Guest kuplapower Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Moro! Mitä letkua kannattaa laittaa säiliön ja pääsylkyn väliin? Kestääkö normi polttoaineletku jarrunestettä? Quote Link to comment
Guest Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 EPDM kestää jarrunestettä. NBR ei kestä, jota tuo polttoaineletku varmaankin on(?). Siis nyt puhutaan varmaankin DOT4 ja DOT5.1 nesteistä? Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 joo puhutaan dot4. pitääpä käydä jostain kyseleen. Ei ole tässä käsillä letkua mut letkut mitä ois tallissa on aivan perus bensaletkua, varmaanki tota nbr Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Osaisko kukaan valaista että minkä paksuista letkua menee tohon säiliön ja pääsylkän väliin? Kyseessä siis -67 kupla 1-piirijarruilla. Täytyy lähteä huomenissa itsekkin metsästämään sopivaa letkunpätkää.. Quote Link to comment
Guest Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Jep, yleensä NBR turpoaa jarrunesteessä. Koita laittaa letku puoliksi jarrunesteeseen muutamaksi päiväksi niin näet mitä tapahtuu (jos tapahtuu mitään), silti kannattaa olla aika varma mitä sinne jarruihin osiksi laittaa ja hakea asiantuntevasta kaupasta jarruletkuna kaupattavaa laatua. Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Ok. pitää käydä hakeen jostain Quote Link to comment
JaniM Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Bensaletku alkaa hikoileen läpi jarrunesteen aikaa myöten, viimeistään talven aikana. Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Sen verran pitää vielä lisätä että kaikki EPDM seoksetaan ei sovellu ainakaan DOT5.1:lle. Tämä lähinnä o-renkaita ym. ajatellen, koska muodonmuutokset niissä vaikuttaa nopeasti tiiveyteen. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 PUR paineilmaletku on kestänyt mulla ainakin kivasti muutamia vuosia jo. Maksaa muutamia kymmeniä senttejä metri... SMC:n mustaa ja sinistä läpikuultavaa oon käyttäny. Toimii myös polttoaineletkuna, ja kestää 10-12bar Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Minun kokemukset polyuretaanisesta paineilmaletkusta jarrunesteellä kyllä on että ei kestä. Turpoaa ja antautuu heti jos letkuun laittaa painetta. Joten en kyllä laittaisi. Paineilmajarruhyväskytty (DIN 73378 mukaan) kyllä on kestänyt mutta se onkin polyamidia. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 no, laaduissa on näköjään eroja sitten... Ja miks säiliön/sylkyn väliin tulis letkuun painetta? PA letkuja saa myös SMC:ltä sekä Festolta. Täyttää myös kaasuvaatimukset tietyillä kaasuilla, ja hinta tuossakin kohdallaan, tosin huono saada metreittäin kun myyvät täysiä keloja... Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 No en minä väittänyt että säiliön letkuun tulee painetta, mutta en silti laittaisi sitä auton jarruihin, kun on nähnyt mitä jarruneste sille tekee. Ajansaatossa voi halkeamia esiinytä ilman painettakin. Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla. Ehkä PUR kestää DOT4:sta paremmin kuin DOT5.1:stä, vaikka en kyllä tiedä tarkkaan mitä kemiallisia eroja noilla on. Viskositeetti ja kiehumispisteet tietysti ominaisuuksina. Alkaakohan mennä off topikkia jo... No vähän asiaan takaisin myös teflon hyvä letkumateriaali. Quote Link to comment
hanski. Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 neoretro ari huhta löytyy oikeaa letkua, sieltä just omani ostin! Quote Link to comment
metake Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla. Parkerin TPU on raaka-aine. Ko. TPU:ta on ainakin 14 erilaista "lajia", kukin hieman erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille aineille tarkoitettu. Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Mulle tuli asiallista letkua (ja alkuperäisen näköistä) Keiteleen Koneelta. Quote Link to comment
Anssi Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Alkuperäistä letkua saa KK:sta ja volkkarilta mutta mistä pirusta löytyisi 12mm sisähalkaisijalla? Etolaan ei viitsis enää mennä kun ovat jo kaksi kertaa myyneet väärää. Viimeksi suosittelivat silikoniletkua, "kestää ihan varmasti" , ja eiköhän siitäkin tihku neste läpi. Quote Link to comment
Guest Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Kyseinen letku oli Parkerin TPU:ta joten laatu lienee kohdallaan. Eroja ominaisuuksissa voi tietysti olla. Parkerin TPU on raaka-aine. Ko. TPU:ta on ainakin 14 erilaista "lajia", kukin hieman erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille aineille tarkoitettu. Minulle ei ole tullut vastaan kun yhdenlaista TPU:ta tietysti eri väreissä ja erilaisina nippuina saa. Mutta ainakaan Parkerin katalogissa ei löydy kuin yhtä "laatua" paineilmaletkuksi TPU:na. EDIT: Parkerin katalogin mukaan polyuretaani ei sovellu DOT3 jarrnesteelle joten varmaankin myös DOT4 ja DOT5.1 on pannassa. No tämä paineilmaletkuasia on minun osalta käsitelty. Kiitos ja hei. 12,7mm sisähalkaisijalla saa ainakin Parkerin 304 EPDM letkua joka omien kokemuksien mukaan on kestänyt jarrunestettä (DOT5.1) jo vuosia. Sitä saa varmaankin lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä. Teflonletkukin käy, mutta voi olla vähän penaalista saada pysymään esim klemmareilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.