Jump to content

juiksen kone


Guest jallis

Recommended Posts

Guest jallis

tietäskö kukaan voiko vm.61. autoon heittää 1600-1700.sen myllyn.meneekö pelkällä muutos katsastuksella.alk.perin 1200.koneella.käykö oma laatikko

Link to comment

Mulla sama tilanne ja tietty kysyin jo katsastajalta tulevaa proseduuria. No oli vähän, että ketä se kiinnostaa millainen kone siellä on, jos sulla on jarrut, alusta ja ohjaus kunnossa. Aion kuitenkin laittaa madaltavaan akseliin vakaajan eteen, kakspiirijarrut ja hyvät iskarit kaiken muun läpikäydyn lisäksi paremman vaihdelaatikon. Meinasin sitten muutoskatsastaa 1,6:ksi, jos joskus tulee se katsastaja vastaan jota kiinnostaa konekin - joka siis ainakin ulkoisesti on isolohko. Onko turhaa...?

Link to comment

Tähän historialliseen paperiin taidetaan luottaa edelleen konttorilla, niistä on pyörinyt monta kopiota.

 

Ennenvanhaan ei tullut hyväksyntää ilman tätä, mutta nykyajan katsurit ei taida muistaa/tietää tosta enää.

 

Multa saa tästä scannauksen pdf muodossa jos tarvii, on tainnut olla täälläkin aikasemmin esillä.

 

Tämä "lappu" koskettaa kuplaa ja ghiaa, tarkoittaako sulla tuo "juiksen" junikseen (Typ2)?

 

Ennen ei kannattanut kikkailla muilla tilavuuksilla kun alkuperäisillä koska silloin tuli tehonmittaus kikkailuja ja hevosvoimia otteeseen, silloin kannatti ottaa 1,58l ja ilman tehoa jos halusi 1600 tai jotain muuta :-)

 

...mutta tehot ehkä tulevat aina nykyisin? en tiedä...

 

Eihän tämä turha proseduuri ole, koska pahimmassa tapauksessa onnettomuustilanteessa vakuutus y.m. petos varsinkin jos tulee ruumiita ja tutkitaan vähän pidemmän kaavan mukaan vaikkakin koneella/teholla ei ollut osuutta itse onnettomuuteen.

 

Dennis

 

VWkuplanmoottorijpeg.jpg

Link to comment

Juniksesta varmaan puhutaan ja niistä ei varmaan ole vastaavaan historiallista lappua kuin kuplista. Joten keskustelu meni hivenen harhateille. Jos kuitenkin olennaisin asia mikä myös kuplissakin tulee PAPERIN mukaan otaa huomioon on toi jarrujen(rummun) koko. -61 1200cc juniksessa voipi olla erilaiset jarrut vastaavassa 64-67 1500cc juniksessa. Että pitäiskö nekin muuttaa jos koneen koko suurenee...

Link to comment
Ennen ei kannattanut kikkailla muilla tilavuuksilla kun alkuperäisillä koska silloin tuli tehonmittaus kikkailuja ja hevosvoimia otteeseen, silloin kannatti ottaa 1,58l ja ilman tehoa jos halusi 1600 tai jotain muuta :-)

 

...mutta tehot ehkä tulevat aina nykyisin? en tiedä...

 

Muutoskatsastuksella ilman dynolappua suurin mahdollinen kone kuplaan 1,9 l.

Link to comment
Ennen ei kannattanut kikkailla muilla tilavuuksilla kun alkuperäisillä koska silloin tuli tehonmittaus kikkailuja ja hevosvoimia otteeseen, silloin kannatti ottaa 1,58l ja ilman tehoa jos halusi 1600 tai jotain muuta :-)

 

...mutta tehot ehkä tulevat aina nykyisin? en tiedä...

 

Muutoskatsastuksella ilman dynolappua suurin mahdollinen kone kuplaan 1,9 l.

 

Jääkö silloin vielä tehokohta tyhjäksi 1.6 l ->1.9 l?

 

Olen ymmärtänyt 1.6 l ->1.9 l 60hp dynolapulla ja sen jälkeen "no can do"

 

Näissä hommissa tuntuu olevan yhtä paljon mielipiteitä/tulkinnanvaraa kun on katsastusmiehiä, minulta ruvettiin vaatimaan normi vuosikatsastuksessa muutoskatsastus tuplakaasareista ja merkitä otteeseen kaasarimalleista ja koosta...

 

Sain onneksi puhallettua pelin poikki ja leima otteeseen

 

Dennis

Link to comment
joo junakeulasesta on kyse vaikkei aina osaakkaan kirjottaa

 

Periaatteessa sama homma kun kuplassa, varmasti pitäisi jarrut / alusta (ehkä renkaat) vastata tehokkaampaa mallia...

 

Dennis

Link to comment
Muutoskatsastuksella ilman dynolappua suurin mahdollinen kone kuplaan 1,9 l.

 

Jääkö silloin vielä tehokohta tyhjäksi 1.6 l ->1.9 l?

En osaa sanoa, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Mulla on ollut 2 vanhempaa 1.6:lle katsastettua kuplaa ja toisessa lukee vain koneen kohdalla 1,58 l, mutta toisessa joka oli myöhemmin muutoskatsastettu oli mainittu teho ja kaasuttimet. Kaasuttimet merkitään nykyään aina, ja muistaakseni tehokin (en löytänyt ohjetta tähän hätään), mutta nuo ovat sikäli hulluja että ne saa kuitenkin vapaasti muuttaa, vaihtaa vaikkapa kaasarit ruiskuun jos niin haluaa. Mullakin oli otteesta poikkeavat kaasarit, mutta eivät siihen puuttuneet tai halunneet korjata tietoja otteeseen.

 

 

Näissä hommissa tuntuu olevan yhtä paljon mielipiteitä/tulkinnanvaraa kun on katsastusmiehiä, minulta ruvettiin vaatimaan normi vuosikatsastuksessa muutoskatsastus tuplakaasareista ja merkitä otteeseen kaasarimalleista ja koosta...

Osaamattomia (=tietämättömiä) katsastusmiehiä tulee valitettavasti koko ajan lisää, mikä ei toisaalta ole ihme jos he itse eivät harrasta autoja, eikä kyseiset asiat ole tuttuja jostain muusta yhteydestä, kuplan moottorin muutoskatsastukset tuskin ovat ihan jokapäiväistä työntekoa enää millekkään asemalle, enkä voi itsekään väittää tuntevani oman työni (ei liity autoihin) jokaista erikoisuutta. Surkeaksi asia menee mielestäni vasta sitten kun selkeästi asiaa tuntematon katsastusmies ei suostu muuttamaan mielipidettään vaikka eteen laitetaan mustaa valkoisella. Onneksi netistä löytyy tänä päivänä hyvin tietoa (ihan viralliselta taholta) mikä on sallittua ja mikä ei.

 

Asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta on hyvä ottaa mukaan muutoskatsastukseen, ja näköjään ihan vuosikatsastukseenkin, siinä lukee selkeästi että kaasuttimein vaihto EI OLE muutoskatsastusta vaativa toimenpiden, eikä edes se aiemmin mainittu kaasareiden vaihto ruiskuksi..

 

Lista katsastuksen hölmöyksistä on kuplankin kohdalla loputon, alkaen rullakaasupolkimesta tulleesta hylkäyksestä, väitteestä että "vinkkarit on ihan varmasti kielletty, ei vaan nyt löydy sitä paperia" aina noihin moottorin vaihdon erikoisuuksiin ja vaatimuksiin. Mutta onneksi nykyään on varaa valita missä autonsa katsastaa :)

Link to comment

Tänä talvena muutoskatsastin oman kuplan 1835 koneella. Kone oli vakiokaasareilla ja pakoputkistolla (ja väitin sen muutenkin olevan vakio-osista kasattu), jolloin oletetaan tehon kasvavan sylinteritilavuuden mukaan, joten tehomittausta ei tarvittu. Eikä tullut tehomerkintää otteeseen. Alkuperäinen kone oli 1200.

Nyt kun moottorinvaihdos on oteessa saa moottoria virittää. Joten siihen on palautettu nurkkakaasarit ja toinen pakoputkisto. Ruiskunkin vois laittaa, mutta turboa ei.

 

En tiedä miten tämä auttaa juniksen koneen muutoksiin. Joku tieto vertailuautosta ja sen teknisistä eroista pitäisi olla. Minulla oli tuo Denniksen postaama dokumentti mukana ja se riitti kuplaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...