Guest Mic_Coo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Mitenkäs se poijjaat olisi ku korotetaan kuplan taka-akselia rakennettaessa Bugia. Mutta jo heti aluksi korotuksen aloitettaessa tunkkaamisella renkaita ylös niin nehän kaatuvat auton alle...tietysti johtuen akselin rakenteesta. Mutta tuossa mietiskellessäni jos korotan alustaa niin nuo renkaat häätyy jäähä tuollaiseen kaatuvaan asentoon. Tietysti isoilla 33" renkailla tuota kaatumista saa hieman tapettua mutta hassulta se näyttää...Onko tuohon olemassa jotain kilkettä,vippaskonstia tai korjauspalaa millä saa säätää kulman takaisin oikeaksi. Seppähän kyllä pistäis kolviin ampeereja ja leikkais/hitsaisi takapitkittäis akseleihin levyt joilla kulmaa voisi pyörittää mutta tuleeko tämän jälkeen joitain muita ongelmia vastaan. Kertokaas te jotka oletta kokeneet jo tämän minkä minulla taitaa olla edessä....mitä kannattee tehdä ja mitä missään nimessä ei. Helpointa olisi tietysti laittaa sirkkeli ja kolvi nurkkaan,mutta emmä niin äkkiä luovuta. Quote Link to comment
Barney Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Pitäis hitsata taakse irs-korvakkeet ja vaihtaa irs palikat. Jigejä niiden hitsaamiseen löytyy vissiin täällä huutelemalla? Ei tuokaan poista ongelmaa kokonaan mutta vähentää sitä... ...tai sitten laittaa alennusvaihteet pakusta tjs Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 tietenkhän mien niin seppä ole syntyeshän että ymmärtäsin mistä puhuthan, mutta jos kuitenki olis mahollista niin sillä suomenkielellä yrittäsimmä nuita vastauksia saaha aikhan. Elikkäs IRS-akselin tiiän suurinkipiirthein että miltä se näyttää mutta mitä se sitte nuo jigit yms olikhan...??? Quote Link to comment
Roope Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Jos juniksen alennusvaihteilla korottais niin välitykset olis visiin vähän paremmat maaston noilla 33" :lla Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Mulla on vishin tosisti vielä opiskeltavaa näissä alustan asioissa. Mitä tarkoitetaan noilla alennusvaihteilla..?? Juniksen kyllä tiedän olevan junakeulabussi... ;) Quote Link to comment
JM Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Alennusvaihteet=Porttaali akselit. Quote Link to comment
multanen Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Tuossa linkki vanhaan keskusteluun: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3774-maastokupla/ Siellä on kuvakin alennusvaihteista paikallaan. Nuilla tulee isompi maavara ja tiheämpi välitys. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 No nyt alkaa valjeta tämä homma. Tässä kylällä taitaa olla vielä tollanen junakeulan raato lähössä paaliin missä on nuo akselit paikoillaan... Jahka mie lähen repimhän ne akselit autosta niin mitä kaikkea se pittää mukhan ottaa?? Vexelituussi,vetoakselit ja tietysti nuo portaalit mutta tarttenko siitä junakeulan korista jotaki osia vai käykö nuo pitkittäisakselit suoraan kuplan takavääntösauvoille vai..? Pittääki alkaa heti kysymhän tuolta kaverilta ettei paalari ole vain vielä käyny hakemassa sitä pirssiä.... Ja noista kuvista tossa aiemmassa keskustelussa käviki jo ilmi mitä tartten mukaan.Siinähän ne oli jo muokattu kiinni kuplan akselisthon.Tästä pari viikkoa ethenpäin niin jo on 33" alla ja maavarraa reilusti... Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Kiitokset multanen,Roope etc..!! Pistänpä tässä rojektikuvia ku pääsen hommiin.... Quote Link to comment
Jorrma Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Se Junakeulahan kannattaa myös ottaa talteen. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 saattaa se olla että otan koko raavon talthen mutta on vähä sellanen tunne että se on jo mennyt...Romuäijien autoja on kiertäny kaksiki näillä korkeuksilla.Mutta sepä seleviää ku pääsen käymhän siellä. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Isoilla 30+ tuuman renkailla myös suorituskyky huononee aika paljon, vakiorengas on kooltaan n. 25,5", joten välitykset aika rajusti muuttuu. Mutta pitoa ja maavaraa tulee lisää. Paras ja järkevin konsti on IRS:ttäminen tietysti, tällöin voi korottaa vaikka 5cm perää eikä pyöränkulmat luonnollisesti muutu... Tälläinen mielessä? http://www.youtube.com/watch?v=Ec-AfxPuSoQ&NR=1 Quote Link to comment
tolvana Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Ja leimaahan ei saa kun tsägällä jos rengashalkasija kasvaa yli 51mm. Ton pystyy muutoskatastaan,siis sen 51mm. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Joo, paikallisen katsastusmiehen kanssa oli jo alustavaa puhetta noista katsastushommista. Ei ole mahdoton juttu katsastaa 33"set mutta tiukkaa tekee. Sinänsä reilu katsastusmies, että pyysi ottamaan yhteyttä kun rojekti etenee. Takapää ei kuulemma inssien mielestä ole mikään ongelma vaan etupää, ku renkaat pitää kääntyä vastaamatta mihinkään yms.....mitä lie kaikkea. Renkaista päästiin siinä määrin keskustelun ohitse että 33" kuplan saa katsastettua mutta sitten kun aloin puhumaan 7,5cm - 10cm korin korotuksesta samaan hengenvetoon niin tuntui että hylsy tullee parhaillaan suoritetusta katsastuksesta. Vuoroni loppui siinä joten jäi vielä vähän epäselväksi mikä tossa korin korotuksessa pitäisi huomioda,koska itse oon ihan hoomoilasena noista katsastuspykälistä. Enkä varmaan ole ainoa. Ja mitä junakeulaan ja portaaliakseleihin tulee niin se pirssi oli jo puristettu kasaan ja sulatettu kattiloiksi.Harmi sinällään koska olipa se vissiin vielä se sonderimalli jossa on ikkunoita niin pirusti ja joku ressu katossakin.... Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Isoilla 30+ tuuman renkailla myös suorituskyky huononee aika paljon, vakiorengas on kooltaan n. 25,5", joten välitykset aika rajusti muuttuu. Mutta pitoa ja maavaraa tulee lisää. Paras ja järkevin konsti on IRS:ttäminen tietysti, tällöin voi korottaa vaikka 5cm perää eikä pyöränkulmat luonnollisesti muutu... Tälläinen mielessä? Juurikin tuollainen mielessä mikä viimeisenä ajaa tuossa videolla. Tosin noilla 33" renkailla. Tarkat mitat renkaille 33"x12,5"x15" eli aika reilut ovat... Hieman hymyilyttää itselläkin ajatus koska kuplani nuolee maata tällä hetkellä. Onneksi tekniikkapuoli on kunnossa,eli moottori on aika vireä,kytkin kestää ja jarrut on laitettu. Enään vain korityöt ja pähkäillä tuo korottaminen... Quote Link to comment
metake Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Tarkat mitat renkaille 33"x12,5"x15" eli aika reilut ovat... Pykälien puitteissa et noita saa muutoskatsastettua ilman poikkeuslupaa, paitsi tietysti jos löydät konttorin jossa ei pykälistä välitetä :) Korkein alkuperäinen rengas kuplaan taitaa olla 5.60-15 (661 mm) ja pykälien mukaan saa olla 51 mm korkeampi, eli 712 mm. Tuo sun rengas on 838 mm eli126 mm liian korkea. Toinen este on leveys, normaalisti kuplan rengasta on kai verrattu 155 leveään, ja vaikka olisi 185 leveä niin tuo sun on liian leveä. Pykälien mukaan saa levittää max 100 mm ja tuo sun on 315 mm leveä, joten siinä on vähintään 30 mm liikaa. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Joo, suoraan muutoskatsastuksella nuo renkaat ei onnistu. Sen inssi teki selväksi heti. Poikkeusluvalla se onnistuu mutta rahallisesti ja ajallisesti onko vaivan väärti. Ajattelin muutoskatsastaa 235/75/15lla niin menee heittämällä. Ajeleepa isommilla sitte laittomasti laittomilla teillä.... ;) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Metake hoi kun en jaksa itse plärätä taulukoita - saapiko 235/70 R 16 renkaat laittaa vuoden -71 doppelipalliksen alle papereiden mukaan? En muista alkuperäistä kokoa, oliskohan jo "normikoko" 175 tai 185 R 15? Käytännön mukaan ne mahtuu just kivasti vaikka etujousitus ylhäällä näyttää siltä ettei ne mahtuisi. Quote Link to comment
metake Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Metake hoi kun en jaksa itse plärätä taulukoita :D Saapiko 235/70 R 16 renkaat laittaa vuoden -71 doppelipalliksen alle papereiden mukaan? -71 palliksen normikoko 7.00-14. Orkkis on 670 korkea ja 235/70-16 on 735 korkea, joten eroa tulee 65 mm, eli 14 mm liikaa, jos ihan pykälien mukaan mennään. EDIT: - poistettu - EDIT 2: 7.00-14 korkeus on 670 mm, korjattu alkuperäinen teksti ja poistettu väärät löpinät edellisestä editoinnista.. Quote Link to comment
tolvana Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Mulla bajan rekisteröinti pomppas just noiden 235/75/15 renkaiden takia!!! Kauhea kädenvääntö+katsastajan rengaskokokirjan lainaus= Leima 215/75/15 kumeilla,nuokin 0,2mm liian korkeat vaan pyöristetään alaspäin. Tällästä on elo Kouvolan kulmilla. Muuten kaikki korimuutokset ym. ok. muutos% 11 tällä haavaa. Ois muutes 16km ajetut Bridgestonen Duelerit kokoa 235/75/15 edullisesti poistossa. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Täällä yläperillä ei taia olla katsastusmiehillä samat raamatut kun renkaat on täällä ok mutta tuo korin korotus oli jotenkin arkaluonteinen alue... =) Eipä silti täälläkun tulee talvi niin inssitkin tietää että rengasrofiili on suoraanverrannollinen kuin kauas haluaa kiinni autolla. Kumit kiinnostais jos olisit viikkoa aiemmin hoksanu tarjota. All-terrainit hain tänään (pe) matkahuollosta ja kotona on ne 33" odotttelemassa...Tänks enivei. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Ja nuo rengaspykäläviidakot taitaa muutenkin olla aika kirjavat koska tuntuu ettei tämän seudun katsastajia kiinnosta,edellinen Baja meni heittämällä läpi noilla 235/75/15lla,inssi kyseli vain ettei löydy vielä suurempia renkaita koska takana oli kuulema tillaa,mutta tuon vetasin sille "kettuilu" linjalle...Mutta yleensä täällä niille riittää että rengas mahtuu pyörimään esteittä, jousituksen liikkeet ei kahnaa ja eturenkaat kääntyy ääripäästä toiseen niin täts it!! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.