Guest Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Liikenne- ja viestintäministeriö 17/2/2005 Ajoneuvoharrastajille selkeämmät säännöt ja lisäaikaa rakenteluun Ajoneuvojen kunnostamista ja rakentelua koskeviin säännöksiin on tulossa muutoksia. Muutos helpottaa erityisesti auto- ja moottoripyöräharrastusta. Liikenne- ja viestintäministeriö antoi asiasta asetuksen torstaina 17. helmikuuta. Uudet säännökset tulevat voimaan 1. maaliskuuta. Niin sanotusta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuden laskeminen määritellään nyt asetuksessa aiempaa tarkemmin, mikä selkeyttää ennakoitavuutta ja tulkintaa. Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu. Autoverolain mukaan auto on ensirekisteröitävä ja verotettava ensi kertaa käyttöön otettavana uudestaan silloin, kun puolet tai enemmän sen osista on vaihdettu. Käytännössä 50 prosentin rajan ylittäminen rakennelluissa tai korjatuissa ajoneuvoissa on harvinaista. Olennainen muutos entisiin säännöksiin on se, että alkuperäisten ohjaus- ja jarrulaitteiden vaihtamista liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei lasketa kanta-ajoneuvon osuuteen. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta. Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä. Rakentamisen aikaisempi kahden vuoden enimmäisaika poistuu. Rakentaminen vie usein enemmän kuin pari vuotta, ja määräajan poisto antaa harrastajalle enemmän aikaa määritellä hankkeensa kesto. Ulkomailta tuodut ja kotimaiset ajoneuvot asetetaan nyt laissa samaan asemaan. Ulkomailta korjattuina tuotujen ajoneuvojen prosenttiosuuksia ryhdytään laskemaan 35 prosentista ylöspäin, kun aikaisemmin luku oli 25 prosenttia. Samalla ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn rakennetun ajoneuvon rekisteröinti Suomeen helpottuu, kun kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. _________________ Quote
Ketsa Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 "Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä." Mielenkiintoista nähdä kuinka tuota tulkitaan. Esim. vm.-52 vuosimallin kuplassani mielestäni jokainen osa on voitu jo vaihtaa kulumisen takia. Ja kun aivan samanlaisia osia ei ole enää ollut helposti saatavilla (ja saman vian uusiutumisvaaran takia), ovat osat voineet vaihtua parempiin... Quote
-MITO- Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Noni kelpaa Raussin rakentaa pikappi rauhassa. Quote
Guest Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 mun mielestä mun auto ei toimi ilman moottoria, ja uutta vastaavaa ei ole saatavana.. Jan Quote
Guest Forsbacka Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Ainakin V8:ssa esimerkkinä kriittisistä osista käytettiin vaihteiston akseleita. Koko laatikkoa ei pidetty kriittisenä osana. Nykyisen tiedon valossa toi lain kohta vaikuttaisi vain siltä, että ne osat joita ei katsastuksessa kuitenkaan voida tarkistaa (lue vaihteiston- ja koneen sisuskalut) sais vaihtaa ilman prosentteja. Lakia siis vain korjataan vastaamaan käytäntöä. Kyseistä lain kohtaa en ole nähnyt, mutta ton käsityksen sai V8:n jutusta. FSRA:n sivuilla on uutisissa taustoja ja kirjeenvaihtoa lain hieromisesta. Ei paljon tunnu toista valtionvarainministeriä autoharrastajan maalliset ongelmat kiinnostavan tai ei ainakaan löydy kiinnostusta lähteä niihin tutustumaan.http://www.fsra.fi/FSRA_Sivut/fsra_uutiset.htm Quote
Olli Ristimäki Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Just sama tuli mieleen kun Janilla, jos sanoo et lohko halkesi niin pakkohan se silloin on vaihtaa eikä toimi ilman... Monen mielestä saivartelua mut myös tietty totuus, eikö? Quote
Ketsa Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Massakuplan lohkon halkeaminenhan ei varsinaisesti auta mitään, koska uusia vastaavia saa tilalle, mutta 25hp koneen vaihtumisen uuden kuplan moottoriksi ilman prosenttimenetyksiä voisi mennä läpi kun vetoaisi siihen, että muunlaisia osia ei ole saatavilla... Quote
Guest Mika Raussi Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Noni kelpaa Raussin rakentaa pikappi rauhassa. No voi saatanan mulkut perkele! Ei hyvähän toi on, että noi asiat tulee olemaan paremmin. Ei ainakaan mee nyt sitten noista jarruista prosentteja. Mut kyllä se kirmittää kun on moisen projektin takia laittanu oman elämän täysin stoppiin ja menettäny mielentenreveytensä ja sitten kun se ois melkein kilvissä, niin tekevät tommosen muutoksen lakiin! Vittu!! Quote
Olli Ristimäki Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Massakuplan lohkon halkeaminenhan ei varsinaisesti auta mitään, koska uusia vastaavia saa tilalle Joo, saa toki. Tarkoitin et silloin vois vaihtaa mosan uuteen tai vanhempaan kuplaan ilman että menis prosentteja, 8 siitä kai nykyään menee latureineen. Tietysti tollasen 25 hp "virittäminen" olis mahdollista ehkä siihen 1300 cc 44 heppaseen asti. Niitä kun nyt ainakin saa. Vai oliko mun ajattelussa joku virhe..? Quote
Ketsa Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 No joo, siis saivarteluahan tässä väännetään, mutta ajatukseni meni näin: Tavalliseen kuplaan olet voinut vaihtaa ennenkin toisen lohkon/moottorin ja pelkällä stanssauksen kikkailulla pitää huolen siitä, että katsastusmies ei vie prosentteja. 25hp motti on erilaisessa lohkossa kuin nämä uudemmat viriaihioiksi käyvät moottorit, eli vanhoilla säännöillä olisi viriili katsastusmies huomannut heti moottorin vaihdon ja voinut viedä prosentit. Nyt sellaisessa tilanteessa voisi ehkä selvitä selittämällä, että vain näitä uudempien moottorien osia on saamaksissa... Quote
Olli Ristimäki Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Tavalliseen kuplaan olet voinut vaihtaa ennenkin toisen lohkon/moottorin ja pelkällä stanssauksen kikkailulla pitää huolen siitä, että katsastusmies ei vie prosentteja. No niin just joo...enhän mä nyt ees oo ajatellut tollasia laittomuuksia =). Mun pointti oli siinä et uudempienkin koneiden swappauksen pystyis ehkä noin tekemään nimenomaan laillisesti. Tosin tän hetkisen koneenkin on joku stanssannut uudestaan, niin vinossa ja hyppivällä tekstillä on numero merkitty. Quote
Racing Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu Siis eikös tuo jarru ja ohjauslaite muutokset koske kaikkia myös niitä joihin ei kanta-auton katsastusta ole tehty? Jotta saa vaihtaa eikä kanta-auton osuus pienene?. Quote
-tipi- Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Mistä löytää noi prosettiosuudet? Eli paljon menee prossia jos esim. kuplaan vaihtaa etuakselin, vaihdelaatikon, jarrut ja moottorin? Edit: No kuukkelihan tietää: http://www.fiat-abarth.net/muutos1.html Quote
-tipi- Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Ei taida kannattaa tunnustaa, mennee helposti yli 35% ja joutuu kanta-autotarkastukseen. Quote
Per Jernström Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Laskin omat prosentit, ja tulos oli melkein 30 vaikka autoa ei varsinaisesti ole muutettu mitenkään (paitsi moottorin osalta). Uutta osaa on vaan niin paljon. Kuplanäkökulmasta mielenkiintoista huomata että vain etulokareilla on prosentit. Vai meneekä prosentteja jos esimerkiksi kolarikorjaa? Muistaakseni on ollut juttua korivaihtoautoista että ovat pommeja kun ei saa korjata kun prosentit menee yli 50, silleen tarkkaan ottaen. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Jarruista ei mee yhtään mitään jos ne on tehokkaammat. Eikä se kanta-autokatsastus maksakaan kun 470€. Eiks hyvä harrastus maksa? :p Harmi vaan kun samaan rahaan ei saa enään mukaan sitä lisämotivaatiota aikarajan muodossa. Quote
joksa Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Jarruista ei mee yhtään mitään jos ne on tehokkaammat. Jos tehdään kanta-autokatsastus eikä tekniikan vaihto edellytä tehokkaampia jarruja. Eli imho +-0 tämä "uudistus". Quote
Guest Mika Raussi Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Ainiin se vaati sen joo, että on vaihdettu yli 35%, mutta jarrumuutokset saa olla moottorinvaihdoksen edellyttämät. Quote
joksa Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 kyselin josko vihdoin olis tullu asiaan tarkempaa tietoa kuinka noi prosentit menee.Tällaisia oli puhuttu AKEn koulutustilaisuudessa. - Jos autosta on muutettu alle 35 prosenttia eikä ole kanta-ajoneuvotarkistusta tehty ja vaihdat jarrut levyiksi niin silloin jarruista menee prossat. - Jos tarkistus on tehty mutta jos moottori on vaihdettu isompaan/tehokkaampaan jolloin vaaditaan muutenkin isommat jarrut niin taas napsahtaa prossat. - Jos tarkistus on tehty mutta vaihdat muuten vaan levyjarrut niin silloin ei mene prosentteja. en kyllä pienellä etsimisellä löytänyt aken sivuilta tulkintaohjetta. Quote
Hebster52 Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Mistä löytää noi prosettiosuudet? Eli paljon menee prossia jos esim. kuplaan vaihtaa etuakselin, vaihdelaatikon, jarrut ja moottorin? Edit: No kuukkelihan tietää: http://www.fiat-abarth.net/muutos1.html Niin, ja AKE.... Osaluettelo, henkilöauto C115 (pdf) Quote
Guest Mika Raussi Posted August 11, 2005 Posted August 11, 2005 kyselin josko vihdoin olis tullu asiaan tarkempaa tietoa kuinka noi prosentit menee.Tällaisia oli puhuttu AKEn koulutustilaisuudessa. - Jos autosta on muutettu alle 35 prosenttia eikä ole kanta-ajoneuvotarkistusta tehty ja vaihdat jarrut levyiksi niin silloin jarruista menee prossat. - Jos tarkistus on tehty mutta jos moottori on vaihdettu isompaan/tehokkaampaan jolloin vaaditaan muutenkin isommat jarrut niin taas napsahtaa prossat. - Jos tarkistus on tehty mutta vaihdat muuten vaan levyjarrut niin silloin ei mene prosentteja. en kyllä pienellä etsimisellä löytänyt aken sivuilta tulkintaohjetta. No eips miulta ainakaan prossia menny jarruista lainakaan. Tosin montas prosenttia akselista on jarrukilpi? Muuhan on kuluvaa osaa. Quote
-tipi- Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Tämmönen sattu AKE:n sivuilta silmään: 4. Muutoskatsastus Autoverolain määräyksiä vastaten on määrätty, että ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen, jos sen osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Ennen vuotta 1960 käyttöön otetut ajoneuvot on rajattu pois tämän määräyksen piiristä, samoin sellaiset tapaukset, joissa ajoneuvoon vaihdetaan kulutusosia tämän prosenttiluvun jo ylityttyä. Onkohan laillista vaihtaa myös yli 50% osista noihin vanhempiin autoihin? Kirpun tai replican teko ilman kanta-autotarkastusta vanhemmasta aihiosta? Eli Speedsterin tekoon paperillisen Splitin runkonumeron ympärille :o) Quote
Guest fastghia Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Onkohan ne sitten jonkun määräyksen piirissä nuo -> 1960 vekottimet ja mitähän siinä sanotaan...? Tai sitten tässä on laissa ns. porsaanreikä, jota kipi kipi hyödyntämään, ennenkuin se suljetaan :) Quote
Guest Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 MITÄMITÄ!?!??!! Tarjotaanko tässä esimerkiksi meikäläiselle hienointa joululahjaa ikinä?? Mistähän tuohon vanhempi kuin 1960 valmistettu -asiaan saisi vedenpitävän vahvistuksen, että lasketaanko näissä autoissa ainoastaan 50% rajaa käyttäen? Quote
Guest Hannu Mattila Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Vai meneekö prosentteja jos esimerkiksi kolarikorjaa? Kyllä ja ei Sehän tässä outoa onkin, eli jos ostat rekisteristä kolaroituna poistetun auton (esim. vakuutusyhtiön lunastaman lintan autovahinkokeskukselta), niin leimalla saat selvittää joka nippelin, että mistä on jne. Ja prosentit otteeseen. Mutta jos sama homma olisikin korjattu yhtiön toimesta, niin kukaan ei tule kyselemään mitään, vaihdoit peltiä vaikka kuinka paljon.. Hassua eikö? Quote
Racing Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Alle 10% ei vissiin merkitä otteeseen yhtiöltä ostetuista. mutta ne arkistoidaan. Quote
Guest ves_ku Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Ei taida kannattaa alkaa replicaa eikä mitään muutakaan överiä rakenteleen. Edelleen ensinnäkin kanta-autotarkastus tulee suorittaa yli 35 %:n muutoksissa. Toi prosentti homma meinaa lähinnä kolarikorjauksia ja vastaavia joissa auton rakenne ei muutu, mutta osia vaihdetaan suuri määrä jostain muusta syystä. Eli alle 60-lukusen voi korjailla vapaasti 35 %:n rajaan ilman prosenttileimausta kunhan auton rakenne ei muutu. Toisin sanoen jatketaan samaan malliin kuin tähänkin asti. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.