön letkut


Guest kuplapower

Recommended Posts

Guest kuplapower

joo puhutaan dot4. pitääpä käydä jostain kyseleen. Ei ole tässä käsillä letkua mut letkut mitä ois tallissa on aivan perus bensaletkua, varmaanki tota nbr

Link to comment
Guest Sammyee

Osaisko kukaan valaista että minkä paksuista letkua menee tohon säiliön ja pääsylkän väliin? Kyseessä siis -67 kupla 1-piirijarruilla. Täytyy lähteä huomenissa itsekkin metsästämään sopivaa letkunpätkää..

Link to comment

Jep, yleensä NBR turpoaa jarrunesteessä. Koita laittaa letku puoliksi jarrunesteeseen muutamaksi päiväksi niin näet mitä tapahtuu (jos tapahtuu mitään), silti kannattaa olla aika varma mitä sinne jarruihin osiksi laittaa ja hakea asiantuntevasta kaupasta jarruletkuna kaupattavaa laatua.

Link to comment

Sen verran pitää vielä lisätä että kaikki EPDM seoksetaan ei sovellu ainakaan DOT5.1:lle. Tämä lähinnä o-renkaita ym. ajatellen, koska muodonmuutokset niissä vaikuttaa nopeasti tiiveyteen.

Link to comment
Guest Toheltaja

PUR paineilmaletku on kestänyt mulla ainakin kivasti muutamia vuosia jo. Maksaa muutamia kymmeniä senttejä metri... SMC:n mustaa ja sinistä läpikuultavaa oon käyttäny. Toimii myös polttoaineletkuna, ja kestää 10-12bar

Link to comment

Minun kokemukset polyuretaanisesta paineilmaletkusta jarrunesteellä kyllä on että ei kestä. Turpoaa ja antautuu heti jos letkuun laittaa painetta. Joten en kyllä laittaisi.

Paineilmajarruhyväskytty (DIN 73378 mukaan) kyllä on kestänyt mutta se onkin polyamidia.

Link to comment
Guest Toheltaja

no, laaduissa on näköjään eroja sitten... Ja miks säiliön/sylkyn väliin tulis letkuun painetta? PA letkuja saa myös SMC:ltä sekä Festolta. Täyttää myös kaasuvaatimukset tietyillä kaasuilla, ja hinta tuossakin kohdallaan, tosin huono saada metreittäin kun myyvät täysiä keloja...

Link to comment

No en minä väittänyt että säiliön letkuun tulee painetta, mutta en silti laittaisi sitä auton jarruihin, kun on nähnyt mitä jarruneste sille tekee. Ajansaatossa voi halkeamia esiinytä ilman painettakin. Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla.

 

Ehkä PUR kestää DOT4:sta paremmin kuin DOT5.1:stä, vaikka en kyllä tiedä tarkkaan mitä kemiallisia eroja noilla on. Viskositeetti ja kiehumispisteet tietysti ominaisuuksina.

 

Alkaakohan mennä off topikkia jo...

 

No vähän asiaan takaisin myös teflon hyvä letkumateriaali.

Link to comment
Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla.

 

Parkerin TPU on raaka-aine. Ko. TPU:ta on ainakin 14 erilaista "lajia", kukin hieman erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille aineille tarkoitettu.

Link to comment

Alkuperäistä letkua saa KK:sta ja volkkarilta mutta mistä pirusta löytyisi 12mm sisähalkaisijalla? Etolaan ei viitsis enää mennä kun ovat jo kaksi kertaa myyneet väärää. Viimeksi suosittelivat silikoniletkua, "kestää ihan varmasti" , ja eiköhän siitäkin tihku neste läpi.

Link to comment
Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla.

 

Parkerin TPU on raaka-aine. Ko. TPU:ta on ainakin 14 erilaista "lajia", kukin hieman erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille aineille tarkoitettu.

 

Minulle ei ole tullut vastaan kun yhdenlaista TPU:ta tietysti eri väreissä ja erilaisina nippuina saa. Mutta ainakaan Parkerin katalogissa ei löydy kuin yhtä "laatua" paineilmaletkuksi TPU:na. EDIT: Parkerin katalogin mukaan polyuretaani ei sovellu DOT3 jarrnesteelle joten varmaankin myös DOT4 ja DOT5.1 on pannassa. No tämä paineilmaletkuasia on minun osalta käsitelty. Kiitos ja hei.

 

12,7mm sisähalkaisijalla saa ainakin Parkerin 304 EPDM letkua joka omien kokemuksien mukaan on kestänyt jarrunestettä (DOT5.1) jo vuosia. Sitä saa varmaankin lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä. Teflonletkukin käy, mutta voi olla vähän penaalista saada pysymään esim klemmareilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...