Jump to content

Nostajien mitoissa eroja?


Recommended Posts

Morjesta,

 

Koneen speksit: 1776, W110, vakio kansia laskettu n.2 mm, alkuperäiset keinut, vakiot säätöruuvit ja mahlen nostajat. Venttiiligeometriaa säätäessä tuli yllätyksenä että vakiot tyntötangot ovat liian lyhyet. Ainut selitys mikä tulee tulee mieleen on se että työntötangot menevät syvemmälle nostajien sisään kuin orkkis nostajissa. Onkos muita ajatuksia tai kokemuksia vastaavasta?

Geometrian saa kohdilleen shimmaamalla keinuvipuakselia ja pidentämällä tönäreitä vakiosta reilu 3mm.

 

Kellään tietoa mistä saisi pikaisesti alkuperäistä pidempiä alumiinisia työntötankoja?

Link to comment

Onkos muita ajatuksia tai kokemuksia vastaavasta?

- Nokassa peruskehä voi olla alkupeeräseen nähden myös pienempi

- Sullon 1200 tikut? Nää ovat 10mm lyhemmät (270mm), kuin 1300/1500/1600 koneissa

 

 

Geometrian saa kohdilleen shimmaamalla keinuvipuakselia ja pidentämällä tönäreitä vakiosta reilu 3mm.

- Jos simmaat pukkeja kauemmaksi kannesta, tilanne vain huononee. Mietis uudestaan tilanne :)

- Orggis tikku on 280mm ja AC'n lyhennettävä on 290mm klik. Pituutta piisaa, onneksi

- Mietippä vielä sitä; Jos mittaat mitä sullon nyt oikeesti nostoa venalla. Ja jos se on sitä mitä tolla sun kepakolla+vippasilla+välyksillä pitääkin olla, niin miksi et voisi jättää keinujen asetusta siihen missä se nyt on?

Link to comment

Mietimpä minäkin.

Täällä sama tilanne ja juurikin 3mm sihimmit väliin ja pidemmät (285mm) tikut niin saadaan puolinostolla venttiilin säätöruuvit samaan linjaan venttiilin kanssa. Jos ei shimmaa ja vakiotikut niin maksimi nostoilla samassa linjassa. Kun ventiili on ylhäällä niin pysyyköhän tikku enää paikalaan, niin vinossa on. Epäilen tässä tapauksessa nokaa ja kansia.

Link to comment

Hyviä ajatuksia Valtonen, kiitoksia.

Nokka on tosiaan vain sisään ajettu uusi Engle W110. Sen kehä voi toki olla pienempi.

Tikut on 1600:sta vm. -74 koneesta ja ovat muistaakseni 281mm pitkiä.

 

- Mietippä vielä sitä; Jos mittaat mitä sullon nyt oikeesti nostoa venalla. Ja jos se on sitä mitä tolla sun kepakolla+vippasilla+välyksillä pitääkin olla, niin miksi et voisi jättää keinujen asetusta siihen missä se nyt on?

Vakiomittaisella tangolla, shimmeillä tai ilman, ei saa geometriaa kuntoon. Säätöruuvin joutuu kiertämään tosi paljon keinusvivusta ulos, jolloin nostosta jää n.3,5 mm uupumaan. Puhumattakaan ettei säätöruuvi kestä tuossa asennossa ja geometria on muutenkin hirveä.

 

Pidempää tikkua se varmaankin kaipaa. Suosittelit tuossa Chromoly-tikkua.

Toiset sanovat että ovat äänekkäämpiä kuin alumiiniset. En ole koskaan kuullut konetta

jossa cromo-tikut olisivat, joten tästä ei omakohtaista tietoa.

Tarjolla olisi myös pitkiä alutankoja, ilmeisesti näitä: http://tinyurl.com/alutikut

Mahtaakohan nuo kestää tällaisessa matalakierroksisessa koneessa?

 

Tiedä sitten olenko tässä(kin) asiassa taas vähän liian insinööri... :)

 

ps. mites saa linkin noin mukavaan muotoon?

Link to comment

Mulla on terästönärit Scatin C35:n nokan kera ja kyllä ne alumiinisiä äänekkäämmät ovat. Rapina kuuluu kyllä selvästi vaikka mun auto ei ole mitenkään hiljaisempia tässä maassa.

 

Toinen vaihtoehto on keinuvipat joissa on säätö tönärin päässä, vaatinevat muistaakseni hitusen lyhemmät tönärit niin vois mennä suoraan noilla sun tangoilla. Itelläni on nuo ja olen ollut tyytyväinen: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=191

Link to comment

Juuri tuon rapinan vuoksi mietin lyhennettäviä alutankoja. Luultavasti nekin kestävät, kai?

Venttiilien jouset ovat tosin hieman vakiota jäykemmät, mutta kierrosalue on kuitenkin koneessa maltillinen.

 

1.25 suhteen keinut onkin jo tallilla. Niitä nopeasti koneessa käytin ja geometria menee vakiotangoilla aika lähelle, muttei aivan kohdalleen sittenkään.

En ehkä laittaisi näitäkään ilman pidempiä tikkuja. Kiikut ovat vakiomalliset.

Ei viitsisi tilata 250€:n keinuvivustosarjaa vain huomatakseni että tartten vielä tangotkin :)

 

Kujis, mikä epäilyttää kansien osalta? Mullakaan ei ole koneen alkuperäiset kannet (33 ja 30 venttiilit), vaan uudemmat kannet 35,5 ja 32 venttiileillä. Voisko kansien mitoissa olla eroja? Keinuvipuakselin pukkien korkeus kenties?

Link to comment
Juuri tuon rapinan vuoksi mietin lyhennettäviä alutankoja. Luultavasti nekin kestävät, kai?

Venttiilien jouset ovat tosin hieman vakiota jäykemmät, mutta kierrosalue on kuitenkin koneessa maltillinen.

 

1.25 suhteen keinut onkin jo tallilla. Niitä nopeasti koneessa käytin ja geometria menee vakiotangoilla aika lähelle, muttei aivan kohdalleen sittenkään.

En ehkä laittaisi näitäkään ilman pidempiä tikkuja. Kiikut ovat vakiomalliset.

Ei viitsisi tilata 250€:n keinuvivustosarjaa vain huomatakseni että tartten vielä tangotkin :)

 

Kujis, mikä epäilyttää kansien osalta? Mullakaan ei ole koneen alkuperäiset kannet (33 ja 30 venttiilit), vaan uudemmat kannet 35,5 ja 32 venttiileillä. Voisko kansien mitoissa olla eroja? Keinuvipuakselin pukkien korkeus kenties?

 

Jos sulla on jäykät venajouset/ kovasti jousipaineita/ kierroksia koneessa/jne jne, niin voi käydä sillai että alumiiniset tangot ei vain kestä...

Link to comment

Jouset ovat muistaakseni Scatin yksinkertaiset HD-jouset.

Onkos kukaan käyttänyt noiden kanssa vakio työntötankoja tai

noita pidempiä alumiinisiä? Ongelmia?

 

Olen tässä kahden vaiheilla että kummat tilaan huomenna, alumiini vaiko cromo.

 

Tänään myös selvisi ettei geometriaa saa täysin kohilleen, koska kansiin istutetut isommat 37mm imuventtiilit

ovat n.0,5mm korkeammalla kuin pakoset. Tuo 0,5 tekee yllättävät paljon keinujen geometriaan muutosta.

Mistähän saisi 0,4mm ohuemmat lashcapsit? :)

Link to comment
Jos sulla o nostoa tarpeeksi ja haluat päästä halvalla&helpolla, niin laita venan päihin ns lash-caps sekä korvaa orggis säätöruuvit ei-niin-pahasti ohjurien päälle ottavilla päälopää ruuveilla

 

Mutta eihän se geometria siitä parane kun laittaa hatut venttiilivarren päälle. Kiikkuhan on silti samassa asennossa ja tekee (melkein) saman liikkeen kuin mitä tekee kun vääntää säätöruuvit tappiin saakka.

 

Pallopääruuveilla usein tarvitsee joko hioa kiikkuja tai käyttää prikkoja pukkien alla.

 

Hieman OT, mutta missä japsimoottorissa nuo pallopääruuvit on alunperin ollut? Vanhat Bugpack vastaavat olivat jopa "Made in Japan".

Link to comment
Jos sulla o nostoa tarpeeksi ja haluat päästä halvalla&helpolla, niin laita venan päihin ns lash-caps sekä korvaa orggis säätöruuvit ei-niin-pahasti ohjurien päälle ottavilla päälopää ruuveilla

 

Mutta eihän se geometria siitä parane kun laittaa hatut venttiilivarren päälle. Kiikkuhan on silti samassa asennossa ja tekee (melkein) saman liikkeen kuin mitä tekee kun vääntää säätöruuvit tappiin saakka.

 

Pallopääruuveilla usein tarvitsee joko hioa kiikkuja tai käyttää prikkoja pukkien alla.

 

Hieman OT, mutta missä japsimoottorissa nuo pallopääruuvit on alunperin ollut? Vanhat Bugpack vastaavat olivat jopa "Made in Japan".

 

Sinisessä raamatussa luki mistä ovat peräisin,muistelisin että mazda tai honda.

Link to comment

Mutta eihän se geometria siitä parane kun laittaa hatut venttiilivarren päälle. Kiikkuhan on silti samassa asennossa ja tekee (melkein) saman liikkeen kuin mitä tekee kun vääntää säätöruuvit tappiin saakka.

Ei paranekkaan, mutta jos sullon tarvittava nosto venalla ja vippasen ruuvi painaa venaa sen päästä ohjuriin nähden väärässä kulmassa (alkaa kuluttaa ohjuria vauhdilla, niin noin voit vähentää kuluttavaa voimaa

 

Pallopääruuveilla usein tarvitsee joko hioa kiikkuja tai käyttää prikkoja pukkien alla.

Paitti jos kamat o valmiiksi (kuten sulla) peffallaan sopivasti :)

Link to comment
Guest Pesone
Mistähän saisi 0,4mm ohuemmat lashcapsit? :)

Koneistamo sipasee hiomakoneella+magneettipöydällä aika nopsaan pois tarvittavan määrän.

 

Tulee komeita pieniä reikiä viereiseen seinään kun ton kokosia kilkkeitä yrittää magneetti pöydällä hioskella... Nim.mer. kokemusta löytyy :)

Hieno sorvi onkin sit jo kätevämpi vehe. eiks kaikilta löydy tallin nurkasta sellanen ;)

Link to comment
Mistähän saisi 0,4mm ohuemmat lashcapsit? :)

Koneistamo sipasee hiomakoneella+magneettipöydällä aika nopsaan pois tarvittavan määrän.

 

Tulee komeita pieniä reikiä viereiseen seinään kun ton kokosia kilkkeitä yrittää magneetti pöydällä hioskella... Nim.mer. kokemusta löytyy :)

Hieno sorvi onkin sit jo kätevämpi vehe. eiks kaikilta löydy tallin nurkasta sellanen ;)

Kannattaa vaihtaa kunnolliseen magneettipöytään ;)

20 vuotta taaksepäin tehtiin itse (mä sorvasin, kaveri karkaisi ja toinen kaveri hioi) moottoripyörään säätöpalat venttiileille kun tarvittiin hiven paksumpia. Ulkohalkaisija oli 10 mm ja paksuus 2 mm. Onnistui ongelmitta hiomakoneella. Toisilla vaan on paremmat vehkeet kuin toisilla ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...