iiroh Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kupla -66 entisöinnissä, kaikki lokarit alkuperäiset ja aikomus korjata ne kun ei kovin pahassa kunnossa. Mitenkäs tuon vanhan alustamassan saa fiksusti pois ? Massaa ei kauhean paksulti, oisko 3-4mm. Lueskelin erilaisia harrasteautosivuja ja monenlaista mielipidettä ja tarinaa löytyi siitä mikä toimii ja mikä ei. Ainakin tämmöisiä tarinoita löytyi (laitoin sulkuihin oman arvaukseni toimivuudesta): 1) Kuumailmapuhallin ja lasta (toimii mutta työlästä, hankalaa koveralla pinnalla ?) 2) Toho ja lasta (toimii mutta työlästä, hankalaa koveralla pinnalla, syttyy helposti, käry ?) 3) Massanpoistolaite (joku rälläkäntapainen jossa laikassa koukkumaiset teräslangat, 500 eur investointi, ei oikein yhden projektin takia) 4) Porakone ja perinteinen teräsharja, lautas tai kuppimalli (sotkee eikä mitään irtoa, siirtyy vaan ?) 5) Hiekkapuhallus (onko liian rankka vanhalle pellille ?) 6) Painepesurilla kuumalla vedellä (lähteekö oikeasti ?) 7) Kuivajääpuhallus (toiminee mutta kallista palvelua ?) 8) ATF öljyä, antaa vaikuttaa ja pyyhkii pois (ei mitään havaintoa, onko satua koko tarina, kuulostaa liian helpolta, sotkuista joka tapauksessa ?) 9) Muu menetelmä ???? Viisaampien neuvoja arvostetaan. Quote Link to comment
jonih Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 1) Kuumailmapuhallin ja lasta (toimii mutta työlästä, hankalaa koveralla pinnalla ?)Ite poistin tällä tekniikalla kuplan sisälokareista 3-5mm massakerroksen parissa tunnissa kaikista kulmista. Ei ollenkaan hankalaa kun on riittävän joustava toi lasta, että taipuu vähän ja tehokas puhallin, että saa nopeeta massan "sulamaan". Kaamee käryhän tosta lähtee, mutta joku maski päähän vaa. Quote Link to comment
Guest Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kylmilteen lastan kanssa tai lammittamalla lastan kanssa. Ei oikein oo parempaa keinoa. Quote Link to comment
aki Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 soodapuhallus, esim. http://www.soodapuhallus.fi/ Poistaa maalin, massan, kitin etc. erittäin hyvin ja voi tehdä ohuillekkin metallipinnoille. Omat kokemukset jäljestä erittäin positiivisia. Hiekalla puhaltamalla massa ei oikein lähde pois, pitää kaapia pois esim. lasta-puhallin menetelmällä. Jälkimmäisiäkin metodeja on tullut kokeiltua ja niilläkin onnistuu, tosin vaatii aika paljon enemmän työtä, hermoja ja asennuskaljaa. Aki Quote Link to comment
splitti51 Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kapeella taltalla ja puukolla kaarevat pinnat. Ja tinnerillä loput. Hyvin pehmenee tinnerillä sekä massat että pää. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 hiilihappojääpuhalluksella lähtee kans ihan puhtaaks... Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kylmilteen lastan kanssa tai lammittamalla lastan kanssa. Ei oikein oo parempaa keinoa. Näin sain itsekin lähtemään. Riippuu mikä on alin massa. Mulla oli jotain hartsimaista alimmaisena ja sitten tavallista bitumimaista päällä. Noin 40mm leveällä teroitetulla laattaraudalla lähti kylmänä kun veti vauhdilla (siis työntää vauhdilla putsatusta kohdasta massa "alle"). Aika hyvin lähti ja karkealla harjalla laikkakoneella loput. Muistaakseni loput lähti parhaiten kun harja pysyy viileänä, eli ei saa painaa liian kovaa. Muuten se vaan sulaa ja leviää. Quote Link to comment
Guest Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 puukko,metalli tai muovilasta, tärpätti, bensa. Noi kaikki tuli kokeiltua yhden 66:n etupyöräkoteloihin joskus 5-6 vuotta sit..Sotkusta homma oli, mutta säästipähän hiekkapuhalluksen maksamisesta (eikä noi kaikki hiekkapuhalluspaikat edes suostu puhaltaa massaisia pintoja-->menee hiekat vaihtoon jos on esim. joku metallintyötöalan yritys..joskus onnistu kun olivat muutenkin vaihtamassa hiekan uuteen) Quote Link to comment
Guest Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Ite poistin kuumailmapistoolilla ja lastalla, loput liuotinpesulla liuottamalla ja pensselillä "harjaamalla". Lähtee hyvin mutta sotkuista ja tietenkin käryt on juhlavat. Lattialle laakea astia jossa mahtuu sotkemaan, ja saa liuotinpesun talteen ja pensselöityä uudestaan. Loppupesu sit vaikka tinnerillä. Hiekkapuhalluksella ei massat helposti lähde, hiekan liike-energia tyssää osuessaan pehmeään massaan. Quote Link to comment
mikan Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Jos haluaa vimpan päälle jälkeä, niin soodapuhallus. Sillä lähtee kaikki ja jää nätti peltipinta ellei ole ruostunut. Kuivajääpuhallus on myös hyvä tapa jos tarkoitus saada massat veke, mutta jättää maalipinta ehjäksi. Jos soodapuhalluksen jälkeen tulee näkyviin ruostetta, niin niihin sitten varovasti pienellä raekoolla. Itse käyttänyt tohoa ja lastaa....köh-köh! t. Mika Quote Link to comment
metake Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 6) Painepesurilla kuumalla vedellä (lähteekö oikeasti ?) Lähtee jos ei korpuksi kuivanutta massaa. Kahdesta autosta pessyt kuumavesipesurilla ja lähtenyt massat suorastaan helposti. Ja kuumavesi + painepesuri ei riitä, vaan pitää olla ns. kuumavesipesuri joka lämmittää veden itse riittävän kuumaksi. Quote Link to comment
vesav Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 6) Painepesurilla kuumalla vedellä (lähteekö oikeasti ?) Lähtee jos ei korpuksi kuivanutta massaa. Kahdesta autosta pessyt kuumavesipesurilla ja lähtenyt massat suorastaan helposti. Ja kuumavesi + painepesuri ei riitä, vaan pitää olla ns. kuumavesipesuri joka lämmittää veden itse riittävän kuumaksi. kaveri putsaili alfaprojektinsa pohjaa tuossa hetki sitten tuohon tyyliin... http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15918&start=50 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.