Jump to content

74mm kampi ja normaali 90,5 syl./män. sarj. mitkä kammet?


Recommended Posts

Toimii vakiomittaisilla kangilla hyvin, ja myös porsche (5.352") mittaisillakin. Joutuu shimmaan ehkä jopa possumittaisilla veiveillä, mutta kasatessa tän tietää parhaiten, eli eikun vain koekasaileen yläkertaa.

 

Pitemmät tönärit tarttet, ja jokatapauksessa uudet, jos meinaat saada keinuvivuston geometrian kohdille.

Link to comment

jos haluat dekkikorkeuden samalle korkeudelle 69 akselista siirtyessä 74 akseliin, niin periaatteessa tarttet 2,5mm paksuiset shimmit. Kaupasta löytyy ainakin 2,29mm shimmejä. Eli kasaa kone ja mittaa dekki ja osta sitten vasta shimmit. Tähtää 1.3mm dekkikorkeuteen.

 

Oletko katellut 76-78 akselia? Ovat melkein samoissa hinnoissa esim. aircooledin pojilla. tällöin joutuu ehkä shimmaan enemmän pyttyjä tai laittaan pitkäiskuisen männät.

Link to comment

Mulla on 76mm akseli ja 5,4" i-profiili veivit. Olisko ollut 3,3mm shimmejä mitä tarvittiin 1,4 dekkikorkeuteen. Ainoastaan kampiakselille tarvi tehdä hiukan tilaa, muuten sopi heittämällä.

Link to comment
Kannattaa testata, en oo ite varma. Ainakin CB on myynyt 74 tai 76 kampura + veivisarjoja, jotka mahtuu "drop-in"

 

Mitä the guru ei tiennyt tuota, hmmm..

No, 78mm ja h-veivit, pikkasen joutuu lohkosta ottamaan, mut ei paljoa.

Kiertokankien rakenne yleensä, mikä näissä "lyhyissä" iskuissa ahistaa.

Link to comment

Nyrkkisääntönä (yleensä) pidetään, että alle 1.5 kiertokanki / isku suhteella olevaa konetta ei pidä tehdä, suositeltava raja on jossain 1.75 paikkeilla ja jonkinlainen järjellinen yläraja on 2. Toki noista arvoista poikkeavia koneita löytyy, mutta noin suunnilleen.

 

76 isku ja 5,4" kanki antaa suhteeksi 1.8 ja 74 isku 5.352 kangilla 1.83. Noista voi jo jotain päätellä.

Link to comment

mikäs on vakio kammen mitta?

 

vakiokammella ja 69 iskulla suhde ilmeisesti 1.99...

näin lueskelin vanhoista postauksista...

 

ja tästä sen sitten laskee...

 

eli 137.31mm onko lähelläkään?

 

joten jos tuo on vakion mitta niin 74 iskulla ja vakio mittasella kammella suhteeksi tulee 1.855

Link to comment

Älkää nyt liikaa tuijottako sitä kankien ja iskun suhdetta josei ole kyse aivan viimeisimmilleen vedetystä koneesta. Ekasta kysymyksestä päätellen kyse ei ole sellaisesta vaan enemmänkin miten vaikeasti/helposti vakioiskumäntiin sopii 74mm isku eli 5mm vakiota pidempi. Tämähän tekee 2,5mm per puoli eli sen veraan vakioiskuista pidemmälle mäntä työntyy. Ihan pelkällä vähennys/pluslaskulla ei kaikki täsmää vaikkä säätäiskin dekit ym samoille kuin 69 iskuisessa. Puristussuhde muuttuu 69 iskuista vastaavilla mitoilla olevaa korkeammalle johtuen suuremmasta sylinteritilavuudesta jne... ym...

 

Lyhyesti, vakiopituiset kanget tai jopa pikkuriikkisen lyhemmät ovat täysin erinomainen vaihtoehto 74mm akselin parina.

Link to comment

juu ei todellakaan mikään viimesen päälle kisakone tulossa... tarkotus saada sellanen hyvä katu kone joka vääntää matalata ja kierrokset jää sinne maks 5500rpm ja heposia jos sais ~90 nykysillä kansilla niin olisin tyytyväinen lopputulokseen. Tietysti kaikki "ylimääräinen" teho on tervetullutta...

 

Ahdistaakohan liiaksikin vakio venttiileillä olevat kannet? Hieman viilailla niitä pitäisi kyllä yrittää... nokkana C35... ruisku joko neljällä prätkän läppärungolla tai sitten kahdella isommalla, en ole vielä lyönyt lukkoon vaikka prätkän läpät onkin jo hankittu... kannet menevät varmaan sitten tulevaisuudessa vaihtoon ja siksi ajattelin tehdä alakerran "kunnolla" ettei tatte siihen enään kajota kun kasia päivittelee..

 

seuraava kysymys siis onkin hyödyttääkö kuutioiden nosto vajaasta 1.8l sinne 1.9l mitään vai toimiiko vain huonommin kun kannet on pullonkaulana, tulevan kannalta varmasti fiksumpi olisi tuo 74 iskuinen... Uusia kansia en ajatellut tähän hätään vielä hommata kun nuo nykyiset on täysin kunnostetut uusilla rojuilla ja pudjettikin on rajallinen, mutta vaihtoon menevät heti kun siihen on mahdollisuus eli mahdollisesti seuraavan ajokauden päätyttyä...

ahtaminenkin on pyrinyt mielessä tulevaisuudessa jos sillä kompensois noita kansia...

 

suurin osa koneen osista on jo siis hankittu mutta kampiakseli ja kammet sekä kaikkea "pikku nippeliä" vielä hankkimatta... tarkoitus oli aluksi käyttää vakioita mutta kiertokankien yläpäät olivat aikalähellä hylkyrajaa joten aattelin sitten laittaa kerralla kaikki uutta ja hinnaltaanhan nuo 69 ja 74 iskuset on aikas samoissa ja siitä tämä ?turha? pähkäily sai alkunsa...

 

vesa

Link to comment

Kun nokka noinkin mieto, ei vakiovenaiset kannet hirveesti ahista. Noiden vakiovenaisten läpi riittää hengitys yli sadan hepan lukemiin. Nyt kun laitat vakiosta pidempää iskua, siirtyy teho ja vääntöhuiput vieläkin alhaisemmille kierroksille.

 

Aina ei tartte laittaa shimmejä pyttyjen alle, voit esim sorvauttaa mäntiä, saman voi tehdä kansille, siis silleen joss sylinteri lepää eri korkeudellä kuin itsebpalotilan katto.

 

Yksi tapa laittaa sylinterit ja männät paikalleen ja mitata paljonko tulee männät yli, sorvaa sen noin pari milliä niistä pois ja säätää dekkikorkeuden kansiä höyläämällä. Tietty puristussuhde nousee, näin, muttei noi vakiot palotilatoo koskaan optimit, joten niissä on jyrsintävaraa puristussuhteen hienosäätöä varten.

 

Yllämainittu ei ehkä helpoin tapa, mutta jää shimmit pois, kone on vakion levyinen ja työntötankoja ei tartte ( juurikaan tai ei yhtään ) pidentää ja työntötankojen suojaputket kiristyy nätisti paikalleen ilman siirtymistä parempiin jousellsiin, pakoputkiston sovittaminen helpompaa jne...

Link to comment

hmm.. toi mäntien sorvaus kuulostaa toimivalta ratkasulta... no taidan sitten ostaa tollasen pitempi iskusen kampuran ja sitte ku on osat käsissä niin eiköhän se kootessa sitten selviä mitä tarttee tehdä... hyvä pointti toi pakosarjan isutminen en tullut ajatelleeksikaan tuota... kaikki vaikuttaa kaikkeen...

 

Vesa

Link to comment

Pieni kanavien avarrus olisi hyvä jos ei ole tehty.

Pikuvena kansista saa helposti sen 140hp imusesta ja pakosesta 108-110hp.

Noilla kansilla pärjää hyvin noilla tehoilla.

Pienet läppärungot vois olla hyvät.

Ahdettaessa noi läppärungot onkin haastavat saada toimimaan, varsinkin synkkauksen osalta. Silloin kannattaa siirtyä yhteen läppään suosiolla.

Link to comment
vaatiikos muuten 74 iskunen kampura lohkon työstämistä? vai mahtuuko kieppuun ihan vakiossa?

 

Mulla on yksi kone missä samanlainen setti (74mm isku, vakiokanget, 90,5mm "korkeat" männät). Kanget on mulla vakiot ja ottivat lohkon "kattoon" mutta nokan kanssa ei ollut ongelmia. Hieman kun kankien pultteja muotolilee niin pitäisi mennä ilman lohkon muotoilua.

 

Shimmasin omani puolet lohkon puolelta ja toinen puoli kuparirenkaalla kannen puolella. Yritin ensin miltei nolladekillä ilman kuparirenkaita mutta kun männät kolisivat hieman ikävästi kantta vasten laitoin nöyränä noin 1mm dekkiä.

 

Kannetkin on vakioista tehdyt. Miellyttävä vääntö muttei mikään kisakone (2*drla40 32mm kurkuilla).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...