Simon Templar Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä? Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä? Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan? 54 din sanoo ulkomaankielinen -64 manuaali Quote Link to comment
Guest pep Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä? Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan? type 3:n konetta, sopii 34:seen "heittämällä"... ja voihan niitäkin firitellä tehokkaammaksi... Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Tuossahan olikin että SAE = BHP Tanhis, onko sun tieto Owners Manual:sta vai jostain muualta? Quote Link to comment
-tipi- Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Saksan kielisissä on 54ps. Ameriikassa kaekk´ on isompatak´. Aikamoinen ero on VW:nkin ilmottamana SAE ja DIN tehoilla: Quote Link to comment
Tanhis Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Mä katoin sit taas ranskan kielisestä kun se ekaksi tuli nokan eteen. Ja se minkä katsoin oli nimenomaan 1500S t34 Quote Link to comment
Tutkija Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Täysin eri moottorit kyseessä minkä kertoo jo puristus-suhdeluku ja kaasareiden lukumäärä... jolloin myös täysin eri tehokin. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Kyllä tässä kaikki puhuu tuplakaasarisesta 8,5 puristeisesta 1500 koneesta, josta tehdas ilmoittaa 54 DIN ja 66 SAE heppaa. Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Kyllä tässä kaikki puhuu tuplakaasarisesta 8,5 puristeisesta 1500 koneesta, josta tehdas ilmoittaa 54 DIN ja 66 SAE heppaa. Kaikki muut paitsi sä :D Sun postauksessa on 1-kaasarinen 7.5 puristeinen 45 din / 54 sae heppanen kone, jos et sattunut huomaamaan ;) Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Aikamoinen ero on VW:nkin ilmottamana SAE ja DIN tehoilla: Jos en ihan väärin muista niin viranomainen käyttää suhdelukua SAE x 0.7 = DIN, koetin löytää dokumenttiäkin asiasta mutta pikaisella selaamisella ei löytynyt. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Ae, no mulle ainakin linkittämästäni urlista avautuu Ässän koneen speksit. Toi toinen kuva on vain DIN/SAE heppojen vertailua varten. Jossain netissä oli että noita ei vois suoraan kaavalla muuntaakaan. Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Toi toinen kuva on vain DIN/SAE heppojen vertailua varten. Jaa, no sitten. Hämäläisenä en vaan sitä heti hoksannut :) Jossain netissä oli että noita ei vois suoraan kaavalla muuntaakaan. Juu ei, mittaustapa on kuitenkin niin erilainen, että siinä on liikaa muuttujia. Mulla on jossain AKE:n ohje, missä käsitellään moottorin vaihtoja, ja siinä on mainittu millä suhdeluvulla pitää kertoa tehot, jos esim. autoon jonka suurin teho ilmoitetaan SAE hepoissa vaihdetaankin moottori jonka teho ilmoitetaan DIN hepoissa, koskee lähinnä noita Ameriikan autoja. Tarkkaan ottaen SAE heppojakin on kaksi erilaista tapaa mitata, vanhempi SAE-brutto ja uudempi SAE-netto. Siinä AKE:n lappusessa nuo suhdeluvut oli muistaakseni tuo em. 0.7 x SAE-brutto, ja muistaakseni SAE-netto kerroin oli 0.9. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 2, 2011 Author Share Posted November 2, 2011 Jos en ihan väärin muista niin viranomainen käyttää suhdelukua SAE x 0.7 = DIN, koetin löytää dokumenttiäkin asiasta mutta pikaisella selaamisella ei löytynyt. Tarkoituksena oli tässä (itselle) selvittää, että jos sattuis löytymään sopiva vertailumoottori, jonka tehot valmistaja olisi ilmoittanut hiukan virheellisesti, eli sekoittanut SAE, DIN, SAE n, tai SAE b. Määräysten mukaan tehot verrataan samalla mittayksiköllä. c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. Tässä koneessa on SAE brutto 85 heppaa, ja nyt pitäis käyttää ilmeisesti 0,7 kerrointa niin saadaan DIN hepat 59,5DIN. Jos T34 koneessa on 55DIN*1,2=66 niin tuohan olis sillon laillinen? Tämmösiä vaan joutessani mietin... Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Tässä koneessa on SAE brutto 85 heppaa, ja nyt pitäis käyttää ilmeisesti 0,7 kerrointa niin saadaan DIN hepat 59,5DIN. Jos T34 koneessa on 55DIN*1,2=66 niin tuohan olis sillon laillinen? Kyllä näin, ainakin periaatteessa. Koetan etsiä tuon AKE:n ohjeen, ja kannattaa varmaan varmistaa että se on vielä voimassa. Toki asiantunteva katsastusmies osaa varmaankin vaatia teholukemaa DIN:ssä jos moottori on peräisin Eurooppalaisesta autosta :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.