Jump to content

2-pistevyöt, ajatuksia


Recommended Posts

Pitäis etupenkille asentaa turvavyöt. Auton on -64, eli siinä on kiinnityspaikat 2-pistevöille. Sopivat adapterit on jo tilattu.

 

Mutta tekeekö niillä 2-pistevöillä paljoakaan? Niitä ei varmaankaan saa rullavöinä? Soitin tulee hanskalokeroon joten ne helpottais sitä kurkottelemista.

 

Vai kannattaako alkaa tekemään se kolmas kiinnityspaikka, mihin kohtaan ja miten. Miten paljon sitä pitää vahvistaa jne. Ajattelin että jos pohjalevyihin porais vain reiän, laittais molemmin puolin jonkinmoiset lattaraudat ja pultilla läpi.

 

Ajatuksia?

Link to comment

Ainahan parempi mitä tiukemmin on penkkiin köytettynä. Ne kuplan 2-pistevyöt mahdollistavat matkustajien "sukeltamisen" kolaritilanteessa. Eli jos istuu selkä mutkalla siitä saattaa lähteä takapuoli edellä jalkatilaan.

 

3-pistevyöt on suht helppo asentaa (reikä pohjaan isolla aluslevyllä).

 

Olen miettinyt miten saisi nätisti 4-pistevyöt asennettu autoon missä ei ole turvakaaret. Tällä hetkellä kuplassani ei ole vöitä lainkaan kun vanhat oli rikki. Täytyy myöntää että kyllä jännittää ajaa ilman.

Link to comment

Oikeestaan Simpsoneissa on se huonopuoli, ettei jaksa aina olkaremmejä laittaa. (vert. Puavon kommentti toisaalla) Onneks tyypit jaksoi laittaa ne urtsissa...

 

Kuplalla nokkakolarin vöittä ajanut, ei ollu '54 paikkoja minkäänlaisille remmeille. Tään jälkeen 170€/penkki kunnon 3" vöistä ei ollu ollenkaan paha sijoitus.

 

'64:seen saa kolmipisteen Y-remmin takapenkin alle takavyön kiinnikkeeseen (jää aavistuksen vinoon, muttei haittaa) ja lantiovyön toisen pään saa runkotunneliin 2-p haarukan tilalle. Ainut ylimääränen reikä tarvitaan lattiaan oven puolelle.

Link to comment

Mulla on -65:ssa kuplassa kolmipistevyöt sekä edessä että takana.

Vyöt ovat Turvavyö Oy:n asentamat.

Etuvyö on asennettu siten, että B-pilarin kohdalle lattiaan on porattu reikä (takajalkatilan lämmitysaukon eteen). Tähän kohtaan on asennettu rulla ja kiinnitetty myös vyön toinen pää. Kiinnitys tehty turvavyöpultilla ja auton pohjan alle on asennettu paksu lattarautaprikka. Vyö käy B-pilarin yläkiinnityksen kautta, jossa on kolmionmuotoinen liukurauta pultilla kiinni alkuperäisessa kiinnityspisteessä. Vöiden lukko-osa on kiinnitetty keskitunnelin alkuperäiseen kiinnityspisteeseen. Lukko-osa on malliltaan sellainen jossa lukitusosasta lähtee noin 20 cn:m muovipäällysteinen vaijeri jonka päässä on kiinnityslenkki turvavyöpultille.

Link to comment

Etuvyö on asennettu siten, että B-pilarin kohdalle lattiaan on porattu reikä (takajalkatilan lämmitysaukon eteen). Tähän kohtaan on asennettu rulla ja kiinnitetty myös vyön toinen pää. Kiinnitys tehty turvavyöpultilla ja auton pohjan alle on asennettu paksu lattarautaprikka. Vyö käy B-pilarin yläkiinnityksen kautta, jossa on kolmionmuotoinen liukurauta pultilla kiinni alkuperäisessa kiinnityspisteessä. Vöiden lukko-osa on kiinnitetty keskitunnelin alkuperäiseen kiinnityspisteeseen. Lukko-osa on malliltaan sellainen jossa lukitusosasta lähtee noin 20 cn:m muovipäällysteinen vaijeri jonka päässä on kiinnityslenkki turvavyöpultille.

 

Juuri tämä taitaa olla se fiksuin ratkaisu. Eli se lattarauta riittää ilmeisesti kun laittaa sinne alapuolelle. Ei varmaan ole mitään hyötyä hitsata sitä sinne kiinni?

Link to comment

Vyöt kuplaan... Pöh! Cruisailu fiilis kärsisi inflaation välittömästi. Syksyllä kyllä on alkuun vaikeata muistaa käyttää vyötä talvikinnerissä.

 

Jos tosissaan alkaa noita turvallisuusjuttuja miettimään, niin siinä kyllä tulee kuplan paalaaminen vastaan äkkiä turvallisuutta lisäävänä tekona :-(

Link to comment
Guest Raggare

onneks kaiffat o pysyny jakkaroilla ku joskus vedetty gummit lukossa rallia :D rystyset valkosina toki istuvat kauhukaffaa puristaen, tollaset kiinteesäätöset klippanit kyl pebasta, saaks sellasii mis o lantio kiintee ja ne yläremmit sais Y-mallina ja perässä viel rulla O_o olipas hyvin selitetty :D

Link to comment
Guest Jussi.R.

Minkäs autojen 3 piste vöitä kuplassa voisi käyttää? saisi olla mielellään ihan Bolt-on ettei ainakaan reikiä tarvisi porailla.

 

Tai vaihtoehtoisesti jos jollain on ylimääräsenä kuplan toimivia 3-piste vöitä niin voisin ostaa pois kuleksimasta.

Link to comment

Kyllä ne vyöt vanhoissakin autoissa on parempi kuin ei mitään.

 

Syksyllä hankkimassani kolkissa ei ollut vöitä. Oli hieman outoa vöihin tottuneena. Asensin siihen tilapäisratkaisuksi kuplasta yli jääneet kaksipistevyöt.

Ensi kesänä kolkkiinkin ilmestyy kolmipistevyöt sekä eteen, että taakse.

Asiasta on jo alustavasti sovittu Turvavyö Oy:n kanssa. Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tarvikkeesta saa hyviä vöitä huokeeseen hintaan. Näissä uusimmissa oli viel näköjään lukkokappale kahella napilla. Ihan käyttäjästä kiinni, että tahtooko painaa päältä vai kyljestä.

Link to comment
Niinpä. Ja samaa ajatusmaailmaa jatkaen: Hantarin oveen kopsahtaa pakettiauto. Eikö olisi parempi vieressä istuvalle tyttöystävä/vaimo/kaveri/lapsi- jutsakalle, että olisi oltu cruisailemassa vaikkapa uudella passatilla?

 

Joo tosi fiksuu ajatella, et kun Kupla ei oo maailman turvallisin auto, niin sitten ei missään tapauksessa kannata minimoida loukkaantumisen riskiä. Tai et jos pelkää loukkaantuvansa, ei kannata ajaa millään. Ei se uusi autokaan mitään auta, ellei käytä vöitä. Juuri viime viikonloppuna ajeli Savonlinnan seudulla nuoretkollit hateloon kännipäissään, yksi kuoli, ainut joka ei käyttäny vöitä, muille ei käyny mitenkään. Sama homma 2 viikkoo sitten kun 6 nuorta ajoi taksin keulaan, kukaan ei käyttäny vöitä -> kaikki kuoli. Ainakin taksikuskista sanottiin et ois turvavyö pelastanu. Kyllä A ja B on pysyy penkissä jos napsahtaa. Valitettavan usein tääkin pitää oppia kantapään kautta, ja jokainen varmasti oppi eka kerralla, jos edes saa 'second shottii'.

 

Sitä paitsi uusilla ja 'turvallisilla' autoilla aiheutetaan enemmän vaarallisia tilanteita, kun se tärkein turvallisuustekijä on täynnä kusta.

 

Crown 3" harnessit tais maksaa jotain $80 / penkki jenkeissä. Ei ollu kalliit remmit mitkä toin Puavolle. Ei taida saada tolla rullavöitäkään Suomesta?

http://www.crowenterprizes.com/

Saatavilla esim:

http://www.mooreparts.com

Link to comment
  • 3 months later...
Guest prkl
Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen.

 

Totta. Itse ajatellut että nämä olis pirun tyylikkäät:

 

http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ARD

 

Ei vaan ole varastossa...

 

Näitä löytyy nyt varastosta, tilasin eteen 3-pistevyöt ja taakse 2-pistesellaiset. Hintaa rahteineen ja tulleineen n.250 erkkiä. Todella hyvän näköiset, varsinkin jos haluaa pitää alkuperäisen näköisenä...

 

Ongelmana on vaan löytää tekijä pääkaupunkiseudulta. B-pilarin kohdalle pohjalevyyn edellämainittu lattarautaviritys ja taakse paikat vöille. Ilmeisesti '62:ssa ei vielä ole valmiita reikiä takana, tai sitten en osannut etsiä oikeasta paikkaa verhoilun alta.

 

Onko mitään ideoita, Turvavyö Oy ei suostunut hommaa tekemään vaan väitti etteivät enää asennuksia tee (?!?!?!)?

Link to comment
Vöiden ei aina tarvitse olla mustia. Kolkin uusissa vöissä rullat ja muut osat ovat mustia ja itse vyö on punainen.

 

Totta. Itse ajatellut että nämä olis pirun tyylikkäät:

 

http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ARD

 

Ei vaan ole varastossa...

 

Näitä löytyy nyt varastosta, tilasin eteen 3-pistevyöt ja taakse 2-pistesellaiset. Hintaa rahteineen ja tulleineen n.250 erkkiä. Todella hyvän näköiset, varsinkin jos haluaa pitää alkuperäisen näköisenä...

 

Ongelmana on vaan löytää tekijä pääkaupunkiseudulta. B-pilarin kohdalle pohjalevyyn edellämainittu lattarautaviritys ja taakse paikat vöille. Ilmeisesti '62:ssa ei vielä ole valmiita reikiä takana, tai sitten en osannut etsiä oikeasta paikkaa verhoilun alta.

 

Onko mitään ideoita, Turvavyö Oy ei suostunut hommaa tekemään vaan väitti etteivät enää asennuksia tee (?!?!?!)?

 

Kiitos tiedosta, pitääpä harkita uudelleen näiden vöiden tilaamista.

 

Kyllä minun mielestä on takanakin paikat 2-pistevöille, ainakin 64. Joku muu varmaan vahvistaa tämän.

 

Jos tilasit ne adapterit niille pulteille, niin eihän sinne tarvi kuin se yksi kiinnityskohta lattiaan. Kai sen tekee vähän amatöörimpikin kaveri kuin ihan Turvavyö Oy:n miehet. Itse aioin ainakin tehdä reiän itse ja vahvistaa vain lattaraudoilla molemmin puolin (ylä ja alapuoli siis).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...