Guest Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 Ajoin nostajat + nokan sisään pari viikkoa sitten (2000...2300 rpm ~15min). Tänään sitten käyttelin koneen lämpimäksi, kävin vähän testiajolla ja vaihdoin öljyt. Katsoin eka että onpa kirkasta, mutta lähempi tarkastelu osoitti että seassa on aika paljon pientä metallihilettä. Magneettiproppuun ei ollu tarttunut mitään, mutta mielestäni sain magneettia uittamalla siihen jotakin tarttumaan. Laskin kaiken öljyn 180 mikronin suodattimen läpi, ja pari isompaa kalaakin tarttui verkkoon, ne oli selkeästi lohkon tulppien kierteytyksestä karanneita roskia. Pikkuhile tuli siis tuosta läpi helposti. Kysynkin teiltä moottorigurut, onko täysremontin jälkeen öljyssä sallittua leijailla öljyhiukkasia ja minkä verran? Pelottaa jos on nokka tai nostajat entiset. Nokka oli vanha hyvä kuntoinen, nostajat uudet merkiltään vissiin Mahlet. Sylinterithän hoonasin, mutta pesin hyvin puhtaaksi ennen asennushommia. Venttiilit myös hiottu, mutta kannetkin pesty erittäin hyvin ennen asennusta. Öljynä oli sisäänajotouhussa 10W-30 tavaraa. Laitoin uuden satsin sisään, aattelin huomenna pyöräyttää pari minuuttia ja laskea ulos. Jos siinäkin on hötöjä alkaa ahistaan... Nyt alko jo ahistaan mitä on tapahtunut laakereille..... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 Mikään moottoriguru en ole. Mutta tuon tiheän öljynvaihto välin tarkoitus sisäänajon aikana, on kai juuri saada nuo lohkoon jääneet epäpuhtaudet, sekä luonnollisesti männänrenkaiden, sylinterinseinämien ja muiden osien "hioontuessa" syntyvä metallihile, pois moottorista. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 ota öljypohja veks ja kurkkaa nokkaa sieltä jos epäilyttää... Quote Link to comment
ARTO Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Niin, laitoitko yhdistelmän, uudet nostajat, mutta vanhan nokan? Jos näin, ei hyvä. Quote Link to comment
Guest Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Joo nokka vanha, nostajat uudet. Nokka oli mielestäni todella siisti. Pitää tosiaan aukausta öljypohja ja saada sitä kautta mielenrauha tai mielenhäiriö.. Mutta jääkö imuratti eteen eli näkeekö riittävästi? Kävin illalla vielä tutkimassa öljyä magneetilla, hile ei ole magneettista eli vissiinkin peräisin kampikammion koneistuksesta? Eikös nämä muut osat kuten nostajat ole magneettisia rautametalleja? Mutta onko leijunut muilla minkä verran metallia ensiöljyssä? Quote Link to comment
Lasse Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Putsasitko öljykavanavat koneistamon jälkeen? Yks tapa vois olla, että vaihdat öljyt, käytät uudellen konetta. Jos matskua on vielä seassa, niin kone purkuun, muussa tapauksessa voinee ajella huolettomana. Quote Link to comment
Guest Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Uudet öljyt sisään, pari kolme minuuttia käynnissä, öljyt ulos ja sama touhu jatkuu. %&/(¤ että osaa miestä ahistaa. Kirkasta metallimujua on aivan liikaa ja raekoko on huolestuttavan isoa. Kone kyllä käy nätisti, ei siinä mitään. Avasin öljypohjan, millä pirulla sen imutötterön saa pois alakautta? Takimmaisia nostajia sai tiirattua raosta, liukupinta vaikuttaa siistiltä, mutta kuvan mukainen alue on kulunut oudosti. Uudet nostajat vastasivat mitoiltaan vanhoja eli mitä ihmettä? Ei siinä auta mikään muu kuin kerätä jostakin tarmoa ja alkaa repimään myllyä auki. Mielessä olisi monta sopivaa voimasanaa mutta jätetään ne sanomatta.... Helevetti ja kävin perjantaina muka jo tekemässä liikennekäyttöilmotuksenkin.. Quote Link to comment
Marko Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Mikähän nokka siellä on, kai tarkistit kasatessa että nostaja ei pohjaa. Niinkuin kuvasi perusteella voisi olettaa ja jos osoittamassasi paikassa näkyy jälkeä. Quote Link to comment
JaniM Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Vaikka pohjaiski, niin ei kai nostaja kulu? Mutta lohkosta saattaa jäädä matskua tohon, mikä näyttää kulumalta tai "kiillottuu". Tietty jos nosto muuttui ja et ole tarkistanut tuota, niin todennäköisin syy. Millin parin verran pitäis olla tuota välystä nokan kohdalla. Quote Link to comment
Guest Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Vakinokka kyseessä (ainakin erittäin vahva luulo, ei tieto). Mutta ei kuitenkaan pohjannut kasatessa. Ihme homma. Ja magneettiin ne lastut ei tosiaan tartu eli lohkosta ovat. Toivottavasti noi magnesiumjytöset eivät ole jaksaneet syödä runkolaakereita. Janin ajatus vois olla hyvä että nostajien "takareunaan" tavallaan jankittuu tavaraa ja näyttää röpelöiseltä. Yritän vielä ahtautua auton alle tänä iltana ja tsiikata tarkemmin. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 10, 2009 Share Posted August 10, 2009 Mitä täysremontissa on tehty? Jos on aarporattu eikä kanavien tulppia avattu ja kanavat putsattu sen jälkeen niin on "normaalia" (mutta silti pahaa laakereille!) että lohko on täynnä magnesiumhilettä. Oliko kaikki välykset speksien mukaiset kasattaessa? Jos käyttää liian isoa nokkapyörää niin se ahdistaa sen verran että saattaa purua irrota laakereista ja nokkapyörästä. Ilman suodatinta tiukin paikka moottorissa on laakerit. Full-flow modi ei ole mikään turha juttu.. Itse koeasennan koneen aina kolmeen kertaan (1. pelkkä akseli - 2. akseli ja nokka - 3. akseli, veivit+ männät ilman renkaita, nokka + venttiilikoneisto löysillä jousilla) ennen kuin lohko liimataan kiinni. Valitettavan usein kuplan lohkossa joku kanittaa jossain vaiheessa tuota koeassennushommaa. Runkolinjan jälkeen nokkalinja on mulla ollut se missä on heittoa kun laakeripukit ovat antaneet periksi kun joku on vääntänyt "kisamomentit" ruuveihin. Quote Link to comment
Guest Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Kavavien tulpat on avattu ja kanavat putsattu mm paineilmaa käyttäen. Sitä olen nyt miettinyt että onko jonnekkin jäänyt kolo jota en ole huomannut. Imutötterö ei suostu irtoamaan joten alkaa koneenpurkuoperaatio. Quote Link to comment
metake Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Kavavien tulpat on avattu ja kanavat putsattu mm paineilmaa käyttäen. Paskat ei lähde kanavista paineilmalla. Öljy ym. moska tartuttaa ne seinämiin niin että pitää pestä ja harjata jos puhtaaksi haluaa. Quote Link to comment
Guest Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 Joo siis mm eli lohkohan oli höyrypesty koneistamolla, lisäksi paineilmalla, liutoinpesuaineella ja rassikepeillä putsasin öljykanavia. Ilmeisesti silti johonkin sopukkaan jäänyt jotain. Sain myöhään eilis iltana lohkon levälleen, ja onneksi mitään vakavaa ei näy. Jokainen nostaja on erittäin siistissä kunnossa. Nuo piirtämäni kolot ovat vain nostajan koneistamattomia pintoja. Metallihile on ilmeisesti ehtinyt hieman syödä kiertokankien laakereita, ainakin ne kaksi veiviä jotka irrotin ovat laakerit kuluneet hieman naarmuille. Keskimmäinen runkolaakeri (se avattava) ja nokkalaakerit puolestaan ovat siistissä kunnossa. Pitää vielä tarkistaa vauhtipyörän puoleinen runkolaakeri kun se lähtee nätisti irti. Kampiakselin reiät tuli putsattua erittäis huolellisesti, eli niistä hile ei ole peräisin, mutta olisko että joku niiden syöttävistä rei'istä lohkon puolella on jäänyt huonommalle siivoukselle... Mene ja tiedä, nyt kuitenkin on kaikki levällään joten edessä on painepesua jne putsausta ja niputus toivottavasti jo viikonloppuna. Quote Link to comment
Guest Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 Mitkä on muuten ne vakionokan mitat, nythän se ois helppo tarkistaa? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.