Jump to content

'68 "Punainen Paholainen" (eli 1300 typ1)


Guest kode

Recommended Posts

Helmikuussa tuli ostettua elämäni ensimmäinen kupla. Talvella ja keväällä piti sen verran kiirettä, että ei oikein kerennyt autoon perehtymään. Elokuussa kuin ihmeen kaupalla sain leiman ensi yrityksellä (mm toisen takaiskarin alapäästä puuttui mutteri...). Tämä tarkoitti sitä että auto paljastui täydeksi pommiksi.

Todella kamalia ja härskejä ruoste paikkauksia tehty, ynnä muita "korjauksia". Kerkesin kuitenkin ajamaan tänä kesänä yhden n. 200km reissun ja yhteensä n. 1500km. Syyskuun alussa laukesi laturi ja kupla pääsi talliin. Koska tähän ruostepaskaan kerkesi kiintymään kovin, niin ei autakun ruveta hitsauskonetta lämmittelemään. Tuli palstalta hankittua toinen kori (ruosteessa, mutta vähemmin räpelletty), mistä ruvetaan värkkäämään ehyempää. Jos näistä kahdesta saisi yhden ehjän.

 

Tässä lähtö kohta:

 

Kuva0013.jpg

 

16.jpg

 

Ja tässä yksi "korjauksista" pelkääjän puolen jalkatilassa:

 

korj.jpg

 

korj2.jpg

 

Lauantaina se sitten lähti kunnolla käyntiin tämä projekti:

 

83.jpg

 

Purku vaihe siis menossa ja koppa oli tarkoitus nostaa pois alustalta.

 

Päivityksiä ja kuvia tulee sitä myöten kun muistaa kuvia ottaa ja saa jotain aikaiseksi.

Link to comment

Samaa luokkaa tuo omakin on, nyt peltitöiden alla..voi ristus tuota ruosteen määrää kun on hiekkapuhallettu. Olen tilannut uudet lattiapellit, helmakotelot, kylkipellit sekä ovet.

 

Ilmeisesti renkaat aika vanhat, ainakin 25v vanhat, vanhoilla kilvilläkin vielä kupla =)

Link to comment

Paikkauksista tuo ei ole oikeastaan edes pahimpia, odottakaas kun saan otettua kuvan varapyöräkotelosta :D Pohja on ihan pehmeä ja katsastusmies kehui pohjan olevan hyvässä kunnossa... Tekisi mieli mennä näyttämään uudestaan konttorille...

 

Tässä pelkääjän puolen etukaaren takakulma, 3 peltiä päälekkäin...:

 

77.jpg

 

Edit: Tuo koppa siis lähtee näillä näkymin paaliin, tallin pihalla odottaa toinen koppa josta ruvetaan kunnostamaan. Korjauspeltejä on tullut koko kesä haalittua täältä palstalta. Talviis vaan saada kunnon kompura mikä jaksais pyörittää ns. korisahaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hiukan saatu projektia eteenpäin. Lasit irroiteltu ja koppa on irti alustasta ja odottelee pois nostoa. Rälläkän käytöltä ei taas säästytty. Takaarissa olevat pultit oli kiinni ruostuneet/hitsattu ja yksi pohjassa olevista muttereista ja aluslevyistä oli hitsattu kiinni. Ruostetta ja paikkauksia löytyy koko ajan. onneksi ei tarvitse tuosta kopasta alkaa tekemään. Kohta pääsisi pohjalevyjen vaihtoon. Pitäisi vaan tilata ne jostain. Ehdotuksia?

 

Harmittaa kun ei muista kameraa ottaa koskaan mukaan, kun lähtee verstaalle. Tässä kuitenkin taas kännykkä kuvia:

 

Kuskin oviaukon alareuna. Huomaa kittaukset...Tätä laatua riittää myös...

 

003.jpg

 

Kuskinpuolen A-pilari...

 

005.jpg

 

Talli sekaisin parin tunnin ihmettelyn jälkeen

 

007.jpg

 

Muuten mukavaa puuhaa, mutta täytyy aina siivota jäljet heti kun tallissa touhuaa muitakin ja pitää saada aina auto mahtumaan tarvittaessa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Homma etenee pikku hiljaa.

 

Koppa on nyt nostettuna alustala (kuten kuvasta saattaa huomata). Yksi tunkin korvake oli kitsattu koppaan kiinni. Myös moottori ja etuakseli on jo irroitettu alustasta. Siitä ei vielä ole kuvaa.

 

ky.jpg

 

Ylläreitä löytyi taas ihan riittävästi:

 

Tässä varapyöränkotelon toinen sivu, toinen vastaava ellei pahampi...

 

vpk.jpg

 

Sitten vuorossa pari kuvaa etuakselista, "paikkauksia" löytyi 5kpl, ja ainakin yksi selvä "korjaamaton" kohta.

 

ea.jpg

 

is.jpg

 

Pohjastakin paistoi vähän valo kun hiukan ruuvarilla koputteli. Ja katsastusmies kehui pohjan hyvää kuntoa elokuussa...

 

p.jpg

 

Pohjalevyjen hankinta olisi seuraavaksi edessä. Mistä kannattaisia tilata ostaa. Missä on kohtuu nopeat toimitusajat? Ja olisiko kellään etuakselia ylimääräisenä?

Link to comment

Tuon orkkis kopan kohdalla ei kyllä enää olis tarvittu kolaria. Olis saattanu tipahtaa millon vaan matkalle.

Niin ja offtopicina joutuu mainitsemaan et joutuu perkele käyttiikseen vaihtelee umpiota hetki sitten sattuneen mällin johdosta. onneksi ei tarvii peltiä oikoa kun 5cm matkalta konepellistä. Saabin uretaani täytteiset puskurin pelasti taas oman auton :D Vastaan tulleesta audista meni kylki melkolailla sisään...

Link to comment
  • 2 months later...

Projekti on ollut hieman jäissä, noitten käyttiksien kanssa tuohuamisesta johtuen. Pohjaa kuitenkin putsailtu ja pohjalevyt tilattu. Saapunevat ensi viikolla ja pääsee niitä sitten asentelemaan. Onko jotain vinkkejä pohjalevyjen vaihtoon?

Link to comment

Laitetaas muutama kuva pohjan putsailusta:

 

Siinä sitä työmaata on

p06.jpg

 

Mikä on tämä reiän tarkoitus? Annetaanko olla ummessa vai avataanko?

p08.jpg

 

Haperoako?

p09.jpg

 

Lisää huippu paikauksia.

p11.jpg

 

Katsastusmiehen sanoin: "pohja on aika hyvässä kunnossa"

p12.jpg

 

Pohjalevyjä odotellaan, kun ne saa paikalleen niin lähtee pohja puhallukseen ja ainakin pohjamaalaukseen.

Link to comment
  • 4 months later...
Guest kode

Projekti ollut lähes seisahduksissa muiden projektien takia. Nyt kuitenkin pohjalevyjen vaihto aloitettu. Onko antaa hyviä vinkkejä? Tähän mennessä toiselta puolelta on vanha irroitettu pisteet poraamalla ja uutta soviteltu paikalleen, mutta ei hitsattu. Miten hitsaaminen kannattaa tehdä? Pistehitsi vehkeitä ei ole käytössä.

 

Kuvia lisätään myöhemmin.

Link to comment
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...