Tuomo Lehmikangas Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Pitäis etupenkille asentaa turvavyöt. Auton on -64, eli siinä on kiinnityspaikat 2-pistevöille. Sopivat adapterit on jo tilattu. Mutta tekeekö niillä 2-pistevöillä paljoakaan? Niitä ei varmaankaan saa rullavöinä? Soitin tulee hanskalokeroon joten ne helpottais sitä kurkottelemista. Vai kannattaako alkaa tekemään se kolmas kiinnityspaikka, mihin kohtaan ja miten. Miten paljon sitä pitää vahvistaa jne. Ajattelin että jos pohjalevyihin porais vain reiän, laittais molemmin puolin jonkinmoiset lattaraudat ja pultilla läpi. Ajatuksia? Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 2 pistevyöt taitaa olla kohtuu turvattomat, kolarissa vaan pään vauhti kojelautaa kohti paranee ku nkeskiruumis on kiinni. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted February 3, 2005 Author Posted February 3, 2005 2 pistevyöt taitaa olla kohtuu turvattomat, kolarissa vaan pään vauhti kojelautaa kohti paranee ku nkeskiruumis on kiinni. Eihän ne kuitenkaan olis lannevyöt jos sitä meinasit. Olkapään korkeudeltahan se lähtee se toinen pää vyöstä. Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 No se muuttaa jo asiaa kun pysyy yläruumis penkissä. Itsellä muuttui turvavöihin suhtautuminen kun istui lievässä nokkakolarissa kuplan kyydissä :) Ennen ajatteli että ne lannevyöt on ihan riittävät :P Quote
Per Jernström Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Ainahan parempi mitä tiukemmin on penkkiin köytettynä. Ne kuplan 2-pistevyöt mahdollistavat matkustajien "sukeltamisen" kolaritilanteessa. Eli jos istuu selkä mutkalla siitä saattaa lähteä takapuoli edellä jalkatilaan. 3-pistevyöt on suht helppo asentaa (reikä pohjaan isolla aluslevyllä). Olen miettinyt miten saisi nätisti 4-pistevyöt asennettu autoon missä ei ole turvakaaret. Tällä hetkellä kuplassani ei ole vöitä lainkaan kun vanhat oli rikki. Täytyy myöntää että kyllä jännittää ajaa ilman. Quote
-tipi- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Oikeestaan Simpsoneissa on se huonopuoli, ettei jaksa aina olkaremmejä laittaa. (vert. Puavon kommentti toisaalla) Onneks tyypit jaksoi laittaa ne urtsissa... Kuplalla nokkakolarin vöittä ajanut, ei ollu '54 paikkoja minkäänlaisille remmeille. Tään jälkeen 170€/penkki kunnon 3" vöistä ei ollu ollenkaan paha sijoitus. '64:seen saa kolmipisteen Y-remmin takapenkin alle takavyön kiinnikkeeseen (jää aavistuksen vinoon, muttei haittaa) ja lantiovyön toisen pään saa runkotunneliin 2-p haarukan tilalle. Ainut ylimääränen reikä tarvitaan lattiaan oven puolelle. Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Kuskillahan on ratti mistä saattaa ottaa vastaan pienemmissä lukkojarrutuksissa yms mutta hantilla on lasi ja kojetaulu heti vastassa. Quote
MESIKÄMMEN Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Mulla on -65:ssa kuplassa kolmipistevyöt sekä edessä että takana. Vyöt ovat Turvavyö Oy:n asentamat. Etuvyö on asennettu siten, että B-pilarin kohdalle lattiaan on porattu reikä (takajalkatilan lämmitysaukon eteen). Tähän kohtaan on asennettu rulla ja kiinnitetty myös vyön toinen pää. Kiinnitys tehty turvavyöpultilla ja auton pohjan alle on asennettu paksu lattarautaprikka. Vyö käy B-pilarin yläkiinnityksen kautta, jossa on kolmionmuotoinen liukurauta pultilla kiinni alkuperäisessa kiinnityspisteessä. Vöiden lukko-osa on kiinnitetty keskitunnelin alkuperäiseen kiinnityspisteeseen. Lukko-osa on malliltaan sellainen jossa lukitusosasta lähtee noin 20 cn:m muovipäällysteinen vaijeri jonka päässä on kiinnityslenkki turvavyöpultille. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted February 3, 2005 Author Posted February 3, 2005 Etuvyö on asennettu siten, että B-pilarin kohdalle lattiaan on porattu reikä (takajalkatilan lämmitysaukon eteen). Tähän kohtaan on asennettu rulla ja kiinnitetty myös vyön toinen pää. Kiinnitys tehty turvavyöpultilla ja auton pohjan alle on asennettu paksu lattarautaprikka. Vyö käy B-pilarin yläkiinnityksen kautta, jossa on kolmionmuotoinen liukurauta pultilla kiinni alkuperäisessa kiinnityspisteessä. Vöiden lukko-osa on kiinnitetty keskitunnelin alkuperäiseen kiinnityspisteeseen. Lukko-osa on malliltaan sellainen jossa lukitusosasta lähtee noin 20 cn:m muovipäällysteinen vaijeri jonka päässä on kiinnityslenkki turvavyöpultille. Juuri tämä taitaa olla se fiksuin ratkaisu. Eli se lattarauta riittää ilmeisesti kun laittaa sinne alapuolelle. Ei varmaan ole mitään hyötyä hitsata sitä sinne kiinni? Quote
Ketsa Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Vyöt kuplaan... Pöh! Cruisailu fiilis kärsisi inflaation välittömästi. Syksyllä kyllä on alkuun vaikeata muistaa käyttää vyötä talvikinnerissä. Jos tosissaan alkaa noita turvallisuusjuttuja miettimään, niin siinä kyllä tulee kuplan paalaaminen vastaan äkkiä turvallisuutta lisäävänä tekona :-( Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 No menee se fiilis kruisailusta jos vaikka hyppää koira eteen ja lyöt jarrut pohjaan ja vieressä istuva tyttöystävä/vaimo/kaveri/lapsi tms lentää päin kojetaulua. Quote
Ketsa Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Niinpä. Ja samaa ajatusmaailmaa jatkaen: Hantarin oveen kopsahtaa pakettiauto. Eikö olisi parempi vieressä istuvalle tyttöystävä/vaimo/kaveri/lapsi- jutsakalle, että olisi oltu cruisailemassa vaikkapa uudella passatilla? Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Heh, no jos lähtee noin jyrkälle linjalle niin istuu sitten vaikka kotona :) Äkkijarrutus on vaan aika paljon todennäköisempi homma kuin kolari. Quote
Guest Raggare Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 onneks kaiffat o pysyny jakkaroilla ku joskus vedetty gummit lukossa rallia :D rystyset valkosina toki istuvat kauhukaffaa puristaen, tollaset kiinteesäätöset klippanit kyl pebasta, saaks sellasii mis o lantio kiintee ja ne yläremmit sais Y-mallina ja perässä viel rulla O_o olipas hyvin selitetty :D Quote
Guest Jussi.R. Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Minkäs autojen 3 piste vöitä kuplassa voisi käyttää? saisi olla mielellään ihan Bolt-on ettei ainakaan reikiä tarvisi porailla. Tai vaihtoehtoisesti jos jollain on ylimääräsenä kuplan toimivia 3-piste vöitä niin voisin ostaa pois kuleksimasta. Quote
MESIKÄMMEN Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Kyllä ne vyöt vanhoissakin autoissa on parempi kuin ei mitään. Syksyllä hankkimassani kolkissa ei ollut vöitä. Oli hieman outoa vöihin tottuneena. Asensin siihen tilapäisratkaisuksi kuplasta yli jääneet kaksipistevyöt. Ensi kesänä kolkkiinkin ilmestyy kolmipistevyöt sekä eteen, että taakse. Asiasta on jo alustavasti sovittu Turvavyö Oy:n kanssa. Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Tarvikkeesta saa hyviä vöitä huokeeseen hintaan. Näissä uusimmissa oli viel näköjään lukkokappale kahella napilla. Ihan käyttäjästä kiinni, että tahtooko painaa päältä vai kyljestä. Quote
-MITO- Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Ite ostin Jojensuun poijjilta Ameriikasta tuodut kolmipistevyöt ja halfat olivat jo silloin. Nyt varmaan Tomppa voisi valaista hintapuolta mitä tulisi maksamaan? Quote
Per Jernström Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Katsastusta ajatellen tulee muistaa että vyöt tulee olla tieliikennehyväksyttyjä. Vähän tyhmältä tuntuu että vanhan auton voi katsastaa ilman vöitä, mutta jos on 3" 4-piste rallivyöt niin ei välttämättä ole ok. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted February 3, 2005 Author Posted February 3, 2005 Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen. Totta. Itse ajatellut että nämä olis pirun tyylikkäät: http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ARD Ei vaan ole varastossa... Quote
-tipi- Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Niinpä. Ja samaa ajatusmaailmaa jatkaen: Hantarin oveen kopsahtaa pakettiauto. Eikö olisi parempi vieressä istuvalle tyttöystävä/vaimo/kaveri/lapsi- jutsakalle, että olisi oltu cruisailemassa vaikkapa uudella passatilla? Joo tosi fiksuu ajatella, et kun Kupla ei oo maailman turvallisin auto, niin sitten ei missään tapauksessa kannata minimoida loukkaantumisen riskiä. Tai et jos pelkää loukkaantuvansa, ei kannata ajaa millään. Ei se uusi autokaan mitään auta, ellei käytä vöitä. Juuri viime viikonloppuna ajeli Savonlinnan seudulla nuoretkollit hateloon kännipäissään, yksi kuoli, ainut joka ei käyttäny vöitä, muille ei käyny mitenkään. Sama homma 2 viikkoo sitten kun 6 nuorta ajoi taksin keulaan, kukaan ei käyttäny vöitä -> kaikki kuoli. Ainakin taksikuskista sanottiin et ois turvavyö pelastanu. Kyllä A ja B on pysyy penkissä jos napsahtaa. Valitettavan usein tääkin pitää oppia kantapään kautta, ja jokainen varmasti oppi eka kerralla, jos edes saa 'second shottii'. Sitä paitsi uusilla ja 'turvallisilla' autoilla aiheutetaan enemmän vaarallisia tilanteita, kun se tärkein turvallisuustekijä on täynnä kusta. Crown 3" harnessit tais maksaa jotain $80 / penkki jenkeissä. Ei ollu kalliit remmit mitkä toin Puavolle. Ei taida saada tolla rullavöitäkään Suomesta? http://www.crowenterprizes.com/ Saatavilla esim: http://www.mooreparts.com Quote
Guest prkl Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen. Totta. Itse ajatellut että nämä olis pirun tyylikkäät: http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ARD Ei vaan ole varastossa... Näitä löytyy nyt varastosta, tilasin eteen 3-pistevyöt ja taakse 2-pistesellaiset. Hintaa rahteineen ja tulleineen n.250 erkkiä. Todella hyvän näköiset, varsinkin jos haluaa pitää alkuperäisen näköisenä... Ongelmana on vaan löytää tekijä pääkaupunkiseudulta. B-pilarin kohdalle pohjalevyyn edellämainittu lattarautaviritys ja taakse paikat vöille. Ilmeisesti '62:ssa ei vielä ole valmiita reikiä takana, tai sitten en osannut etsiä oikeasta paikkaa verhoilun alta. Onko mitään ideoita, Turvavyö Oy ei suostunut hommaa tekemään vaan väitti etteivät enää asennuksia tee (?!?!?!)? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen. Totta. Itse ajatellut että nämä olis pirun tyylikkäät: http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ARD Ei vaan ole varastossa... Näitä löytyy nyt varastosta, tilasin eteen 3-pistevyöt ja taakse 2-pistesellaiset. Hintaa rahteineen ja tulleineen n.250 erkkiä. Todella hyvän näköiset, varsinkin jos haluaa pitää alkuperäisen näköisenä... Ongelmana on vaan löytää tekijä pääkaupunkiseudulta. B-pilarin kohdalle pohjalevyyn edellämainittu lattarautaviritys ja taakse paikat vöille. Ilmeisesti '62:ssa ei vielä ole valmiita reikiä takana, tai sitten en osannut etsiä oikeasta paikkaa verhoilun alta. Onko mitään ideoita, Turvavyö Oy ei suostunut hommaa tekemään vaan väitti etteivät enää asennuksia tee (?!?!?!)? Kiitos tiedosta, pitääpä harkita uudelleen näiden vöiden tilaamista. Kyllä minun mielestä on takanakin paikat 2-pistevöille, ainakin 64. Joku muu varmaan vahvistaa tämän. Jos tilasit ne adapterit niille pulteille, niin eihän sinne tarvi kuin se yksi kiinnityskohta lattiaan. Kai sen tekee vähän amatöörimpikin kaveri kuin ihan Turvavyö Oy:n miehet. Itse aioin ainakin tehdä reiän itse ja vahvistaa vain lattaraudoilla molemmin puolin (ylä ja alapuoli siis). Quote
-MITO- Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Motonetissa oli perus kolmipistevöitä myynnissä noin 50e kpl per puoli, näyttäisi eteen passeleilta junikseen, palloon ja kuplaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.