Jump to content

Maksimimadallus katsastuksessa


Guest Hemuli

Recommended Posts

Onko kenellekään tullut ongelmia reilusti madallettujen autojen kanssa katsastuskonttorilla? Tutkailin viikonloppuna katsastajan käsikirjaa josta löytyi tieto että auton korin korkeutta saa muuttaa enintään 100 mm korotus/madalluspaloilla tai jousia muuttamalla. Jos 80 mm maavaravaatimus täyttyy niin onko noista vittuiltu - vai pitääkö laittaa ilmapussit että saa korkeutta säädettyä leimalle? Mistä katsuri tietää kuinka korkea auto on alun perin ollut?

Link to comment

En tiedä mistä löysit tuon 100 mm, mutta oikea luku akselistomuutoksille on 51 mm, ja tähän rengasmuutokset päälle toinen 51 mm, yhteensä siis noin 100, mutta esim säätöakselilla saa tiputtaa 51 mm. Ja 1. pykälä sallii madalluksen jousitusta säätämällä, eli säätöpaloilla:

 

Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

 

 

2. pykälässä annetaan mahdollisuus tehdä korkeusmuutos dropeilla, mutta tälle ei anneta erillistä korkeutta:

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

 

 

Ja 3. pykälässä asetetaan vielä ehto, jonka tulee täyttyä, vaikka madallusta oliskin vähemmän kuin 51 mm, joitain autoja ei saa madaltaa lainkaan koska maavara on jo tehtaan jäljiltä alle vaaditun 80 mm. Samoin korkeaprofiilisilla renkailla saattaa matalassa autossa seurata pohjakosketus renkaan tyhjentyessä, joka sekin on kiellettyä:

 

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

Link to comment
Ilmapussit on ainakin hauskin vaihtoehto. Katsastus ei kestänyt kuin 2,5h...

 

-Pasi

 

 

Testasivatko kantavuuskestoa kävelyttämällä aseman kaikki pohjahakkaajat volkkarin sisään:D

 

Mittailivat ja lukivat katsarien "raamatusta" ohjeita... Hyvällä täytyy sanoa että vain asiasta huomauttelivat, kettuilua ei esiintynyt. Ja ottivathan ne paljon valokuviakin, varmaan sain sinne oikein oman albumin.

Link to comment
En tiedä mistä löysit tuon 100 mm...

 

Katsastajan Käsikirja toteaa seuraavaa:

 

Jousituksen ja iskunvaimennuksen sallitut muutokset (edellyttävät kuitenkin muutoskatsastusta)

- jousia vaihtamalla, takomalla tai säätämällä saa auton alustan enintään 51 mm korkeuden muutoksen hyväksyä

- akselistolla, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörän asentokulmiin, varustetun auton korkeutta ei saa muuttaa.

- maastoautoa saa korottaa edellä mainituilla tavoilla enintään 77 mm.

- korin korkeuden muutos saa olla yhteensä enintään 100 mm, maastoautossa (M1G tai N1G) enintään 150 mm.

 

Oma lainauksesi taisi olla suoraan Finlexistä - Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta. Kakkospykälä kieltämättä antaa aika vapaat kädet toteuttaa muutoksia.

Link to comment

Jep, lainaus oli Finlexistä, kohdasta ajoneuvon rakenteen muuttaminen. Saman asian tosin näyttää kertovan tuo katsastajan käsikirja, eli jousitus muutoksin 51 mm, kokonaismuutos 100 mm, sisältää alustan muutokset, rengas muutokset ja rungollisissa autoissa korin korkeuden muutoksen runkoon nähden.

 

Tosin tuo 51 mm näyttää koskevan vain tuota 1. kohtaa, 2. kohdan mukaisessa madalluksessa (dropit) käsittääkseni noudatetaan tuota 100 mm:n sääntöä, muutenhan dropit oliskin laittomia.

 

Ja jos ollaan tarkkoja niin 1. kohdassa kielletään heiluriakselistollisen (kuplan) takapään korkeuden muutos.

Link to comment

Ei Åke kielletä madaltamista, vaan korottaminen, silloin jos kulmat muuttuu. Jousien säätäminenhän tuossa juurikin sallitaan. Minusta tuo 100mm viittaa vain korottamiseen, kun maastoautoissa voidaan koria korottaa alustaan nähden se 50mm, jousitusta samanverran tai sitten renkaiden kokoa muuttamalla.

Link to comment

"Korkeuden muuttaminen" tarkoittaa kumpaan suuntaan tahansa tapahtuvaa muutosta, eli periaatteessa tarkka katsuri voi antaa hylyn jos takarenkaat on pahasti lintallaan.

 

Nämä korkeuden kanssa veivaamista rajoittavat pykälät ovat tehty juuri maasturimiehiä varten mutta samalla ne koskevat myös autojaan madaltavia harrastajia. Voin hyvin ymmärtää että jenkkityyliin nostettu monstertruck ei ole ehkä se vakain ja turvallisin vaihtoehto liikenteessä - auton madaltaminen taas yleensä parantaa sen ajo-ominaisuuksia kunhan se tehdään oikein. Painopiste siirtyy alemmas tehden autosta vakaamman. Tietysti perinteiset raggarimadallukset, rälläkällä kierrejousista "sopivasti" pois ilman muita muutoksia eivät välttämättä kohenna ajettavuutta...

 

Omassa projektissa on tavoitteena mahdollisimman matala ajoasento jonka saavuttamiseksi määrättyjen komponenttien kiinnityksiä tullaan modifioimaan, tuollainen junakeula on vaan vakiona melkoinen maasturi eikä tuolla lain sallimalla kymmenellä sentillä olla vielä lähelläkään. Olenko vain liian katsastusneuroottinen... Pyöräpuolella on tullut järjestöhommien kautta oltua vähän liian paljon tekemisissä ton rakentelulainsäädännön kanssa ja siitä on jäänyt varmaan joku trauma.

Link to comment

Lauseissa, joihin viittasin, ei puhuta korkeuden muuttamisesta, vaan selkeästi korottamisesta:

 

Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.

 

Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Link to comment

Tipi on nyt kyllä harvinaisen oikeassa. Tuo mun eka lainaus on Finlexistä, ja siinä on se ikävä puoli että siitä ei näe mitä muutoksia tuohon on tullut jälkikäteen. Katsastajan käsikirja taas antaa ymmärtää, että muutosrajoitus olisi molempiin suuntiin. Pitäise selata alkuperäiseen asetukseen tulleet muutokset, jotta tietäisi onko se nykyäänkin pelkkä korotus (jolloin katsastajan käsikirjassa on selkeä virhe) vai onko siihen tullut muutos.

Link to comment
Tuo lakipykälä jos on niin et ei saa madaltaa jos pyöränkulmat muuttuu,niin suurin osa bmv-merkkisistä kulkineista alustasarjoilla on siinä tapuksessa myös mennyt katsastajan kontrollista läpi vaikka niissä myös takapyörän kulmat muuttuu...

 

muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin

 

Tuohan on ihan inssin itsensä päätettävissä mikä on oleellinen muutos ja mikä ei..

Link to comment

Mulla -64 paksutolppa. Asenettu alustasarja, lokasuojan reunasta vanteeen keskiöön xx,x cm.

Eli merkattu kuten nyky thyynig autoissa, vaikka eikös tämä pitänyt merkata vasta 94->(?) No eipä tästä haitaakaan ole voi ainakin perustella valojen korkeuden...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...