-Alex- Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Olisi laatikonrakentajalla valittavissa rhinon tai singleside cover kuoret. Luonnollisesti jälkimmäinen on hiukan edullisempi. Kokemusta kellään rankemmassa käytössä tuosta single side cover kuoresta? Ei ole ittellä kokemusta kummastakaan laatikon kuoresta, mutta olen kuullut että jälkimmäinenkin on myös ihan suht kestävä 180-200hv koneen jatkoksi, kun kiinteä sivuposki jäykistää koko laatikkoa eri tavalla kun pultattava. Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Paljonko on hintaero? Rhino taitaa olla pari sataa ja siihen tukeva poski vajaan satasen. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Rhino kuoret maksaa n. 250 eur, ja taasen singlesidecover kuorilla oleva laatikko toimii pohjana. Jostainhan ne irto-osatkin tarttee ottaa rhinokuoriinkin? Lueskelin SSC kuorista muilta palstoilta, pitäis olla jonkin verran kestävämpi kuin tavallinen. Rhinokuoristakin kuulemma puuttuu oikeasta paikkaa vahvisteet, eli tasauspyörästön alapuolelta. rhino rhino gusseteilla IRS SSC laatikko Quote Link to comment
metake Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Jos se laatikon kestävyys noin paljon huolestuttaa, niin eikö sitten kerralla kunnollista: http://www.mendeolatransaxles.com/ Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Heheh, ei oo tarvetta ja rahaa mennä ylilyönteihin :D odotinkin jo tälläistä ;) Vähän sama kun valitettais pidon puutetta 185 R15 rattailla, ja sitten ehdotettais tilalle 33.0/15.0-15 slicksejä :D Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Itse päädyin Rhinoon ja se maksoi silloin Hesen kautta muistaakseni 205. Mutta siitä on hetki aikaa ja kurssi jne ehkä muuttunut. Oli tuosta puhetta, että tuossa on edelleen se vaara, että murtuu tuolta alhaalta. Mulle tuli Ercon paksu poski, joka toivottavasti omalta osaltaan jäykistää rakennetta. Mulla kuitenkin alle 200 heppaa, joten pitäis kestää. Alunperin ostin tuon turbomottia varten, jolloin tilanne olisi ollut hieman toinen. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Itsellänikin vain vajaat 200hp tulossa tai jotain sinnepäin, turbomoottoria varten en ehkä tälläistä laatikkoa suunnittelisi. Ja vaikuttaahan paljon ajotyylikin sekä kytkin, rengastus jne. HD posken tarttee mun mielestä vain toiselle puolelle, ja se on SSC vaihteistossa se kiinteä puoli. HD poskella yritetään pitää paremmin pinioni ja lautaspyörä yhdessä, lautaspyörä ei pyri tulemaan ulos kuin toiselta puolelta, näin teoriassa. Korjatkoon joku jos oon väärässä? Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Joo, eipä se perämurikka yritä tulla kuin toiseen suuntaan. Mullakin vain toisella puolella erco ja toisella vakio. Tietysti vois ajatella että tukeva poski myös toisella puolella jäykistäisi rakennetta vielä hieman lisää? Mutta tuossa irs-lootassahan kiinteä poski on tietysti sillä puolella josta perämurikkaa ei laiteta lootaan sisään. Ja juuri se toinen puolihan siitä tahtoo pettää. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Niin, aivan. Tuli jokin ajatuskatkos, mutta kyllähän se SSC kuorinenkin tarttee HD-posken yhtälailla kuin tavallinenkin. Koko laatikon hinta jää n. 800 euron tienoille, jos siinä on 3.88 perä ja 0.89 nelonen. Toinen vaihtoehto on 4.12 perä ja 0.82 nelonen. Periaatteessahan kai 3.88 on vahvempi kuin kaksi hitaampaa perävälitystä. Quote Link to comment
ARTO Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Mikäs muuten tulossa rengaskooksi taakse? Jotain 17" jos en väärin muista? Meinaan, jos tulee 3,875 perä 0,82 nelkulla on kokonaisvälitys aika harva. Sitä kait tässä haettaneenkin. Toisaalta, sopivan ylös yltävä kierrolukualue ja "oikea" kolmosen välitys, menee varttimailli tyylikkäästi 3 vaihteella. Sopivan tehokkalla koneella ja laajalla vääntöalueella nopsaankin. Kunhan kyselennn... Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Juu, 17" rataskoko, tosin sama halkaisijaltaan kuin ennenkin, tai lähelle originaalia. Väliltä 235/40-255/40. En aio laittaa 3.88 perän kanssa 0.82 nelosta, vaan 0.89 nelosen. Perävälitystä vielä mietin, nopeusero on kuitenkin aika pieni. Samaa kans laskin että varttimailin vois ajaa kokonaan kolmella alimmalla vaihteella, tai sitten neljällä vaihteellakin kenties jos laittais 0.93 nelosen. Quote Link to comment
mikan Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Mulla 3.875 perä ja pykälät muistaakseni 3.78, 2.36, 1.57 ja 1.09. Vaihteet pitäis osua aika kivasti toisiinsa, mutta perä on ihan liian pitkä varttimailia ajatellen. Alunperin halusin tuon perän kestävyyttä ja matka-ajoa ajatellen. Nyt tosin koppana kirppu jolla ei matka-ajoja ajella. t. Mika Quote Link to comment
Marko Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Mulla oli möhkössä noi välitykset, kone kiersi dynossa 7000rpm mutta autosta ja ilmanvastuksesta johtuen todellinen huippu oli noin 20kmh pienempi kuin taulukossa. Vartti sujuu parhaiten ilman nelosta, kolmosen loppunopeus riitti sillä koneella hyvin. Ainoa huonopuoli oli että jos kolmosella vetää lähelle rajotinta ja sitten vaihtaa neloselle ei hetkeen tapahdu mitään. Hyppäys on iso tuossa välissä. Toisaalta matkaajossa oli mukava kun 100kmh nopeudessa kierrokset hiukan alle 3000rpm. Toi oli siis ihan CSP:ltä ostettu Pro Street irs loota, kenkää sai varmasti niin paljon että heikot kohdat olis löytyny jos niitä olisi ollut. Huom. slickseillä en ajanut vaan normi katurenkailla eli rengas toimii "sulakkeena". Lootalla tätä nykyä ajettu varmaan lähes 15000km ilman murheita. Tompan kautta saat vastaavan info ät aircooled piste fi Quote Link to comment
-Alex- Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Oi, olisi vain 1400$ bergin 5-vaihde kylkiäisenä jos tilaa laatikon aircooled.netistä :D Näyttäis laatikoissa olevan uudet saksalaiset laakerit, vaikka olen kuullut muiden väittävän toisin ettei rempatuissa laatikoissa oo uusia ikinä :D http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0923785027 Jep, singlesidecover aski siis tulossa, budjettia hieman kasaillut myös quaifea varten. Tiedustelin hintoja: Vertailun vuoksi: -SSF pyörän lukko 1650€ -Quaife kuplapajassa 1100€ -Quaife suoraan taas tilattuna UK:sta sisältäen kaikki kulut, 776£ (punnan kurssi / 0.895) -Quaife aircooled.netissä 1295$ IRS versiona, 1795$ swingaxle versiona.........! :D Quote Link to comment
metake Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 -Quaife suoraan taas tilattuna UK:sta sisältäen kaikki kulut, 776£ (punnan kurssi x0.895) Ei, vaan /0.895, eli hinta siis euroina 867€, melko edullista siis kuitenkin. Edit: Aika hyvän tarjouksen olet saanut kun pelkän lukon myyntihinta ilman rahteja ym. on jo 758£. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Niin, jaettuna toki...ei amk:n käyneenä osaa laskea noin vaativia vielä :D Mullehan on siis tulossa IRS lukko, joka maksaa 645£ + 15% vat + 30£ lähetyskulut. http://www.quaife.co.uk/Volkswagen-Beet ... fferential Quote Link to comment
metake Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Kas, muistin että UK:n VAT on 17.5, mutta näkyykin olevan tosiaan 15, eikä paha rahtikaan. Muutama euro jää kyllä tilauspalkkaa itselle :) Quote Link to comment
-Alex- Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Mut VAT tosiaan lasketaan vasta sitten kun lähetyskulut on mukana, kele, siksi 776£, eikä 771£ :D Quote Link to comment
mikan Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 IRS:n lukko taitaa olla pikkusen edullisempi kuin swingin? Itse tosin tuin suomalaista yrittäjää, enkä tilannut suoraan. :-) t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Jep, on se IRS lukko vähäsen edullisempi ainakin suoraan UK:sta ostettuna, tuntuis muualta ostettuna olevan vielä suurempi.. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Mulla 3.875 perä ja pykälät muistaakseni 3.78, 2.36, 1.57 ja 1.09. Vaihteet pitäis osua aika kivasti toisiinsa, mutta perä on ihan liian pitkä varttimailia ajatellen. Alunperin halusin tuon perän kestävyyttä ja matka-ajoa ajatellen. Nyt tosin koppana kirppu jolla ei matka-ajoja ajella. t. Mika tsot tsot, mun suomen askien tiedot kattavan tietopankin mukaan sun kakkonen on 2,35 ja kolmonen 1,56. No eihän tää niin tarkkaa oo.... Quote Link to comment
mikan Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 tsot tsot, mun suomen askien tiedot kattavan tietopankin mukaan sun kakkonen on 2,35 ja kolmonen 1,56. No eihän tää niin tarkkaa oo.... Tiedetään, että sulla on yleensä muistiinpanot järjestyksessä. Laskin kyllä rattaat, mutta voi olla että jakolasku ei oikein sujunut tai sit muistan jälleen kerran pikkasen väärin. :-) EDIT: Piti käydä kaivamassa Bergin luettelosta ja on ne tosiaan 2,35 ja 1,56. :?) t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 juu, 3.88 perä on vahvin...itse kans laitan sen, välityksiä vielä mietin, mutta kuitenkin 3.78 ykkönen ja normi kakkonen. Todennäköisesti koko aski vakiovälityksin. Mutta mites kemppilukko tehdään käytännössä? :D Suurilla virroilla hitsataan pienet rattaat kiinni kuoreensa? :D:D Luulis menevän tasauspyörästön pienten rattaiden kuori kieroon kun hitsataan silleen...tai sitten ei.. Quote Link to comment
mikan Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Minkälaiset vakiovälitykset sun askissa on? Itseäni ainakin häiritsi kakkosen ja kolmosen pitkä väli. Tietysti jos on paljon voimaa, niin ei se niin haittaa.... t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Nykyinen aski on 4.12 perällä ja 3.78 ykkösellä, ja 0.89 nelosella. 2 ja 3 vaihteet ovat vakiokauraa, kenties 2.06 ja 1.26? Kuitenkin autolla ajetaan 80% ajoista maantiellä ja kaupungissa, eli siviiliajoa. Koneena 82x94 normistrokeri, eli vähän enemmän vääntöä kuin 1600cc tai 1776cc koneessa. Quote Link to comment
mikan Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Oli mullakin 1835 ahdettuna, joten hieman enemmän vääntöä siinäkin. Mutta silti ärsytti se kakkosen ja kolmosen ero. Siis varsinkin silloin kun halusi mennä ihan oikeasti lujaa. Eipä sillä nurkka-ajossa ole paljonkaan merkitystä. Nyt mulla on kirpussa ns. 2½ loota. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Mut jos kolmosta lyhentää, ja jättää vakionelkun paikoilleen, sit taas siinä on iso väli ;) Quote Link to comment
ARTO Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Itse mittauttaisin kyllä ensin koneen tehot/tehokäryrät. sen jälkeen välityksiä laskemaan. Tähän päälle vielä se lopullinen rengaskokojen huomiointi. Lisäksi mitä tulevalta vaihteistolta halutaan tehokeston lisäksi?! Ärhäkkää paikaltaan lähtöä? maksimaalista 402m kiihtyvyyttä kaikilla 4 vaihteella vai kolmella. Jos onkin laajan teho/vääntökäyrän omaava kone, miksi tehdä ylitihein välityksin oleva loota jos kuitenkin lähes samaan pääsee kolmella ensimmäisellä gearilla. Voi sitten laittaa neloseksi vähän maantieystävällisemmän välityksen. Arvatenkin tuolla kuplalla haluat ajaa muutakin kuin samaa korttelia ympäri. Lisksi tulevasta hauskuuttelulelusta voi jäädä mukavampi kuva kun ei jo 80km/h vauhdissa kone huuda puolitäysiä nelosella. Quote Link to comment
mikan Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Piti oikein naputella exceliin. Eli 1.09 nelkulla ja 3.875 perällä pata kiertää noin 2500 rpm 80 km/h vauhdissa. Sekakäyttöön laittaisin kyllä 1-2-3 lähekkäin ja 4 vois olla sitten selvästi pidempi. Olis mullakin ollut neloseksi vaihtoehtona 0.89, mutta pääsee noillakin välityksillä yli 200 km/h jos joku hullu uskaltais ajaa. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Hmm, hmm. Jokatapauksessa vakionelkku, koska tykkään ajaa maantiellä kohtuukierroksilla 100-110 km/h nopeuksilla. Periaatteessa kolmonen on ainoa välitys jota vois muuttaa, mutta ei mitään 1.58 välitystä siihen sentään, jokin kompromissi tehtävä. Välityslaskuri kertoo suuntaa antavasti. Quote Link to comment
pantse1 Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Piti oikein naputella exceliin. Eli 1.09 nelkulla ja 3.875 perällä pata kiertää noin 2500 rpm 80 km/h vauhdissa. Sekakäyttöön laittaisin kyllä 1-2-3 lähekkäin ja 4 vois olla sitten selvästi pidempi. Olis mullakin ollut neloseksi vaihtoehtona 0.89, mutta pääsee noillakin välityksillä yli 200 km/h jos joku hullu uskaltais ajaa. t. Mika Samaa mieltä kuin Mika. Mulla ollut nyt pari kesää 3.88 perävälitys, 1 ja 2 vakiot, kolmonen 1.48 ja nelonen 1.13. Vaihteet osuu tosi mukavasti toisiinsa ja toimii erittäin hyvin kaupunkipyörittelyssä. Mutta moottoritielle ei huvita pidemmille pätkille oikein lähteä, kyllä meteli alkaa yltyä kuitenkin 90km/h jälkeen sen verran :) Seuraavaan päivitykseen ajattelin laittaa norminelosen kun tuo kolmonen riittää kuitenkin yli 120 km/h. Alex, eikö 3.78 ykkönen ole vakiovälitys, mutta onko sulla se vahvempaa tekoa? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 3.78 on vakiovälitys, ei eroa käytännössä 3.80 ykkösestä, mutta rattaassa/akselissa on 1 hammas vähemmän, tehden siitä hiukan kestävämmän. Jenkit käyttää siitä nimeä "superbeetle mainshaft". aircooled netin vaihteistosivuilta poimittua: "$150.00 This was used on more than just super beetles! Basically, it's a 1/2 gearset that's 2-3 times stronger than the "normal" one. If you are going to use drag race starts with slicks, you need it." Quote Link to comment
ARTO Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Jos tosiaan haluaa ajaa kuplalla 100-110km/h maantieajoa, suosittelen kyllä alkuun, vaikka vakiolaatikolla ajoa kokeeksi miltä tuntuu niillä välityksillä. Sen jälkeen harkintaan/laskentaan millä välityksillä sen vahvemman lootan haluaa. Jos kompromissit 402m ja maantieajon välillä alkaapi ahdistamaan, seuraavaksi 5-vaihteista peliin:) Quote Link to comment
pantse1 Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Ok, hyvä hankinta varmaan, jos käy stripillä. Vakiorattaat voi tulla sorvatuksi aika pikaseen.. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Niin se on parasta, että ensin testailee vakiovälitteisellä laatikolla. Pitää vielä miettiä tuota takarengas kokoa, sillä saa vähän pelattua kokonaisvälitystä. Todennäköisesti en lähtis muuttamaan loppupeleissä kuin kolmosta. Mun mielestä jos vahvistettua lootaa tekee 160+hv strokerille, olis toi 3.78 ykkönen kova sana, vaikkei slicksejä laittaiskaan. En tiiä kuinka yleistä tavaraa ne ovat, ei kyllä mitään hajua että onko niitä ollut suomessa ja pohjoismaissa myytävissä kuplissa. Pääakselinhan pienempi hammaskehähän on 9 hampainen: 3.80 3.78 Quote Link to comment
-Alex- Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Nyt on tullut rhinolta alukuoret, sopivat swingimiehille ;) Rajoitettu määrä saatavilla: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1796 Swiiinggh! Quote Link to comment
pantse1 Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Laatikkopäivitystä tuli tehtyä/teetettyä itsellekkin. Nyt lootana on viimeisimpiä swingi askeja AB merkinnöillä. Siinä on juurikin tuo 9 hampainen ykkösvaihde ja 10/15 hampaiset pikkurattaat/sivurattaat perässä. Quaife jäi vielä hankkimatta, mutta superdiffi tuplarattain tuli kuitenkin ja vahvemmat sivuposket. Nelonen on nyt vakio, kolmoseksi laitettiin entinen 1.48 ja samoin perävälitykseksi 3.88. Vetarit vaihtui pitkistä lyhkäsiin. Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista. Quote Link to comment
JM Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista. Kummasta suunasta vedit? Mistä ostit? Maalailin maanantaina vetariputket samalla harmaalla ;D Quote Link to comment
metake Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Nyt on tullut rhinolta alukuoret, sopivat swingimiehille ;) No mikäs jottei irssiin? Quote Link to comment
pantse1 Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista. Kummasta suunasta vedit? Mistä ostit? Maalailin maanantaina vetariputket samalla harmaalla ;D Kumit ostin nimimerkiltä "ARTO", ja päälleveto sivuposkesta päin. Tosiaan erittäin hyvänlaatuista kumia. Istui venytyksen jälkeen suojaputkeen napakasti ilman klemmariakin. Eikös tuo väri rokkaa ihan hyvin alustapuolella :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.