Pepe Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Ikuisuusmoottoriprojekti tyyppi 1 kohtaa taas harmittavia takaiskuja. Minähän en näistä juuri mitään ymmärrä, vaan tavailen eri opuksista ja täältä vinkkejä. Käytin lohkon kesällä 2009 aarporauksessa ja sylinteriaukkojen suurennuksessa (vakio -> 90,5 putkille) Joensuussa. Kun operaatio oli ohi ja sheriffi kotona, ihmettelin että kylläpä jää pytyt keinumaan suurennettujen aukkojen päällä. Kokeilin laittaa 2 putkea paikalleen ja viivaimella katsoa onko putkien pinnat samassa tasassa, no eipä ollut. Pientä konsultaatiota minua tietävämmän henkilön kanssa ja palstasurffailua ja selvisi, että lohkon sylinterien vastepinnat olisi kannattanut ajaa samaan tasoon samalla kun aukkoja suurennettiin. Noh, oppirahat maksuun. Tässä vaiheessa jäi hommat taas seisomaan ja loppusyksystä löysin järkevän matkan päästä koneistamon, joka suostui nuo pinnat ajamaan tasaiseksi. Nyt tilanne on seuraava: 1. Jos asetan kaikki neljä sylinteriä pöydälle riviin ja laitan viivaimen menemään kaikkien päältä, kaikki näyttää hyvälle. Päätelmä: pöytä on suora, viivain on suora, sylinterit ovat yhtä korkeita. 2. Jos asetan viivaimen kulkemaan lohkon sylinterivastepintojen yli, kaikki näyttää hyvälle. 3. Jos asetan sylinterit lohkoon ja laitan viivaimen menemään päältä, ei näytä hyvälle. Jompaan kumpaan päähän jää viivaimen ja sylinterin yläpään välille 0,25mm tyhjää. Eli sylinteri tai sylinterit eivät istu nätisti aukoissaan. Olen vielä varmuuden vuoksi tehnyt pinnapulteilla kiristettävät painimet jotka painavat sylintereitä lohkoa vasten kuten kannet konsanaan, ei apua. Ideoita? Mittausvinkkejä? Onko koneistamo Joensuussa voinut porata sylinteriaukot hieman vinoon jolloin ongelmia syntyy? Apua? Liitteenä vielä kuva lohkon nykytilasta, mitään tuskin auttaa. Quote Link to comment
Marko Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Myös sylinteriputkien vastinpinnassa voi olla se heitto. Jota tässä epäilen jos tasopinta on kerran ajettu suoraan. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Pinnapultit voi ahistaa putken alapäähän suuremmissa sylentereissä, varsinki 94 on yhtä ongelmaa. Tän voi kattoa: laita putki lohkoon ja paina pohjaan. Kokeile voitko kiertää niin että kehä liikkuu millin tai edes puoli? Jos ei liiku, putki kantaa pinnapulttin. Tällöin väännä pinnapultit lohkosta vekes (tarkista samalla että case saverit ei ole noussu kantamaan). Laita sitten putket takasin ja tarkista mitta uudestaan onko linjassa. Jos on linjassa, niin sitten vaan katsomaa että mikä tikku ahistaa putkeen, merkkaa kohdat tussilla ja ottamaan pyöreätä viilaa kauniiseen käteen... ** Asiasta kolmanteen. Tuolla kuvassasi on molemmissa reijissä kello kympissä työstön jälkeen noin "nappulat" putken alapään alapuolella. Noi on aika täydelliset lihan leikkaamiseen, siis oman asennuskäden. Poista noi... T:nimimerkki aikoinaan Peukalo halki ja syvältä *** Edit samasta aiheesta aikaisemin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7433-varotus-94-mahlen-putkista/ Quote Link to comment
Pepe Posted January 21, 2010 Author Share Posted January 21, 2010 Markon mainitsema käväisi mielessä, Petterin mainitsema ei. Tosin nyt kun Petteri asiasta mainitsi, niin tuli mieleen että onhan tuosta ollut useampaan kertaan Palstalla puhetta. Tarkistan molemmat viimeistään viikonloppuna! Asiasta kolmanteen. Tuolla kuvassasi on molemmissa reijissä kello kympissä työstön jälkeen noin "nappulat" putken alapään alapuolella. Noi on aika täydelliset lihan leikkaamiseen, siis oman asennuskäden. Poista noi... Ne on vingutettu pyöreäksi :) Quote Link to comment
Pepe Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 Pinnapultteihin liittyen; ei ole ongelma. Sylinteriputken kehää voi pyörittää huoletta ainakin 5mm, ja silmämääräisestikin kaikki on kunnossa. Markon vinkkiin liittyen, sylinterimäntäsarja on siis uusi käyttämätön Mahle, tosin hankittu muistaakseni 2005. Testailin vielä joka putken ristiin ja ongelmia ilmeni kaikilla yhdistelmillä. Eli jos itse sylinterin vastepinnassa on vikaa, koko sarja on viallinen. Mahdollista, muttei kuulosta todennäköiseltä. Nyt ei tullut enää muuta mieleen kuin käydä maanantaina hankkimassa tai tilaamassa heittokello. Heittokelloa tulen kuitenkin tarvitsemaan myöhemmin, niin katsotaan nyt saisinko sillä noista osista jotain auttavia mittoja pihalle. Hyviä vinkkejä saa vielä esittää. Quote Link to comment
Urpo Hönö Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Anteeksi tämmöinen tyhmä kysymys, mutta onhan sylinterinaukot koneistettu riittävän syvälle? Quote Link to comment
Pepe Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 On koneistettu tarpeeksi syvälle, varaa on reilusti. Olen mitannut muutaman kerran aikaisemminkin ja tänään mittasin vielä "varmuuden vuoksi". Quote Link to comment
harrastelija Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Oma veikkaukseni on että lohkossa olevassa reijässä ei ole riittävän isoa ärrää. Jos reikä ei ole montaa kymppiä yli 96mm joutuu reunaa pyöristämään. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Minkä sylinterin putki on ylempänä ja onko samassa kohti aina sama ilmiö vaikka putket vaihdetaan? Onko syl.putken pesän reiän halkaisija kaikissa sama? jos reikä on liian pieni ja sovite sen vuoksi liian tiukka ei putki mene lohkon tiivistepintaa vasten koska putken alatiivistepinta on sisäreunasta pyöristetty joten ainakin itse avarran lohkoon tulevan reiän siitä syystä riittävän suureksi tai teen viisteen tiivistepinnan sisäreunaan. En ole koskaan plaanannut reikien avartamisen yhteydessä putken tiivistepinnan kohtaa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia vaikka se työvaihe on aina jätetty tekemättä. Jos viivaimen laittaa putkien päälle ja alempana oleva putki on kummastakin tiivistepinnan kohdalta yhtä kaukana viivaimesta eivät putket ole vinossa, silloin lienee ainoa vaihtoehto että ylempänä oleva putki kantaa lohkoa vasten. Sen pitäisi jättää jäljet lohkon pintaan kun pyöräyttää putkea lohkoa vasten painaen pinnapulttien antaman tilan verran. Sylinteriputket mitataan välillä ylätiivistepinta-alatiivistepinta jolloin saadaan todellinen välimitta. Quote Link to comment
Pepe Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 Digitaalisella työntömitalla mitattuna reikien max. R mittaustulos oli 96.00mm. Otin sylinterin käteen ja siellä tosiaankin on pyöristys. Pyöristin sylinteriaukot lohkosta kevyesti viilalla ja: Mahtavaa! Siitähän se oli kiinni. Nyt istuu nätisti putket paikallaan ja viivain menee tasaisesti yli. Iso KIITOS harrastelijalle ja Keiteleen Koneelle! Ilmeisesti koneistamo on tehnyt tässä virheen, koska ei ole avartanut aukkoja tarpeeksi? Yksi sylinteriputki oli lohkon mukana koneistamolla mallina. Quote Link to comment
Pepe Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 Tehdäänpä vielä jatkokysymys. Nyt tosiaan putket istuvat nätisti lohkossa. Viivaimen 2 putken päälle asettamalla saan kuitenkin 0.05mm liuskan menemään viivaimen ali ulkoreunasta. Kyse ei ole nyt siitä että toinen putki on kokonaisuudessaan korkeammalla ja toinen matalammalla, vaan joku on hyvin vähän vinossa. Ei muutu vaikka vaihdan putkia ristiin. Antaako kansi tuon anteeksi? Paljonko tässä on yleensä hylkyraja? Luin vanhaa keskustelua jossa 0.13mm ero putkien korkeudessa oli aiheuttanut ohivuotoa... Quote Link to comment
ARTO Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Se mitä itse tekisin olisi seuraavaa. Ekalla kertaa pelkkien putkien kiristys kansien kanssa momenttiin ja antaa olla vaikka yön yli. Sitten momentilla uudestaan kokeilu meneekö vielä kireämmälle. Sen jälkeen putkien ym irroitus ja taas irrallaan viivaimen kanssa mittaus. Jos nyt ei mene liuskaa väliin, homma selvä. Jos edelleen tuntuu pikkasen rakoa löytyvän, pinnapultit mäkeen ja sylttyputkien alapäiden kitkuttelu/sovitus vaikka hiomatahnalla, jos vaikka joku ahdistuskohta tasoituisi ja kaikki pääsis kokoihinsa kuten pitää. Jos nämä ei auta, aukkojen koneistus uudestaan. Toki ne sylinteritkin kannattaa mitata huolella, jos sittenkin sieltä löytyis kieroa/vinoa tasopintaa tms. Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Jaahas ja mitenkähän tasan mahtaa olla sitten kannen palotilat? Kyllä niissäkin voi äkkiä olla 0.05 heittoa. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 en tosta heitosta olis moksiskaan. Kyllä varmasti antaa myöten ja asettuu kun vetelee momenttiin kuten Arto sano Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.