Jump to content

Droppiolat ja jarrukilvet?


Recommended Posts

Vielä tekisi mieli pistää droppiolat keulalle levyjen ja säätöakselin kaveriksi, mutta - meneekö niihin vakio jarrukilvet ja jos ei, niin saako niihin levyjarruille sopivia jarrukilpiä, vai pitääkö ajella ilman? Ovatko nuo kilvet edessä pakolliset?

 

Kaitsu

Link to comment
Vielä tekisi mieli pistää droppiolat keulalle levyjen ja säätöakselin kaveriksi, mutta - meneekö niihin vakio jarrukilvet ja jos ei, niin saako niihin levyjarruille sopivia jarrukilpiä, vai pitääkö ajella ilman? Ovatko nuo kilvet edessä pakolliset?

 

Kaitsu

 

 

Kilvet ei ole pakolliset. Molemmilta puolilta pitää poistaa, ei mene läpi jos vain toisella puolella on kilpi.

 

Jan

Link to comment

Onko tuosta virallinen päätös jossain? Mulla on yksityisellä sanottu että saa poistaa mutta valtion konttorilla jotta pitää olla jos on ollut alunperinkin.

Ja tiedän tosiaan tapauksia että ei ole mennyt läpi jos toinen puuttuu.

Kaikissa autoissa esim. Ford ei edes ole levyjarruilla kilpeä.

Link to comment

Broidi joskus yritti 944:sta katsastaa toispuolisesti kilvitettynä, niin katsari käski poistamaan toisenki tahi hankkimaan uuden kilven toiselle puolelle - onneksi löytyi nordenskiöldinkadun kellarista halvalla käytetyt kilvet.

 

En tiedä kuinka virallista päätöstä tuohon tarvitaan, kun ei suoranaisesti vaikuta jarrujen toimintaan. Epäsymmetrisyys kyllä voisi aiheittaa puoltamista hetkellisesti esim. ajettaessa lätäkköön tms.

Link to comment

Oma kokemus. Katsari sanoi että toinen kilpi on liian mätä. Käski vaihtamaan tai ottamaan molemmilta puolilta pois.

 

Kerran on ollut juttua toiste asiasta, ja silloin oli peruste että se ei ole minkäänlainen turvavaruste, sen olemassaolosta on yhtä paljon haittaa kuin hyötyä:

 

kilvet paikallaan sinne väliin tiensä löytäneet kivet ja muu paska ei pääse pois

 

kilpien puuttuessa vesi pääsee roiskumaan levylle (ei käytännössä haittaa)

ja ne samat kivet ja muu paska pääsee suoraan levylle ja mahdollisesti jumittamana johonkin rakoon.

 

ja tosiaan, hyvä peruste on että kaikissa autoissa ei ole ollut niitä alunalkaenkaan.

 

Jan

Link to comment
  • 10 months later...

Jarrukilpi käytäntö vaihtelee konttoreittain.

 

Mulla käyttiksessä puuttui toinen takakilpi, joten tuli korjauskehotus ja ainoa vaihtoehto oli, että puuttuva kilpi asennettava (korjasin sen ja hyvä tuli). Meni aikaa ja sitten toinen kilpi ruostui ja putosi, oma-aloiteisesti poistin toisenkin ennen katsastusta. 3 kertaa katsastin auton ilman huomatusta kilvistä. Myin auton ja seuraavalla omistajalla tökkäsi katsastukseen että molemmat kilvet puuttuu, asennettava puuttuvat kilvet.

 

Joskus asiaa kysyinkin katsastuskonttorilta, niin vastaus oli, että jos siinä alunperin on ollut kilvet, niin ne pitää olla. Mutta ei ne niitä aina huomaa tarkastaa jos molemmat uupuu. Olis kyllä kiva tietää, että miten se asia ihan niinkuin oikeesti menee?

 

Edit: Katsastuksen arvostuperustelyissa sanotaan seuraavaa: "Levyjarrujen jarrukilpi ruostevaurioitunut tai puuttuu: Korj.keh/hylätty" joista ensimmäistä suositellaan..

Link to comment

Täytyy tarkentaa sen verran omia kokemuksia, että vaikka mulla onkin kaksi auto ilman jarrukilpiä mennyt katsastuksesta läpi useita kertoja, niin kummassakaan ei ole alkuperäisiä jarruja. Joten liekö se sitten vaikuttanut jotain, eli ei niissä silloin voi olla alkuperäisiä kilpiäkään kun ei ne sovi nykyisten jarrujen kanssa.

 

t. Mika

 

ps. Muutama auto on tullut omistettu joissa ei ole ollut kilpiä tehtaalta lähtiessään. Periatteessa noiden arvosteluperusteiden mukaan tulis aina hylsy vaikka kilpiä ei ole koskaan ollutkaan, eikä niitä edes saa. :)

Link to comment

Kuten edellä totesin, niin mulle sanottiin konttorilla, että jos alunperin on ollut kilvet, niin ne pitää olla. Jos ei ole alunperinkään ollut kilpiä, tai jarrut on vaihdettu sellaisiin joissa ei kilpiä ole, niin ei niitä sitten jälkikäteenkään kai tarvii lisäillä.. ?

Link to comment

mulle sanottu konttorilla toisen kilven puuttuessa.ota toinenkin pois tai pistä toisellekin puolelle.ei mitään merkintää papereihin,vaan suullinen huomautus!niin ja täs autos on alunperin ollu kilvet!!!!!

Link to comment

En tiedä mistä katsovat minkäkin auton puutteet ja osien erilaisuudet. Mutta kuten totesin, että kun poistin molemmat kilvet ei vakikonttorillani kukaan koskaan asiaan kiinnittänyt mitään huomiota.

 

Paljonhan autossa on sellaista jota ei voida katsastuksessa todeta, kuten esim. kuplan koneen koko, ja koskee kaikkia muitakin koneita. Turboauton ahtopaineet, välijäähdyttimen vaihto toisenlaiseen, katalysaattorin vaihto toisenlaiseen, jne. Listaa voisi jatkaa varmaan loputtomiin.

Link to comment

Kyllä mä tuossa tapauksessa veisin auton konttorille ilman kilpiä ja jos nyt sattuu niin, että ne niiden puuttumista alkaa ihmetteleen, niin vetoaisin siihen, "että kato nyt, ei tässä oo niitä ikinä ollu, eihän tässä ole edes paikkoja niille" :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...