Jump to content

Kuplan pyöränkulmat


Guest Jofa

Recommended Posts

Guest Jofa

Eli auto on pallonivel keulalla ja normaali olilla,puman etuakseli joka laskettu ala-asentoon. Takana säätölatat. Minkälaiset pyöränkulmat kuulus autoon laittaa?

Link to comment
Guest Jofa

Joo nuo vakioarvot mulla löytyy pyöränsuuntauslaitten ohjelmastaki,mut sitä etu camperia lähinnä aattelin ku on kerran on positiivista 30` että vakioalustassa varmaan toimii,mut madallettuun ja muutenki ajo-ominaisuuksien takia tulee oletettavasti miinukselle. Eli meinaat -2 astetta ois hyvä lähtökohta? Etuaurausta 4-5mm takavetosiinhan muutenki tulee aurausta enempi ku etuvetosiin.Casteri edessä 3-5 astetta. Takakulmat tosiaan määräytyy pitkälti siitä paljonko perä laskee,camperit taatusti menee miinukselle :D

Link to comment

Jos swingiperää on madallettu vääntösauvojen spooreja kääntämällä, seuraa siitä automaattisesti aika reilusti negatiivista camberia. Siihen kun säätää vielä takarenkaat auraamaan, niin voi olla odotettavissa että kupla luikertelee pitkin tietä kuin käärmeen selkä. Varsinkin heitoissa/montuissa saa tehdä korjausliikkeitä, koska pyörän liikkuessa ylöspäin, lisää se entisestään hetkellisesti aurausta. Takarenkaat yrittää ohjata autoa eri suuntiin ja mitä enemmän miinus camberia sitä pahempi. Pikkasen haritusta taakse, niin helpottaa jos esiintyy näitä oireita. Vakauttaa myös vähän sivutuulen vaikutusta. Tämä olettaen siis ettei tässä haeta alustasäätöjä rata-ajoon tms.

Link to comment
Guest Jofa

Joo ei ole tulossa auto rata-ajoon.Mietin myös tuota etu camperia et 2 astetta miinuksella on myös aika paljon,mut miinukselle se kuiten kannattaa säätää.Sitten se takapää,et onko mulla jotain nyt jäänyt huomaamatta,et miten sitä camperia muuten saa säädettyä ku auton korketta muuttamalla??Et jos laskee tonttiin nii auttamatta menee rajusti miinukselle,vai olenko väärässä? Sit taka-aurausta mietin niin ainut vähäinen säätö taitaa olla noissa tukivarren ja navan kiinnityspisteissä ku reijissä hieman pelivaraa ellei kikkaile jotain säätölevyjä navan väliin. Kuvassa ympyröity kohta. Olenko nyt ihan hakoteillä??

post-4794-13888363279115_thumb.jpg

Link to comment
Joo ei ole tulossa auto rata-ajoon.Mietin myös tuota etu camperia et 2 astetta miinuksella on myös aika paljon,mut miinukselle se kuiten kannattaa säätää.Sitten se takapää,et onko mulla jotain nyt jäänyt huomaamatta,et miten sitä camperia muuten saa säädettyä ku auton korketta muuttamalla??Et jos laskee tonttiin nii auttamatta menee rajusti miinukselle,vai olenko väärässä? Sit taka-aurausta mietin niin ainut vähäinen säätö taitaa olla noissa tukivarren ja navan kiinnityspisteissä ku reijissä hieman pelivaraa ellei kikkaile jotain säätölevyjä navan väliin. Kuvassa ympyröity kohta. Olenko nyt ihan hakoteillä??

 

Et.

Link to comment

Jos jousilatat on vakiospooreissaan ja madallat takapäätä ainoastaan lattojen säätöpulteista, niin ei pitäis olla ongelmia ylenmääräisestä camberista. Normaaliajoon pistäisin etucamberin lähemmäksi nollaa kuin tuota miinus kakkosta. Itsellä toimii silloin paremmin. Kokeilemalla selviää!

Link to comment
Guest Jofa
Jos jousilatat on vakiospooreissaan ja madallat takapäätä ainoastaan lattojen säätöpulteista, niin ei pitäis olla ongelmia ylenmääräisestä camberista. Normaaliajoon pistäisin etucamberin lähemmäksi nollaa kuin tuota miinus kakkosta. Itsellä toimii silloin paremmin. Kokeilemalla selviää!

 

Joo tarkotus madaltaa ainoastaan lattojen säätöpulteista,ei spooreista. Ihan samoilla linjoilla oon myös ton etucamperin kans et ehkä jotain 20´ tai 30` miinukselle 2 asteella menee jo senki johdosta ohjauksen palautuminen huonommaksi.No pitää kokeilla ja katsoa mihin päätyy,mut on nyt kuiten joku lähtökohta selvillä mistä alottaa. Autojen kans oon tekemisissä kyllä päivittäin ja kulmia säädelly,mut kupla itelle ihan uus kokemus. Kiitoksia vinkeistä :D

Link to comment
Guest Jofa

Siis mulla on jo autossa säätölatat ja kyse oli et säätää niistä pulteista ei spooreista korkeutta jolloin myös kamperi muuttuu ja toi kuva ja siinnä olevat ruuvit taas meinnat et niistä saa hieman muutettua aurausta/haritusta. Eiköstä vaan?

Link to comment

Saa, löysää pultteja ja vetää rummuista "taaksepäin" niin saa haritusta. Omassa on säätölaatat kans mutta ne olisi pitänyt vinguttaa isommaksi ne pultinreijät, nyt on haritukseen päin säädetty kaikki mitä lähtee niin on kuiteski aurauksen puolella (silmämitalla).

Link to comment
Guest Jofa
Saa, löysää pultteja ja vetää rummuista "taaksepäin" niin saa haritusta. Omassa on säätölaatat kans mutta ne olisi pitänyt vinguttaa isommaksi ne pultinreijät, nyt on haritukseen päin säädetty kaikki mitä lähtee niin on kuiteski aurauksen puolella (silmämitalla).

 

Tuo reikien pirraaminen kävi itelläki mielessä jos on tarvetta,no katsotaan mitä saadaan aikaseksi kun laitan auton 4-pyöräsuuntaukseen.

Link to comment
Guest Jofa

No nyt on kupla käytetty penkissä ja kulmat tuli seuraavasti. Takana camper -4 astetta ja 24` auraus - 1,2mm

Edessä camper - 36` auraus -4mm caster 2 astetta.. Hieman jäi mietityttään et kuskin puoleln ja apukuskin puolen välinen caster ero oli 1 aste, et onkohan joku hitsannu eturungonpään vinoon.Pitää kokeilla miltä se tuntuu kuhan saa liikenteeseen ja tarvittaessa laittaa pienemmän casterin puolelle toinen säätöpala ja muutenki tunnustella ajettavuutta ja tarvittaessa muuttaa kulmia.

post-4794-13888363332967_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 years later...

Pysytäänpä aiheessa ja ihmetellään lisää ohjauskulmia.

 

Eteen -63 vakiokuplaan on säädetty parin millin kokonaisauraus mutta edelleen kampeaa pikkaisen oikealle ja vikuroi välillä.

 

Muistaakseni taka-akselilla on toiseen suuntaan aurausta ja toiseen haritusta, eli tuleeko nuo edellä mainitut haitat tuolta?

 

Ilmeisesti perässä pitäisi olla myös muutaman millin auraus?

Edited by NO H2O
Link to comment

Kyllä, pikkasen aurausta myös taakse. Nelipistesuuntaus olis kuitenkin paras lääke. Jos vain aurauskulmat säätää, niin auto voi kulkea kuin ajokoira. Eli jää neljä pyöränjälkeä. Kannattaa ainakin mittailla, että takapyörät on yhtä kaukanana.

 

Caster-kulman lisäyksellä saa suuntavakautta parannettua sen jälkeen kun pyöränkulmat on muuten OK.

Link to comment

Samat puuhat Antti sun kanssa menossa ja ihmettelin tuota vw korjauskirjaan ja yllä mainittuun takapyörien harituksen suositukseen. Ehkäpä normaalikorkeuksinen perä pitääkin auton ollessa tyhjä säätää hieman niin, koska jousituksen laskiessa perä siirtyy auraukselle ja camberit miinukselle. Selittäkää miten säätölattainen svingi perä olisi erilainen kuin kiinteillä latoilla spooreista säädettäessä. Erohan tulee korkeussäädön helppoudesta ja tarkkuudesta, sekä vääntösauvan esijännityksestä - vai?

Link to comment

 Erohan tulee korkeussäädön helppoudesta ja tarkkuudesta, sekä vääntösauvan esijännityksestä - vai?

Juuri näin. Esijännitys vaatii lisäksi ulosjouston rajoittamisen. Tuolla yhdistelmällä pääsee jo säätämään nurkkapainoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...