Jump to content

laturin irroitus


Guest mirri72

Recommended Posts

Guest mirri72
Posted

lähteekö kuplasta laturi irti kun pulttaa irti kiristin pannan ja puhallin kopasta etulevyn ruuvit siitä laturin takaa , mahtuuko puhaltimen siipi ulos ,vai joutuuko irroittaan puhaltimen siiven mutterin ?

Guest mirri72
Posted

mulla kun on tuo sivuimu dellorto ..sen imusarja on tuettu pannalla koppaan ,,täytynee löysätä sitäkin jos meinaa koppaa nostella ;)

Guest mirri72
Posted

en löysännyt pultteja päädyistä ..homma onnistui muuten ihan ok , mutta kun sain väärät laakerit liikkeestä , vaikka laturin numeron mukaan katsoi laakerit sopiviksi ..ei muuta kuin liikkeeseen huomenna uudestaan ,,perrr...

Posted

Se puhallinpyörän mutteri (36 mm avainväli) on helppo irrottaa kopan takaa. Sen jälkeen lähtee laturi vetämällä ulospäin kun irrottaa kiinnityspellin kopasta (4 ruuvia) ja kiristyspannan. Keskikaasarin imusarja saattaa kyllä olla tiellä, en muista..

Guest mirri72
Posted

joo ,,kyllä tuon nyt nopsaa tekee kun kerran on harjotellut ,,meni pari tuntia purku ja kasaus ,,välil kävin kahvilla ja luin päivänlehteäkin ,,sivuimukaasarin imusarja vähän tilasta tekee ahtaan ainakin virranjakajan takaa , mutta nivelen ja sopivanpitkän jatkovarren kans käy nopeaan ..toinen alaruuvi oikealla hieman kans ahtaas raossa imusarjan putken takana ,,mutta itse laturi sitten simppeli vehe ..;)

  • 1 year later...
Posted

Herätellään vähän vanhaa topikkia :)

 

Eli juurikin sama homma itselle edessä, laturin laakerit leikkas, eli toinen laturi jo löytyy, mut vinkkejä kaipaisin laturin vaihtoon.

 

Akulta jo toinen kenkä irti(+) ja ilmanpuhdistin. (kaasarin kurkku suojattu roskilta yms).

 

Mahtuuko laturi tulemaan ulos ilman että tarvii purkaa kaasaria pois.

Ja mikä tuo puhallin kopan raotus homma oli oikein?.

Posted
Herätellään vähän vanhaa topikkia :)

 

Eli juurikin sama homma itselle edessä, laturin laakerit leikkas, eli toinen laturi jo löytyy, mut vinkkejä kaipaisin laturin vaihtoon.

 

Akulta jo toinen kenkä irti(+) ja ilmanpuhdistin. (kaasarin kurkku suojattu roskilta yms).

 

Mahtuuko laturi tulemaan ulos ilman että tarvii purkaa kaasaria pois.

Ja mikä tuo puhallin kopan raotus homma oli oikein?.

 

Siis homman nimi on se että ennen mitään muuta tekemättä kannattaa koettaa että saako laturin propellin auki nimittäin jos sitä et saa auki niin mitään muuta on turha edes ruveta koettamaan. Ja puhallinkopan raotus tarkoittaa sitä että puhallinkoppaa missä laturi on kiinni täytyy nostaa ylöspäin että laturi mahtuu tulemaan ulos. Ja kaasarin irroituksesta en ole varma mutta varmasti helpottaa asiaa. Asiaa on käsitelty aiemmin aikapaljonkin eli kannattaa koetta hakua.

Posted

Kiitos vinkeistä!

 

ps. eihän tyota laturin toisessa päässä olevaa (34) mutteria tarvii mihinkään avata jos "uudessa" paikallaan laitettavassa laturissa se "roottori, joka menee sinne puhallin kopan sisään" on kiinni?

Posted

Jos et ota mutteria ja tuulettimen siipiä irti, pitää edestä olla poistettuna laturin jalka, kaasari ja imusarja. Kaasari muistaakseni kannattaa ottaa pois joka tapauksessa.

Posted

Vaihdoin viime viikolla öljynlauhduttimen tiivisteet kaikki 4,niin piti irrottaa kaasari/imusarjapaketti,virranjakaja,toisenpuolen pässinsarvi ja sitten laturi/puhallinkoppa yhtenä könttinä.Homma onnistui hyvin kun ensin irrotti takaluukun pois edestä,ei muuten sovi koppa tulemaan lauhduttimen yli.

Posted

Mistä päästään siihen että eikö olisi jos helpompaa ottaa koko kone irti että olisi vähän tilaa tehdä hommiakin.

Posted

No ei laturin takia sentään, mut tosiaa jos tuuletinkoppaki pitää poistaa ni sitte muaki jo alkais kiinostaa kaikki mitä jäis muuten näkemättä.

  • Like 1
Posted

Jep, laturin vaihto tehty.

 

Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :)

 

Vaihdettu laturi näyttäs lataavan ilman että ajovalot päällä noin 14v. Eli kunnossa on.

 

Ehkä vähän oftoppicia mutta mistähän mahtaa johtua että yksi pytty pimeänä (repsikan puolen taaempi, takaa päin katsottuna)?

Toden näköisesti myös tämän syyn takia ei jaksa pyöriä tyhjäkäyntiä ja vedot uupuu.

Lisäksi kone alkoi vuotaa öljyä, jostain puhallin kopan alta, joka aiemmin ollut siisti/kuiva?

 

Yksi vika korjattu, mutta uutta ilmenee. Ei lopu harrastaminen :)

Posted
Jep, laturin vaihto tehty.

 

Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :)

 

Vaihdettu laturi näyttäs lataavan ilman että ajovalot päällä noin 14v. Eli kunnossa on.

 

Ehkä vähän oftoppicia mutta mistähän mahtaa johtua että yksi pytty pimeänä (repsikan puolen taaempi, takaa päin katsottuna)?

Toden näköisesti myös tämän syyn takia ei jaksa pyöriä tyhjäkäyntiä ja vedot uupuu.

Lisäksi kone alkoi vuotaa öljyä, jostain puhallin kopan alta, joka aiemmin ollut siisti/kuiva?

 

Yksi vika korjattu, mutta uutta ilmenee. Ei lopu harrastaminen :)

 

Öljyä vuotaa luultavasti öljyjäähdyttimen tiivisteistä joita varmaan sait sopivasti väännettyä kun revit puhallinkoppaa ylös.

 

Yksi pytty pimeänä johtuu luultavasti jostain näistä jos oletuksena että koneen sisällä kaikki hyvin ja venat säädöissään.

 

-Virranjakajan kansi

-tulpanjohto

-tulppa

Posted
Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :)

Toissapäivänä vaihdoin laturin naapurin kuplaan. Johdot irti, panta-auki, remmi pois, laturin kiinnityspultit puhallinkopasta irti, iso mutteri takaa auki ja laturi pois. Kaikki irto romut vanhasta laturista uuteen ja palikat takas paikalleen. Aikaa tais mennä puoli tuntia.

  • 1 year later...
Posted (edited)

Se puhallinpyörän mutteri (36 mm avainväli) on helppo irrottaa kopan takaa. Sen jälkeen lähtee laturi vetämällä ulospäin kun irrottaa kiinnityspellin kopasta (4 ruuvia) ja kiristyspannan. Keskikaasarin imusarja saattaa kyllä olla tiellä, en muista..

On se 36mm mutteri muuten ahtaassa paikassa ja helevetin tiukassa. Ei liene avattu ainakaan 20 vuoteen. Tai sitten miehessä on vaan vika ...

Edited by Aku
Posted

On se 36mm mutteri muuten ahtaassa paikassa ja helevetin tiukassa. Ei liene avattu ainakaan 20 vuoteen. Tai sitten miehessä on vaan vika ...

1/2" vääntiöllä olevaa 36 hylsyä ja räikkäavainta olen tuohon käyttänyt. Ja sitten sopiva haka-avain jolla saa laturin hihnapyörässä olevasta kolosta pidettyä vastaan ettei laturi pyöri.

Posted (edited)

1/2" vääntiöllä olevaa 36 hylsyä ja räikkäavainta olen tuohon käyttänyt. Ja sitten sopiva haka-avain jolla saa laturin hihnapyörässä olevasta kolosta pidettyä vastaan ettei laturi pyöri.

Mulla on 36mm 3/4" hylsy pitkällä vääntövarrella. Pitäisi olla vääntöä, mutta kun ei pääse painamaan täysillä ahtaassa välissä (kun se ropellin kauluskin on vielä tiellä). Tai sitten allekirjoittanut on vaan "riisitautinen kukkakeppi". Pitänee pyytää naapurin voimanostajapariskunta apuun ;)

 

Eikun luukku irti ja kokeillaan tänään uudestaan.

Edited by Aku
Posted

Ota luukku pois ja luukun saranaraudat. Irrota termari käyttötikusta kiertämällä termaria. Avaa puhallinkopan päissä olevat ruuvit. Laturin panta varmaankin on jo irti. Nosta puhallinkoppa pois latureineen päivineen.

Posted (edited)
On 4/28/2014 at 9:49 AM, Aku said:

Mulla on 36mm 3/4" hylsy pitkällä vääntövarrella. Pitäisi olla vääntöä, mutta kun ei pääse painamaan täysillä ahtaassa välissä (kun se ropellin kauluskin on vielä tiellä). Tai sitten allekirjoittanut on vaan "riisitautinen kukkakeppi". Pitänee pyytää naapurin voimanostajapariskunta apuun 😉

 

Eikun luukku irti ja kokeillaan tänään uudestaan.

Tai sitten väännät etupuolelta haka avaimella niinkuin Åke jo kertoikin.

 

250-40-80-90-haka-avain-gedore-haka-avai

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Kiitos neuvoista! Otin luukun irti, jotta pääsin paremmalla asennolla vääntämään sitä 36mm mutteria. Tiukassa oli, mutta lähti se loppujen lopuksi auki. Ja olihan se mukavaa kun mies sai voiton koneesta ;)
 

Edited by Aku
Posted

Ei se oo mutteri vaan akselin pää. Kun mutteri ja sen alla oleva jousiprikka on sun kädessä, pitäisi tuulettimen irrota ja jäädä kopan sisään. Tuulettimen ja laturin välissä saattaa myös olla sovitelevyjä.

Posted

Ei se oo mutteri vaan akselin pää. Kun mutteri ja sen alla oleva jousiprikka on sun kädessä, pitäisi tuulettimen irrota ja jäädä kopan sisään. Tuulettimen ja laturin välissä saattaa myös olla sovitelevyjä.

Näinhän se on, oppia ikä kaikki.  Ehdit vastaamaan, ennen kuin poistin ihmettelyni siitä mikä sitä laturia pitää edelleen tuulettimessa kiinni ;)

  • 5 years later...
Posted

Vihje laturin takapäässä olevan ison (36 mm) avaamiseksi. 

 

Irroitin laturin hihnapyörän, laitoin 36 mm hylsyn peräpultiin paikoilleen. Irrotetun hihnapyörän alla on laturin akselin pää. Siihen sopii 21 mm lista-avain, johon laitoin metrin jatkovarren, eli pääsin vääntämään etupuolelta pitkällä varrella ja sehän aukesi jopa helposti.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...