Jump to content

IRS laatikon kuoret, Rhino vai singleside cover?


Recommended Posts

Olisi laatikonrakentajalla valittavissa rhinon tai singleside cover kuoret. Luonnollisesti jälkimmäinen on hiukan edullisempi. Kokemusta kellään rankemmassa käytössä tuosta single side cover kuoresta?

 

Ei ole ittellä kokemusta kummastakaan laatikon kuoresta, mutta olen kuullut että jälkimmäinenkin on myös ihan suht kestävä 180-200hv koneen jatkoksi, kun kiinteä sivuposki jäykistää koko laatikkoa eri tavalla kun pultattava.

Link to comment

Rhino kuoret maksaa n. 250 eur, ja taasen singlesidecover kuorilla oleva laatikko toimii pohjana. Jostainhan ne irto-osatkin tarttee ottaa rhinokuoriinkin?

 

Lueskelin SSC kuorista muilta palstoilta, pitäis olla jonkin verran kestävämpi kuin tavallinen. Rhinokuoristakin kuulemma puuttuu oikeasta paikkaa vahvisteet, eli tasauspyörästön alapuolelta.

 

rhino

rhino.jpg

 

rhino gusseteilla

 

rhino-case-with-logo3.jpg

 

IRS SSC laatikko

 

2872234.jpg

Link to comment

Itse päädyin Rhinoon ja se maksoi silloin Hesen kautta muistaakseni 205. Mutta siitä on hetki aikaa ja kurssi jne ehkä muuttunut.

 

Oli tuosta puhetta, että tuossa on edelleen se vaara, että murtuu tuolta alhaalta. Mulle tuli Ercon paksu poski, joka toivottavasti omalta osaltaan jäykistää rakennetta. Mulla kuitenkin alle 200 heppaa, joten pitäis kestää. Alunperin ostin tuon turbomottia varten, jolloin tilanne olisi ollut hieman toinen.

 

t. Mika

Link to comment

Itsellänikin vain vajaat 200hp tulossa tai jotain sinnepäin, turbomoottoria varten en ehkä tälläistä laatikkoa suunnittelisi. Ja vaikuttaahan paljon ajotyylikin sekä kytkin, rengastus jne.

 

 

HD posken tarttee mun mielestä vain toiselle puolelle, ja se on SSC vaihteistossa se kiinteä puoli. HD poskella yritetään pitää paremmin pinioni ja lautaspyörä yhdessä, lautaspyörä ei pyri tulemaan ulos kuin toiselta puolelta, näin teoriassa. Korjatkoon joku jos oon väärässä?

Link to comment

Joo, eipä se perämurikka yritä tulla kuin toiseen suuntaan. Mullakin vain toisella puolella erco ja toisella vakio. Tietysti vois ajatella että tukeva poski myös toisella puolella jäykistäisi rakennetta vielä hieman lisää?

Mutta tuossa irs-lootassahan kiinteä poski on tietysti sillä puolella josta perämurikkaa ei laiteta lootaan sisään. Ja juuri se toinen puolihan siitä tahtoo pettää.

 

t. Mika

Link to comment

Niin, aivan. Tuli jokin ajatuskatkos, mutta kyllähän se SSC kuorinenkin tarttee HD-posken yhtälailla kuin tavallinenkin.

 

Koko laatikon hinta jää n. 800 euron tienoille, jos siinä on 3.88 perä ja 0.89 nelonen. Toinen vaihtoehto on 4.12 perä ja 0.82 nelonen. Periaatteessahan kai 3.88 on vahvempi kuin kaksi hitaampaa perävälitystä.

Link to comment

Mikäs muuten tulossa rengaskooksi taakse? Jotain 17" jos en väärin muista? Meinaan, jos tulee 3,875 perä 0,82 nelkulla on kokonaisvälitys aika harva. Sitä kait tässä haettaneenkin.

 

Toisaalta, sopivan ylös yltävä kierrolukualue ja "oikea" kolmosen välitys, menee varttimailli tyylikkäästi 3 vaihteella. Sopivan tehokkalla koneella ja laajalla vääntöalueella nopsaankin.

 

Kunhan kyselennn...

Link to comment

Juu, 17" rataskoko, tosin sama halkaisijaltaan kuin ennenkin, tai lähelle originaalia. Väliltä 235/40-255/40. En aio laittaa 3.88 perän kanssa 0.82 nelosta, vaan 0.89 nelosen. Perävälitystä vielä mietin, nopeusero on kuitenkin aika pieni.

 

Samaa kans laskin että varttimailin vois ajaa kokonaan kolmella alimmalla vaihteella, tai sitten neljällä vaihteellakin kenties jos laittais 0.93 nelosen.

Link to comment

Mulla 3.875 perä ja pykälät muistaakseni 3.78, 2.36, 1.57 ja 1.09. Vaihteet pitäis osua aika kivasti toisiinsa, mutta perä on ihan liian pitkä varttimailia ajatellen. Alunperin halusin tuon perän kestävyyttä ja matka-ajoa ajatellen. Nyt tosin koppana kirppu jolla ei matka-ajoja ajella.

 

t. Mika

Link to comment

Mulla oli möhkössä noi välitykset, kone kiersi dynossa 7000rpm mutta autosta ja ilmanvastuksesta johtuen todellinen huippu oli noin 20kmh pienempi kuin taulukossa. Vartti sujuu parhaiten ilman nelosta, kolmosen loppunopeus riitti sillä koneella hyvin.

 

Ainoa huonopuoli oli että jos kolmosella vetää lähelle rajotinta ja sitten vaihtaa neloselle ei hetkeen tapahdu mitään. Hyppäys on iso tuossa välissä. Toisaalta matkaajossa oli mukava kun 100kmh nopeudessa kierrokset hiukan alle 3000rpm.

 

Toi oli siis ihan CSP:ltä ostettu Pro Street irs loota, kenkää sai varmasti niin paljon että heikot kohdat olis löytyny jos niitä olisi ollut. Huom. slickseillä en ajanut vaan normi katurenkailla eli rengas toimii "sulakkeena". Lootalla tätä nykyä ajettu varmaan lähes 15000km ilman murheita.

 

Tompan kautta saat vastaavan info ät aircooled piste fi

post-33-13888361561423_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Oi, olisi vain 1400$ bergin 5-vaihde kylkiäisenä jos tilaa laatikon aircooled.netistä :D Näyttäis laatikoissa olevan uudet saksalaiset laakerit, vaikka olen kuullut muiden väittävän toisin ettei rempatuissa laatikoissa oo uusia ikinä :D

 

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0923785027

 

 

Jep, singlesidecover aski siis tulossa, budjettia hieman kasaillut myös quaifea varten. Tiedustelin hintoja: Vertailun vuoksi:

 

-SSF pyörän lukko 1650€

 

-Quaife kuplapajassa 1100€

 

-Quaife suoraan taas tilattuna UK:sta sisältäen kaikki kulut, 776£ (punnan kurssi / 0.895)

 

-Quaife aircooled.netissä 1295$ IRS versiona, 1795$ swingaxle versiona.........! :D

Link to comment

-Quaife suoraan taas tilattuna UK:sta sisältäen kaikki kulut, 776£ (punnan kurssi x0.895)

 

Ei, vaan /0.895, eli hinta siis euroina 867€, melko edullista siis kuitenkin.

 

Edit: Aika hyvän tarjouksen olet saanut kun pelkän lukon myyntihinta ilman rahteja ym. on jo 758£.

Link to comment
Mulla 3.875 perä ja pykälät muistaakseni 3.78, 2.36, 1.57 ja 1.09. Vaihteet pitäis osua aika kivasti toisiinsa, mutta perä on ihan liian pitkä varttimailia ajatellen. Alunperin halusin tuon perän kestävyyttä ja matka-ajoa ajatellen. Nyt tosin koppana kirppu jolla ei matka-ajoja ajella.

 

t. Mika

 

 

tsot tsot, mun suomen askien tiedot kattavan tietopankin mukaan sun kakkonen on 2,35 ja kolmonen 1,56. No eihän tää niin tarkkaa oo....

Link to comment

tsot tsot, mun suomen askien tiedot kattavan tietopankin mukaan sun kakkonen on 2,35 ja kolmonen 1,56. No eihän tää niin tarkkaa oo....

 

Tiedetään, että sulla on yleensä muistiinpanot järjestyksessä. Laskin kyllä rattaat, mutta voi olla että jakolasku ei oikein sujunut tai sit muistan jälleen kerran pikkasen väärin. :-)

 

EDIT: Piti käydä kaivamassa Bergin luettelosta ja on ne tosiaan 2,35 ja 1,56. :?)

 

t. Mika

Link to comment

juu, 3.88 perä on vahvin...itse kans laitan sen, välityksiä vielä mietin, mutta kuitenkin 3.78 ykkönen ja normi kakkonen. Todennäköisesti koko aski vakiovälityksin.

 

Mutta mites kemppilukko tehdään käytännössä? :D Suurilla virroilla hitsataan pienet rattaat kiinni kuoreensa? :D:D Luulis menevän tasauspyörästön pienten rattaiden kuori kieroon kun hitsataan silleen...tai sitten ei..

 

 

P1010846.JPG

Link to comment

Nykyinen aski on 4.12 perällä ja 3.78 ykkösellä, ja 0.89 nelosella. 2 ja 3 vaihteet ovat vakiokauraa, kenties 2.06 ja 1.26? Kuitenkin autolla ajetaan 80% ajoista maantiellä ja kaupungissa, eli siviiliajoa. Koneena 82x94 normistrokeri, eli vähän enemmän vääntöä kuin 1600cc tai 1776cc koneessa.

Link to comment

Oli mullakin 1835 ahdettuna, joten hieman enemmän vääntöä siinäkin. Mutta silti ärsytti se kakkosen ja kolmosen ero. Siis varsinkin silloin kun halusi mennä ihan oikeasti lujaa. Eipä sillä nurkka-ajossa ole paljonkaan merkitystä. Nyt mulla on kirpussa ns. 2½ loota.

 

t. Mika

Link to comment

Itse mittauttaisin kyllä ensin koneen tehot/tehokäryrät. sen jälkeen välityksiä laskemaan. Tähän päälle vielä se lopullinen rengaskokojen huomiointi.

 

Lisäksi mitä tulevalta vaihteistolta halutaan tehokeston lisäksi?! Ärhäkkää paikaltaan lähtöä? maksimaalista 402m kiihtyvyyttä kaikilla 4 vaihteella vai kolmella. Jos onkin laajan teho/vääntökäyrän omaava kone, miksi tehdä ylitihein välityksin oleva loota jos kuitenkin lähes samaan pääsee kolmella ensimmäisellä gearilla. Voi sitten laittaa neloseksi vähän maantieystävällisemmän välityksen.

 

Arvatenkin tuolla kuplalla haluat ajaa muutakin kuin samaa korttelia ympäri. Lisksi tulevasta hauskuuttelulelusta voi jäädä mukavampi kuva kun ei jo 80km/h vauhdissa kone huuda puolitäysiä nelosella.

Link to comment

Piti oikein naputella exceliin. Eli 1.09 nelkulla ja 3.875 perällä pata kiertää noin 2500 rpm 80 km/h vauhdissa. Sekakäyttöön laittaisin kyllä 1-2-3 lähekkäin ja 4 vois olla sitten selvästi pidempi. Olis mullakin ollut neloseksi vaihtoehtona 0.89, mutta pääsee noillakin välityksillä yli 200 km/h jos joku hullu uskaltais ajaa.

 

t. Mika

Link to comment

Hmm, hmm. Jokatapauksessa vakionelkku, koska tykkään ajaa maantiellä kohtuukierroksilla 100-110 km/h nopeuksilla. Periaatteessa kolmonen on ainoa välitys jota vois muuttaa, mutta ei mitään 1.58 välitystä siihen sentään, jokin kompromissi tehtävä. Välityslaskuri kertoo suuntaa antavasti.

Link to comment
Piti oikein naputella exceliin. Eli 1.09 nelkulla ja 3.875 perällä pata kiertää noin 2500 rpm 80 km/h vauhdissa. Sekakäyttöön laittaisin kyllä 1-2-3 lähekkäin ja 4 vois olla sitten selvästi pidempi. Olis mullakin ollut neloseksi vaihtoehtona 0.89, mutta pääsee noillakin välityksillä yli 200 km/h jos joku hullu uskaltais ajaa.

 

t. Mika

 

 

Samaa mieltä kuin Mika. Mulla ollut nyt pari kesää 3.88 perävälitys, 1 ja 2 vakiot, kolmonen 1.48 ja nelonen 1.13. Vaihteet osuu tosi mukavasti toisiinsa ja toimii erittäin hyvin kaupunkipyörittelyssä. Mutta moottoritielle ei huvita pidemmille pätkille oikein lähteä, kyllä meteli alkaa yltyä kuitenkin 90km/h jälkeen sen verran :) Seuraavaan päivitykseen ajattelin laittaa norminelosen kun tuo kolmonen riittää kuitenkin yli 120 km/h.

 

Alex, eikö 3.78 ykkönen ole vakiovälitys, mutta onko sulla se vahvempaa tekoa?

Link to comment

3.78 on vakiovälitys, ei eroa käytännössä 3.80 ykkösestä, mutta rattaassa/akselissa on 1 hammas vähemmän, tehden siitä hiukan kestävämmän. Jenkit käyttää siitä nimeä "superbeetle mainshaft".

 

aircooled netin vaihteistosivuilta poimittua:

 

"$150.00

This was used on more than just super beetles! Basically, it's a 1/2 gearset that's 2-3 times stronger than the "normal" one. If you are going to use drag race starts with slicks, you need it."

Link to comment

Jos tosiaan haluaa ajaa kuplalla 100-110km/h maantieajoa, suosittelen kyllä alkuun, vaikka vakiolaatikolla ajoa kokeeksi miltä tuntuu niillä välityksillä. Sen jälkeen harkintaan/laskentaan millä välityksillä sen vahvemman lootan haluaa.

 

Jos kompromissit 402m ja maantieajon välillä alkaapi ahdistamaan, seuraavaksi 5-vaihteista peliin:)

Link to comment

Niin se on parasta, että ensin testailee vakiovälitteisellä laatikolla. Pitää vielä miettiä tuota takarengas kokoa, sillä saa vähän pelattua kokonaisvälitystä. Todennäköisesti en lähtis muuttamaan loppupeleissä kuin kolmosta.

 

Mun mielestä jos vahvistettua lootaa tekee 160+hv strokerille, olis toi 3.78 ykkönen kova sana, vaikkei slicksejä laittaiskaan. En tiiä kuinka yleistä tavaraa ne ovat, ei kyllä mitään hajua että onko niitä ollut suomessa ja pohjoismaissa myytävissä kuplissa.

 

Pääakselinhan pienempi hammaskehähän on 9 hampainen:

 

3.80

 

2351488.jpg

 

 

3.78

 

2417526.jpg

 

2417527.jpg

Link to comment
  • 5 months later...

Laatikkopäivitystä tuli tehtyä/teetettyä itsellekkin. Nyt lootana on viimeisimpiä swingi askeja AB merkinnöillä. Siinä on juurikin tuo 9 hampainen ykkösvaihde ja 10/15 hampaiset pikkurattaat/sivurattaat perässä. Quaife jäi vielä hankkimatta, mutta superdiffi tuplarattain tuli kuitenkin ja vahvemmat sivuposket. Nelonen on nyt vakio, kolmoseksi laitettiin entinen 1.48 ja samoin perävälitykseksi 3.88. Vetarit vaihtui pitkistä lyhkäsiin.

 

Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista.

post-2318-13888362131026_thumb.jpg

Link to comment

Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista.

Kummasta suunasta vedit? Mistä ostit?

Maalailin maanantaina vetariputket samalla harmaalla ;D

Link to comment

Vinkkinä muuten vetareiden suojakumeista. Ainakin hyvälaatuiset oem kumit pystyi venyttämään paikoilleen ilman suojaputken purkamista.

Kummasta suunasta vedit? Mistä ostit?

Maalailin maanantaina vetariputket samalla harmaalla ;D

 

 

Kumit ostin nimimerkiltä "ARTO", ja päälleveto sivuposkesta päin. Tosiaan erittäin hyvänlaatuista kumia. Istui venytyksen jälkeen suojaputkeen napakasti ilman klemmariakin. Eikös tuo väri rokkaa ihan hyvin alustapuolella :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...